Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Micke9000

Side Power fjärr till Anchormatic ankarpsel

Rekommendera Poster

Hej.

 

Har en fjärr med mottagare av märket Side Power RC-12E.

 

När jag tittar på det gamla fjärr relät till ankarspelet så gjordar relät för drift upp och ner.

 

När jag tittar på Side Powers elschema så beskrivs den gemensamma växlande funktionen som 12v+.

 

Min tanke är att ffärrmottagaren har sin egna matning för att driva reläerna. Sedan kan man väl lägga en minus som växlande i funktionen?

 

Med vänliga hälsningar

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Om jag begriper din beskrivning rätt så behöver din/dina ankarspelmotorer ha minus-anslutning på endera minuskabeln, alltså upp respektive ner men aldrig båda samtidigt - enligt skissens vänstra del?

RC-12E verkar däremot styra på motsvarande vis fast med dubbla plus enligt skissen högra del?
post-86835-0-21392300-1485767748.jpg

MOSFET:arna i din skiss tål bara 4A så de styr väl elmotorerna via yttre reläer? Att ändra nåt i själva RC-burken verkar trassligt, kanske kan du koppla om de yttre reläerna istället.
Vore nog bra med en bild eller beskrivning på dessa.

PDF RC-12E

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter ett relä modell RR120X idag.

 

Bifogar ett schema.

 

Som stiften är kopplade idag:

7, 4, 8 är kopplade till jord.

2 är 12v+

1 är upp

6 är ner

 

 

Mvh

Micke

 

 

 

post-58853-0-37826900-1485793876_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska vara säker kanske man skulle sätta dit ett par reläer just för att inte överbelasta styrenheten "max 4Ah"

 

Gjorde en liten skiss. Denna skulle väl fungera?

 

 

post-58853-0-93700000-1485810717_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är fortfarande litet tveksam angående hur det är kopplat*.
Vet inte vad du har för ankarspel men det finns en "signaladapter Engbo/sidepower" som kanske kan vara något?  


En naiv fråga ifrån en som inte har nåt ankarspel alls... Borde det inte finnas tre alternativ på sådana, alltså förutom sakta ner och upp, även ett "drop anchor" där spelet löper runt fritt då ankaret släpps? :unsure:
*) Jag ritade tidigare - för enkelhetens skull - motorn som att den skulle ha två interna lindningar, alltså separat upp- respektive ned-lindning.
(Sådana finns i vissa powertrim som ju också måste kunna växla rotationsriktning för upp- respektive ned, men men.)
En annan och troligen vanligare metod är att ha enbart en motorlindning som man växlar polaritet på via reläer. (Lasse-L här i forumet har bra koll detta, se exempelvis tråd 80634 inlägg #5.)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ankarspel brukar ha ett vinschrelä med 4 grova anslutningar (+, - och 2 till vinschmotorn) samt 3 anslutningar för manöver (upp, ned och minus). Funktionen för relät är att polvända motorn.

 

Styrningen ovan med MOSFET ska nog klara att styra relät.

Alternativet är att köpa en ny, separat kontroll typ denna http://www.maringuiden.se/forum/topic/78304-fjärrkontroll-till-ankarspel/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Anchormatic är ett anlarspel med band och inbyggd styr.

 

Det finns inget "ner" utan ner är fritt fall via klaffar i trumman.

 

Upp är som vanligt.

 

Med vänliga hälsningar

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ Micke9000: Hoppsan, missade visst trådrubrikens "Anchormatic" totalt.
Finns alltså en matnyttig sajt från en svensk firma Anchormatic AB där relevanta fakta verkar lättillgängligt samlade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde följande, tog bort min dumt placerade upp och ner återfjädrande brytare (monterad under en brits) kollade att det var + den skickade från brytaren och kopplade sedan in sidepower enhetens upp och ner kablar på respektive kabel för knappen. Mitt anchormatic är gammal så jag kan inte garantera att det fungerar på samma sätt.

Det stämmer att den vill ha - som styr, och jag fick en sån brygga med i paketet men tror jag har det liggandes om du är intresserad?

 

https://sleipnerab.se/media/frontend_media/odin_dynamic/documents/12-00159.jpg

 

https://sleipnerab.se/produkt/31165/signal-adapter-engboside-p/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna årgång och modell har ett kretskort under den återfjädrande tryckknappen vid styrplatsen.

Känner inte att man vill ge sig på att röra i den.

 

Det är alltså en gammal fjärrstyrning som ska bort och ersättas med denna Side Power.

 

Tänkte sätta den på tamparna som går från det gamla reläet. Det var där det vart lite konstigt.

Men det lutar år att mata in minus på den röda "common" in, då kan den växla minus upp och ner.

Alternativt köra två reläer om det nu skulle behövas.

 

Mvh

Micke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten återkoppling.

 

Gjorde som jag ritat i schemat, fungerar perfekt.

 

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...