Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
BerraS

Hur värderar ni timmar på båtmotorer

Rekommendera Poster

Maskiner i industriell verksamhet har generellt mycket lägre litereffekt. Det är den stora nyckelfaktorn enligt mig.

 

Kolla en modern Volvobil med D4. Den har 190hk och 270 med chip. Den håller inga 50 000timmar...

Däremot en gammal 6,2 GM diesel, det är en helt annan historia.

 

Som flera är inne på skall en modern motor ha mycket effekt, dra noll och ingenting och gå väldigt långt mellan servicearna. Det kostar när det gäller livslängd.

Har med mina två senaste bilar, en bensinare och en disel, 50/50 stad-lansväg.. då kommer man enligt färddatorn upp i snitt 60km/h.. å jag kör ej snällt..

Har kört 25000mil.. motsvarar över 40000 timmar.

Bensinaren finnas kvar och har nu gått 12000 till.. typ 20000 timmar till och går hur bra som helst. Växellådan är bytt.. motorn är orörd.

Samma gäller diseln som nu e till salu.. precis börjat åka D4.. några hundra mil bara.. kanske dax för helrenovering då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog dom största problemen just med VP D serien var/är dom barnsjukdomar som många tampas med. Om dom inte är åtgärdat så kan konsekvenserna bli dyra, mycket dyra.. Sedan har det sagts tidigare. Men kan gärna repetera, en båtmotor i civilt bruk slits inte ut, den rostar sönder. Skador från vattenläcka eller vattenintrång är vanligt.

Dom få fallen jag har hört talas om där D6or har använts i yrkesmässig bruk, har motorerna rasat efter 4-5000 timmar. Vad orsakerna har varit är oklara, men läckage i insprutning så oljefilmen i cylinderloppet har försvunnit, till kolvar som smälter är orsaker som har nämnts..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Maskiner i industriell verksamhet har generellt mycket lägre litereffekt. Det är den stora nyckelfaktorn enligt mig.

 

Kolla en modern Volvobil med D4. Den har 190hk och 270 med chip. Den håller inga 50 000timmar...

Däremot en gammal 6,2 GM diesel, det är en helt annan historia.

 

Som flera är inne på skall en modern motor ha mycket effekt, dra noll och ingenting och gå väldigt långt mellan servicearna. Det kostar när det gäller livslängd.

Har med mina två senaste bilar, en bensinare och en disel, 50/50 stad-lansväg.. då kommer man enligt färddatorn upp i snitt 60km/h.. å jag kör ej snällt..

Har kört 25000mil.. motsvarar över 40000 timmar.

Bensinaren finnas kvar och har nu gått 12000 till.. typ 20000 timmar till och går hur bra som helst. Växellådan är bytt.. motorn är orörd.

Samma gäller diseln som nu e till salu.. precis börjat åka D4.. några hundra mil bara.. kanske dax för helrenovering då?

 

Bil och båt kan tyvärr inte jämföras, då ligger traktor och båt närmare varandra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stora lastmaskiner å trakrorer då?

Nja tveksamt lastmaskin de går inte på fullvarv med ständig belastning på samma vis som en traktor. Men stora traktorer ja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menade i mitt inlägg att en D4 med den effekten nog inte skulle överleva i en båt i 50000 timmar. I en bil lever ju motorn ett helt annat liv. Jag tror att 40-50 000mil är fullt realistiskt med en orenoverad D4. Då undantar jag taxi pga deras unika körcykel(extremt få kallstarter). Taxi kör nog snarare 60-70000mil baserat på hur tidigare dieslar fungerat. Har själv skruvat med många V70 tdi runt -00 när de rullade som taxi och runt 60000mil gick de fortfarande bra även om lådorna ofta lämnade in klart tidigare.

 

Aja, nog om bilar...

 

Som Kossor skriver är det inte jämförbart slitage mellan bil och båt. Cylindertrycket när man tar ut effekten sliter över tid.

 

Titta exvis på hur VPs staketmotor utvecklats effektmässigt genom åren. Klart att effektuttaget påverkar livslängden...

Redigerad av Mange249
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet flera arbetsbåtar med D4 & D6 som gått 5-6000 timmar, som går utan problem.

 

Hur ska man då resonera, mina motorer har gått 1270 timmar, iofs inte D motorer, skall man med resonemanget som varit tidigare i tråden vara rädd för att använda båten för att en köpare kanske tycker att det "borde renoveras motorer" ?

 

Är man rädd för eventuella renoveringar på en D4/D6 så kanske man ska göra det enkelt för sig och köpa en annan typ av motor som inte har kompressor.

 

Det finns för och nackdelar med alla motorer.

 

I mitt fall har jag 2 x TAMD74P - en kraftfull stor motor med stor turbo. Går fin fint, med en förbrukning om ca 4L/nm i marschfart (26 knop). En ganska pålitlig motor som troligtvis bara kommer att tuffa på många 1000 timmar till om service sköts - vilket både jag och tidigare ägare gjort enligt konstens alla regler. 

 

Hade vi bytt motorer till 2 x D& 435 så hade vi fått ner förbrukningen till ca 3L/ nm i marschfart, högre fart kanske. Framförallt mer plats i motorrummet.

 

Var vill jag komma? Jo fundera på vad som känns viktigast för dig själv.

Åsikter och tyckande finns det lika många som människor..

 

Kör du mycket långt? 1500 nm/ år eller mer? Då kanske förbrukning är viktig.

Kör du inte speciellt långt spelar faktiskt inte förbrukningen lika stor roll.

Du har inte sagt vad det är för typ av båt.

Om du kör du fort/sakta?

 

Stirra dig inte blind på förbrukningen i marschfart - det är förbrukning över året som är det intressanta.

 

Vi har en snittförbrukning på 2,6 - 2,7 som vi använder vår nuvarande båt. Med större båt kan man inte köra fort som man kan med en mindre - det drar satans mycket sjö.

 

Den förra stökade så mycket så den mätte jag aldrig.

 

Den förr förra båten 46 fot med 2 x CAT 3208 375 hk motorer med marschfart om 18-19 knop och 4,5L/nm hade ett snitt om 3,2 över året. Medräknat hemresan på 200 distans då vi marschade 18 knop i 150 distans för att komma hem.

 

Fundera på hur du faktiskt använder båten och vad som känns viktigt, därefter kanske val av motor kommer.. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimbusen jag köpte sent i höstas har över 1900h på 17år. Vad gamla ägaren sagt om hur den är servad kan man aldrig veta om det stämmer men det mesta ser bra ut.

 

På båtmässan idag pratade jag med både Volvo penta och yanmar mest för att få ett hum om vika pengar det handlar om ifall jag köpt ett lik... Båda lägrena ansåg att motorn just blivit lagom inkörd!

 

Känns bra men man vet ju aldrig för en man har kört nån säsong!

 

I övrigt så skiljde det nästa 100tkr mellan en penta och en yanmar med backslag i samma storlek! En penta D4 låg kring 330tkr och en yanmar 4LHA låg på 230tkr! Blev lite förvånad av det faktiskt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Maskiner i industriell verksamhet har generellt mycket lägre litereffekt. Det är den stora nyckelfaktorn enligt mig.

 

Kolla en modern Volvobil med D4. Den har 190hk och 270 med chip. Den håller inga 50 000timmar...

Däremot en gammal 6,2 GM diesel, det är en helt annan historia.

 

Som flera är inne på skall en modern motor ha mycket effekt, dra noll och ingenting och gå väldigt långt mellan servicearna. Det kostar när det gäller livslängd.

Har med mina två senaste bilar, en bensinare och en disel, 50/50 stad-lansväg.. då kommer man enligt färddatorn upp i snitt 60km/h.. å jag kör ej snällt..

Har kört 25000mil.. motsvarar över 40000 timmar.

Bensinaren finnas kvar och har nu gått 12000 till.. typ 20000 timmar till och går hur bra som helst. Växellådan är bytt.. motorn är orörd.

Samma gäller diseln som nu e till salu.. precis börjat åka D4.. några hundra mil bara.. kanske dax för helrenovering då?

 

Hej

Det blev nog en nolla för mycket på timmarna ;) 

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt... kollade igen på papprena och 260tkr kostade yanmarmotorn och 360tkr för pentan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Timmarna brukar ju inte vara det som dödar båtmotorerna, men brist på service och varmgång dödar ju den mest stabila motorn.

Redigerad av lp75
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att motorer kan gå långt o länge tvivlar nog ingen på. Huruvida en båtmotor kan gå 4000 eller 6000 timmar spelar i stort ingen roll för en vanlig Svensson som åker max 100 timmar per säsong. Men hur värdera vi detta, var jo min fundering. Det som tyvärr inte håller några 4-6k timmar är turbo, intercooler, kompressorer och insprutningspumpar,osv. Dessa får kanske ses som "ringa" kostnader i sammanhanget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Maskiner i industriell verksamhet har generellt mycket lägre litereffekt. Det är den stora nyckelfaktorn enligt mig.

 

Kolla en modern Volvobil med D4. Den har 190hk och 270 med chip. Den håller inga 50 000timmar...

Däremot en gammal 6,2 GM diesel, det är en helt annan historia.

 

Som flera är inne på skall en modern motor ha mycket effekt, dra noll och ingenting och gå väldigt långt mellan servicearna. Det kostar när det gäller livslängd.

Har med mina två senaste bilar, en bensinare och en disel, 50/50 stad-lansväg.. då kommer man enligt färddatorn upp i snitt 60km/h.. å jag kör ej snällt..

Har kört 25000mil.. motsvarar över 40000 timmar.

Bensinaren finnas kvar och har nu gått 12000 till.. typ 20000 timmar till och går hur bra som helst. Växellådan är bytt.. motorn är orörd.

Samma gäller diseln som nu e till salu.. precis börjat åka D4.. några hundra mil bara.. kanske dax för helrenovering då?

Hej

Det blev nog en nolla för mycket på timmarna ;)

Hälsningar Ove

Jo... på biltimmarna bkev det ju helt klart en nolla... som ju inte är något alls, för mycket.

Men 50000 timmar på industrijärnvagndragarmotorerna.. e helt rätt.

Dom går fan med full larst två G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall nog som du säger se turbos som en ringa kostnad, det är en del som slits, betydligt oftare än vad en kompressor behövs bytas.

 

Görs service och framförallt används motorerna som dom är avsedda . dvs snurrar turbona som dom ska håller dom betydligt längre än om man bara slökör. Efter långa pass med segkörning bör man köra marschfart en stund för at motorerna skall få röra på sig ordentligt så det inte sotar igen och går sönder.

 

Att sätta en peng per timme tror jag är en mycket svår kalkyl att göra eftersom det finns så många fler variablar att ta hänsyn till, skötsel och så vidare.

 

I mitt fall kan jag göra en enkel liknelse, förra båten (2 x KAD42) hade 1200 timmar på motorerna, dom var rätt slitna och risiga, smårostiga, båda turbona rasade inom kort, förpumpar rasade, expansionskärl var spruckna. Småsöligt motorrum osv.

 

Nuvarande båt har några fler timmar, men motorerna (2 x TAM 74) ser fabriksnya ut. Motorrummet är så rent att du kan sitta där och äta.

 

Alla dessa variablar gör att det inte går att sätta en kostnad/värdering för antal motortimmar från mitt sätt att se på detta.

 

Man måste titta på varje enskilt objekt och värdera utefter helheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du närmar dig också punkten installation, som bör finnas med i beaktande av livslängd...

 

Sitter maskinen i ett trångt motorutrymme blir det varmt, vilket brukar kunna få plaster som exvis expansionskärl att torka och vittra sönder. I småbåtar har man ofta ganska lätt att få in lite havsstänk genom ventilation och dyl och då har vi dessutom salt med i ekvationen.

 

I en större båt, med bra volym på utrymmet upplever jag det lättare att få till det hela på ett bra sätt.

 

TAM 74 är ordentliga maskiner med låg litereffekt och massivt vrid. De håller länge om man ser till att service sköts och prylarna är rena.

 

En turbo slits generellt ut fort om den antingen går utanför sitt register(läs höjt laddtryck), värme(läs trim och höljt laddtryck) eller vid dålig oljekvalitet/slarv med byten.

Stillestånd 6mån om året är inte heller någon höjdare, speciellt om vi har variabla vinklar på blad och en känslig wg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

!

Redigerad av s59746

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många fler parametrar än timmar.

 

Hur gamla är motorerna i år räknat? En ett år gammal maskin med 1200 timmar skulle jag föredra över en 10 år gammal med 400, förutsatt att båda är servade enligt bok.

 

Ovan gäller inte minst D6 där de tidiga motorerna hade en del problem men de senaste inte alls så (om man frågar min lokala Penta-verkstad).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite kul det där med verkstäder...

 

De säger alltid att de nya inte har några problem, även i fall där man vet att ingen förändring i konstruktionen har skett mot tidigare årsmodeller.

 

Däremot är det en gammal sanning att första årsmodellen av något bör undvikas och den sista är den bästa:)

Det finns många fler parametrar än timmar.

Hur gamla är motorerna i år räknat? En ett år gammal maskin med 1200 timmar skulle jag föredra över en 10 år gammal med 400, förutsatt att båda är servade enligt bok.

Ovan gäller inte minst D6 där de tidiga motorerna hade en del problem men de senaste inte alls så (om man frågar min lokala Penta-verkstad).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt är mitt förtroende ganska lågt för verkstäder(speciellt märkes) och generalagenter, mycket beroende på den här frågan.

 

De hävdar ofta att vida kända problem med motorn inte finns. Exempel på detta är kamkedjor på VAGmotorer eller SAABs oilsludgeproblem mm mm.

 

Jag ser 2 alternativ: Antingen vet inte verkstaden vad de skruvar med, eller så vill de inte gå ut med informationen. Jag ser det senare som det troliga alternativet och förklaringen är rimligtvis att man inte vill sprida det hela till en bredare krets och därmed orsaka folkstorm.

 

I båda fallen sjunker förtroendet för verkstaden i mina ögon.

 

Det finns självklart även kompetenta och bra verkstäder som vill, kan och dessutom ger bra service till rätt pris.

 

Jag blev glad av att läsa ett inlägg igår av Sardaukar som beskriver att han i egenskap av försäljare ser skillnaderna i reklamationsprocent mellan tillverkare och inte bara kommer med floskeln att kvalitén är likvärdig, vilket väldigt sällan är sant. Detta kommuniceras sedan till kund. Mer sånt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mange:

 

Jag tror.

 

1 Pratar du med en verkstad och tillhörande försäljning så kanske du får ett svar - om dom vill sopa problem under mattan för att få sälja mer..

 

2 VolvoPenta är ganska tuffa mot sina verkstäder om vad dom får och inte får säga utåt. När jag hade en hel del åsikter om VP och deras sätt att hantera diverse saker ringde en idiot från Volvo Penta till mig med en hotfull attityd och försökte hålla ett regelrätt förhör eftersom jag visste saker som man inte borde veta som kund enligt dom själva. Jag gjorde min medborgerliga plikt och sa att istället för att förhöra mig ta hand om problemen som jag hade med deras produkt. Kunde han inte göra det så kunde han dra åt hvt. Han la på luren, eftersom han ringde från hemligt nummer kunde jag inte ringa upp.

 

3 Det finns en massa olika typer av människor på verkstäder, vissa är öppna om problem på motorer, vissa inte. Man ska hålla fast vid bra verkstäder.

 

4 På nätet skrivs det mest bara om dom som har problem, det är sällan folk skriver: Fasen grabbar - jag är så nöjd med min xxxx den har alltid fungerat perfekt. Så informationen blir lite snedvriden..

 

Tyvärr hör jag från bekanta som driver varvsverksamhet att många ringer och tjatar och ställer 100000 frågor om allt möjligt, ber om hjälp i telefon om diverse som rör motorerna, för att sedan mecka själva och köpa reservdelarna på biltema.. Då är det kanske inte så kul att vara serviceminded när det är rena gratisjobben och man säger helt enkelt: Jag har inte hört om några problem..  

 

Man skall kanske rannsaka sigsjälv ibland..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har stor förståelse för att man ur verkstadens perspektiv får massa frågor från de som vill ha saker gratis. Jag skulle skämmas om jag höll på på detta sätt. Där har jag full förståelse för att man drar öronen åt sig.

 

För mig handlar kritiken snarare om när någon exvis får kamkedjeras på en bil som gått 5000mil och verkstaden säger att det aldrig hänt förut. Efter 5min på nätet hittar man sedan att typ 10% av alla bilar av samma modell är drabbade och verkstäderna garanterat vet om detta. De vill att man som kund skall tro att man har maximal otur, istället för att inse att man köpt något av undermålig kvalitet och ev börja kräva saker.

 

Att företag vill hålla sina brister internt förstår jag fullt ut och har själv varit på andra sidan av den diskussionen. Det blir dock alltid en balansgång för att även kunna ta ansvar mot kund och vårda den relationen. VP visar i ditt exempel att man inte lyckats fullt ut:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Maskiner i industriell verksamhet har generellt mycket lägre litereffekt. Det är den stora nyckelfaktorn enligt mig.

 

Kolla en modern Volvobil med D4. Den har 190hk och 270 med chip. Den håller inga 50 000timmar...

Däremot en gammal 6,2 GM diesel, det är en helt annan historia.

 

Som flera är inne på skall en modern motor ha mycket effekt, dra noll och ingenting och gå väldigt långt mellan servicearna. Det kostar när det gäller livslängd.

Har med mina två senaste bilar, en bensinare och en disel, 50/50 stad-lansväg.. då kommer man enligt färddatorn upp i snitt 60km/h.. å jag kör ej snällt..

Har kört 25000mil.. motsvarar över 40000 timmar.

Bensinaren finnas kvar och har nu gått 12000 till.. typ 20000 timmar till och går hur bra som helst. Växellådan är bytt.. motorn är orörd.

Samma gäller diseln som nu e till salu.. precis börjat åka D4.. några hundra mil bara.. kanske dax för helrenovering då?

 

Redigerad av Baltico

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyckeln till ett bra båtköp är nog som det beskrivs ovan att se till helheten. Hur är den skött, hur svarar säljaren på några kuggfrågor, hur är båten använd och körd?

 

Har ett exempel där första ägaren som hade båten i 15 säsonger och ca 1200 timmar, använde argumentet:

 

-Vi har kört väldigt lugnt i 7-8 knop hela tiden. Aldrig gasat fullt och slitit på motorerna. Det är ju helt perfekt sa köparen och slog till!

 

Båten hade två TAMD 61 och skulle vid rätt marschvarv ligga på ca 19-22 knop. Den här båten toppade inte ens 19 knop!

Resultatet för de nya ägarna blev en totalrenovering pga. glasade cylindrar med 20 % effekt-tapp som följd. Dieslar mår inte bra av att köras helt obelastade. Avgastemperaturer, turbon, och smörjning gynnas inte av det.

 

Det är inte lätt att få reda på historiken men det finns vissa nyckelfrågor.

 

Jag har nästan det omvända problemet. För få timmar.

Effekt-uttaget är 105 hk ur 6,22 liter, marschvarv 1750 v/m och 8 knop. Maxvarv 2250 v/m. Motorn har gått ca 800 timmar (precis inkörd) under sina snart 40 säsonger. Som tur är så har den gått lite hela tiden, 1-timmes körningar, sina första 35 år. Hade den legat helt oanvänd en längre tid så skulle det nog kunna komma lite andra typer av problem.

 

Intressant tråd.

 

//Baltico

Redigerad av Baltico

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fartygsdiesel går ett par hundratusen timmar innan den skrotas, vanligen beroende på att fartyget är i skrotningsskick.

En fartygsdiesel:

Går alltid fullt belastad (80-90%)

Går aldrig på tomgång.

Startas aldrig kall.

Förebyggande underhåll där alla slitdelar byts efter ett exakt antal timmar.

"Klassningar" där olika delar inspekteras och kollas, vevaxelspel, bränsleventiler etc.

 

En hjälpkärra håller betydligt kortare, skillnaden mot en huvudmaskin är tex.

Går sällan fullt belastad (men inte heller på tomgång)

Många start/stopp.

 

Rätt underhållen och skött borde en vanlig dieselmotor kunna hålla länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vi är nu uppe i 67000 h på våra 4 maskiner här ombord och dom går som tåget trots att dom oftast går på alldeles för låg belastning. Problemet med låg last är ju bla polering av foder, speciellt med modern lågsvavlig olja men det kör vi som tur är inte med...

 

Till TS:

400 h eller en massa timmar.. Bra fråga. Om det finns en rimlig förklaring till de kostnader som lagts ut och åtgärderna är dokumenterade och korrekt utförda och det inte finns andra fel som uppstod i samma veva men lämnats åt slumpen så är ju dom med 400h ett bra köp. 

Är motorerna med många timmar väl skötta så blir dom nog bra med, men dom har ju gått betydligt mer av sin livslängd redan, det går ju inte att komma ifrån.

 

Att åtgärda barnsjukdomarna på mina D4-225 (ej kompressor) gick inte på många tusenlappar. Remskivor, vattenfilterlock, gavelpackning på kylare, returventil på vevhusventilation är väl det som bör göras. Kostade under 10k iaf för bägge motorerna.

Byta växelwire till ny typ och checka / byta slangar till styrning/trim ligger ju utanför motorerna i sig men kostar kanske ett par tusenlappar per pryl det med. Inga 160k iaf.

 

Angående värdering av timmarna (om det inte är något fuffens i övrigt med motorerna) så kan man ju tänka som så att dreven har gått betydligt längre på de motorerna med mest timmar. Styrningen har gått längre, pumpar till trim, tilt, styrning etc har gått längre. 

Båten har blivit bodd i betydligt längre... Skrovet har slått igenom hård sjö flera gånger, etc etc.

 

I mina ögon så är timmarna precis samma sak som milen på en bil.

Är service och underhåll skött exemplariskt på bägge båtarna / bilarna, men den ena har mer än dubbelt så många timmar / mil mer än den andra så är det ett ganska enkelt val att köpa den "yngre" om priset är det samma. Allt slits.

 

Snackar vi prisskillnad mellan båtarna i förhållande till skick / timmar etc så får ju din plånbok styra vad du tycker det är värt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fartygsdiesel går ett par hundratusen timmar innan den skrotas, vanligen beroende på att fartyget är i skrotningsskick.

En fartygsdiesel:

Går alltid fullt belastad (80-90%)

Går aldrig på tomgång.

Startas aldrig kall.

Förebyggande underhåll där alla slitdelar byts efter ett exakt antal timmar.

"Klassningar" där olika delar inspekteras och kollas, vevaxelspel, bränsleventiler etc.

 

En hjälpkärra håller betydligt kortare, skillnaden mot en huvudmaskin är tex.

Går sällan fullt belastad (men inte heller på tomgång)

Många start/stopp.

 

Rätt underhållen och skött borde en vanlig dieselmotor kunna hålla länge.

 

Sant om procent av maxbelastning men man måste och ta i beaktande vad motorn är byggd och klassad för. Sitter nu och kikar på en ny maskin till en båt. 6,7 liter och med cirka 350 hästar godkänt att gå kontinuerligt på max effekt i 3000 timmar per år. Samma maskin finns också med 570 hästar, då med betydligt kortare tider på max effekt samt totalt timuttag per år.

 

På D6, som i trådfallet, är det ju med nya maskiner 330-hästaren utan kompressor som rekommenderas för kommersiell (och då lätt) drift. 370 och 400 (när vi talar drev) är för leisure.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En fartygsdiesel går ett par hundratusen timmar innan den skrotas, vanligen beroende på att fartyget är i skrotningsskick.

En fartygsdiesel:

Går alltid fullt belastad (80-90%)

Går aldrig på tomgång.

Startas aldrig kall.

Förebyggande underhåll där alla slitdelar byts efter ett exakt antal timmar.

"Klassningar" där olika delar inspekteras och kollas, vevaxelspel, bränsleventiler etc.

 

En hjälpkärra håller betydligt kortare, skillnaden mot en huvudmaskin är tex.

Går sällan fullt belastad (men inte heller på tomgång)

Många start/stopp.

 

Rätt underhållen och skött borde en vanlig dieselmotor kunna hålla länge.

Sant om procent av maxbelastning men man måste och ta i beaktande vad motorn är byggd och klassad för. Sitter nu och kikar på en ny maskin till en båt. 6,7 liter och med cirka 350 hästar godkänt att gå kontinuerligt på max effekt i 3000 timmar per år. Samma maskin finns också med 570 hästar, då med betydligt kortare tider på max effekt samt totalt timuttag per år.

 

På D6, som i trådfallet, är det ju med nya maskiner 330-hästaren utan kompressor som rekommenderas för kommersiell (och då lätt) drift. 370 och 400 (när vi talar drev) är för leisure.

Ahaaa. Är det timmar/år..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olika tillverkare specar väl olika men i mitt (eventuella) fall, en FPT N67, är den i C-utförande klassad för max 3000 timmar per och och då på full effekt alla dessa 3000 timmar.

 

Kollade lite noggrannare på D6 och jag mindes fel, alla är godkända för R4 vilket är light commercial duty in planing craft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En fartygsdiesel går ett par hundratusen timmar innan den skrotas, vanligen beroende på att fartyget är i skrotningsskick.

En fartygsdiesel:

Går alltid fullt belastad (80-90%)

Går aldrig på tomgång.

Startas aldrig kall.

Förebyggande underhåll där alla slitdelar byts efter ett exakt antal timmar.

"Klassningar" där olika delar inspekteras och kollas, vevaxelspel, bränsleventiler etc.

 

En hjälpkärra håller betydligt kortare, skillnaden mot en huvudmaskin är tex.

Går sällan fullt belastad (men inte heller på tomgång)

Många start/stopp.

 

Rätt underhållen och skött borde en vanlig dieselmotor kunna hålla länge.

 

Sant om procent av maxbelastning men man måste och ta i beaktande vad motorn är byggd och klassad för. Sitter nu och kikar på en ny maskin till en båt. 6,7 liter och med cirka 350 hästar godkänt att gå kontinuerligt på max effekt i 3000 timmar per år. Samma maskin finns också med 570 hästar, då med betydligt kortare tider på max effekt samt totalt timuttag per år.

 

På D6, som i trådfallet, är det ju med nya maskiner 330-hästaren utan kompressor som rekommenderas för kommersiell (och då lätt) drift. 370 och 400 (när vi talar drev) är för leisure.

 

 

Äntligen någon som kollat effektsiffror från tillverkaren för leisure och kommersiellt effektuttag. Finns på de allra flesta båtmotorer. Ofta är det exakt samma grundmotor men med olika typer av mindre anpassningar för typ av drift. På D6 verkar effektsiffran skilja nästan 40% , skillnaden är livslängd och kostnad för drift/timme under motorns livslängd.

Dessa siffror finns för de flesta motorer som har hamnat i båtar och inte är konstruerade endast som båtmotorer , sådana unika motorer numera nästan helt utdöda då de blir för dyra med små serier. Så gott som alla inombordare numera är baserade på motorer som även finns som industrimotorer.

 

Dessa effektsiffror är för det mesta baserade på ett digert testmaterial av tillverkaren och framtagna med ideala förutsättningar i bänk för pararmetrar som kylning, bränsle  och inte minst service.

 

Beroende på hur motorerna sedan verkligen körs, underhålles och inte minst är installerade kan utfallet bli lite hur som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror kanske inte att effektsiffrorna är framtagna vid ideala förhållanden utan snarare realistiska förhållanden. Industrimotorer används i stora mängder, generatoraggregat, pumanläggningar, rälsbussar mm mm. Köparna köper i stora kvantiteter, säljare som levererar en motor som inte håller blir ganska rökt. Motorerna går oftast ganska övervakade och man inte påstå från säljaren att köparen tex överbelastat motorn.

Under en period extraknäckte jag som provingenjör hos Lindholmen Motor där man körde en 1000 timmars test. På nätterna när jag var där körde vi lugnt och stilla men dagtid provocerades maskinen med överlast mm för att få realistiska förutsättningar, allt enligt mycket noggranna instruktioner och givetvis mycket noga övervakat.

Detta var ca 1973, det var energikris och halva Gbg var mörklagt medan vi värmde upp älven med 6000kW.

Utvecklingen har nog gott framåt en hel del sen dess när det gäller att utvärdera motorer. Största problemet idag är nog hjärndöda användare som kör som vettvillingar och skiter i underhållet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...