Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Thomas__

Luktar Owatrol D2 illa?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har två träräcken runt sittbrunnen som jag skulle vilja fräscha upp inför kommande säsong. Om jag förstått rätt kan man med oljning med Owatrol D1 och D2 få en fin glansig yta. Har dock läst att Owatrol inte luktar så gott och då träräckena är belägna innanför kapell är jag orolig det kommer lukta illa under sommaren.

 

Vad är er erfarenhet - luktar Owatrol D2 illa? Sitter lukten i länge? Påverkar det lukten under kapellet kommande säsong tror ni?

 

MVH

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det luktar när du applicerar det och under torktiden, annars är det luktfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm. Luktar mögelost illa?

Om du inte tänker rekommendera mögelost som ytbehandling på grab-räcken förstår jag inte vad det har med saken att göra.

 

Som skrevs ovan, D2 luktar inte när det torkat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag behandlade teakluckorna till min dåvarande segelbåt inne i litet rumi källaren på det hus jag bodde då - runt 1975. Har för mig att jag stod en hel dag och la på Ovatrol - i omgångar.

Kan inte minnas att det luktade speciellt illa. 

Om det inte luktade precis rosor om Ovatrorlen, så finns det ju mycket som luktar betydligt värre inom båtbyggeri. Polyesterplast tex.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hmmmm. Luktar mögelost illa?

Om du inte tänker rekommendera mögelost som ytbehandling på grab-räcken förstår jag inte vad det har med saken att göra.

 

Som skrevs ovan, D2 luktar inte när det torkat.

 

Förstod du skulle säga nåt sådant..

Jo allt är relativt.

Någon kanske inte känner lukten, andra gör det. Av dom som gör det tycker någon att det doftar, andra att det stinker.

trodde det var enklare attskriva samma sak så som jag gjorde. Tyckte själv andemeningen var självklar.

Man kan aldrig vara tydlig nog.

Fast när "man" försöker... upplevs "man" ofta som "övertydlig".. inte lätt.

Förstår du nu P?

Om inte.. bara hör av dej så kommer en avhandling..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både ja och nej; Caribic410.

Jag förstod redan från början hur du resonerade, men det var för mig också tydligt att du inte har en aning om hur Owatrol luktar (eller inte) när det torkat och undrar därför vad du tänkte att ditt svar tillför trådskaparens undran?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både ja och nej; Caribic410.

Jag förstod redan från början hur du resonerade, men det var för mig också tydligt att du inte har en aning om hur Owatrol luktar (eller inte) när det torkat och undrar därför vad du tänkte att ditt svar tillför trådskaparens undran?

Ok. Svaret har du.. resten är upp till betraktaren, som alltid.

Jag kan åxå tycka att många saker jag hör och ser inte tillför något.

När jag öppnar mina sinnen och tänker annorlunda kan en tanke jag tidigare förkastat och sett som helt "off", överflödig, ointressant och onödig.. fått mej att se "självklara" saker ur nästan motsatt, lika självklart perspektiv.

Ibland, ofta, väljer jag att hoppa över.. inland inte..

Sinnet är ju som sagt precis dom paraplyet.. eller hur?

 

Och ja.. beroende på vems erfarenhet av produkten som ts frågar om.. kommer svsren att bli.. luktar inget, luktar mycket, luktar illa, luktar gott... m.a.o. sak samma som första svaret. Skulle räckt att skriva ordet subjektivt...

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Applicering och tork sedan luktfritt, svårt att förkorta ytterligare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Applicering och torktid = lukt. Torrt = luktfritt

Så skulle det ju vara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur owatrol luktar. Men jag kan tipsa om att i senaste numret av Praktiskt båtägande har de testat olika teakoljor, tror att owatrol var med. Synd att de inte slängde med en vanlig rå linolja av hög kvalité i testet. Jag har upplevt det som bättre än teakolja. Men det är ju alltid så olika förutsättningar så jag vet inte om det faktiskt är så eller om det bara fallit sig så de gånger jag använt det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rå linolja oxiderar och härdar över tid... rå linolja och fintjära härdar och blir mörk... rå linolja som strykes med kokt linolja härdar och blir ljus,,, hence fernissa

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rå linolja oxiderar och härdar över tid... rå linolja och fintjära härdar och blir mörk... rå linolja som strykes med kokt linolja härdar och blir ljus,,, hence fernissa

Rå med kokt?

Hur menar du?

Jag testade med linolja.. minns faktiskt inte vilken, kokt elle rå. Det blev mörkt. Provat med vitolja det blir åxå mörkt. Så jag fick tvätta bort å syratvätta för att få tillbaka originalfär på teaken.. sen har jag försökt lära mej tycka om den grå teaken..

Blandar du kot å rå? Förhållande?

Varvar du? Vilken först isf?

Hur länge håller det sig ljust?

 

PS. Linolja luktar/doftar DS.

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är stor skillnad på rå och kokt linolja. Rå har mindre molekyler (1/3 så stora som kokt), tränger in djupare, härdar långsammare, tar uppåt åtta veckor. Kokt härdar snabbare men tränger inte in lika djupt. Lägger man många tunna lager kokt linolja kallas det för att fernissa (men idag säger vi fernissa om att lacka på båten) och man får ett sidenmatt ytskikt.

 

Blir det svart när du oljar har du förmodligen oljat gråträ, eller så har det möglat efter ett tag. Olja är fin grogrund för mögel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min far använde alltid kokt linolja på sin båt. Med gott resultat.

Jag tittade för några år sedan på ett hus som behandlats med rå linolja. Det var fortfarande kladdigt efter 30 år, så 8 veckor är nog optimistiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om trä är kladdigt trettio efter inoljning år är det något annat som är fel kan jag lova...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...