Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
BSven

KBV:s båtar och verksamhet

Rekommendera Poster

KBV har fått lite kritik i en annan tråd för att de ägnar sig åt sådant man inte anser att de ska. Även om jag en gång i tiden funderade på att söka jobb där (det blev armén istället) så har jag själv inte så mycket koll på vad de gör idag. Trodde mest att de sysslade med miljöövervakning men de gör säkert andra spännande saker också?
Båten nedan antyder det. Jag kan naturligtvis googla på deras hemsida men tycker det vore roligare om någon har historier eller djupare kunskap att dela.

Vad tror ni att båten nedan används till (4 pers och 700hk) och pluspoäng om du vet var den ligger.

031_zps7n0kzbgb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av två onda ting... fast man kan inte dra alla över en...

Hmmm dom har kanske jagat några vars konstsnö blåst ut över sjön.. tänk om alla skulle göra såå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Kustbevakningen är en civil statlig myndighet som ansvarar för sjöövervakning och räddningstjänst till sjöss."

https://www.kustbevakningen.se/om-oss/vart-uppdrag/

Google... bra grejer.

 

Nu är du väl ändå ute och cyklar Peter_K. Det finns ju grava bevis på att KBV egentligen styr landet och har snurrat upp både regering och riksdag på läktaren rejält med sin ondsinta propaganda. Vi lever alla i en diktatur, även om vi inte helt säkert vet om det själva. Orwells 1984 är inte Trumps USA, utan KVB's Sverige där oskyldiga Svenssons på sjön som har två pilsner under västen utgör det största hotet mot rikets säkerhet. I kampen för den rätta saken krävs snabba stryktåliga båtar som kan borda fritidsbåtar och övermanna besättningar som lätt påstrukna utför väsentliga uppgifter ombord. "Makt är inte ett medel, makt är ett mål."

 

Men skämt åsido: Är det inte en sån här monsterrib som KBV fick ett gäng av i somras? https://www.kustbevakningen.se/materiel--teknik/nyhetsarkiv/okad-formaga-med-nya-rib-batar/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt intressant när de köpte in Hydrolift S24. Var det verkligen det mest prisvärda i klassen de kunde hitta? Eller var det någon som tyckte det vore häftigt att ha några sådana...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att det är Oxelösund! Guldstjärna!
Däremot är den mindre an de som beskrivs i länken ovan fast antagligen samma användningsområde. Jag såg framför mig knarksmugglarjakter ala "Miami Vice" på Östersjön!
Känns lite overkill med motorstyrkan men det handlar kanske om möjligheten att t sig till en viss plats på kort tid snarare än ett behov av att köra snabbare än buset?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att det är Oxelösund! Guldstjärna!

Däremot är den mindre an de som beskrivs i länken ovan fast antagligen samma användningsområde. Jag såg framför mig knarksmugglarjakter ala "Miami Vice" på Östersjön!

Känns lite overkill med motorstyrkan men det handlar kanske om möjligheten att t sig till en viss plats på kort tid snarare än ett behov av att köra snabbare än buset?

 

Hörde en gång en representant för KBV som sa att de måste ha en viss motorstyrka för att kunna fullgöra sitt uppdrag. Dessutom behövde de också två sådana motorer av säkerhetsskäl. Ena motorn kunde av någon anledning tröttna.

 

Intressant resonemang...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...