Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
forgus31

Bli självförsörjande på el för motordrift

Rekommendera Poster

Kanske inte rätt tråd å kanske inte rätt svar/inlägg.

Men det gällde att ladda batterierna.

 

Jag har sett på många ställen en massa röda/gröna prickar. Å av någon anledning, trots digitala sjökort å GPS mfl så tycks 90% av alla båtarna följa dessa målade pinnar som dragna av ett osynligt band.

Så varför inte gör banden synliga. Dra eltråd mellan prickarna å så kopplar man upp sig å får eltström.

Vinsten är många, man slipper folk som far vilse. Man krockar inte å korsar varandras vägar. Myndigheterna vet på "pricken" var man är. Båten går att taxera å alla betalar elskatten å vi slipper allt miljösnack om avgasutsläppen. Det skulle kanske rent av kompensera för eltaxan. Man kan nedmontera sjöräddningen så alla vet vara alla båtarna är. Man får gott om ström till TV-en så man kan se på naturfilm med Nisse Lindman eller  Natur-Geografic eller "Atterman" så slipper man titta ut på de hemska riktiga odjuren utanför. Å ingen soppatorsk heller......

.....

......

Sen vaknade jag.....

:P

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har vi bra vind går båten fortare än med bara motorn på 23 hk. Då spelar det mindre roll om något bromsar. Skrovet bromsar redan väldigt mycket i "överdeplacementfart" så det märks nästan inte alls. I lätt vind som bara gwr några knop blir det stor skillnad när en släpgenerator också ska ha vindenergi.Tror inte nån kappseglare skulle vilja ladda från vinndsnurra heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dagens utlovade sol uteblev. Konstigt, här i Götet är vi vana att solen är framme för jämnan. Men multimetern visade iallafall mer än igår kväll. 7 st celler i serie gav 3,5V och hela 0,15 A blev det i dimman. Inte mycket men dock laddning. Med 100 ggr mer blåa solrutor blir det ändå 50W och det timme efter timme!  100 ggr fler tror jag får plats.

 

Skala upp verkar möjligt!! Det förstår jag attTesla med elbilen gjort! Bilen går på laddbara ficklampsbatterier om än av bästa sort och 12000 stycken. En cell kan ge 10-20 A  och med 12000 st blir det omåttliga effekter.. 12000stx20Ax3,7V blir 888 kW. Väldigt kortsiktigt förstås men bra vid rödljuset när Ferrarin intill pockar på tävling till nästa ljus. .1200 hk blir rena dragracet. Kolla på Youtube!

 

Skala upp är möjligt. eller?

 

Hoppas slippa höra viskningar om vår kära båt "den ser ju ut som en rymdstation"!. Tack Smoegen för att du tycker som jag att det är funktionen som har förtur!  Vi får väl se hur feg jag är. Besättningen vill ju också kunna gå rakryggad på bryggan och stiga ombord på miljömuppsbåten. Det gäller att ha rätt varumärken klistrade på skrovet så går man fri. Med rätt jacka till besättningen grejar det sig nog. Hu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vindgeneratorn ger något hundratal watt men seglen producerar kraft motsvarande några tusen watt så bromseffekten är nog väldigt liten.

En släpgenerator verkar bromsa mer.

 

En släpgenerator, alternativt vår elmotor som jobbar som generator, bromsar alltid (lika mycket som den effekt vi tar ut...) men en vindgenerator skjuter på ibland...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vindgeneratorn ger något hundratal watt men seglen producerar kraft motsvarande några tusen watt så bromseffekten är nog väldigt liten.

En släpgenerator verkar bromsa mer.

En släpgenerator, alternativt vår elmotor som jobbar som generator, bromsar alltid (lika mycket som den effekt vi tar ut...) men en vindgenerator skjuter på ibland...

Men det är ju ändå fantastiskt bra med 100% verkningsgrad.

Hur har du fått till det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dagens utlovade sol uteblev. Konstigt, här i Götet är vi vana att solen är framme för jämnan. Men multimetern visade iallafall mer än igår kväll. 7 st celler i serie gav 3,5V och hela 0,15 A blev det i dimman. Inte mycket men dock laddning. Med 100 ggr mer blåa solrutor blir det ändå 50W och det timme efter timme!  100 ggr fler tror jag får plats.

 

Skala upp verkar möjligt!! Det förstår jag attTesla med elbilen gjort! Bilen går på laddbara ficklampsbatterier om än av bästa sort och 12000 stycken. En cell kan ge 10-20 A  och med 12000 st blir det omåttliga effekter.. 12000stx20Ax3,7V blir 888 kW. Väldigt kortsiktigt förstås men bra vid rödljuset när Ferrarin intill pockar på tävling till nästa ljus. .1200 hk blir rena dragracet. Kolla på Youtube!

 

Skala upp är möjligt. eller?

 

Hoppas slippa höra viskningar om vår kära båt "den ser ju ut som en rymdstation"!. Tack Smoegen för att du tycker som jag att det är funktionen som har förtur!  Vi får väl se hur feg jag är. Besättningen vill ju också kunna gå rakryggad på bryggan och stiga ombord på miljömuppsbåten. Det gäller att ha rätt varumärken klistrade på skrovet så går man fri. Med rätt jacka till besättningen grejar det sig nog. Hu

 

Investera i en Turnigy Power Analyzer, mäster Spänning, ström, effekt, Wh mm. Mycket praktisk även när man vill mäta exakt vad kylen tar mm.

post-80529-0-49711100-1486028973_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Dagens utlovade sol uteblev. Konstigt, här i Götet är vi vana att solen är framme för jämnan. Men multimetern visade iallafall mer än igår kväll. 7 st celler i serie gav 3,5V och hela 0,15 A blev det i dimman. Inte mycket men dock laddning. Med 100 ggr mer blåa solrutor blir det ändå 50W och det timme efter timme! 100 ggr fler tror jag får plats.

 

Skala upp verkar möjligt!! Det förstår jag attTesla med elbilen gjort! Bilen går på laddbara ficklampsbatterier om än av bästa sort och 12000 stycken. En cell kan ge 10-20 A och med 12000 st blir det omåttliga effekter.. 12000stx20Ax3,7V blir 888 kW. Väldigt kortsiktigt förstås men bra vid rödljuset när Ferrarin intill pockar på tävling till nästa ljus. .1200 hk blir rena dragracet. Kolla på Youtube!

 

Skala upp är möjligt. eller?

 

Hoppas slippa höra viskningar om vår kära båt "den ser ju ut som en rymdstation"!. Tack Smoegen för att du tycker som jag att det är funktionen som har förtur! Vi får väl se hur feg jag är. Besättningen vill ju också kunna gå rakryggad på bryggan och stiga ombord på miljömuppsbåten. Det gäller att ha rätt varumärken klistrade på skrovet så går man fri. Med rätt jacka till besättningen grejar det sig nog. Hu

Investera i en Turnigy Power Analyzer, mäster Spänning, ström, effekt, Wh mm. Mycket praktisk även när man vill mäta exakt vad kylen tar mm.

Turnigy.JPG

På vilket sätt är den bättre än tex. amperemätare.. tångamperemätare?

Såarar den ah elle A i snitt A under tidsperiod?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

På vilket sätt är den bättre än tex. amperemätare.. tångamperemätare?

Såarar den ah elle A i snitt A under tidsperiod?

 

 

Den ackumulerar Ah och Wh man kan alltså exakt räkna ut medelförbrukning - vilket ofta skiljer en hel del mot de gissningar folk gör.

Mycket intressant på solpanelerna, inte minst för att se vad de ger även när solen inte lyser klar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Skala upp verkar möjligt!! Det förstår jag attTesla med elbilen gjort! Bilen går på laddbara ficklampsbatterier om än av bästa sort och 12000 stycken.

Jag tror att Samsung har ett lager med mobiltelefonbatterier de vill sälja billigt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag beställt påfyllning till skrotlådan. Det var kul att bygga solceller och nu är metallremsor och flusspenna på väg. Några hundra W celler också. Det ser ut att bli snobbränder a'240W styck. Tänkte göra randen i flera delar och limma på plats när det är varmt och behagligt vårväder. Vackert ord va? Jag vill ha ett lim som lossar när jag vill. Skära loss? Tunn wire som man skär bort limmet med eller liknande. Värmelim? Vem är det som är limexperpert här? Vet att jag sett utläggningar om bästa lim för givna behov. Man får ju inte bryta eller dra av 260W solrand och slänga bort all effekt. Tänkte vax. Smälter i varmluft. Får inte vara luftblåsor utan det krävs en god anliggning mot skrovet för att solcellen inte ska knäckas när man törnar emot grannbåt/brygga. Stearin? Lossas med varmluft? Å andra sidan varför ska man avlägsna en så effektiv solrand?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är båtmässan i göteborg igång och jag hängde på låset tillsammans med massor av andra som missat att mässan "gubbdagiset" öppnar först kl 12. Men lite väntetid är inte fel när man har likasinnade runt ikring sig. Skönt att gå en vardag, pensionärens bonus! Inget jäkt och försäljarna har gott om tid även med en fattig pensionär med udda ideer. Vad som förvånar mig är att så få montrar har modern batteriteknik. Men som vanligt gäller det att inte föra fram ny teknik för tidigt.. Behovet skapar kunden själv och på batterisidan hade jag inget att hämta. Nätbutiker har vad jag vill ha om jag vill ha högeffektiva batterier. Plåboken bromsar dock och Biltema tycker att jag kan köra deras AGM till noll procent laddning. Garantin gäller ändå och ur ska de kolla sånt. Det blir inte så dyrt med AGM  på kort sikt iallafall och jag är ju inne på att testa mig fram.Även min kloke bror hade räknat på kostnaden och visst är det billigt att få 10kWh batteribank för 18000 kr. Säger Biltema 4 års garanti så gäller det väl att det ger spänning när batteriet kollas på reklamationsbänken. Kortslutna celler får jag nog ett nytt om der är max 4 år men om det t.ex bara ger 50% kapacitet av ett nytt får jag nog leva med det gissar jag eller? En kompis säger att en Solé  dieselfår jag för frestande 50000 kr men hur miljövänligt är det på en skala? Sol är gratis och det är ändå dit vi är på väg.Dock kostar det att samla in energin, men det är förstås en utmaning. En typ av elmotor hittade jag som löste en idé jag hade om en motor som går att snurra 360 grader och styra åt vilket håll som helst. Fjärrkontrollen får den att sänkas från horisontellt transportläge till vertikalt arbetsläge och "gasreglage" och styrning sker från fjärren. Monterat i fören bogserar motorn båten och ingen svårighet att få fart för att styra upp fören mot vinden. Eller monterat i aktern backar man mot vinden om kraft och plats saknas för vändning upp mot vinden. Minn Kota heter motorn. Hur den klarar en 5 tons båt ut ur hamnen vet jag dock inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där kan man väl säga gränsen går! Då får nog funktionen vara överväldigande! Är det Almagrundets fyr?

 

Fyrskepp?

Nej nej det Falsterbo grund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller en Flettner rotor kanske?

jag har för mig att läste någonstans för längesedan att skapelsen fungerade!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten påminnelse om verkligheten, se diagrammet nedan. Använder man båten 2-3 mån per år ger solpanelerna rejält men använder man båten 6-9 mån så är de ganska värdelösa. Vindsnurror ger kanske 6-8A i snitt, oftast mindre. En timma dieselgenerator per dygn ger lika mycket, till skillnad mot den vanliga dieseln kan den köras när vi kränger dvs seglar. Ökar efterfrågan så kommer vi se fler, mindre elaggregat.

Många kommer att klara sig utmärkt med batteri och elmotor, min bryggranne tex. Hans Vega har en diesel från 1972 så ett byte närmare sig. Batteri+elmotor skulle kosta ca hälften mot en ny diesel, då är valet enkelt.

Men för många är nog det naturliga steget dieselelektrisk drift gärna kombinerat med ett batteri. Då kan man smyga in/ut i naturhamnarna eller tyst och sakta färdas vindstilla kvällar. Man behöver inte så stor diesel 5-10kW, behöver man momentant extra kraft så får diesel hjälpa till.

 

El från solpaneler.png

Vet någon här vad det kostar att ersätta en dieselmotor på ca 10-13 hk mot en elmotor. Jag tror inte att skillnaden är så väldigt stor. Min förra båt var just en Vega så den vet jag vad det kostade med ett byte till en Lombardini 13 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...