Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
marhag

Nya avlastare

Rekommendera Poster

Hej, avlastarna på min båt har problem att gripa om den nya Dyneema linorna. Tror att problemet beror på höljet är slätare och glattare än den gamla typen av linor.

 

Därför funderar jag på att byta ut dem till nya. Någon som har några erfarenheter och rekommandetioner av avlastare som fungerar med Dyneema linor? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Vad har du för fabrikat på avlastarna?
Kanske finns det uppgraderade reservkäftar med bättre grepp så du slipper byta rasket?

Vete katten, men här en
BLUR-länk där enbart käftarna byts ut (fabrikat Spinlock). Här även en YouTube film hur man rengör och vårdar en sådan avlastare.
[Mekanismen inuti en avlastare syns tydligt i bilderna, i grunden bara en vanlig tandad kilfunktion. Vid tillräcklig friktion gentemot linan så kommer "kilen" att automatiskt dras djupare in och låsa förbandet allt hårdare ju mer kraft fallen utövar. Det är alltså inte båtägarens kraft vid vridning av den korta spaken som avgör en sådan självlåsande "kilande" effekt utan den stora kilande kraft som kommer ifrån linans anspänning. (Givet att friktionen/tandgreppet är tillräckligt ifrån början så ökar klämkraften helt automatiskt ju hårdare linan spänns/avlastar.)]

Blir i slutändan nog en fråga om rätt lin-kvalitet, rätt kamvinkel* och friska grepptänder ifall detta med "självförstärkande" kilning kan fungera? Kan jag fundera.  
*) Med kamvinkel menas kilens vinkel beroende på spakens läge, eller rent av sannolikheten för bra självförstärkande grepp som i sin tur ger pålitlig låsning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara så enkelt att linan är lite tunn för avlastaren..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, nej linan är lika tjock som den som den ersatte så det borde inte vara ett problem.

 

Jag pratade med en segelmakare häromdagen och enligt honom så var detta ett känt problem.

Tydlingen så är den gamla typen av linor lättare att "platta ut" vilket gjorde att avlastarna fick ett bättre grepp om den. Dyneema kärnan är hårdare och svårare att platta ut och få grepp om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för typ av avlastare idag? Jag har gamla OH-avlastare, den där typen av aluminium med en spak från yngre medeltiden samt skotråttor från Ronstan. Ingen av dessa glider linorna i, dyneema eller annat. Men de är båda välskötta, smorda på rätt ställen, rengjorda på anläggningsytorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En variant om man går ner från 10 mm lina i vajerfall till 8 mm dyneema är att

  1. ta 1-2 dm av hölje från den gamla linan,
  2. repa upp ändarna en bit,
  3. trä på höljet på den nya linan och
  4. sy fast på lämplig plats så att storen blir lagom hissad när avlastaren är vid det påsydda höljet.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De jag har står där easylock på. Det är allt jag vet om dem.

Ska gå på mässan imorgon och se vad jag kan hitta.

Redigerad av marhag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...