Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Callestone

Malmö-Sthlm ToR motorbåt.

Rekommendera Poster

Planerar att resa Malmö-Sthlm ToR till sommaren med familjen. Båten är en fjord 27 selcruiser med en penta tamd30. Vi är två vuxna och två barn. Planen är att vara ute i 5-6 veckor.

Båten köpte vi i slutet av förra sommaren och har inte hunnit bekanta oss med så mycket än. Däremot har vi åkt båt tidigare år, innehar nautisk kompetens osv. Dock har vi inte varit ute så länge som planeras nu.

 

Jag önskar alla tips som är av värde, allt från hur lång tid man ska räkna med för resan upp till sthlm till vad man ska tänka på till barnen, utrustning, etc. Barnen kommer vid tillfället att vara 4 år och 8 månader.

 

Hoppas med denna tråden att ni som läser berättar om era egna långresor, folk som gjort samma resa vi planerar, och att vara ute länge med barn. Grundläggande kunskaper som motorkunskaper (har haft en fyrtakts utombordare tidigare), bränslesystem etc. Smultronställen längs vägen vi inte bör missa etc. Gärna erfarenheter med motorbåt, men även långseglare längs kusten så klart!

 

Hoppas på spännande och trevlig läsning!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Planerar att resa Malmö-Sthlm ToR till sommaren med familjen. Båten är en fjord 27 selcruiser med en penta tamd30. Vi är två vuxna och två barn. Planen är att vara ute i 5-6 veckor.

Båten köpte vi i slutet av förra sommaren och har inte hunnit bekanta oss med så mycket än. Däremot har vi åkt båt tidigare år, innehar nautisk kompetens osv. Dock har vi inte varit ute så länge som planeras nu.

 

Jag önskar alla tips som är av värde, allt från hur lång tid man ska räkna med för resan upp till sthlm till vad man ska tänka på till barnen, utrustning, etc. Barnen kommer vid tillfället att vara 4 år och 8 månader.

 

Hoppas med denna tråden att ni som läser berättar om era egna långresor, folk som gjort samma resa vi planerar, och att vara ute länge med barn. Grundläggande kunskaper som motorkunskaper (har haft en fyrtakts utombordare tidigare), bränslesystem etc. Smultronställen längs vägen vi inte bör missa etc. Gärna erfarenheter med motorbåt, men även långseglare längs kusten så klart!

 

Hoppas på spännande och trevlig läsning!

 

Sträckan är ju ca 350nm, troligen lite mer så på 5 veckor blir det ju 20nm per dag i snitt, vilket kan vara helt OK men man vill nog inte köra varje dag, räknar man på att köra varannan dag blir det ju då 40nm/dag, vilket kan vara mycket med små barn i båten. Nu vet jag ju inte hur snabbt ni marschar men jag antar att ni inte vill ligga i planingsfart hela tiden?

 

Mitt tips är att åka så långt ni hinner på knappt halva tiden och vänd sedan. Att lägga upp ett mål som man räknar med att nå kan ofta kännas stressande. Man måste åka trots dåligt väder, eller trots att det var fint där vi var o s v... 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Planerar att resa Malmö-Sthlm ToR till sommaren med familjen. Båten är en fjord 27 selcruiser med en penta tamd30. Vi är två vuxna och två barn. Planen är att vara ute i 5-6 veckor.

Båten köpte vi i slutet av förra sommaren och har inte hunnit bekanta oss med så mycket än. Däremot har vi åkt båt tidigare år, innehar nautisk kompetens osv. Dock har vi inte varit ute så länge som planeras nu.

 

Jag önskar alla tips som är av värde, allt från hur lång tid man ska räkna med för resan upp till sthlm till vad man ska tänka på till barnen, utrustning, etc. Barnen kommer vid tillfället att vara 4 år och 8 månader.

 

Hoppas med denna tråden att ni som läser berättar om era egna långresor, folk som gjort samma resa vi planerar, och att vara ute länge med barn. Grundläggande kunskaper som motorkunskaper (har haft en fyrtakts utombordare tidigare), bränslesystem etc. Smultronställen längs vägen vi inte bör missa etc. Gärna erfarenheter med motorbåt, men även långseglare längs kusten så klart!

 

Hoppas på spännande och trevlig läsning!

 

Sträckan är ju ca 350nm, troligen lite mer så på 5 veckor blir det ju 20nm per dag i snitt, vilket kan vara helt OK men man vill nog inte köra varje dag, räknar man på att köra varannan dag blir det ju då 40nm/dag, vilket kan vara mycket med små barn i båten. Nu vet jag ju inte hur snabbt ni marschar men jag antar att ni inte vill ligga i planingsfart hela tiden?

 

Mitt tips är att åka så långt ni hinner på knappt halva tiden och vänd sedan. Att lägga upp ett mål som man räknar med att nå kan ofta kännas stressande. Man måste åka trots dåligt väder, eller trots att det var fint där vi var o s v... 

 

 

Ett annat tips kan vara att bekanta sig ordentligt med båten, dels hur den fungerar driftmässigt och i sjön vid olika väderlek innan en resa av den kalibern med småbarn. Krånglande båtmotor/annat eller inblåst på något trist ställe är ingen höjdare med små barn i båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första etapperna gärna på natten, och så långt ni orkar, det är ju platser nära er som ni kan besöka någon helg senare.

Sedan mycket korta körningar, kanske inte mer än en timma i taget, stopp för bad, promenader, och något som mina barn älskade tills dom var ganska stora "sakletning" jag hittar fortfarande spännande saker undanstuvade i båten, trota att det är 25 årsedan något barn var med.

Och när samlingen blivit för stor gräv ner skatter till andra barn.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade kompisar som lät sin minsting sova i näthängmatta som man kan knyta till så att barnet blir som en kassler. Ingen risk att barnet trillade ut under färd.

Bilbarnstol funkar ofta bra att sätta fast.

 

Vad är målet med resan?

  • Är Stockholm och Stockholms skärgård målet så är det bäst att ta sig dit så fort som möjligt. Det är ju inte mer än 20 timmars körning vilket bör gå på ett par tre dygn om ni tar det lugnt på dagarna och kör när barnen sover.
  • Om målet är att se hela kusten tycker jag ändå att det kan vara en fördel att snabbt komma till Stockholm för att sedan i lugn och ro glida hemåt..
  • Är det resan som är målet så ta det lugnt och vänd efter ungefär halva tiden som någon föreslog. Stockholms skärgård finns kvar. 
Det var någon annan som planerade samma resa med barn, ska se om jag hittar den tråden med lite tips för barnen, vad man måste göra och vad man absolut kan hoppa över.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutsätter att du tar några dags och helgturer med nya båten innan ni ger er iväg. Ven är ju inte så dumt. Låg för ett antal år sen vid Flakfortet nära Köpenhamn.

 

Ett Medlemskap i SSRS skulle alla som har båt ha.

 

https://www.sjoraddning.se/medlemskap

 

Skulle jag gått sträckan Malmö - Kåseberga som första sträcka och sedan kanske över Hanöbukten.

Min princip är att gå långt och så snabbt som möjligt i början. Närområdet kan man ju alltid återvända till. Snabbt ut och långsamt hem.

 

Sen måste man ju anpassa resan efter barnen.

 

När vi hade små barn seglade vi ofta på kvällarna när de hade somnat. Vi talar om slutet av 1970-talet och början av 1980-talet. Det var ofta svårt att få bra platser när vi kom fram, men man fick lägga sig där gick eller svajankra. När de andra givit sig av på förmiddagen gick vi in och knep den bästa platsen. Sen låg vi där tills barnen somnat - sen seglade vi vidare.

 

Att gå med motorbåt på natten med den nya navigationssystemen som finns är ju ganska enkelt.

Det var inte speciellt märkvärdigt att kryssa i fyrbelysta leder heller. Jag blev visserligen idiotförklarad av en arbetskompis med en Albin 25, när jag förklarade principen - men det är smällar man får ta.

 

http://thallatha.blogspot.se/2009/12/stockholm-kungshamn-2005_7171.

http://thallatha.blogspot.se/2014/06/1-tre-mann-i-en-bad-transportsegling.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Båten har en toppfart på ca 15 knop och marschar runt 10. Kan man snitta 10 knop och långköra de första dagarna tänker jag att man borde komma upp på en vecka.

 

Målet med resan är egentligen Stockholms skärgård. Vi har vänner som seglar där och hade gärna mött upp dem. Dessutom ska vi på bröllop i närheten av Södertälje och hade gärna tagit båten dit :) Däremot vill vi ju inte stressa på semestern utan precis som vissa säger kunna ta det i vår takt beroende på barnens humör och väder/vind etc. Vännerna kanske kan möta upp söderöver, typ sankt annas skärgård eller dylikt.

 

Vi är självklart med i SSRS, kommer också spendera flera helger i båten innan avresa och göra kortare resor för att bekanta oss ordentligt med båten. 

 

Sen är det ju bränslefrågan också, hur mycket vi är beredda att lägga på diesel. Å andra sidan bor vi i båten, gratis naturhamnar så mycket som möjligt och billig egenlagad mat. 

 

Vi tänker lite att vad är det värsta som kan hända? Att vi får söka nödhamn för uppkomna fel på båten. Det kan absolut hända, då finns det förhoppningsvis hjälp att få längs med kusten. Fel kan ju hända på hemmavatten också. Vi älskar skärgård men det är det klent med i Skåne. 

Vad gäller barnbiten så är den stora så stor att han kan klara sig relativt bra själv vid kritiska situationer (tillläggning etc), och den lilla kommer förhoppningsvis inte kunna krypa än. Därför är det rätt så optimalt just denna sommaren. Annars får vi vänta tills den lilla är stor nog att kunna lyda uppmaningar.

Hoppas på fler kloka och visa råd och tips i den här tråden!

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har varit ute med barn, nu 5 & 2,5 varje sommar. Det går finfint om man planerar lite. Tydlighet så ungarna VET att när vi lägger till sitter man still.

 

Vi brukar köra när det är dags att ex äta frukost/lunch. Då går 1-1,5 timme utan problem, sen kollar ungarna på film en stund vips så har 4 timmar gått.

 

Skall du upp och ner är min rekommendation att ni sträckkör upp till Stockholm och sen myser hem, då får ni 4,5 lugna veckor. Där ni kan stanna någon natt extra om ni vill och ni behöver inte köra varje dag.

 

Någon nattkörning kan ju vara ett sätt att förflytta sig utan att ungarna gör myteri - det är riktigt mysigt :)

 

Eftersom båten är ganska behändig kan ju ett alternativ vara att ta upp den  på trailer och sjösätta i Sthlm och ha hela semestern i Sthlm och vägen ner.

 

Hur ni är väljer att göra kan jag rekommendera Hesslers böcker, Arholma - Landsort, Landsort - Skanör. Där hittar ni ovärdelig info om var man kan ligga - super när man är ute på nya vatten.

 

 

Vi planerar långkörning nästa sommar, når vi inte målet så fortsätter vi på helger eller sommaren efter..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant läsning. Trailer upp är nog inget alternativ. Vi körde den på lastbil ner från göteborg vid köpet. Kostade oss 12 000kr. Lägger hellre pengarna på att vara på sjön än att komma till en viss plats :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

diesel är ju gratis och åka med  så det är inge o tänka på ;)

köpte en 24 fots joda i Enköping för 2 somrar sedan som vi körde till sthlm det drog så lite att det knappt var mätbart.. uppskattas till ca 10 liter.
nu i höstas  blev det bensin o bigblock o vipps hade jag tankat mer på en tank, än på 2 år i jodan

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vill ju till att det är skapligt väder, är ju i princip öppet hav fram till Karlskrona. Selcruisern är väl ganska platt i häcken, vilket brukar bli stötigt vid kraftigare sjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många mysiga gästhamnar den vägen. En outsider vid bra väder är Sandvik på Öland med trevlig sandstrand för barnen och fantastisk solnedgång.

Redigerad av fredriklindell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vill ju till att det är skapligt väder, är ju i princip öppet hav fram till Karlskrona. Selcruisern är väl ganska platt i häcken, vilket brukar bli stötigt vid kraftigare sjö.

 

Det är väl inte fel att ha en plan A och en plan B.

 

Köpte en båt i Skellefteå och seglade Haparanda, Stockholm.

 

Mellan Skellefteå och Haparanda var frugan med. Då hade jag plottern nedlusad med waypoints och hade koll på  hur många alternativa rutter som helst.

 

Från Haparanda till Stockholm seglade jag själv och hade en enda Waypoint - Svinnige Marina, Åkersberga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en fantastiskt trevlig semestertur! En bra start är väl det du gör nu, frågar om tips och råd i det här forumet.

Min enskilt bästa investering när det kommer till att aktivera, och senare även utbilda, mina barn i sjölivet var när jag köpte en Pioner-jolle för 900 kr. Snickrade ihop ett par tofter och köpte åror. Vår son var då 4 år. Han snittade säkert 5-6 timmar om dagen i den jollen. Fixade med tampar, ankare, spring, bergskilar, fendrar, fiskade and you name it. Idag är han 15 år och jollen har jag köpt en gång till, för andra gången :-). Skall sparas för framtiden.

 

I övrigt så delar jag samma uppfattning som tidigare inlägg. Stå på lite när det är transportsträckor och stanna hellre nån extra dag när ni hittat smultronställena. När vi åkte så spelades det spel, sågs på film eller så låg barnen och tittade på leksaksbåten som hängde efter i ett snöre. Upplevde det aldrig som några problem under färd.

 

Se till att du har koll på hur man byter för- och finfilter samt tillhörande luftning av bränslesystemet. Luft, vatten eller "skräp i tanken" kan/kommer leda till att du behöver den kunskapen. Lite koll på elsystem mm. skadar inte. Kan lätt bli lite tråkigt om kylskåp eller annan förbrukare slutar fungera av nånn anledning.

Extra-filter, rätt verktyg och ordning och reda kommer man långt på om det mot förmodan stökar till sig.  

 

Lycka till!

 

//Baltico

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm...

Jag har under många år gjort "långresa" omkring 99Nm ToR. Under 21 säsonger med en Nimbus 2700, med likadan maskin i som du har. 11-12 knop i marchfart, 17 knop som synnerligen obekväm och dyr maxfart.

Omkring 11 knop och omkring 2-3 timmars körning per dag är väl vad man bekvämt kan orka med detta med tanke på förarplatsergonomi, och sådant, och detta i kända samt lättnavigerade farvatten.

 

Det brukar bli Göteborg Syd-Koster, ibland till Strömstad och några gånger såväl till Halden som till Laesö och Skagen, men då adderas det ju ytterligare minst 60Nm för varje sådan avstickare..

 

Taktiken är den att gå snabbt norrut med omkring 30Nm per dag, och sedan ta det varligt söderut med längre uppehåll i Kosterskärgården och i Fjällbackaskärgården, det är vår taktik.

Detta också i den årliga "kapplöpningen" med alla andra båtägande göteborgare som skall åt samma håll längs Bohuskusten samtidigt...

 

Sedan som andra inläggare redan skrivit är det vanskligt med detaljplaneringen, väder och vind ställer ju till det.

 

Jag tycker din grundplanering låter väl optimistisk när det gäller tidsramen. Visst, men ett bröllop måste man ju närvara på, och varför i "Herrans namn" måste nästan alla gifta sig på sommarn...

"Ny" båt är ju heller inget jag rekommenderar att man ger sig ut på långtur med på detta vis, men vad 17, det har jag också gjort, med en färsk utskrift med kustens alla reservdelsåterförsäljare och aktuella telefonnummer till SSRS-stationer ombord...

 

Jag hade nog gått halvvägs din sträcka, där jag i förväg ordnat med en flerdagars båtplats och ställt dit en bil i förväg, eller ordnat med hyrbil, eller planerat kollektivt färdmedel till bröllopet.

 

Som jämförelse har jag lagt båten på lånad plats på marina i närheten av Fjällbacka för att ta buss och tåg hem till en högst oplanerat sjukdomsfall med påföljande dödsfall en gång, och sedan samma sak, tåg från Strömstad till en snabbt påföljande begravning, anhängare av flera trosinriktningar vill komma i jorden snabbt. måhända en dålig jämförelse, men det är taktiken och logistiken i detta jag förmedlar.

 

...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra synpunkter. Jolle till 4-åringen har vi tänkt. Om det blir en pioneer eller en liten gummibåt/rib har vi inte bestämt. 

 

Många kloka åsikter handlar om att det är väl optimistiskt att hinna med resan på vår planerade tid. Vet folk som sträckseglat Ystad-Stockholm på tre dagar. Då iofs utan barn men ändå. I min fantasi borde det inte vara så jobbigt att köra den sträckan för att vara någon/några veckor i Sthlm skärgård, men samtidigt har jag startat tråden för att lyssna på er erfarna båtfolk. Därför tänker jag att det som många säger är klokt att tänka, att vi kör så långt vi hinner för att sedan vända. Vi ska inte stressa. Vad gäller bröllop går det alltid att lägga till på lämpligt ställe några dagar och ordna med hyrbil/tåg etc. 

 

Vännerna i Sthlm kanske kan segla söderöver också, där det dessutom inte är lika högt tryck på de bästa vikarna i juli:) 

 

Sen har jag funderat på bästa sättet att lära mig motorn. Tänker att jag ska låta en mekaniker serva den innan sjösättning men att jag ska vara med när han gör det för att lära mig allt om filter, luftning mm.

 

Fortsätt med tips och idéer, det får en att tänka på en annan tid än januari :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag varit ni hade jag kört upp så snabbt som möjligt för att slippa pressen att man egentligen vill längre norrut innan man ska återvända hemåt. Särskilt om ni endast håller 10knop.

 

Barn lessnar fort om de är ombord hela tiden, så jag hade övervägt att köra på natten till dess ni nått Stockholm, så kan ni ta det lugnt och i mer lugnt tempo ta er söderut igen och själva välja om ni behöver ligga på för att komma hem snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Jolle till 4-åringen har vi tänkt. Om det blir en pioneer eller en liten gummibåt/rib har vi inte bestämt. 

 

 

 

Jag har under alla år haft nån form av dinge. Under många år var det en Pioneerjolle som hängde efter på släp.

 

post-106994-0-95095700-1485173576.jpg

 

Sen 12 år tillbaka är det en liten gummibåt, med uppblåsbar durk.

 

post-106994-0-88097400-1485174121_thumb.jpg

 

En fördel är ju att man kan tömma den på luft och stuva undan den.

 

En liten 12V kompressor under lättar både uppblåsningen och tömningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kom på det nu att jag bytte ju maskin i Nimbusen, från en TMD 30 till en TAMD 31... Det fanns väl då en anledning till att byta en bara tio år gammal motor... minns bara inte vilken den anledningen var, möjligen att 30-motorn upplevdes orkeslös (Nimbus 2700 väger olastad 2,5 ton och är inte direkt lättdriven) och den motorn sotade, trots professionell hjälp med byta av turbo, spridare, justering av bränslepump så var symtomen ungefär desamma. Det blev ett lyft med 31an. TMD 30 är en äldre motorkonstruktion, som är släkt med förkammardieslarna, därför sotar dessa enligt volvopentaexpertisen.

 

Nåväl, släpdinge, vi har diskuterat det tidigare i annan tråd och där hade jag direkta negativa åsikter om Pioneerjollarna, sådana i pluralis har vi också haft i familjerederiet, och dessa åts upp av solens UV-strålning, de var tunga att dra upp på land etc, Då barnen ville lära sig segla köptes en Jolly, med rigg åror och en tvåhästare. Den var väldigt bra att släpa, gick fint i vattnet. Men nu är det 2,6 m gummibåt med samma tvåhästare.

 

Sedan kan jag ju ironiskt fortsätta att raljera, och skriva att "det går ju knappast snabbare att ta sig från Malmö till Tjockhult men en dinge på släp"... Men en gummibåt kan du ju lyfta upp på däck eller på badbryggan.

 

Ja om man seglar dygnet runt kommer man långt, visst är det så. Och det finns ju barnfamiljer som seglat jorden runt, flera varv, barn är synnerligen anpassningsbara, men kan också lätt bli bortskämda. Jag skall inte ge mig in i det mångfacetterade ämnet "barnuppfostran" då detta är mer svårnavigerat än Kosterhavet, många osynliga blindskär på endast 0,3- 0,7 m som bara kan skönjas vid sjöhävning.

.

 Men, minsann, VÅRA barn klagade "aldrig"... den äldre låste in den yngre i garderoben och lekte "Bankomat" där den yngre matade ut sedlar genom en ventilationspringa... Det var då det, idag kan man ju sysselsätta de små liven med Facebook, Youtube, Intagram och massa annat elektroniskt. Mina hade Donkey Kong och Lego...

Värre är det med hunden som måste i land och pinka, iallafall två gånger per dygn... (det är en "teak").

 

Att solidarisk mötas på halva vägen, det låter ju toppen.

 

Sedan skall du väl införliva någon pedagogisk bok om dieselmotorer i ditt skeppsbibliotek, denna exempelvis:

 

post-89760-0-86460900-1485182064.jpg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...