Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Joakim390

Fall

Rekommendera Poster

Skall byta fall, men osäker vilket fabrikat. Står mellan Liros dynamic och Marlow D2 competition. Fått priser på bägge och marlow är 25% billigare.

Någon som har erfarenheter av dessa linor, och är Liros så mycket bättre att det försvarar det högre priset?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du läser så ser du att Marlow D2 competition. Dyneema SK75 Marlow. D2 cmpetiton har dynema sk78

Altså är Marlow en bättre dynema sk78

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har. Skrivet fel det skall vara Liros dynema som har sk78

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket beror på båten, seglen och kraven. Båda alternativen duger säkert jättebra för de allra flesta av oss här på forumet eftersom nästan alla båtar och segel ändrar form vid hårdare vindar ändå.

Hur seglar du, och vad har du för båt och segel..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ingen racingbåt jag har, och seglen är i dacron. Riggar egentligen båten för en längre resa om x antal år. Har läst att sk78 håller 4gg längre än sk75 om man räknar att linan belastas konstant med 20% av brottstyrkan. Sk75 skulle hålla 8år med denna belastning. Båten har rullmast så linan är i pricip belastad konstant så länge båten är i sjön, men med hur många procent av brottstyrkan har jag inte en susning om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog ganska enkelt att uppskatta - men en rigg, som måste sträckas med vantskruv, brukar sträckas till 10-25% av brottlasten, det lägre är vad familjebåtar med MH-rigg brukar hamna när man dragit "jättehårt". Du kommer inte i närheten av det med fallet kan jag lova.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske det, om brottlasten på en 10mm lina är 3000kg så är ju 20% 600kg. Vad skall nu spänningen på fallet kunna ligga på tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar 100-150 kg, och då är det jättehårt. Testa att wincha upp någon i masten så får du se (har testat med min kompis som väger 75 kg; jättetungt om han inte klättrar med...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara säga att när vi tillverkar segel så syr vi ni Mastlik som det är en lina på 4 mm so man kortar av ca: 15 cm

Som du har att trimma med .När vi kontrollerar seglet när det är färdigt så är det 3 st som håller i varsin skothorn

Så sträcker vi upp seglet så mycket som 15 cm så jg skull gissa att belastning är ca: 50 kg

Sen skall du inte ha seglet uppsträckt när du inte seglar.släp på fallet när du kommer fram

Du förstör mastliket om du Inter släpet på fallet det gäller även fösegel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara säga att när vi tillverkar segel så syr vi ni Mastlik som det är en lina på 4 mm so man kortar av ca: 15 cm

Som du har att trimma med .När vi kontrollerar seglet när det är färdigt så är det 3 st som håller i varsin skothorn

Så sträcker vi upp seglet så mycket som 15 cm så jg skull gissa att belastning är ca: 50 kg

Sen skall du inte ha seglet uppsträckt när du inte seglar.släp på fallet när du kommer fram

Du förstör mastliket om du Inter släpet på fallet det gäller även fösegel

Rätt liten belastning på fallet då med andra ord. Gissa många med rulle och rullmast inte släpper på fallet. Iallafall har jag inte gjort det, men har nu inte seglar så mycket heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktiskt inte heller ens tänkt tanken på att avlasta förseglet när jag inte seglar..

Tack för den tanken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak att tänka på när du byter fall är att ifall du har avlastare av äldre typ så kan de ha problem att hålla fast moderna typer av linor, som Dyneema.

 

Råkade ut för detta själv på min båt när jag bytte stor fall, så jag plannerar att byta avlastare under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...