Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
AndW

Kabelmonteringsdetalj

Rekommendera Poster

Hej,

 

När man dragit en kabel genom glasfiberväggar och annat har jag ibland velat sätta en någon slags "plupp" som skavskydd och tätning. Det är också relevant för när kabel ska föras in elelr ut ur masten. Jag tycker det borde finnas nån slags gummi cylinder att trä i hålet, gärna en som är slitsat så man kan montera den i efterhand men det är inte nödvändigt.  

 

Jag har inte hittat någon dylik produkt. Finns det?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt en sån! Konstigt att det inte finns i båttillbehörsbutikerna. 

 

Jag passar på att fråga om nån vet hur man avlastar en kabel i koaxialkabel i masttoppen på ett bra sätt utan att klämma den för mycket? Jag antar att en klämning kan påverka stående våg negativt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

När man dragit en kabel genom glasfiberväggar och annat har jag ibland velat sätta en någon slags "plupp" som skavskydd och tätning. Det är också relevant för när kabel ska föras in elelr ut ur masten. Jag tycker det borde finnas nån slags gummi cylinder att trä i hålet, gärna en som är slitsat så man kan montera den i efterhand men det är inte nödvändigt.  

 

Jag har inte hittat någon dylik produkt. Finns det?

 

Ja, produkten finns.

 

Den kallas "gummislang".

Kapa en bit och skär upp den så har du ett slitsat skydd för din kabel.

Är masthålet fortfarande för stort, så att det inte blir tätt som du önskar. Kapa en till av lite större dimension och sätt utanpå.

// MacGyver

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanliga förskruvningar i plast fungerar utmärkt ger en tät och dragavlastad genomföring. Man köper de billigt på eBay "Waterproof Connector Gland".

 

Gummibussningen ovan kräver en ganska tunn vägg för att sitta, ofta är då gummislangen kombinerat med lite "gegga" bättre.

 

post-80529-0-10857300-1486029680.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju åxå trycka dit såndär epoximodellera.

Ha en kabelsnutt i när du sätte, geggar, dit det.

När det härdat kan du dra bort kabelsnutten. Kan vara ännu enklare om du smörjer kabeösnutten med lite ptfe som släppmedel.

Alternativt gegga dit. Låt härda. Borra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Biltemas sortiment med gummigenomföringar är användbar!

Men det gäller att "väggen"/skottet som genomföringen skall sättas i inte är för tjock.

Det finns ju denna modellen också:

http://www.biltema.se/sv/Bat/El/El-tillbehor/Kabelgenomforing-2000028429/

Jag monterade sådana i rufftaket bredvid masten på en segelbåt, och det höll tätt, även om det kändes som ett riskabelt förfarande.

Men i skyddade lägen och "inomhus" ombord funkar dessa ypperligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...