Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Peter_K

SRS 2017 är här!

Rekommendera Poster

Nya SRS-tabellen är här!

http://matbrev.svensksegling.se/home/boatlist?SrsGrid-sort=Båttyp-asc&SrsGrid-group=&SrsGrid-filter=

För att allt skall bli bättre har man flyttat 1,000 till en snabbare båt, då det tydligen finns en oro att några seglar på gamla mätetal på klubbkappseglingar och några gamlingar pratar fortfarande om LYS, och detta skall ordna detta. Samtidigt - jag är totalt förvirrad och saknar numer känsla för hur snabb en båt med ett visst mätetal är, men man lär sig säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya SRS-tabellen är här!

http://matbrev.svensksegling.se/home/boatlist?SrsGrid-sort=Båttyp-asc&SrsGrid-group=&SrsGrid-filter=

För att allt skall bli bättre har man flyttat 1,000 till en snabbare båt, då det tydligen finns en oro att några seglar på gamla mätetal på klubbkappseglingar och några gamlingar pratar fortfarande om LYS, och detta skall ordna detta. Samtidigt - jag är totalt förvirrad och saknar numer känsla för hur snabb en båt med ett visst mätetal är, men man lär sig säkert.

Det är fortfarande upp till seglaren att prestera upp till båtens srs?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja - det har inte ändrats.

Men det är svårt tycker jag; eftersom mätetalen legat ungefär på samma ställe i väldigt många år blir det till att tänka om. 1.000 är inte Vega längre; det är Elan 333.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LYS, före detta SRS, pluggade man in som liten halvmeter på semestrarna i familjens båt. Så den tabellen och jämförelsen mellan båtarna sitter i ryggraden. Nu får man tänka om och lära sig nytt ute på fjärdarna. Det skall väl gå det med antar jag.

En större förändring är att alla typer av Code-segel har blivit "undanvindssegel", eller "flygande försegel" som det heter numera.

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya SRS-tabellen är här!

http://matbrev.svensksegling.se/home/boatlist?SrsGrid-sort=Båttyp-asc&SrsGrid-group=&SrsGrid-filter=

För att allt skall bli bättre har man flyttat 1,000 till en snabbare båt, då det tydligen finns en oro att några seglar på gamla mätetal på klubbkappseglingar och några gamlingar pratar fortfarande om LYS, och detta skall ordna detta. Samtidigt - jag är totalt förvirrad och saknar numer känsla för hur snabb en båt med ett visst mätetal är, men man lär sig säkert.

Om jag har förstått nya SRS tabellen så straffas båtar med lågt SRS-tal jämfört mot båtar med Högt SRS-tal. tex en scanner 391 sänks från 1.263 till 1.041 alltså med 0,222 medan en med Lågt SRS tal tex Marieholm S20 är bara sänkt med 0,164 ? Kontentan av detta är att båtar med lågt SRS får en höjning i SRS Tabell 217.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, då har du förstått fel.

Sänkningen är procentuellt lika stor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig kvittar det lika, möt mig på fjorden i lite vind och sjö och segla förbi mig om ni kan.... =)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig blev nog tyvärr ändringen lite av "spiken i kistan" för att släppa tanken på att börja kappsegla igen. Fördelen är att jag nu inte längre behöver fundera på vilket srs tal andra på fjärden har när dom närmar sig bakifrån :).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att skala om ett redan godtyckligt men etablerat jämförelsetal verkar helt onödigt. Borde man kanske göra metern lite längre också, det är ju många sträckor idag som är längre än en meter?

:)

0.01kabel kanske..

Ca: 1.8518518519meter..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att skala om ett redan godtyckligt men etablerat jämförelsetal verkar helt onödigt. Borde man kanske göra metern lite längre också, det är ju många sträckor idag som är längre än en meter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig blev nog tyvärr ändringen lite av "spiken i kistan" för att släppa tanken på att börja kappsegla igen. Fördelen är att jag nu inte längre behöver fundera på vilket srs tal andra på fjärden har när dom närmar sig bakifrån :).

Varför blev det där spiken i kistan? Vad i det nya SRS-talet är det som hindrar dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...