Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
forgus31

Bli självförsörjande på el för motordrift

Rekommendera Poster

Då det nog kommer ta tid att bygga ut laddstolpsbehovet vid bryggorna och för att kunna ligga kvar i den fina viken utan att gå till civilisationen går jag nu i tankar att solcellicera vår lilla segelbåt. Tittar nu på celler på 150x150mm. De ger ungefär 5W 0,5V. Klä in bommen masten skrovsidor och där solen brukar steka och inte är utsatt för så mycket våld. Ska mäta hur bred remsa det blir på masten, kanske 20 cm. Bommen kanske inte är nåt att tänka på, kanske 10 cm.skrovsidorna är visserligen skuggade vid hamnliggning men där skulle vi inte vara ändå så frekvent. Får räkna på detta . Såg att solcellerna gått om fossilel och annan fulenergi. Hur mycket extra eltillskott får vi med mast och bom?

Med skrovsidorna om vi byter snobbranden i ljusblått mot mörkglittrande solceller? Hur bred får en snobbrand vara enligt skönhetsrådet? Får man ha dubbla ränder?

 

Får man t.o.m ha hela sidan i mörkblått?

 

Får man ha elmotorn på  om den inte hörs när man seglar om en Hallberg Rassy med modernt fartskrov?

 

Har HR redan tysta elmotorer?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågar du mej om det estetiska med paneler så får funktion ibland gå före skönhet...

 

Och du får segla förbi vilken båt du vill om du kan, men är motorn igång samtidigt som du för segel så är du per definition motorbåt och för då dagersignal alternativt motorlanterna i tilläg till övriga lanternor

Redigerad av smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...men är motorn igång samtidigt som du för segel så är du per definition motorbåt och för då dagersignal alternativt motorlanterna i tilläg till övriga lanternor

 

Finns undantag för detta i inre svenska vatten. Alltså, signalerna - inte att man skall väja som en motorbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi satte in bergvärme i fastigheten dimensionerades den för att täcka 92% av behovet, resten fick bli olja. Skulle man klarat hela behovet hade kostnaden nästan fördubblats.

 

Samma med solpaneler, någonstans finns en gräns det inte längre är rimligt med mera solpanel. Lösningen är elverk.

Tar vi denna årstiden är solpaneler hopplöst dålig. Paneler som på sommaren ger 1000Wh ger nu drygt 100Wh.

 

Laddstolpar behöver man nog inte vara så orolig för, har man ett 5kWh batteri och ligger i gästhamn 10-12tim så kan det inte vara ett problem.

När antalet "elseglare" ökar så kommer det byggas fler elstolpar om man vill ha besökare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågar du mej om det estetiska med paneler så får funktion ibland gå före skönhet...

 

Och du får segla förbi vilken båt du vill om du kan, men är motorn igång samtidigt som du för segel så är du per definition motorbåt och för då dagersignal alternativt motorlanterna i tilläg till övriga lanternor

Hallå smoegen. Är du verkligen ute och seglar just nu I Reella Llivet? Låter ju tokigare än mina projekt! Kallt eller? Såg att du var i Ventrakten. Har du varit i Köpenhamn? Vi brukar lägga oss i nån Kong Christians kanal som ligger nära Ströget. Kan tänka att det kan kännas lite ombonat där nu.Sen är det nära till Kiel och Kielkanalen, Också ombonat och lugnt. Kanalturer är inte fel. Går du  mot Brunsbyttel  så kan du svänga höger in på gamla vägen ut till havs i floden Eider. Där hittar du ställen jag tror kan vara mysiga på vintern när det riskerar att frysa is på däcket. Små städer att bo in sig i. Jag hoppas det är öppet i slussar och broar. I slutet på Eider ligger Tönning där du kan lägga dig i högvatten. Lågvattnet gör att båten sätter sig i dyn som är så mjuk att kölen och roder sjunker ner utan problem. Till Helgoland kommer du på en dag. Ett snabbäventyr på Nordsjön, gärna i gott väder. Tullfri ö med billig oxfilé, diesel och trevliga restauranger. Är det fint väder har du nära till Holländska kanaler som kan ta dig till Amsterdam. Också mysigt att ligga när solen inte är som starkast kan jag gissa.

 

Jo, åter till energierna: Det roliga med den här tokidén är att all teknik redan finns och innebär sannolikt inga risker mer än att båten kommer att se ut som en rymdstation mer än en segelbåt. Har det så stor betydelse? Nej säger du, och det att funktion går före skönhet har jag också alltid tyckt. jag vill ju helst skippa dieselmotorn och med tanke på att huvudmotorn redan finns där gör att jag känns väldigt räddhågat att behöva behålla den. Bara för att jag nån gång skulle behöva ta mig i motvind faast det inte går. Då får vi väl gå i medvind då. Eller ta bussen hem. Givetvis  skulle solladdning med 5 kWh per dag  göra beslutet att skippa dieseln lättare att ta.

 

Får jag upp 20 kvm solceller på mast, targabåge och skrovsidor kan jag i teorin ladda in 5-15 kWh per dag i gott solcellsväder. Det är väl värt att jobba på? 

Frågar du mej om det estetiska med paneler så får funktion ibland gå före skönhet...

 

Och du får segla förbi vilken båt du vill om du kan, men är motorn igång samtidigt som du för segel så är du per definition motorbåt och för då dagersignal alternativt motorlanterna i tilläg till övriga lanternor

Hallå smoegen. Är du verkligen ute och seglar just nu I Reella Llivet? Låter ju tokigare än mina projekt! Kallt eller? Såg att du var i Ventrakten. Har du varit i Köpenhamn? Vi brukar lägga oss i nån Kong Christians kanal som ligger nära Ströget. Kan tänka att det kan kännas lite ombonat där nu.Sen är det nära till Kiel och Kielkanalen, Också ombonat och lugnt. Kanalturer är inte fel. Går du  mot Brunsbyttel  så kan du svänga höger in på gamla vägen ut till havs i floden Eider. Där hittar du ställen jag tror kan vara mysiga på vintern när det riskerar att frysa is på däcket. Små städer att bo in sig i. Jag hoppas det är öppet i slussar och broar. I slutet på Eider ligger Tönning där du kan lägga dig i högvatten. Lågvattnet gör att båten sätter sig i dyn som är så mjuk att kölen och roder sjunker ner utan problem. Till Helgoland kommer du på en dag. Ett snabbäventyr på Nordsjön, gärna i gott väder. Tullfri ö med billig oxfilé, diesel och trevliga restauranger. Är det fint väder har du nära till Holländska kanaler som kan ta dig till Amsterdam. Också mysigt att ligga när solen inte är som starkast kan jag gissa.

 

Jo, åter till energierna: Det roliga med den här tokidén är att all teknik redan finns och innebär sannolikt inga risker mer än att båten kommer att se ut som en rymdstation mer än en segelbåt. Har det så stor betydelse? Nej säger du, och det att funktion går före skönhet har jag också alltid tyckt. jag vill ju helst skippa dieselmotorn och med tanke på att huvudmotorn redan finns där gör att jag känns väldigt räddhågat att behöva behålla den. Bara för att jag nån gång skulle behöva ta mig i motvind faast det inte går. Då får vi väl gå i medvind då. Eller ta bussen hem. Givetvis  skulle solladdning med 5 kWh per dag  göra beslutet att skippa dieseln lättare att ta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utvecklingen känns mer spännande än på länge!

 

Förbaskade Smoegen, du har satt griller i huvudet på mig och säkert många andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vingsegel borde väl gå att täcka helt med solceller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där kan man väl säga gränsen går! Då får nog funktionen vara överväldigande! Är det Almagrundets fyr?

 

Fyrskepp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte rota fram lite solceller och löda ihop för att träna. Jag vet att jag inte har såna förtennad tunna remsor som man löder ihop dem med. Var köper man såna med kort levtid? Sån flusspenna verkar ocks trevlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där kan man väl säga gränsen går! Då får nog funktionen vara överväldigande! Är det Almagrundets fyr?

 

Fyrskepp?

 

Flettner-rotorn finns och fungerar. En (el) motor får cylindern att rotera och genom den sk Magnus-effekten får man en kraft, vinkelrätt mot vindriktningen, som driver båten. 

Gör man cylindern genomskinlig så kan man placera solpaneler inuti som hela tiden hålls riktade mot solen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vingsegel borde väl gå att täcka helt med solceller?

 

Kanske kan bli ett sätt att  spara bunkerolja på lastfartyg. Alltid blir det något lite tillskott med vinden från rätt håll. De största vindkraftverken ger flera MW dvs flera tusen hk. Ström från solklädda vingsegel blir bonus.....

 

Har nu mätt upp masten och sett att 15 cm solceller går bra att klä masten med men det blir avbrott för vanttfästen och vinschar. Längsta sammanhängane panelbit runt 7 m. sen går det att göra lapptäcke för resten. Får skissa på det .

 

En smalare panelremsa på 5-10 cm kan samsas med den 15 cm breda om man ska maximera. Med de celler jag tror mig få in på masten utan skohorn ser det nu ut att vara 640W  Plus Skrovets 150 mm breda snobbrand x2x9m ger 60 st celler per sida. Teoretiskt 2x2400W. räknar jag att endast en sida ger laddning blir det240+320=660W+ de 250W vi redan har ger totalt nästan 1kWh.. Halvbra vinkel mot solen som det här är får man nog vara glad med 50% av märkeffekten dvs c:a 500W

 

Under en dag med sol 500Wx 8h= 4000 Wh. Räcker gott till ett för in/ut ur hamn och lite slökörning. 

 

Såg att de halvdana cellerna jag hade i skrotlådan är just 150x150mm. Ska se om jag kan träna lite på dem och göra några meter solpanel. Osäker om jag ska klara mig med att baka in de ihoplödda remsorna i epoxi och glasfibervävpå baksidan  eller om jag ska skaffa lämplig tunn skiva att lägga upp dem på så framsidan epoxas för att det ska bli fixerat och vattentätt. Får testa ett par varianter. Måste ändå köpa e ny packe celler då jag bara hade 37 hela celler samt att de var av B-sortering även avseende effekt, om jag inte mätt fel.Var köper man bästa cellerna? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra, vi förväntar oss rapporter! Det är garanterat värt att testa. Det diffusa ljuset i kombination med reflexer från sjön ger inte fullt men en hel del. Man kan prova med vertikala paneler som hänger i pushpit, det ger mer än man tror.

Masten skulle jag vaxa och göra en avgjutning med glasfiberväv och epoxi sen skulle jag limma cellerna på detta och skruva fast lagom långa sektioner.

 

Här finns celler som kan fungera:

http://www.ebay.com/itm/40-CELULAS-SOLARES-4-1-8w-celula-solar-cells-flux-diodo-tab-P-70w-/331740789956?hash=item4d3d4abcc4:g:w8gAAOSwYIxX97Li

 

Här är Sunpower celler, brukar ha god kvalitet. 36 celler ger 120W och 4,5 m lång sektion.

http://www.ebay.com/itm/Sunpower-Flexible-Solar-Cells-DIY-Solar-Panels-5-x-5-3-34-Watts-Mono-Wafer-C60-/302055152828?hash=item4653e3dcbc:g:XDgAAOSw9IpXwvGL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en katamaran har man ju mycket mer plana ytor som lämpar sig för solpaneler. På en trettiofots katamaran borde det ju inte vara några problem att rigga upp 40 m2 solpaneler. Grovt räknar blir det väl knappt 6 kW. Enda problemet som kvarstår är skuggning från mast och stag. Mitt tips är att skippa mast och stag och köra på solpaneler och batterier i stället. Under färd använder man vad panelerna ger för tillfället och kompletterar med batterierna. När man solar och badar i viken laddas batterierna igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eh..

Jag har kopplat en jättestor batteriladdares primärsida in i 240V uttaget i en inverter.

Invertern drivs av mina båda golfbilsbatterier. Och batteriladdaren laddar upp dessa batterier.Sedan har hag en 12 volts likströmsmotor som via en kuggväxel driver en växelströmsgenerator, denna ger spänning till en stor strålkastare, som belyser en solcellspanel som laddar batteriet.

Sedan köper jag alltid amerikanskt mineralvatten på flaska, på postorder också, det är bra!

 

Etiska båtlivsnämnden har väl publicerat en matematisk formel som beskriver hur bred en snobbrand får vara i förhållande till båtens längd, och fribordens höjd över vattenytan. Denna formel finns på nämndens hemsida.

Men om du har ett blått skrov syns ju inte eventuella fribordspaneler.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni har jag knäckt några blå kvadratiska glasbitar. Det kallas lärpengar och få är B kvalitet att föredra. 7 stycken knåpade jag ihop det tog halva dagen. Med lampa som sol får jag dryga 2V. Hoppas på kraftig sol imorgon dvs typiskt Göteborgsväder. Ska då se om det går att svetsa med den blå randen. Det är i vart fall en bra målsättning. De tunna förtenta kopparremsorna hade jag ju inte men kompromissande med en kardel av en kopplingstråd. Där rök svetprovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eh..

Jag har kopplat en jättestor batteriladdares primärsida in i 240V uttaget i en inverter.

Invertern drivs av mina båda golfbilsbatterier. Och batteriladdaren laddar upp dessa batterier.Sedan har hag en 12 volts likströmsmotor som via en kuggväxel driver en växelströmsgenerator, denna ger spänning till en stor strålkastare, som belyser en solcellspanel som laddar batteriet.

Sedan köper jag alltid amerikanskt mineralvatten på flaska, på postorder också, det är bra!

 

Etiska båtlivsnämnden har väl publicerat en matematisk formel som beskriver hur bred en snobbrand får vara i förhållande till båtens längd, och fribordens höjd över vattenytan. Denna formel finns på nämndens hemsida.

Men om du har ett blått skrov syns ju inte eventuella fribordspaneler.

Du tror att du skojar, men för en del år sen föreslog en riksdagsman (V) vindsnurror på biltaken för att generera el av fartvinden och driva bilarna.

Känns tryggt att så innovativa personer hanterar samhällets viktigaste problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag knäckt några blå kvadratiska glasbitar. Det kallas lärpengar och då är B-kvalitet att föredra. 7 stycken knåpade jag ihop det tog halva dagen. Med lampa som sol får jag dryga 2V. Hoppas på kraftig sol imorgon dvs typiskt Göteborgsväder. Ska då se om det går att svetsa med den blå randen. Det är i vart fall en bra målsättning. De tunna förtenta kopparremsorna hade jag ju inte men kompromissande med att dra ur kardeler ur en kopplingstråd. Där rök svetprovet. Vore det inte så Genom genomtänkt planering och samarbete mellan olika parter kan de negativa effekterna minskas. har stor påverkan på trafikarbetet. Vore det inte så krångligt kunde ni få en bild av en stympad snobbrand eller "solrand" som den kan få heta då snobbigheten inte är så överväldigande. Det kan jag göra avkall på om batteriet laddas så bra som jag hoppas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bli självförsörjande på el för motordrift, så heter väl denna tråd?

Då handlar det givetvis inte bara om solceller och hur de skall appliceras på våra segelbåtar.

 

Vindgeneratorer finns det gott om och de jobbar dygnet runt så länge det blåser. En diskret stolpe på akterpulpit och ett lätt susande är det värt. Själv har jag ingen erfarenhet men det finns andra som har:

https://www.emarineinc.com/categories/Marine-Wind-Turbines

 

Läste idag i Sydsvenskan en intressant artikel om bränsleceller, drivna av komprimerad vätgas, som skall generera el för att bl. a driva elektrifierade lastbilar. Det finns prototyper som används i mindre fordon också. Denna teknik hör kanske framtiden till...

Själv vill jag inte åka runt med en vätgasbomb i kölsvinet, även om restprodukten bara är rent vatten.

 

Här i den mörka Nord måste vi nog vidga våra vyer mot vindgeneratorer som en alternativ kraftkälla för att ladda våra batterier.

En avart av detta är att vår elmotor blir till en generator när vi seglar runt med våra båtar drivna av vindens yl...

 

En mindre dieselgenerator inombords som går med ett konstant varvtal på toppen av sin verkningsgrad och som monterats i ett ljudisolerat utrymme är en fullgod lösning som komplement till solcellerna och vindgeneratorn...

 

 

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten påminnelse om verkligheten, se diagrammet nedan. Använder man båten 2-3 mån per år ger solpanelerna rejält men använder man båten 6-9 mån så är de ganska värdelösa. Vindsnurror ger kanske 6-8A i snitt, oftast mindre. En timma dieselgenerator per dygn ger lika mycket, till skillnad mot den vanliga dieseln kan den köras när vi kränger dvs seglar. Ökar efterfrågan så kommer vi se fler, mindre elaggregat.

Många kommer att klara sig utmärkt med batteri och elmotor, min bryggranne tex. Hans Vega har en diesel från 1972 så ett byte närmare sig. Batteri+elmotor skulle kosta ca hälften mot en ny diesel, då är valet enkelt.

Men för många är nog det naturliga steget dieselelektrisk drift gärna kombinerat med ett batteri. Då kan man smyga in/ut i naturhamnarna eller tyst och sakta färdas vindstilla kvällar. Man behöver inte så stor diesel 5-10kW, behöver man momentant extra kraft så får diesel hjälpa till.

 

post-80529-0-04567600-1485902133_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eh..

Jag har kopplat en jättestor batteriladdares primärsida in i 240V uttaget i en inverter.

Invertern drivs av mina båda golfbilsbatterier. Och batteriladdaren laddar upp dessa batterier.Sedan har hag en 12 volts likströmsmotor som via en kuggväxel driver en växelströmsgenerator, denna ger spänning till en stor strålkastare, som belyser en solcellspanel som laddar batteriet.

Sedan köper jag alltid amerikanskt mineralvatten på flaska, på postorder också, det är bra!

 

Etiska båtlivsnämnden har väl publicerat en matematisk formel som beskriver hur bred en snobbrand får vara i förhållande till båtens längd, och fribordens höjd över vattenytan. Denna formel finns på nämndens hemsida.

Men om du har ett blått skrov syns ju inte eventuella fribordspaneler.

Laddar du samma batterier med solcellen som får ljus från lampan som drivs av..

Fett då får du ju volt så det står härliga till..

Det ammrikannska vattnet... e de till batterierna eller batteriskötaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det ammrikannska vattnet... e de till batterierna eller batteriskötaren?

 

 

Skulle tro att det är till batterierna.

Har man för många lampor riskerar man ju att överladda batterierna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under natten komplicerades drömmen om elektriska snobbraden. Skrovet är dubbelkrökt, sånt fenomen som får  kartor att spricka i skarvarna. Det kräver en mjuk beklädnad dvs inte glas. Ska det gå att montera snobbranden måste den vara flexibel. Att få den vattentät och flexibel blir nog för svårt. Kan fungera om jag gör en snobbrand i nåt skivmaterial, t.ex tunn plastskiva ute vid båten så den följer skrovets form, Snobbranden är krökt lite som en hängmatta. På den tillsågade plastskivan kan jag sedan hemma placera ut cellerna så att de följer skivans hängmattsform. Ändå kvartår att frakta skiva och färdiga paneler till/från båten men det kan lösas på takräcke och en par träreglar.

 

 

Enklare blir det med lagom stora paneler att hänga  upp  istället. Vindskydden vid sittbrunnen är en lämplig plats. Blir inte sp mycket men 2x3x0,5=3 kvm.Det finns även plats på targabågens sidor och kanske solskydd över sittbrunnen. Solpaneler som solskydd är en god idé. Man sätter solskyddet där solen är starkast. Dubbel nytta!

 

Testade de 7 seriekopplade solcellerna jag lött ihop . Uppe på gården i grumliga ljuset fick jag 3V och blyga 50 mA.150mW driver man ingen båt med. Men Rom byggdes inte på en dag.

 

Ha förtröstan! Principen funkar. då är det bara fintrimmning som återstår. Det av utvecklingsarbetet som tar den mesta tiden.

 

Bättre celler hör dit.. Såg att en kinesisk tillverkare skröt med attt cellerna i de tillverkade panelerna kom från Tyskland. åka ner och lasta i och åka hem med 1000W solceller. Man betalar runt 7 kr per W. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sunpowercellerna är flexibla.

--

En sak ang dieselgenerator. Den ska inte gå med konstant varvtal utan med så hög  konstant last som möjligt. Då slipper man problem  med cylinderglasering som annars är ett problem med elverk som ofta går obelastade långa tider.

En riktigt bra lastregulator försöker hålla dieseln på en nivå där verkningsgraden är så bra som möjligt och dessutom undvika vissa varvtal där det finns resonanser.

En luftkyld diesel på 10hk med elstart kostar runt 8tkr, lämplig generator kanske 6tkr men då blir enheten lättare än en 230V generator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående vindgenerator - bromsar den båten?
Om jag har en släpgenerator i vattnet alt. laddar med propellern och elmotorn så bromsar det ju farten. Om jag har en vindgenerator så "stjäl" den ju inte vindenergi från seglen utan arbetar i "egen vind" men om vindriktningen ex. är tvärs så blir ju en kraft vinkelrätt mot färdriktningen (ung.) av vindgeneratorns luftmotstånd. Denna kraft måste ju då motverkas av roderutslag, mer ju längre akterut generatorn sitter...?
Nu är jag inte ingenjör men fysiklärarens tjat om krafter samt att ingenting är gratis sitter i bakhuvudet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående vindgenerator - bromsar den båten?

Om jag har en släpgenerator i vattnet alt. laddar med propellern och elmotorn så bromsar det ju farten. Om jag har en vindgenerator så "stjäl" den ju inte vindenergi från seglen utan arbetar i "egen vind" men om vindriktningen ex. är tvärs så blir ju en kraft vinkelrätt mot färdriktningen (ung.) av vindgeneratorns luftmotstånd. Denna kraft måste ju då motverkas av roderutslag, mer ju längre akterut generatorn sitter...?

Nu är jag inte ingenjör men fysiklärarens tjat om krafter samt att ingenting är gratis sitter i bakhuvudet.

 

...och om jag seglar i förliga vindar ( dvs med vinden in akterifrån ;) ) så blir vindgeneratorn som ett minisegel och skjuter på allt vad den orkar. Och om det är kryss så bromsar den lite. Var exakt gränsen går för positiv eller negativ effekt på bidragande framåtdrivande kraft beror nog på båtens egenskaper och mycket annat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar jag på min vindgenerator när jag seglar på halvvind, d v s med vinden från sidan, så brukar den ändå peka framåt, seglen styr undan vinden och skapar en kanal som blåser rakt akterut.

 

Effekten blir ännu högre om jag seglar för styrbords halsar eftersom jag har generatorn på babordssidan i aktern. Då borde den ju dämpa farten lite men jag tvivlar på att det är mätbart :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar jag på min vindgenerator när jag seglar på halvvind, d v s med vinden från sidan, så brukar den ändå peka framåt, seglen styr undan vinden och skapar en kanal som blåser rakt akterut.

 

Effekten blir ännu högre om jag seglar för styrbords halsar eftersom jag har generatorn på babordssidan i aktern. Då borde den ju dämpa farten lite men jag tvivlar på att det är mätbart :)

 

Så vindsnurran placeras helst på en liten förlängning av bomnocken?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vindgeneratorn ger något hundratal watt men seglen producerar kraft motsvarande några tusen watt så bromseffekten är nog väldigt liten.

En släpgenerator verkar bromsa mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...