Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
BerraS

Hur värderar ni timmar på båtmotorer

Rekommendera Poster

Vi jagar nu "ny" båt och sitter och väljer mellan i princip 2 lika båtar. Den ena har ca 400 timmar på dubbla D6or, och den andra 1200 timmar på dubbla D6or.

Är det vansinnigt att köpa den med 1200 timmar? Hur stor prisskillnad är skälig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade värderat det rätt högt med 400 istället för 1200. Det är 3ggr så mycket och även om dieselmotorer i den storleken brukar klara den typen av slitage bra finns det ju även drev att tänka på(om det nu inte är axelmontage).

 

Servicehistoriken är viktigast, men timmar är enligt mig helt klart något som väger tungt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående. Det är för stor skillnad för att inte ta hänsyn till det. Hade det skiljt ett par 100 timmar så är det ju ingenting. Men trippla timmar är ändå ganska många års drifttid vid normalt användande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båt med 400 timmar ligger på 1.5 mill. Vad skulle ni säga att båten med 1200h borde ligga på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många dieslar räknar man med att de ska klara 5000 tim innan renovering. Hel renovering kostar? En gissning 50-100tkr? Alltså 10-20kr/tim sen bör man lägga till lite för värdeminskning.

Sen kan motorn säkert gå många fler timmar men med 5000 tim så ska man alltid vara på den säkra sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många dieslar räknar man med att de ska klara 5000 tim innan renovering. Hel renovering kostar? En gissning 50-100tkr? Alltså 10-20kr/tim sen bör man lägga till lite för värdeminskning.

Sen kan motorn säkert gå många fler timmar men med 5000 tim så ska man alltid vara på den säkra sidan.

En motor (och kanske drev) av den storleken helrenoverar du inte för 50 -100 tkr , kanske mot den högre siffran om du gör allt jobb själv vilket få klarar och har utrustning för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, värdering gör ju marknaden---- hur många är beredda att köpa för priset X kr?

 

Men så här tänker jag ( fast jag köper inte stora dieslar i ett skrov för 1,5-2 millar. Jag är seglare )

 

Ser ofta båtar som har bytt eller renoverat motorerna vid kanske 10-14 år ålder. Vilket i min värld är väldigt lite eftersom motorerna borde tuffa på med rimlig service ( möjligen undantaget turbon?)

Och många vet jag hinner inte med att åka mer än 100-200 timmar på ett år. Det innebär att nästa ägare räknar bort värdet av motorn redan vid kanske mellan 10,000-12,000 timmar. Servicen här är helt avgörande för livslängden. Sedan har du självklart slitage i det mekaniska samt rost i avgassystem osv men... en bra motor "borde" klara minst tiotusen timmar. VARFÖR renoveras de?

 

Mina smådieslar jag har haft i segelbåtar har alla verkat att tuffa på i över 20 år utan renovering...

 

Men detta med nedskrivning av värdet är ju en förväntan och således fullt verklig ändå? En motor som gått 1200 timmar ( och ev har en något oklar servicehistorik ) och inte kört detta på ett enda år har alltså redan kört över en tiondel av sin förväntade livslängd inklusive en stor renovering. Om vi höftar till värdet av en motor till 550´ med installation och en renovering till 250´ så skulle jag vilja säga att skillnaden mellan de två båtar TS jämför bör vara ett antal hundra tusen kronor, bara på motorerna.

Sedan vet vi inte om den båten med fler gångtimmar också är 4-5 år äldre? Som bör synas?

 

Sedan spelar det vanliga in; ägarens kompetens, skicket, utrustning, färg på dynor osv osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Min mening i detta är att många, men långt ifrån en majoritet, av motorbåtsmaskiner verkar behöva "renovering" runt 12-15 år är bristande prevantativt underhåll. Man gör saker när det "tagit stopp" istället för följa service schemat. T.ex. Är det kanske intelligent att se över kylsystemet, rensa, tvätta och städa ur beläggningar vart femte år och byta kylvätska, har för mig det står så för mina motorer, men kan lova det är inte gjort, och de är nu 12 år gamla (ligger på min lista). Jag vet att man inte gjort ventiljustering enligt schema, detta åtgärdar jag nu, trots att inget är synligt "fel", därför att det måste göras. Man kör maskinerna tills de säger stopp av olika skäl och litar på att instrumenteringen och datorn håller koll åt en, som på bilen, vilket oftast inte är fallet. Därför slits de mer än de borde. Därtill långa uppehåll med inget jobb (vintern) gör att slitage konstigt nog ökar per timme drift. Så jag tror mer på en ålders/skick/underhåll än drifttimmar per se. Man vill ju också veta vilken sorts drifttimmar, 1200h på tomgång är mycket mer slitande än 1200h på driftvarv (enl tillverkarens rek).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Min mening i detta är att många, men långt ifrån en majoritet, av motorbåtsmaskiner verkar behöva "renovering" runt 12-15 år är bristande prevantativt underhåll. Man gör saker när det "tagit stopp" istället för följa service schemat. T.ex. Är det kanske intelligent att se över kylsystemet, rensa, tvätta och städa ur beläggningar vart femte år och byta kylvätska, har för mig det står så för mina motorer, men kan lova det är inte gjort, och de är nu 12 år gamla (ligger på min lista). Jag vet att man inte gjort ventiljustering enligt schema, detta åtgärdar jag nu, trots att inget är synligt "fel", därför att det måste göras. Man kör maskinerna tills de säger stopp av olika skäl och litar på att instrumenteringen och datorn håller koll åt en, som på bilen, vilket oftast inte är fallet. Därför slits de mer än de borde. Därtill långa uppehåll med inget jobb (vintern) gör att slitage konstigt nog ökar per timme drift. Så jag tror mer på en ålders/skick/underhåll än drifttimmar per se. Man vill ju också veta vilken sorts drifttimmar, 1200h på tomgång är mycket mer slitande än 1200h på driftvarv (enl tillverkarens rek).

 

Mja, en lika stor skillnad utgör hur de körs. Motorer som i vissa båtar sliter varg och ger nära maxeffekt jämnt för att ägaren skall vara nöjd håller inte lika länge som de som körs med förnuft. Många båtar är undermotoriserade mht hur de sålts och man har varit mycket optimistisk kring marchfarter i reklamer. Varven brydde/bryr sig sällan om hur hårt motorerna går efter båten sålts och ett nummer mindre motor er ju alltid ett lägre försäljningspris.

Märks bla på alla 'trimma motor' -tankar man ser på detta forum.

Segelbåtsmotorer som jämförs med här är inte relevant i jämförelse med motorer i större motorbåtar, de gamla segelbåtsmotorerna är ofta tunga gjutjärnsklumpar med mycket lågt effektuttag anpassade just för detta. De är ett utdöende släkte dessutom.

 

Mycket få båtägare brukar bekymra sig över motortillverkarnas rekommendationer för olika typer av användning, finns motorer som är strypta med mer än 30% för industribruk mot vad motsvarande motor ger i en fritidsbåt, skillnaden är livslängd!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En motor (och kanske drev) av den storleken helrenoverar du inte för 50 -100 tkr , kanske mot den högre siffran om du gör allt jobb själv vilket få klarar och har utrustning för.

 

 

 

Jag har ingen aning om vad renovering kostar eller hur många timmar man ska ha emellan men det är ju siffror som borde vara enkelt att få fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten med 400h har redan kostat ägaren 320.000 i renoveringar, och då har man inte ens öppnat toppen på motorn:) Så en HEL renovering torde ligga på ytterligare 150 -200.000/maskin.

Har hört om D6or som har gått i yrkesbruk och dom brukar hålla 4-5000h innan byte av motor sker. D6 går tydligen inte att renovera på et "normalt" sätt, man får tydligen byta hela blocket...kul

Redigerad av BerraS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är renoverat för 320.000 på 400h-motorn? 160' per motor. Det låter ändå mycket.

Vet du mer vad som är gjort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ca 50.000 av detta var reparation/byten av Styr cylindrar, bälgar, wirir etc till dreven samt Service. Så 270K var motorer.

Volvo Penta utförde jobben, vet exact vad som har bytts/gjorts på motorer. Troligen ingen idé att hel renovera dessa motorer pga block bytet. Billigare att köpa ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

135 tkr per motor ger 27kr/drifttimme om det är en 5000tim renovering.

En bekant renoverade en Ford Lehman 2715, det kostade ca 50tkr. Då säger man att renoveringen ger en motor i samma skick som en ny. Man ska kunna göra tre sådana renoveringar vilket ger en livslängd på 20000 timmar.

En D6:a kostar garanterat mycket mer men det går att räkna fram vad en drifttimma kostar eller är värd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac, det där blev lite tokigt..

Motorerna har inte hel renoverade, hadde det varit nödvändigt har det kostat 150-200K till Per motor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac, det där blev lite tokigt..

Motorerna har inte hel renoverade, hadde det varit nödvändigt har det kostat 150-200K till Per motor...

Tänkte väl...

Så billigt, bara 160" såklart det inte kan va en helrenovering..

Olja och filter, va?

Nog bör väl motorn gå 600 timmar innan helrenovering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac, det där blev lite tokigt..

Motorerna har inte hel renoverade, hadde det varit nödvändigt har det kostat 150-200K till Per motor...

 

Ok, då missuppfattade jag det. Den exakta siffran går ju att få fram.

Helt OT så låter det dyrt, en helrenovering brukar innebära byte av slitdelar och kontroll av övrigt. 300tkr för 5000timmar ger 60kr/tim, en båt som gått 800 timmar mer bör alltså kosta ca 100tkr mindre + värdeminskning på motorn som borde ligga i samma storleksordning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ha missat något men jag skulle nog dra öronen (och plånboken...) åt mig i fallet med D6'or som behövt så pass omfattande renovering efter bara 400 timmar. Hur har dessa motorer använts egentligen? Känns ju som en väldigt förtida renovering.

 

Jag tror en hel del moderna (och känsliga) motorer typ D-serien far illa i motorbåtar för att de används på tok för lite under en säsong, körs på lågvarv i deplacementfart på tok för mycket och/eller de gånger man drar på görs det med kall motor. Det tar lång tid att få upp en D6 i arbetstemperatur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något man skall ta med i sina kalkyler är HUR motorerna är skötta i respektive båt.

400/1200 timmar på hur många år? 5? 10?

Hur är båtarna/motorerna skötta?

 

Jag hade personligen tittat mer på skicket på båt/motor och underhållet som gjorts av tidigare ägare än timmarna. Är alla uppdateringar gjorda som skall göras? Ofta - inte alltid är det mer intresserade människor som kör mer - och underhåller mer.

 

Underhåll är A och O. En båtmotor i Sverige slits inte ut av antal timmar, utan av att den inte används..

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D serien har haft en hel del barnsjukdomar, tyvärr. En del tog VP på garanti/goodwill, en del fick ägaren ta själv. Tyvärr så finns det flera motorer där ägarna ignorerade detta.. I detta fallet va det locket på vattenfiltret som inte va uppgraderad och en fin dusch av saltvatten spriddes över motorerna, vilket torkade innan ägaren fattade problemet.. Detta upprepades x gånger. Med skador på el, startmotor, clutch till kompressorer, oljepanna. Osv osv..

Redigerad av BerraS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D serien har haft en hel del barnsjukdomar, tyvärr. En del tog VP på garanti/goodwill, en del fick ägaren ta själv. Tyvärr så finns det flera motorer där ägarna ignorerade detta.. I detta fallet va det locket på vattenfiltret som inte va uppgraderad och en fin dusch av saltvatten spriddes över motorerna, vilket torkade innan ägaren fattade problemet.. Detta upprepades x gånger. Med skador på el, startmotor, clutch till kompressorer, oljepanna. Osv osv..

OK, missförstod situationen fullständigt då!

 

Det du beskriver hade jag kallat reparation, inte renovering. Tycker det är stor skillnad om en skada uppstår p.g.a. plötslig händelse orsakad av en barnsjukdom jämfört med ett onormalt slitage orsakat av t.ex. vanvård eller missbruk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig ArneRadar. Tyvärr har jag tittat på flera båtar med just D6 motorer, och samtliga har haft större reparationer/renoveringar utförda trots relativt låga timmar. Så ja som någon skrev, man ska vara försiktigt med D serien när man köper begagnad, ha koll på vad som har gjorts och framförallt kolla om avgaskrökar och vattenfilter har bytts ut mot bättre.

Skräck exemplet är nog den familjen som hade första gen. D6 med 310 HK. dubbla installationer, där ena motorn rasade och det gick inte att komplettera med en motor, det slutade med köp av 2 helt nya motorer. Problemet bestod i att det gamla el systemet var inte kompatibelt med nya motorn.. också ganska kul..

Vad jag förstår, så kyls många komponenter i och runt motorn av saltvatten/sjövattensidan, och minsta läckage är förödande. med korrosions skador som följd.

Redigerad av BerraS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen så illa med dieslar idag? Låter helt galet. Uppväxt på landet med bland annat volvo bm 814(td 60a) med över 15000 timmar framför plog, harv och diverse andra maskiner utan renovering. Hur kan moderna maskiner vara så fruktansvärt känsliga? Visst, saltvatten, men ändå. Och renoveringspriserna låter helt galet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I jakten på att uppfylla hårda lagstiftade miljökrav, låg ljudnivå, höga prestanda, låg bränsleförbrukning så är nog moderna dieslar (även i jordbruksmaskiner) nog ganska känsliga. Det du växte upp med på landet är inte tillåtet att sälja som nytt idag på gott och ont

 

Sen är brukarna okunniga. Om man gör daglig tillsyn i maskinrummet så upptäcker man kanske duschen av saltvatten från sjövattenfiltret innan den gör någon skada för att nu koppla till trådens exempel. Tror många bara vrider på nyckeln och kör.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I jakten på att uppfylla hårda lagstiftade miljökrav, låg ljudnivå, höga prestanda, låg bränsleförbrukning så är nog moderna dieslar (även i jordbruksmaskiner) nog ganska känsliga. Det du växte upp med på landet är inte tillåtet att sälja som nytt idag på gott och ont

 

Sen är brukarna okunniga. Om man gör daglig tillsyn i maskinrummet så upptäcker man kanske duschen av saltvatten från sjövattenfiltret innan den gör någon skada för att nu koppla till trådens exempel. Tror många bara vrider på nyckeln och kör.

Vad gäller nyare dieslar i lantbrukets maskiner kan jag införa i diskusionen om hållbarhet, att så illa som det är med vp s motorer är det inte i dessa maskiner. Grannens IH har gått 12000 timmar utan ett mankemang. Min egen Ih mxu gick 5500 timmar innan byte förra året, och den går som en kula än. Motorer idag är generellt mycket bättre än förr, ur slitstyrka. Problemet heter elektronik, ju mer skit du stoppar på partikelfilter, adblue commonrailstyrning och så vidare borgar för mer krångel. Men motorerna i sig är bra i regel. Skulle jag byta ut min kad 43 a idag så skulle jag aldrig aldrig stoppa i en vp motor, för de verkar vara skit. Jag skulle satsa på en fpt från cummins fiat. Har kört dessa motorer i tusentals timmar på land och har kolleger som har dessa motorer och de är faktiskt kanonbra. Om ts nu menar att det verkligen är så illa som han beskriver efter att kollat på många båtar, så skulle jag fett välja bort D serien i mitt tänk. Men man måste även ha i bakhuvudet att det finns en mänsklig faktor till haverier, och det kommer sällan fram, utan man kassar produkten sen att jag som ägare ej har skött om motorn de brukar inte höra till. Jag önskar Ts lycka till i sitt letande och hoppas du hittar något trevligt till sommaren. Och en motor som gått med lite timmar kan vara i sämre skick än en som gått 2000 timmar, jag stirrar inte på timmarna då jag köper jag kollar helheten om allt är skött ordentligt, det är bra mycket viktigare. En så stor dieselmotor som D6 bör räcka minst 6000 timmar innan den sviktar, då har nog de flesta bytt båt sedan länge.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igen...

Maskinerna som drar ybertunga prylar på järnverk, som utsätts för all tänkbar och otänkbar skit..går på fullgas, broms, fullgas, å ännu mera gas, å broms, varmt, kallt, blött, surt, alkaliskt, skitigt, tvätt med starkt kem, mm. mm. mm.

Dom maskinerna går 50000timmar. Sen skrotas dom... 10x mer än "fjuttiga" 5000timmar. Då e ju. 500timmar inte ens en provkörning...?Fattar inte förhållandet.

är det som med tandborstar... "man ska byta" var xxx vecka?

En tandborste funkar i stort sett hur länge som helst...

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igen...

Maskinerna som drar ybertunga prylar på järnverk, som utsätts för all tänkbar och otänkbar skit..går på fullgas, broms, fullgas, å ännu mera gas, å broms, varmt, kallt, blött, surt, alkaliskt, skitigt, tvätt med starkt kem, mm. mm. mm.

Dom maskinerna går 50000timmar. Sen skrotas dom... 10x mer än "fjuttiga" 5000timmar. Då e ju. 500timmar inte ens en provkörning...?Fattar inte förhållandet.

är det som med tandborstar... "man ska byta" var xxx vecka?

En tandborste funkar i stort sett hur länge som helst...

Igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maskiner i industriell verksamhet har generellt mycket lägre litereffekt. Det är den stora nyckelfaktorn enligt mig.

 

Kolla en modern Volvobil med D4. Den har 190hk och 270 med chip. Den håller inga 50 000timmar...

Däremot en gammal 6,2 GM diesel, det är en helt annan historia.

 

Som flera är inne på skall en modern motor ha mycket effekt, dra noll och ingenting och gå väldigt långt mellan servicearna. Det kostar när det gäller livslängd.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen håller jag med om att moderna ägare inte har koll alls på maskinerna. De kollar inte olja, kyl osv, utan bara kör.

 

Själv har jag inte jättestor respekt för den nya generationen, även om jag är -80 talist. De jag stöter på som vårdar sina ägodelar ordentligt är generellt äldre. Det är mycket slit och släng nu för tiden. Själv har jag inte råd att vansköta mina saker...

Redigerad av Mange249
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...