Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
neubert

Kanske finns hopp för Västervik!?!

Rekommendera Poster

Jag hoppas, oavsett om det blir gungor, karusell eller fläskfilé, att Västervik får en vettig gästhamn igen. Jag var med på den tiden då Hugge drev gästhamnen i slutet av 80- och in på 90-talet. Västervik hade då en omtalat välfungerande och trevlig gästhamn som lockade besökare i stora skaror. Sedan gick det utför och situationen förvärrades då Promarina tog över. Nu undvek man gästhamnen istället.

Därför vore det roligt att få se en ny driftansvarig som lyfter hamnen till den position den en gång hade.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

V_P, kan du inte förklara vad du menar istället för att göra fåniga inlägg och påhopp.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser inget problem med "Gungor och karuseller" i en gästhamnsverksamhet. Sjökrogarna som tidigare nämnts är ett bra exempel Av del platser vi ofta besöker kan jag direkt komma på både Fejan (öppnar igen 2018), samt Grinda där gästhamnarna troligen inte skulle ha en bråkdel av antalet besökare de har om inte krogarna hade funnits.

Att försöka få snurr på "bara" en gästhamn utan någon som helst kringverksamhet är troligen som att stå i duschen och riva sönder tusenlappar.

Att varje verksamhet ska bära sig själv är ofta en bra tumregel. Men det finns vissa verksamheter, där gästhamn är ett utmärkt exempel, där man inte kan gå efter den devisen fullt ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gästhamn är för mig ett koncept bestående av en helhet med bryggor, matställe, butik, färskvatten, soptömning m.m. och prissättningen får bestämmas av vad som är lönsamt för helheten. En "gästhamn" med bara bryggor är en brygguthyrning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser inget problem med "Gungor och karuseller" i en gästhamnsverksamhet. Sjökrogarna som tidigare nämnts är ett bra exempel Av del platser vi ofta besöker kan jag direkt komma på både Fejan (öppnar igen 2018), samt Grinda där gästhamnarna troligen inte skulle ha en bråkdel av antalet besökare de har om inte krogarna hade funnits.

Att försöka få snurr på "bara" en gästhamn utan någon som helst kringverksamhet är troligen som att stå i duschen och riva sönder tusenlappar.

Att varje verksamhet ska bära sig själv är ofta en bra tumregel. Men det finns vissa verksamheter, där gästhamn är ett utmärkt exempel, där man inte kan gå efter den devisen fullt ut.

Tänkte ta bensinmack som exempel... men d funkar ju inte. Finns ju fler kedjor som säljer bara bensin.. drivmedel.

Dom som gör det med famgång är obemannada annars funkar det inte, dom måste sälja korv åxå.

Ev. Skulle obemannad gästhamn eller ett gäng bojar som man kan låsa upp med swish eller nåt, kunna funka. Jag tror inte heller en gästhamn funkar utan kringfunktioner.. Vad skulle anledningen att lägga till där vara i så fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad var det som var så hemskt i Västervik att det "Kan säkert inte bli värre än vad det varit!?!"

 

Senast jag låg där var nog 4 somrar sedan. Utomordentlig service, fina toaletter, duschar, tvättstuga, pol, tillmötesgående personal som aktivt stuvar båtar rätt i hamnen, möjlighet att låna cykel, beställa matleveranser, liten servicebutik etc. m.m. Tror det kostade runt 350.- inklusive el. Förmodligen en för låg summa i förhållande till vad det kostar att driva allt detta under vår extremt korta säsong.

 

Är det priset det var fel på eller något annat?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. priser så kommer det knappast bli billigare utan snarare dyrare framöver. Kraven på bekvämlighet ökar hela tiden. Det ska vara Wifi med bra täckning/hastighet. Mooringlines börjar bli mer eller mindre standard, helst nyrenoverade faciliteter mm mm. I Sandhamn inkluderar man ju utomhuspoolen i hamnavgiften med. Kanske ngt för fler att ta efter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Är det priset det var fel på eller något annat?

 

 

http://www.gasthamnsguiden.se/gasthamn__1053/lid/490/namn/vasterviks-gasthamn

 

 

Väldigt blandade kommentarer där (både positiva och negativa), men mycket av det negativa kretsar kring (eller utgår ifrån) priset.

 

Min högst personliga uppfattning är att det finns många båtmänniskor som är bortskämda med subventionerad service, oavsett om det gäller gästhamnar annan infrastruktur eller båtklubbar som har toklåg markhyra av kommunen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad var det som var så hemskt i Västervik att det "Kan säkert inte bli värre än vad det varit!?!"

 

Senast jag låg där var nog 4 somrar sedan. Utomordentlig service, fina toaletter, duschar, tvättstuga, pol, tillmötesgående personal som aktivt stuvar båtar rätt i hamnen, möjlighet att låna cykel, beställa matleveranser, liten servicebutik etc. m.m. Tror det kostade runt 350.- inklusive el. Förmodligen en för låg summa i förhållande till vad det kostar att driva allt detta under vår extremt korta säsong.

 

Är det priset det var fel på eller något annat?

 

 

Just den extremt korta säsongen är nog något som alla inte tänker på/förstår konsekvenserna av när de gnäller på priser, service mm. I Sthlms skärgård skulle jag säga att säsongen är ca 6 - 8 veckor och då är inte alla de veckorna ens riktig högsäsong. Kanske 4v max 5v. Det blir väldigt dyrt att hålla en bra service med de förutsättningarna.

Ta t ex Medelhavet. Bor själv i södra Spanien och här är det högsäsong med typ full beläggning 1/5 - 30/9. och mellansäsong april, maj, oktober. Helt andra förutsättningar att driva verksamhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

V_P, kan du inte förklara vad du menar istället för att göra fåniga inlägg och påhopp.

 

Mackey

 

 

Mackey, är Du seriös när Du anser att det behövs ytterligare förklaring? Jag hoppas att Du skämtar. Om Du hittills inte förstår finns ingen som helst anledning att utveckla resonemanget vidare.

 

Jag hoppas att Du får en bra båtsommar med billiga och bra gästhamnsupplevelser.

 

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

V_P, kan du inte förklara vad du menar istället för att göra fåniga inlägg och påhopp.

 

Mackey

 

 

Mackey, är Du seriös när Du anser att det behövs ytterligare förklaring? Jag hoppas att Du skämtar. Om Du hittills inte förstår finns ingen som helst anledning att utveckla resonemanget vidare.

 

Jag hoppas att Du får en bra båtsommar med billiga och bra gästhamnsupplevelser.

 

:)

 

Eftersom vi sällan ligger i gästhamn har priset inte någon större betydelse för oss. Det viktiga är att den service vi söker finns i hamnen.

 

Synd att du inte vil förklara vad du egentligen är ute efter, det var tydligen inte det jag skrev i inlägg #28 i alla fall.

 

Hoppas du får en bra båtsommar med dyra gästhamnar utan några affärer och övriga aktiviteter eller nöjen i närheten.  ;)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just den extremt korta säsongen är nog något som alla inte tänker på/förstår konsekvenserna av när de gnäller på priser, service mm. I Sthlms skärgård skulle jag säga att säsongen är ca 6 - 8 veckor och då är inte alla de veckorna ens riktig högsäsong. Kanske 4v max 5v. Det blir väldigt dyrt att hålla en bra service med de förutsättningarna.

Ta t ex Medelhavet. Bor själv i södra Spanien och här är det högsäsong med typ full beläggning 1/5 - 30/9. och mellansäsong april, maj, oktober. Helt andra förutsättningar att driva verksamhet.

Håller med! Som jag skrev tidigt i tråden bör en gästplats som ska bära sig själv kosta minst ca. 200:- kr/dygn för att ge lika mycket intäkter som en marina har på sina säsongsplatser.

 

Samma med övrig service. Det ställs samma krav på ett restaurangkök på en säsongsrestaurang som på alla andra restauranger, minigplfbanorna slits lika mycket av väder och vind, osv, osv.

 

Det är lätt att oja sig över höga priser, men när vi handlar, fikar eller vad vi nu gör brukar vi se det som ett sätt att behålla affärer, fik etc. ute i skärgården.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore alltså bra för ägaren att se det inte bara som en gästhamn utan att försöka få "vanligt folk" att söka sig till gästhamnen för att spela minigolf och äta en bit mat. Underlättas inte det om det är kommunen som driver hamnen som motvikt till subvention med skattepengar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var i Västervik i somras. Visst var det långtifrån gratis men god service och välskött, inget att klaga på där.

 

I grunden tror jag att Promarinas affärsidé att driva gästhamnar var feltänkt från början. Promarinas upplägg var att erbjuda en standardiserad gästhamnstjänst på många olika platser och då uppnå synergier mellan hamnarna avseende marknadsföring, konceptutveckling osv på samma sätt som butiks- och snabbmatskedjor gör. Problemet är att för en gästhamn så är de lokala synergierna mycket viktigare, dvs synergier mellan hamnen, sjökrogen, turistbyrån, lokala besöksmål osv. Här krävs lokalkännedom och anpassning efter de lokala förutsättningarna.

 

Dessutom tenderar en gästhamn medföra lokala nyttor även för de som inte själva har båt i hamnen; båtliv upplevs helt enkelt som ett trevligt inslag i stadsbilden och besökarna genererar intäkter till det lokala näringslivet. Detta kan t ex motivera att en kommun driver hamnen och kanske subventionerar den i olika grad direkt eller indirekt. Det är inte konstigare än att kommuner bygger och driver parker, eller att ett köpcentrum erbjuder toalett till sina besökare utan krav på att just toalettverksamheten ska gå med vinst.

 

Ett positivt exempel på en gästhamn som drivs av kommunen är Oxelösund. Där är det det kommunala bostadsbolaget som driver hamnen. Oxelösund är ju annars inget större besöksmål, men staden har ett unikt läge vid kusten som man såklart vill ta vara på.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kritiken mot "Pro marina" var väl inte att det var dålig service eller organisation utan att priset höjdes kraftigt utan någon motiverad höjning av standarden jämfört med innan. Diskussionen här förklarar ju varför denna prishöjning kanske inte var orimlig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kritiken mot "Pro marina" var väl inte att det var dålig service eller organisation utan att priset höjdes kraftigt utan någon motiverad höjning av standarden jämfört med innan. Diskussionen här förklarar ju varför denna prishöjning kanske inte var orimlig.

 

Det är nog bara att vänja sig vid en mer realistiskt prisnivå. Man kan ju  iofs föra ändlösa diskussioner om kommuninvånare via skattsedeln skall subventionera ett begränsat antal besökare under en kort båtsäsong eller ej.

 

Jag besöker i princip aldrig campingplatser, men det brukar framhållas att dessa nästan uteslutande drivs privat numera (från att tidigare ofta varit kommunala) och att prisnivåerna därmed stigit när subventionerna försvunnit och att camparna accepterat läget.

 

Jag kollade på fallet med gästhamnarna på Öland när det gnälldes över (Promarinas) gästhamspriser i en tidigare tråd häromåret. Då drevs gästhamnarna av det kommunala energibolaget. Minns jag rätt kunde man läsa ut ur årsredovisningen att ca 1/3 av driftskostnaderna för gästhamnarna var subventionerat via kommunalskatten.

 

Värst är dock snyltarna. De som tycker de är fiffiga när de lägger sig på gästplats i båtklubben intill (kanske mot 20-50 spänn i en kaffeburk) och sedan ändå skall slänga sopor, smita in i duschutrymmen och kanske bunkra lite vatten i gästhamnen som drivs av en privat entreprenör som gissningsvis får trolla med knäna för att få det hela att gå ihop under den korta säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett till störande snyltbeteende och det är de som lägger till en stund mitt på dagen och förväntar sig att bryggplats, toa, el, vatten, mm, mm. är gratis.

 

Det händer en gång varannan säsong eller så att vi ligger några timmar i gästhamn mitt på dagen, men då frågar man om det är ok och man frågar även om de vill ha betalt.

 

Någon nämnde obemannade gästhamnar och vist finns det sådana.

Kobba klintar utanför Mariehamn (Åland) har parkeringsautomater.

Många hamnar norröver (från Stockholm räknat) är obemannade och använder Swish som betalningsmetod eller kuvert med pengar som läggs i en låda tillsammans med ett "inskrivningsformulär".

 

Allra längst norrut vill inte alla hamnar ens få betalt, särskilt inte på den finska sidan. Någon sa att finska tornedalingar är för stolta (eller något) för att ta betalt av andra båtägare som besöker deras båtklubbar där de upplåter några platser som gästplatser. Det var fina anläggningar med bastu, kök, tv-rum, mm.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja usch och fy även för dagsnyltarna.

 

Vi brukar rätt ofta nyttja dagtaxa i gästhamnar, ett utmärkt sätt att få tillgång till duschar, sopsortering, vatten, el o annat samt gå och handla eller äta lunch på en sjökrog.

 

Brukar väl ligga på 80-100 kr i de "dyra" och välutrustade gästhamnarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ibland dagsegla, lägger då till en timme i gästhamn och köper en glass. Då snyltar jag kanske någon tycker - men jag brukar skita i att betala. Men använder å andra sidan ingen toa eller soptunna eller liknande, bara c:a 2,75 meter brygga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligga en timme - om det finns gott om lediga platser -  och köpa en glass eller handla tycker jag är ok. Vi brukar ändå försöka fråga av någon sorts hyfs / uppfostran / folkvett. Är det svårt att hitta någon att fråga eller lång kö så hoppar vi över att fråga i de lägena.
 
Vi har nog aldrig behövt betala för att ligga en stund för att handla.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej... jag startade inlägget och det bar av åt alla olika håll kan man säga...

 

Min grundinställning till Promarina grundar sig till hur deras anläggningar skötes i Oxelösund där jag bor. Nu har kommun som tur är köpt ut dem och bedriver gästhamn och övriga hamnar med det kommunala bostadsbolaget.

 

När Promarina tog över byggdes visserligen ett nytt hamnkontor och ny dusch/tvättbyggnad. Gästhamnspriset drog iväg som på alla andra ställen där de har verksamhet men de övriga båtplatserna fördelat på 4 hamnar chockhöjdes avgifterna samtidigt som bryggorna förfallde. Underhållet avstannade i stort sätt helt vilket var en stor del av att kontraktet bröts i förtid.

 

Jag ser Västervik som en fin gästhamn men tycker inte de slitna duscharna och andra faciliteter lever upp till den avgift som tas ut. Givetvis är jag partisk då jag såg hur Promarina prioriterade sin vinst före funktionella bryggplatser åt kommuninvånarna.

 

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ibland dagsegla, lägger då till en timme i gästhamn och köper en glass. Då snyltar jag kanske någon tycker - men jag brukar skita i att betala. Men använder å andra sidan ingen toa eller soptunna eller liknande, bara c:a 2,75 meter brygga.

Fy fy.

 

Men det finns alltid grader i helvetet. Om du garanterat tar med dig glasspappret ombord igen kanske din resa genom skärselden blir hyfsat lindrig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK Neubert, förstår, men det är skillnad på illa skötta fasta anläggningar och gästhamnarna. Jag har nog besökt de flesta av Promarinas gästhamnar, och överlag har de varit väl skötta med utmärkt service. När de införde differentierad taxa blev de även prisvärda i mina ögon. Oskarshamn, som förmodligen var deras sämsta hamn, kostade något i stil med 120.- för några år sedan inkl. el.

 

Tråkigt om de skött platserna i din fasta hemmahamn illa.

 

Men även när det gäller fasta platser tycker jag inte det är helt självklart att kommunen via skattsedeln skall subventionera båtägare. Då bor jag ändå i en av Sveriges per capita båt- och båtplatstätaste kommuner.

 

Får man sponsring av kommunen skall man nog vara tacksam istället för att klaga när man får betala vad det verkligen kostar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På sidan http://www.promarina.se/boka-gasthamnsplatskan man läsa att Promarina inte längre driver några gästhamnar i Sverige!

 

Det var ju lite oväntat minst sagt.

 

En sak jag tror de gjorde fel var att de höjde priserna ganska omgående utan att de hunnit göra några förbättringar. Det blev mycket klagomål på priser och de kunde inte hänvisa till att något förbättrats.

 

Kanske hade de som ligger ofta i gästhamn varit mera positiva om förbättringar och prishöjningar gått lite mer hand i hand.

 

När det gäller fasta båtplatser håller jag med ArneRadar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant!
Undrar vad det kostar att ligga i Sopot?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Promarina prioriterade sin vinst före funktionella bryggplatser? Jo, jo, kolla denna länk:

 

http://www.allabolag.se/5567081772/viamare-promarina-management-ab

 

Detta visar på att affärsidén inte håller på grund av ett antal faktorer.

 

Det återstår inte mycket av WM Datas grundares koncern Viamare. Eller som han, Hans Mellström, själv sa vid ett tillfälle: "Enklaste sättet att bli miljonär är att satsa en miljard i båtbranschen. Inom kort är det bara miljoner kvar."

 

Så sant, så sant.

 

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lika fin som Mellströms timing var inom IT, lika usel var den i fritidsbåtsbranschen. Hur gick det med flaggskeppen Nimbus och Storebro? Hur lyckosamt var det att satsa storskaligt på fullservicemarinor och gästhamnar ungefär samma eftermiddag som Lehman gick omkull och genom dominoeffekter drog med sig en global fritidsbåtsnäring i konkursträsket?

 

Ärligt talat tror jag inte det var vansinnigt dåliga idéer, men sjuk otur med timingen. Båtbranschen och dess binäringar kommer nog på sikt att tvingas skaka av sig alla bortskämda och snåla ruskprickar på samma sätt som campingnäringen gjort på land. Folk tycks betala vad som helst för husbilar och tillhörande tjänster utan att blinka medans båtfolk ropar på bojkott när gästhamnarna inte längre är näst intill gratis. Den som lever får se.

 

Mellströms påstådda uttalande om hur man lättast blir miljonär är dock en citatstöld, ursprungligen myntad av Warren Buffet om flygbolagsaktier för många år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...