Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
MarkusF

Enklaste elsystemet

Rekommendera Poster

Jag har en gammal träjulle med inombordare med manuell start och utan generator. Helst skulle jag vilja klara mig helt utan el, men har samtidigt behov av ekolodet och eventuellt också lanternor (har idag fotogen). Den lilla elen jag har idag är till ekolodet och där har jag problem med att det ärgar.

Allra helst skulle jag vilja få tag på ekolod och lanternor på 6 volt, men har inte hittat det. Finns det sådana?

 

Om jag ändå förbättrar mitt system med 12 volt till att omfatta ekolod, lanternor och ev. VHF så tänker jag att jag har snabbkopplingar till batteri för att lätt kunna ta ur och ladda hemma. Har ni tips på bra lösningar för att undvika ärg på kontakterna? T.ex. bra elkopplingar och batterianslutningar etc.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste och troligen bästa lösningen är en liten solpanel och regulator då behöver du aldrig bekymra dig. Elkontakter för 12V har sällan någon högre kvalitet, kontaktspray är din bästa vän.

6V ekolod finns nog fortfarande, det är den typen som även går att köra på ficklampsbatterier. Finns även ekolod med inbyggda laddningsbara batterier som då laddas hemma. Isfiskare mm använder de. Men de var inte så billiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi ändå pratar kontaktdon. Har någon tips på vettiga ditto för solpanelsinstallation där man kanske har 6-10 mm2 kablar? Tänker då inte på MC4 kontakterna utan något som kan monteras infällt eller liknande för att lättare ansluta panelen till regulatorn när man har den mobil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Weipu SP-serie är en tålig kontakt. guldpläterade stift o hylsor, IP68 i täthet, gummitätning vid kabelingången, o-ringar vid förskruvningen... Kontakterna finns som han- och honkontakt att hänga på kabeln eller att skruva fast i en panel. De kontakterna används bl.a. i industriinstallationer utomhus så kvaliten är bra.

Jag köpte några sådana från Conrad. De finns på tyska siten och jag beställde från svenska Conrad.

https://www.conrad.de/de/Search.html?search=weipu%20sp%202%20pole&searchType=REGULAR&category=%1FElektromechanik%1FSteckverbinder

Jag köpte 4-poliga och delade en grov tvåledare på parvisa stift. Varje stift klarar 20A så min anslutning ska klara 40A (luftpump till gummibåten som tar 30A).

Jag ordnade en skarvsladd med en 2,5 kvadratmm femledare med plastisolering, gummikabeln blir för grov (hittade ingen 4-ledare) där plus går i två ledare och minus i två ledare. Klippte bara bort den sista ledaren (kom på efteråt att den hade kunnat dubblera en av fasledarna...). Den är provkörd med min 30A-pump och fungerar bra.

Här finns hela produktserien för Weipu SP:

http://www.weipuconnector.com/Product_show_8.htm

Studera de olika modellerna ordentligt så att det blir rätt med han/honkontakter och att gängorna (in/utvändig) blir rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Weipu SP-serie är en tålig kontakt. guldpläterade stift o hylsor, IP68 i täthet, gummitätning vid kabelingången, o-ringar vid förskruvningen... Kontakterna finns som han- och honkontakt att hänga på kabeln eller att skruva fast i en panel. De kontakterna används bl.a. i industriinstallationer utomhus så kvaliten är bra.

Jag köpte några sådana från Conrad. De finns på tyska siten och jag beställde från svenska Conrad.

https://www.conrad.de/de/Search.html?search=weipu%20sp%202%20pole&searchType=REGULAR&category=%1FElektromechanik%1FSteckverbinder

Jag köpte 4-poliga och delade en grov tvåledare på parvisa stift. Varje stift klarar 20A så min anslutning ska klara 40A (luftpump till gummibåten som tar 30A).

Jag ordnade en skarvsladd med en 2,5 kvadratmm femledare med plastisolering, gummikabeln blir för grov (hittade ingen 4-ledare) där plus går i två ledare och minus i två ledare. Klippte bara bort den sista ledaren (kom på efteråt att den hade kunnat dubblera en av fasledarna...). Den är provkörd med min 30A-pump och fungerar bra.

Här finns hela produktserien för Weipu SP:

http://www.weipuconnector.com/Product_show_8.htm

Studera de olika modellerna ordentligt så att det blir rätt med han/honkontakter och att gängorna (in/utvändig) blir rätt.

Tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snipan jag hade tidigare hade en Bernard inombordare utan laddning. I den båten hade jag en liten 10 W solpanel direktkopplad till ett 60 Ah vanligt bilbatteri. Med en så liten panel behöver man ingen regulator eftersom batteriets inre resistans räcker till för att skydda mot överladdning. Panelen var placerad inne i båten riktad så att den fick möjligast mycket sol när båten låg vid sin normala bryggplats. Det systemet räckte gott till en länspump, ekolod och lanternor. Behövde inte släpa omkring på batteriet på hela sommaren och så enkelt det bara kan bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske klarar sig utan regulator, jag tror nog ändå att man förkortar livslängden på batteriet. Man kan få en regulator för 60 spänn, finns ingen anledning att spara in den kostaden. Dessutom, får man säkring och urladdnigsskydd. Lägg till några tior så får man USB uttag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Weipu SP-serie är en tålig kontakt. guldpläterade stift o hylsor, IP68 i täthet, gummitätning vid kabelingången, o-ringar vid förskruvningen... Kontakterna finns som han- och honkontakt att hänga på kabeln eller att skruva fast i en panel. De kontakterna används bl.a. i industriinstallationer utomhus så kvaliten är bra.

Jag köpte några sådana från Conrad. De finns på tyska siten och jag beställde från svenska Conrad.

https://www.conrad.de/de/Search.html?search=weipu%20sp%202%20pole&searchType=REGULAR&category=%1FElektromechanik%1FSteckverbinder

Jag köpte 4-poliga och delade en grov tvåledare på parvisa stift. Varje stift klarar 20A så min anslutning ska klara 40A (luftpump till gummibåten som tar 30A).

Jag ordnade en skarvsladd med en 2,5 kvadratmm femledare med plastisolering, gummikabeln blir för grov (hittade ingen 4-ledare) där plus går i två ledare och minus i två ledare. Klippte bara bort den sista ledaren (kom på efteråt att den hade kunnat dubblera en av fasledarna...). Den är provkörd med min 30A-pump och fungerar bra.

Här finns hela produktserien för Weipu SP:

http://www.weipuconnector.com/Product_show_8.htm

Studera de olika modellerna ordentligt så att det blir rätt med han/honkontakter och att gängorna (in/utvändig) blir rätt.

 

Bra tips! Jag har en viss förtjusning för Bulgain Buccaner, lite dyrare men man köper ju bara en gång ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@MarkusF: Angående snabb-batterikabelskor så finns väl ingen annan kvalitet än typ Biltemas?
[Lägg gärna tätande siliconlim eller liknande där kablarna fästs så ärgandet inte når kablarnas kardeler och kan krypa in under kabelisoleringen. Eftersom du inte har nån strömslukande startmotor blir kravet på låg resistans inte lika uttalat. En batteriborste att göra ren polerna och skornas kontaktytor innan snabbkoppling borde funka bra.]

Förstår inte varför du vill ha 6V-system?
Blir ju bara mer känsligt för ärg-spänningsfall eftersom strömstyrkan då måste fördubblas för ett givet effektuttag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snabbatterikabelskor ärgar alltid, även de jag hade på ett batteri i källaren. Polskor på batterier ska smörjas med syrafritt vaselin, en gammal sanning som fortfarande gäller. Ska man ha ett batteri som man vill plocka bort ibland är det bättre med vanliga polskor och en bit kabel med snabbkontakt. Men det bästa är alltid en fast installation där man inte flyttar batteriet.

Att kablar drabbas av "svarta döden" saknar betydelse om man tex har pressade eller lödda kabelskor, det blir ingen extra resistans. Det blir bara lite mer jobb om man ska pressa/löda om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...