Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tugge

Vilken storlek på dieselvärmare (luft)

Rekommendera Poster

Det ska bli värmare i båten till våren vill förlänga sesången och dygnet.

Men står i valet o kvalet om jag ska ta en 2 eller 4kw värmare.

 

BÅTEN: 27 fötter lång och 2,8m bred, det är en US-båt med midkabin,

Tänkte ha ett utblås inne i midkabin ett i främre delen ett under kapellet och

eventuellt på toaletten.

post-74692-0-91592900-1484852088_thumb.jpg

 

Användning:

upplevde att det var mycket drag i båten trotts att kapellet var stängt speciellt

när temperaturen sjönk ute i oktober,

Vill kunna få behaglig värme under kapellet när man är ute och åker och även i

båten nattetid,

Vad har ni för värmare och hur räcker värmen till i "sittbrunnen"

post-74692-0-91592900-1484852088_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har idag en Binar på 5kw vattenburen, men funderar på att komplettera med en Planar på 2,2kw luft, detta för att snabbt kunna få varmt ombord och även att den vintertid framförallt torkar ut luften bättre..

 

Jag har en segelbåt på 31 fot, enär luftvärmaren inte kommer att värma motorn så anser jag att ca 2kw är lagom.

 

Om du ringer Autoklimat Norden så vet jag att dom är väldigt hjälpsamma.

 

http://autoklimat.se/#about

 

Hälsa ifrån Stefan på Smögen å fråga hur mycket rabatt du får...

 

Med vänlig hälsning

Stefan,Smoegen

 

=)

Redigerad av smoegen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Merkostnaden för en värmare på 4 kW är väl inte så stor och fördelen med en modernare sådan är att de kan gå ner i effekt när termostaten (bör man ha) indikerar att den nått inställd värme. I de lägre effektlägena låter den mycket mindre och du har större chans att få det varmt.

4 kW!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog satsat på en 2 kW om du inte planerar vara ute när det är minusgrader. 2 kW räcker ganska långt och fördelen är att värmaren kan gå på termostatläge längre utan att stänga av och sätta på sig med jämna mellanrum. Vill man ha en jämn temperatur så skall värmaren köra hela tiden. Du sparar även ström på detta då de drar ganska mycket vid starter.

 

Jag har en 2 kW men en mindre båt än dig och ofta slutar det med att vi kör värmaren i det lägsta effektläget med lite rutor öppna istället för att den inte ska starta och stanna under natten. De låter dessutom som mest vid uppstart.

 

Dessutom upplever jag de mindre värmarna som tystare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett kapell isolerar ju väldigt dåligt, så om du vill ha märkbart varmare under kapellet ska du absolut välja en 4 kW värmare.

 

När du kör båten är någon form av gångvärme - värme från motorn - en bra lösning.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag ju inte vilken värmare du tittar på, men enligt Eberspächers rekommendationer ligger du på gränsen till vad en 2kW värmare klarar. Det låter ju som att du är ute sent på hösten och då kanske du inte ska chansa.

 

Så här ser Eberspächers rekommendation ut. Du ser också dom fyra olika effektstegen värmaren växlar mellan:

 

post-92644-0-09272300-1484858984_thumb.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En d2 räcker väl. Jag har en sån i min flipper (25fot) . Varmt och gott!//Björn

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar även om åsikterna delade sig lite., men enligt diagrammet som tomas99 bifogade så ligger 2 KW i underkant och när jag vill få värme i sittbrunnen vid gång så känns det bra med extra kraft.

 

Har tittat lite och det ser ut som att många 2kw värmare kan gå ner på0,8kw och 4kw kan gå ner på 1 KW som lägst då är skillnaden bara 200w och skulle då kunna släppa ut värme i kapelldelen för att slippa onödiga start och stopp.

 

Nackdelen med 4 kw är vad jag förstår att den "sotar igen" om den går mycket på låg effekt, men det kan förebyggas enligt vissa genom att köra den på maxeffekt ibland innan avstängning.

 

Min båt har endast sjövattenkylning och inkoppling av vattenvärme är bökigare även om den ger en mer jämn värme.

Skulle relativt enkelt kunna montera en konvektor på motorns kylning men har då ingen värme vid stillestånd, men dessa rekomenderas inte på sjövattenkylning även om det fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för motor.

Jag installerade gångvärme från motorn med ett varmluftsaggregat, för ett par år sen, Fungerar både som defroster på rutorna framför inre styrplatsen och som värme i båten.

Jag har en inombordsmotor diesel och det är mycket värme som kyls bort. Fungerar så perfekt när jag är ute och går på vinterhalvåret. Nackdelen är att jag inte haft igång min 2kW Webastovärmare sen jag installerade gångvärmen.

 

http://thallatha.blogspot.se/2014/02/gangvarme-fran-motorn.html

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för motor.

 

Jag installerade gångvärme från motorn med ett varmluftsaggregat, för ett par år sen, Fungerar både som defroster på rutorna framför inre styrplatsen och som värme i båten.

 

Jag har en inombordsmotor diesel och det är mycket värme som kyls bort. Fungerar så perfekt när jag är ute och går på vinterhalvåret. Nackdelen är att jag inte haft igång min 2kW Webastovärmare sen jag installerade gångvärmen.

 

http://thallatha.blogspot.se/2014/02/gangvarme-fran-motorn.html

Det sitter en mercruiser 7,4 sötvattenkyld bensin v8.

Jag vet att en diesel drar lite men känns det inte onödigt att köra motorn hela nätterna för att få behaglig värme för nattsömnen. ;)

 

Varmluftsaggregaten /fläktkonvektorna är ej lämpade för sjövattenkylning.

Ur beskrivningen:

Hjertmans " Kopplas ihop med vattenburet värmesystem eller med motorns färskvattenkylning.

För att inte störa cirkulationen i din motor rekommenderas värmeuttagssats nr 7996.

Värmeuttagssatsen kopplas in vid motorns temperaturgivare.

Varmluftsfläkten bör monteras under färskvattenkylningens expansionstank."

 

SeaSea:

För båtar med färskvattenkylda motorer och / eller vattenburet värmesystem. Tre fläkthastigheter. Front av ABS-plast.

 

Men den kostar ju endast runt 1600 kr så man skulle ju kunna prova och se eller om dom rostar sönder.

Hjälper dock ej mitt natt och kvällsbehov vid brygga/ankare,

Men en combo med både diesel och gångvärme(luft) kanske skulle kunna vara något.

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att har man en sjövattenskyld motor, så är det ju en del extra åtgärder för att få till gångvärme.

Det finns ju en del som byggt ihop anläggningar av skrotdelar. Tex Lasse L.

Jag har ju färskvattenskylning och jag har satt en extra värmeväxlare så jag har fått ett separat system för gångvärmen. 

Man skulle kanske kunna tänka sig att sätta en värmeväxlare där kylvattnet går in i avgasröret. Händer det nåt så ger sig ju värmeväxlaren alternativt montera färskvattenskylning på motorn.

 

Det är mycket värme som kyls bort i havet när du kör.

 

Sen blir det ju ingen värme när du inte kör med motorn.

Skall du ha en värmare typ Webasto för att värma upp även under kapellet kalla dagar skall den nog va stor.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Hadde en Ebersprächer 2kw i min 3055a med fyra utblås

Var av tre är stängbara Ett på toa ett sittbrunnen ett i stickkojen stora blåset satt jag i nedersta trappsteget

Fungerar perfekt. Körde den oftast på fotogen så den sotade aldrig.

Torgny.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej beställning gjord

det blev en planar 44D  4kw.
priset mellan en 2-4 kw skiljde ca  4-500kr  
köpte den med ett båtkitt då fick jag utöver det vanliga även med avgasgenomföring tilluftsgenomföring och monteringsplåt.
priset landade ca 5900kr ink frakt 2 års garanti

tack för tippset stefan men dom ville ha 14500kr för samma värmare. jag var tydligen inte tillräckligt skarmig.

tack för alla tips och erfarenheter 

torgny du verkar ha monterat som jag tänkt det. vart tar du in friskluft och inluft till förbränning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jösses vilken skillnad i pris.... Nästan så jag skäms över mitt tips nu, men oavsett det jag sett av konstruktionen på Planar gör att jag tror på den... Har visserligen även ett stort förtroende för Eber men så som jag behandlat min Binar så har jag fått ett väldigt gott förtroende i vinter....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sa han också att planar är inte något budget märke utan håller liknade kvalité med vebasto och eberspräsher (stavning?)

Han sa att det även hitta dessa märken på nätet tex ebay till kraftigt reducerade priser jämfört mot dom svenska.

Igentligen hade dom slutat sälja till slutkund utan sålde till återförsäljare. Och kanske inte då var så intresserade o sälja en enstaka värmare.

Dom hade dock lite fördelar.

1manual på svenska

2 app på svenska till värmaren

3 3års garanti

4 kundsupport med servicebilar.

5 att köpa i Sverige känns oftast lite säkrare och enklare om det skulle bli problem.

 

Jag tyckte dock inte det vägde upp en prisökning på ca 8500kr. Men förstår dom som väljer det. Då det alltid finns en risk med internetköp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var köpte du bärnsten till det priset? Klart intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem sa bärnsten?

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om jag gillar grabbarna på Autoklimat så kan inte jag heller motivera prisskillnaden, är nog snarare så att dom får ta och snacka med sin leverantör... Att man kan spara så mycket är ju inte till deras fördel även jag av egen erfarenhet vet att deras support är mycket bra....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om jag gillar grabbarna på Autoklimat så kan inte jag heller motivera prisskillnaden, är nog snarare så att dom får ta och snacka med sin leverantör... Att man kan spara så mycket är ju inte till deras fördel även jag av egen erfarenhet vet att deras support är mycket bra....

återkommer när jag har den i handen o ser hur lång tid det tog och hur smidigt det var.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda som gör mig lite fundersam är att den levereras med tidur... detta är något för bruk i bilar, du vill förmodligen i båten ha den thermostatstyrd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha. Rättstavningsprogram och lite för bråttom skapade bärnsten. Den bjöd jag på. Jag funderar också på tiduret, är det lätt att byta till termostat?

Redigerad av Botved

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej beställning gjord

 

det blev en planar 44D  4kw.

priset mellan en 2-4 kw skiljde ca  4-500kr  

köpte den med ett båtkitt då fick jag utöver det vanliga även med avgasgenomföring tilluftsgenomföring och monteringsplåt.

priset landade ca 5900kr ink frakt 2 års garanti

 

tack för tippset stefan men dom ville ha 14500kr för samma värmare. jag var tydligen inte tillräckligt skarmig.

 

tack för alla tips och erfarenheter 

 

torgny du verkar ha monterat som jag tänkt det. vart tar du in friskluft och inluft till förbränning

 

Hej 

Jag tog in all luft i sittbrunnen. Sålde båten i sommeras bytte till en searay 370 .Så nu är det dags att göra en ny värme montering igen.har kollat på kina tillverkad webasto  .www.keatrade.se .

Torgny.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

hej beställning gjord

 

det blev en planar 44D 4kw.

priset mellan en 2-4 kw skiljde ca 4-500kr

köpte den med ett båtkitt då fick jag utöver det vanliga även med avgasgenomföring tilluftsgenomföring och monteringsplåt.

priset landade ca 5900kr ink frakt 2 års garanti

 

tack för tippset stefan men dom ville ha 14500kr för samma värmare. jag var tydligen inte tillräckligt skarmig.

 

tack för alla tips och erfarenheter

 

torgny du verkar ha monterat som jag tänkt det. vart tar du in friskluft och inluft till förbränning

Hej

Jag tog in all luft i sittbrunnen. Sålde båten i sommeras bytte till en searay 370 .Så nu är det dags att göra en ny värme montering igen.har kollat på kina tillverkad webasto .www.keatrade.se .

Torgny.

 

Hej!

 

En från keytrade har jag. Har kört den en säsong nu och den har funkat fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japp då var värmaren påväg från Finland idag mailade säljaren som svarade med knackig svenska eventuellt Google translate men fick iaf spårningsnummer.

tänkte nu börja införskaffa  utblåsventiler , slangar, ljuddämpare  och andra tillbehör.

någon som vet en butik som säljer dessa till bra priser


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tugge

Det är nog bara att kolla vart du får mest grejor för pengarna. Jag har en fundering om det skulle gå att använda grå avloppsrör i stället för slang.

Torgny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej stewe hur mycke grejer ingick det i priset. Är det som på bilden på nätet?? Fick du köpa till tempgivare??

Torgny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för motor.

 

Jag installerade gångvärme från motorn med ett varmluftsaggregat, för ett par år sen, Fungerar både som defroster på rutorna framför inre styrplatsen och som värme i båten.

 

Jag har en inombordsmotor diesel och det är mycket värme som kyls bort. Fungerar så perfekt när jag är ute och går på vinterhalvåret. Nackdelen är att jag inte haft igång min 2kW Webastovärmare sen jag installerade gångvärmen.

 

http://thallatha.blogspot.se/2014/02/gangvarme-fran-motorn.html

 

Gorde samma sak i en båt för ett antal år sedan. Sedan dess har inte heller jag startat dieselvärmaren och funderar på att ta bort den helt. Varm och torr båt när man lägger till gör att man inte riktigt känner behovet av den längre. Funderar man på värmesystem i en (motor)båt som man inte ligger still i veckovis så skall man nog i första hand fundera på gångvärme, defroster är ju en bonus de dagar då man verkligen behöver värme.  Dessutom får man mycket värme med en ganska enkel och liten installation.

Redigerad av s59746

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tugge

Det är nog bara att kolla vart du får mest grejor för pengarna. Jag har en fundering om det skulle gå att använda grå avloppsrör i stället för slang.

Torgny.

Jag har gjort så; det funkar men luktar rätt mycket PVC om man säger. Misstänker att det blir bättre med tiden; har bara kört ett år pga värmartrassel och tycker det minskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för "riktiga" ventilationsrör" så kan man använda aluminiumslang som är betydligt billigare. Jag har kört med 100mm slang till min Wallas, isolerat där den ligger mot skrov med liggunderlag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...