Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mambo

Fjärrkontroll till Ankarspel, piratmodell?

Rekommendera Poster

Jag vet att denna fråga varit uppe tidigare men väljer att dra igång igen eftersom det var rätt länge sedan.

Jag har ett 15 år gammalt Engbo ankarspel som redan har fjärrstyrning men själva fjärrkontrolldosan börjar bli dålig (förutom att den är klumpig). Att köpa ny original är dyrt så jag har funderat över en alternativ piratfjärrkontroll.

Men som jag misstänker behöver då också mottagaren i ankarspelets styrning bytas.

Är det någon som gjort någon sådan här operation och vad använde ni i så fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde man inte kunna hitta en 12v fjärrkontrollerad strömbrytare som man monterar på knappen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En enkel eBay-fjärrkontroll och några reläer borde kunna ersätta ditt gamla. Visserligen inte IP-klassade men kan användas om man är försiktig.

 

http://www.ebay.com/itm/1CH-433MHZ-Wireless-RF-Remote-Control-Switch-Transmitter-Receiver-DC-12V-10A-/281570715579?hash=item418eec27bb

 

De här fjärkontrollerna brukar kunna ställas in i olika funktionalitet:

* växlande till - från

* aktiv när sändarknappen hålls inne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DENNA har jag kört med ett tag, ska vara vattentät. Färg och storlek gör det lite svårare att slarva bort.

Anledningen till att jag bytte var att originalfjärrren hade en funktion för att mata ut 20m kätting, lät ju bra men funktionen vara bara att ankarspelet gick ett visst antal sekunder. Logiken på knapparna var inte så bra vilket gjorde att det ofta rasslade ut en massa kätting när jag bara ville ha några meter.

s-l500.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är den röda lilla knappen till. Hur är kopplingsschemat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att denna fråga varit uppe tidigare men väljer att dra igång igen eftersom det var rätt länge sedan.

Jag har ett 15 år gammalt Engbo ankarspel som redan har fjärrstyrning men själva fjärrkontrolldosan börjar bli dålig (förutom att den är klumpig). Att köpa ny original är dyrt så jag har funderat över en alternativ piratfjärrkontroll.

Men som jag misstänker behöver då också mottagaren i ankarspelets styrning bytas.

Är det någon som gjort någon sådan här operation och vad använde ni i så fall?

Köpte en billig 200kr inkl 3st fjärrkontroller för några år sen.

Hade bara en fast kontroll då.

Kopplade in mottagaren i ankarboxen där handenhetan satt.. funkade ej, det var för svag spänning fram till enheten.

Kopplade mottagaren direkt på ankarspelsreläna istället.

Funkar klockrent...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är den röda lilla knappen till. Hur är kopplingsschemat?

 

Launch torpedo?

 

Man sätter på/stänger av sändaren, när den är på lyser en röd LED. Barnsäkring?

 

Mottagaren har 4 kablar, +, -, upp och ned. Kopplas på ankarspelsrelät.

Ett tips är att mata relä och mottagare separat från den vanliga elpanelen via en brytare så relät tillräckligt med spänning och man riskerar inte att köra ut ankarkättingen av misstag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sån pryl får det bli, tack för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till förra båtens bandankarspel tillverkade jag först en fjärrkontroll med sladd. En liten elektronikbox, med en treläges återfjädrande strömbrytare, samt en bit femledad mjuk släpvagnskabel, endast tre ledare användes. Denna kopplades parallellt med original in-ut eller upp-ned strömbrytaren. det hela placerades nära akterspegeln så att jag kunde stå på badbryggan och manövrera.

 

Flera år senare köpte jag en trådlös billig fjärrkontroll på Tradera, med två standardrelä kopplade över original strömbrytare funkade även denna jättebra, även om den inte var vattentät. jag tappade den en gång i saltvatten, men tog isär den, tog ur batteriet, sköljde med sötvatten, torkade ur och sedan funkade den u.a.

 

Sedan kopplade jag Biltemas skyddade strömbrytare "bombfällarknapp" innan in-ut/ upp-ned strömbrytaren, för att förhindra ofrivillig fällning.

 

Nuvarande båts ankarspel var redan utrustad med en svindyr 2000kr fjärrkontroll, den får vara kvar, trots att jag kanske inte har råd med en sådan... :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också ett gammalt Engberg spel i min nya båten. Ett alternativ är att montera sleipners fjärr och mottagare för 3500-4000kr men beställde en fjärr med dubbla reläer från Kina för 200kr.

Insåg sen att reläerna ger ut 12V vid slutning då det är kopplat internt och det funkar inte när det är minuskabeln som ska slutas för att autostppp och sköljläge ska fungera.

 

Ett alternativ är att koppla in denna kontroll på kontaktor upp/ner som ska ha 12V+ men då funkar inte stoppen.

 

Efter lite funderande så har ja nu beställt en fjädrande on-off-on knapp från Roco i IP-klass 66. Den tänker jag montera på akterdäck så jag kan nå knappen och ankarspelet samtidigt. Kommer koppla in den så jag har lagfart upp och sen ner funktionen.

 

Detta innebär att jag fäller ankaret från styrplattan. Kan spänna upp ankaret därifrån. Vid avfärd kan jag ta in ankaret från styrplatsen med autostopp när ankaret når badbryggan. Nu kan jag lugnt manövrera ut ur viken, puttra iväg för att sedan gå ut på akterdäck och ta in det sista och samtidigt se att inget kommer i kläm.

 

Detta är min arbetshypotes för jag har aldrig haft eller använt ankarspel. Provade dock idag funktionen med autostoppen på land.

 

/N

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta mitt autocorrect i mobilen men tror ni förstår där det står tokigt...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad är den röda lilla knappen till. Hur är kopplingsschemat?

 

Launch torpedo?

 

Man sätter på/stänger av sändaren, när den är på lyser en röd LED. Barnsäkring?

 

Mottagaren har 4 kablar, +, -, upp och ned. Kopplas på ankarspelsrelät.

Ett tips är att mata relä och mottagare separat från den vanliga elpanelen via en brytare så relät tillräckligt med spänning och man riskerar inte att köra ut ankarkättingen av misstag.

 

 

På bilden ser det ut som att mottagaren har 5 kablar? Hade din bara 4 eller används bara fyra av dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DENNA har jag kört med ett tag, ska vara vattentät. Färg och storlek gör det lite svårare att slarva bort.

Anledningen till att jag bytte var att originalfjärrren hade en funktion för att mata ut 20m kätting, lät ju bra men funktionen vara bara att ankarspelet gick ett visst antal sekunder. Logiken på knapparna var inte så bra vilket gjorde att det ofta rasslade ut en massa kätting när jag bara ville ha några meter.

s-l500.jpg

 

Slog till på en jag också :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Vad är den röda lilla knappen till. Hur är kopplingsschemat?

 

Launch torpedo?

 

Man sätter på/stänger av sändaren, när den är på lyser en röd LED. Barnsäkring?

 

Mottagaren har 4 kablar, +, -, upp och ned. Kopplas på ankarspelsrelät.

Ett tips är att mata relä och mottagare separat från den vanliga elpanelen via en brytare så relät tillräckligt med spänning och man riskerar inte att köra ut ankarkättingen av misstag.

 

 

På bilden ser det ut som att mottagaren har 5 kablar? Hade din bara 4 eller används bara fyra av dem?

 

Den femte är + för upp/ned om jag kommer ihåg rätt. Själva radion har alltså egen matning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta mitt autocorrect i mobilen men tror ni förstår där det står tokigt...

Jadå, ingen fara.

"Roco" är i mitt tycke Europas ledande modelljänvägstillverkare.

Roca däremot gör många bra båtgrejer, inte mins det "vattenäta" strömbrytarna med gummihätta.

Det gäller ju att välja rätt firma annars "spårar det lätt ur".

 

När jag hade ancharomatic i förra båten upptäckte jag att detta manövrerades med "minuspuls".

Den billiga fjärrkontrollens utgång gav en plusspänning, varvid jag fick koppla två enkla standardrelä från Biltema som då omvandlade signalen till minussignal.

Denna ledde jag då sonika direkt till anarspelets "upp-ned" strömbrytare.

 

Avspolningsläget och autostoppet påverkades ju inte av detta. Ankarspelets elektronik visste ju inte om jag manövrerade det via fjärrkontrollen eller via strömbrytaren.

 

Men det kan ju vara olika på andra ankarspel.

Nuvarande ProFish manövreras med positiv signal, och saknar all form av elektronik och automatik, kanske lika bra det.

 

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Vad är den röda lilla knappen till. Hur är kopplingsschemat?

 

Launch torpedo?

 

Man sätter på/stänger av sändaren, när den är på lyser en röd LED. Barnsäkring?

 

Mottagaren har 4 kablar, +, -, upp och ned. Kopplas på ankarspelsrelät.

Ett tips är att mata relä och mottagare separat från den vanliga elpanelen via en brytare så relät tillräckligt med spänning och man riskerar inte att köra ut ankarkättingen av misstag.

 

 

På bilden ser det ut som att mottagaren har 5 kablar? Hade din bara 4 eller används bara fyra av dem?

 

Den femte är + för upp/ned om jag kommer ihåg rätt. Själva radion har alltså egen matning.

 

Går det bra att koppla fjärkontrollens styrbox parallellt med Engbos styrbox (på sockerbiten på Control panelen där kablagen från panelen med upp och ner pil kommer) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det bra att koppla fjärkontrollens styrbox parallellt med Engbos styrbox (på sockerbiten på Control panelen där kablagen från panelen med upp och ner pil kommer) ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det bra att koppla fjärkontrollens styrbox parallellt med Engbos styrbox (på sockerbiten på Control panelen där kablagen från panelen med upp och ner pil kommer) ?

 

Denna inkopplings instruktion har jag fått av Sliepner för Engbos ankarspel så det borde väl inte spela någon roll om du parallellkopplar vid denna box eller sockerbiten uppe vid kontrollpanelen. Bara du är säker på färgen!

Nu är ju denna för Side-Powers fjärrmotagare men du har plintnummerna på Engbos styrbox samt funktion förklarat!

/N

post-90883-0-30834300-1486573471_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Statlig styrning av frekvenser, stora tillverkare med CE märkning får bl.a. Som resultat... dyrare produkter och säkrare produkter. Sändaren ovan, för 10 dollar, den kan vara osäker... Syrran fick med en sådan kopplad i den båt de köpte. Funkade i skärgården men när de la till i hemmahamnen så startade ankarspelet helt plötsligt. Farligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Statlig styrning av frekvenser, stora tillverkare med CE märkning får bl.a. Som resultat... dyrare produkter och säkrare produkter. Sändaren ovan, för 10 dollar, den kan vara osäker... Syrran fick med en sådan kopplad i den båt de köpte. Funkade i skärgården men när de la till i hemmahamnen så startade ankarspelet helt plötsligt. Farligt.

Precis min tanke..

Själv hade jag inte vågat köpa den typen av styrning till en så pass viktig säkerhets detalj. Då hade jag hellre köpt en begagnad fjärrstyrning som är avsedd för ändamålet.

 

Jag har lärt mig att inte fuska med sådant som jag anser viktiga saker, oljefilter, bränslefilter, oljor, styrning till väsentliga delar eller rena säkerhetsdetaljer. Alla är vi olika, har olika budget och olika synsätt - detta är inte ett påhopp utan mitt sätt att resonera.

 

Under kommande höst ska jag byta ut mitt befintliga styrsystem för ankarspel, original Engbo. Det skall bytas ut mot en lite biffigare så jag bara behöver en fjärr till ankar för/akter och bog för/akter. Då vet jag att jag ska vända mig hit och göra en liten auktion :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Statlig styrning av frekvenser, stora tillverkare med CE märkning får bl.a. Som resultat... dyrare produkter och säkrare produkter. Sändaren ovan, för 10 dollar, den kan vara osäker... Syrran fick med en sådan kopplad i den båt de köpte. Funkade i skärgården men när de la till i hemmahamnen så startade ankarspelet helt plötsligt. Farligt.

Precis min tanke..

Själv hade jag inte vågat köpa den typen av styrning till en så pass viktig säkerhets detalj. Då hade jag hellre köpt en begagnad fjärrstyrning som är avsedd för ändamålet.

 

Jag har lärt mig att inte fuska med sådant som jag anser viktiga saker, oljefilter, bränslefilter, oljor, styrning till väsentliga delar eller rena säkerhetsdetaljer. Alla är vi olika, har olika budget och olika synsätt - detta är inte ett påhopp utan mitt sätt att resonera.

 

Under kommande höst ska jag byta ut mitt befintliga styrsystem för ankarspel, original Engbo. Det skall bytas ut mot en lite biffigare så jag bara behöver en fjärr till ankar för/akter och bog för/akter. Då vet jag att jag ska vända mig hit och göra en liten auktion :)

Jag kopplade mottagaren till samma brytare som strömmen till reläerna.

Då funkar det bara när strömmen är påslagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Statlig styrning av frekvenser, stora tillverkare med CE märkning får bl.a. Som resultat... dyrare produkter och säkrare produkter. Sändaren ovan, för 10 dollar, den kan vara osäker... Syrran fick med en sådan kopplad i den båt de köpte. Funkade i skärgården men när de la till i hemmahamnen så startade ankarspelet helt plötsligt. Farligt.

Säkerhetsbrytar både på fjärren och separat till spelet vilket man alltid bör ha. Jag har kört det i två år utan minsta problem.

skulle aldrig betala de pengar som tillverkarna av spelen vill ha i sverige, är ju dessutom tyvärr bristande kvalite på dem också. Har en bekant som fått byta sin fjärrmanövrering till sitt Lewmar 2 gånger pga att den slutat fungera.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brytare på fjärren spelar ingen roll utan vi bryter numera spänningen till radiomottagaren... Förutom en ny mer lättåtkomlig huvudbrytare till hela ankarspelet. Min point var snarare att det finns mycket radiosignaler i luften och de billigaste fjärrisarna är nog mer känsliga för andra sändare? Farligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis så... jag bryter åxå strömmen till mottagaren då den går på samma som bryter ström till ankarrelän.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjärrkontroller för den europeiska marknaden jobbar på 433MHz bandet. Detta band är licensfritt dvs det finns ingen statlig kontroll. Här kör även de "fina" märkena så risken är lika stor att en pirat stör en märkespryl som att en märkespryl stör en märkespryl.

Men för att störa krävs också rätt kod och de brukar vara några miljoner.

Inte som de första garagekontrollerna där det fanns en frekvens och 256 koder. Kunde vara lite kul att åka runt i villakvarteren....

 

I USA mm används frekvensen 315MHz men den är inte tillåten i Sverige. Å andra sidan är det få som använder den här....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag funderar över är om en billig radiobaserad fjärris kan vara lika bra som en svindyr fjärris? Visst så kan jag själv se att lådorna är bättre på en dyr produkt, mer vattentätning, kabelavlastning osv... men har de verkligen inte lagt mer pengar på att hindra störningar mot den "dyra" produkten?

 

En billig kan jag få över till Sverige för i runda slängar 200:-, med en CE märkning på produkten men inte med någon manual som säger vem som undertecknat CE-certifikatet. En märkesprodukt kostar kanske inte så mycket mer om vi skalar bort alla kringkostnader och en bättre låda?

 

Så varför känns det som om folk klagar mer på den billiga produkten? OM den är lika bra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ettt huvudrelä som bryter spänningen till Engbos styrbox vid ankring samt vid gång. Säkrar även ankaret med en karbinhake i anslutning till akterspegeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att lura båtägare på pengar är en sport i Sverige. Titta tex på motordelar, exakt samma men helt olika pris beroende på om det är till båt eller bil.

Att originalfjärrkontrollerna är svindyra beror på att man då kan göra bra kampanjpriser på tex ankarspel+fjärr.

Jag öppnade min originalfjärrkontroll och med en sannolikhet gränsande till visshet så kommer kretskortet från Kina. Kretsarna är desamma. Det finns inget som tyder på någon bättre störimmunitet. Dessutom skulle det sakna betydelse, avgörande är ändå koden. Lådan är inte bättre, handenheten är inte vattentät (vilket min kinesiska pirat är).

Jag håller nog piraten som betydligt bättre.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kostade 189..kr inkl 3st fjärrkontroller.

Använt en av dom i 3-4 år nu..

Om den e kass till våren och dpm andra håller lika länge bör dom hålla 10-12 år.. typ 12kr/år.

Hittills tyder inget på haveri, krångel, slitage... funkar klockrent.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...