Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
jankr

Charterverksamhet och nyttja båten själv

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag funderar om man kan ta en liten slant för att ta med personer på en segelresa.

 

Finns någon som har prövat det?

Hur göras det bäst med skatten och hur borde ägande förhållandet av båten våra? Starter man ett enskild firma som ägar båten eller är man bäst ägare själv?

 

//jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Driver du det som enskild firma så äger du fortfarande båten. Det är först som AB företaget äger båten, enkelt sagt.

 

Hade jag startat denna verksamhet som du tänker så hade jag kört enskild firma så här i början innan du ser åt vilket håll det drar. Du kan starta den idag på en timme så är du igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prat med skattemyndigheten, de har idag en utmärkt informationsverksamhet. Det är inte helt enkelt, i princip så är det så att de kostnader man drar av i företaget ska stå i proportion till intäkterna. Det är många som gått på riktiga skattesmällar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Prat med skattemyndigheten, de har idag en utmärkt informationsverksamhet. Det är inte helt enkelt, i princip så är det så att de kostnader man drar av i företaget ska stå i proportion till intäkterna. Det är många som gått på riktiga skattesmällar.

Jag ser inte som TS kommer att ha några kostnader. Han har båt, förmodar jag, så han ska bara hitta kunderna så lägger han ut på böljan blå.

Det är först när han köper segel eller andra betydande inköp, eller reparationer som det kan överstiga inkomsten.

Men om man bedriver denna typ av verksamhet vid sidan om under säsongen så är det troligtvis en sekundär inkomst i förhållande till TS stadiga profession.

Jag kan tänka mig att det är mer för att få in lite pengar för eget underhåll av båten än att tjäna storkovan. Men jag har aldrkg pysslat med liknande så egentligen vet jag inte vilka summor som kan dras in på denna verksamhet.

Men visst är det värt ett försök. Kul att hjälpa båtlösa att komma ut en sväng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Jag har lite svårt med att hitta svenska informationer kring vilket intyg man måste ha, vilken försäkring behövs och om båten behöver något speciellt utstyr... om du inte kan svara på frågorna, vilka ord googlar jag bäst?

 

//jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föreslår att du mailar sjöfartsverket för att få reda på vilka regler som gäller för betalande gäster ombord på en segelbåt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ja en omfattande försäkring är nog steg ett innan man sätter någon i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föreslår att du mailar sjöfartsverket för att få reda på vilka regler som gäller för betalande gäster ombord på en segelbåt..

Transportstyrelsen är det nuförtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Prat med skattemyndigheten, de har idag en utmärkt informationsverksamhet. Det är inte helt enkelt, i princip så är det så att de kostnader man drar av i företaget ska stå i proportion till intäkterna. Det är många som gått på riktiga skattesmällar.

Jag ser inte som TS kommer att ha några kostnader. Han har båt, förmodar jag, så han ska bara hitta kunderna så lägger han ut på böljan blå.

Det är först när han köper segel eller andra betydande inköp, eller reparationer som det kan överstiga inkomsten.

Men om man bedriver denna typ av verksamhet vid sidan om under säsongen så är det troligtvis en sekundär inkomst i förhållande till TS stadiga profession.

Jag kan tänka mig att det är mer för att få in lite pengar för eget underhåll av båten än att tjäna storkovan. Men jag har aldrkg pysslat med liknande så egentligen vet jag inte vilka summor som kan dras in på denna verksamhet.

Men visst är det värt ett försök. Kul att hjälpa båtlösa att komma ut en sväng.

 

 

Kostnader lär uppkomma, soppa, annonser mm. Ska man ta upp segel så får man först göra en avskrivningsplan för att få en årlig summa. Den ska sen fördelas i proportion till hur mycket man själv använder eller snarare kan använda båten och hur många timmar båten är i tjänst.

Verksamheten kommer troligen vara sk "Hobbyverksamhet".

Men prata med skattemyndigheten först.

 

En sak till, KBV kan läsa(!) och de läser annonser om tex fiskecharter mm. Sen kommer de ibland och hälsar på och kollar att alla papper är iordning. Ganska många verksamheter har upphört pga detta. Jo, de kontaktar även skattemyndigheten också.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

 

Prat med skattemyndigheten, de har idag en utmärkt informationsverksamhet. Det är inte helt enkelt, i princip så är det så att de kostnader man drar av i företaget ska stå i proportion till intäkterna. Det är många som gått på riktiga skattesmällar.

Jag ser inte som TS kommer att ha några kostnader. Han har båt, förmodar jag, så han ska bara hitta kunderna så lägger han ut på böljan blå.

Det är först när han köper segel eller andra betydande inköp, eller reparationer som det kan överstiga inkomsten.

Men om man bedriver denna typ av verksamhet vid sidan om under säsongen så är det troligtvis en sekundär inkomst i förhållande till TS stadiga profession.

Jag kan tänka mig att det är mer för att få in lite pengar för eget underhåll av båten än att tjäna storkovan. Men jag har aldrkg pysslat med liknande så egentligen vet jag inte vilka summor som kan dras in på denna verksamhet.

Men visst är det värt ett försök. Kul att hjälpa båtlösa att komma ut en sväng.

Kostnader lär uppkomma, soppa, annonser mm. Ska man ta upp segel så får man först göra en avskrivningsplan för att få en årlig summa. Den ska sen fördelas i proportion till hur mycket man själv använder eller snarare kan använda båten och hur många timmar båten är i tjänst.

Verksamheten kommer troligen vara sk "Hobbyverksamhet".

Men prata med skattemyndigheten först.

 

En sak till, KBV kan läsa(!) och de läser annonser om tex fiskecharter mm. Sen kommer de ibland och hälsar på och kollar att alla papper är iordning. Ganska många verksamheter har upphört pga detta. Jo, de kontaktar även skattemyndigheten också.

Jo men visst har du rätt. Klart det kommer kostnader. Men ett par dunkar diesel och några blocketannonser så där i ingångskedet ser jag som blygsamma då det gäller utgifter.

Egentligen behöver TS inte registrerar företag säsong ett utan kan bedriva det just på hobbybasis. Det finns gränser, som jag inte vet, hur mycket man får tjäna innan det ska ses som näringsverksamhet.

Men det är inte fel att köra med en enkel bokföring på inkomster och spara kvitto på utlägg denna säsong inför att det utvecklat sig till en mer stadig och återkommande verksamhet. Om det blir så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag har en polare som hyr ut sin husbil ett par gånger om året och om jag är rätt informerad så kör han det helt utan att ha ett registrerat företag. Rätt eller fel vet jag inte men inte drar han in några större summor utan mer för att ha pengar till för att driva bilen på mindre kostnad för honom. Men den slits mer så jag vet inte i långa loppet om han egentligen går med någon vinst över huvud taget på det. Det är ett litet meck också att annonsera och ha med potentiella kunder att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men var ligger gränsen ?
Om jag åker ut med mina fiskekamrater i min båt och vi delar på kostnaden så behöver jag inte skatta för pengarna och behöver inga speciella behörigheter.

Jag antar att samma sak gäller om jag hittar mina medfiskare t.ex på Blocket eller på MG, annonserar typ "medfiskare söks, vi delar på kostnaden".
Var ligger gränsen när jag behöver behörighet, special försäkring och skall redovisa "inkomsten" ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Men var ligger gränsen ?

Om jag åker ut med mina fiskekamrater i min båt och vi delar på kostnaden så behöver jag inte skatta för pengarna och behöver inga speciella behörigheter.

Jag antar att samma sak gäller om jag hittar mina medfiskare t.ex på Blocket eller på MG, annonserar typ "medfiskare söks, vi delar på kostnaden".

Var ligger gränsen när jag behöver behörighet, special försäkring och skall redovisa "inkomsten" ?

Det har man skyldighet att ta reda på om man ska bedriva verksamhet. Finns myndigheter som hjälper dig. Typ Skatteverket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är väl en rätt bra ingång, https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fartyg/Fartygstyper/Kommersiell-sjofart-for-fartyg-under-20-brutto/

 

Tillägg: https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fartyg/Fartygstyper/Fartyg-med-upp-till-12-passagerare/Behorighetskrav/

 

Jag gissar att det är "bättre" att hyra ut fartyget, men risken är ju större.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nautisk kompetens - skeppare Klass IIIV krävs för att ta med betalande passagerare. Du klarar dig med Skepparn upp till en viss motor effekt (över 375 har jag för mig.)  Högre effekt krävs det en navigatör också som har Maskinist IIIV.

 

Har du inte Klass IIIV ta den på seriöst sätt, jag tog min hos Marina Läroverket - det var grymt lärorikt och underbara dygn! :)

 

Flytvästar till alla ombord.

 

Båten kan du äga själv och hyra ut till ditt charter företag - har kamrater som hyr ut sin båt till sitt företag, går kanonbra. Du slipper en massa stök med skattmasen.

 

Sen är det bara att köra.

 

Jag har haft funderingar på charter med 52 fotare - så det finns 3 hytter, så man kan ha 4 övernattande gäster, men la ner planerna och köpte den båten jag har nu. Marknaden för charter är inte blomstrande..

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nautisk kompetens behövs inte om båten är under 6m, många som kör fiskecharter kör 5,9m båtar. 

Däremot behövs alltid registrering i skeppsregistret, 11300kr. Sen tillkommer skeppsmätning 7150-9950.

Det krävs även flytvästar, livflotte mm. Inte heller gratis.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Prat med skattemyndigheten, de har idag en utmärkt informationsverksamhet. Det är inte helt enkelt, i princip så är det så att de kostnader man drar av i företaget ska stå i proportion till intäkterna. Det är många som gått på riktiga skattesmällar.

Jag ser inte som TS kommer att ha några kostnader. Han har båt, förmodar jag, så han ska bara hitta kunderna så lägger han ut på böljan blå.

Det är först när han köper segel eller andra betydande inköp, eller reparationer som det kan överstiga inkomsten.

Men om man bedriver denna typ av verksamhet vid sidan om under säsongen så är det troligtvis en sekundär inkomst i förhållande till TS stadiga profession.

Jag kan tänka mig att det är mer för att få in lite pengar för eget underhåll av båten än att tjäna storkovan. Men jag har aldrkg pysslat med liknande så egentligen vet jag inte vilka summor som kan dras in på denna verksamhet.

Men visst är det värt ett försök. Kul att hjälpa båtlösa att komma ut en sväng.

Kostnader lär uppkomma, soppa, annonser mm. Ska man ta upp segel så får man först göra en avskrivningsplan för att få en årlig summa. Den ska sen fördelas i proportion till hur mycket man själv använder eller snarare kan använda båten och hur många timmar båten är i tjänst.

Verksamheten kommer troligen vara sk "Hobbyverksamhet".

Men prata med skattemyndigheten först.

 

En sak till, KBV kan läsa(!) och de läser annonser om tex fiskecharter mm. Sen kommer de ibland och hälsar på och kollar att alla papper är iordning. Ganska många verksamheter har upphört pga detta. Jo, de kontaktar även skattemyndigheten också.

Men dåsa. Då har ju kbt även viktiga uppgifter att sköta... det känns tryggt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror vi i Sverige skiljer oss från många andra länder ( som vanligt... ) genom att vi inte har en speciell charterregistrering av båtar. Antingen är du fritidsbåt och det finns då inga krav från myndigheter i Sverige eller så är du en passagerarbåt/fartyg och då kommer krav på besättningens kompetens samt krav på utrustningen i båten. Sedan varierar kraven beroende på om längden överstiger 6 meter, 12 gånger fyra meter och längre än 24 meter. Om din båt är 11,98 meter lång finns inte kravet att du måste registrera i svenskt register ( om du inte ska registrera din båt som passagerarbåt förstås... då spelar längden ingen roll )

 

Läser man bloggar för de som är ute och seglar på världshaven så verkar de flesta använda sin privata segelbåt där man ändå ibland tar upp paying guests ibland. Och besättningslistan som du ger myndigheter i andra länder gör du ju ändå själv? Där brukar anges de i båten som "crew" varför jag inte tror det är någon skillnad på om båten är registrerad som passagerarbåt eller ej.  Däremot brukar en officiell registrering inte ange ägarens namn varför du kan behöva ett officiellt dokument som säger att du har ägarens tillåtelse att segla med detta registrerade fartyg i resp land... Äger du båten privat har du med en åtkomsthandling men ofta verkar tex Kryssarklubbens registrering räcka som bevis för vem som äger och seglar båten. En del marinor vill se kopia på försäkring bara.

 

Kom på ett tillägg, om du har båten i ett bolag så kan du inte använda båten privat, då blir du förmånsbeskattad. Däremot kan du givetvis köra båten till platsen där nästa kund ska ta båten, till verkstad och till vinterplats. Har du enskild firma spelar det ingen roll för då äger då båten privat. En del trixar med bolag utomlands ( har jag läst i olika bloggar ) och då kan ju svenska myndigheter inte säga något. Observera bara att du får en annan sk "flaggstat" med kanske högre krav än i Sverige. En kille jag läste hade båten i bolag i Delaware och ville klassa den för charter. Det innebar att han inte längre var kompetent som skeppare, de krävde en internationell examen.

Då struntade han i charterverksamheten och bara hade båten i bolaget. Sedan slutade bloggen uppdateras...

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...