Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
stewe

Ljuddämpare till Dieselvärmare

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag installerade förra året en dieselvärmare i min Yamarin 59 HT.

Jag brydde mig då inte om att installera några ljuddämpare då jag inte tyckte att det lät som mycket när jag provade den. Det funkar men jag skulle nog vilja ha ned ljudnivån något invändigt men även på utblåset på avgaserna då den stör lite precis uppstarts fasen.

 

Nu kan man ju om man vill sätta upp till 4(!) ljuddämpare på systemet gällande insug(förbrännings- och insugsluft) samt utblås(avgaser och uppvärmningsluft)

 

När jag läst lite om det så rekomenderar vissa att man ska sätta ljuddämpare på insuget först och främst. Jag gissar att jag inte behöver det då jag hämtar både förbränningsluft och insugsluft ute ifrån. Därmed tänker jag att sätta ljuddämpning på dessa dämpar väl bara det utvändiga ljudet och har ingen påverkan på det invändiga ljudet eller har jag fel?

 

Jag tänker att om jag sätter ljuddämpning på utblåset på uppvärmningsluften samt ljuddämpning på avgaserna så borde det väl räcka?

 

Någon som har någon erfarenhet av detta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som skapar ljud är först och främst antingen lufthastighet eller fläktmotorn.
Sätter du på värmeutblåset slipper du fläktljud som uppstår i värmaren i kupén; det gör rätt stor skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

- - - -

Jag tänker att om jag sätter ljuddämpning på utblåset på uppvärmningsluften samt ljuddämpning på avgaserna så borde det väl räcka?

 

Någon som har någon erfarenhet av detta?

 

Om du har monterat din värmare med normal avgasslang (den grova isolerade svarta med en flexibel rostfritt innerslang) så sitter det en ljuddämpare i ena änden av den slangen. Den är märkt med flödesriktning och i "inloppsdelen" sitter ljuddämparen. Har du inte sådan avgasslang så rekommenderar jag att skaffa en sådan och byta för att få ner avgasljudet utanför båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som skapar ljud är först och främst antingen lufthastighet eller fläktmotorn.

Sätter du på värmeutblåset slipper du fläktljud som uppstår i värmaren i kupén; det gör rätt stor skillnad.

 

Precis som jag tänkt då. Men du håller med mig om min analys att det inte ger någon mening att sätta ljuddämpning på insugen där man tar luften utifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste börja med att ta reda på var det låter. Monterar du på insuget, ja då minskar ju ljudet där. Tar du t ex luft från sittbrunnen (vad det nu heter på motorbåtar under kapellet...) kan ju det ljudet störa till exempel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upplever att det är vibrationer i från själva värmaren som fortplantar sig i båten snarare än ljud från de olika kanalerna. Där är uppfästningen av värmaren viktig och kan behöva kompletteras med någon form av gummiupphängning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag installerade min i motor rummet och satte ljuddämpare på allt. Blev nästan helt ljudlöst. Till dom grova luftslangarna köpte jag billjuddämpare på biltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste börja med att ta reda på var det låter. Monterar du på insuget, ja då minskar ju ljudet där. Tar du t ex luft från sittbrunnen (vad det nu heter på motorbåtar under kapellet...) kan ju det ljudet störa till exempel.

Det låter ifrån värmaren och själva utblåset. Luften tar jag utifrån båten på sidan och där är det inga problem.

Själva värmarenhet sitter under passagerarpulpeten och det är inget tillslutet utrymme så värmaren kan ju också ge ifrån sig lite ljud. Man kanske ska svepa in den i en ljudisoleringsmatta för att dämpa lite. I övrigt borde mycket ljud komma ifrån just utblåset då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag installerade min i motor rummet och satte ljuddämpare på allt. Blev nästan helt ljudlöst. Till dom grova luftslangarna köpte jag billjuddämpare på biltema.

 

Billjuddämpare? menar du till avgassystemet på en bil? Vilka köpte du då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upplever att det är vibrationer i från själva värmaren som fortplantar sig i båten snarare än ljud från de olika kanalerna. Där är uppfästningen av värmaren viktig och kan behöva kompletteras med någon form av gummiupphängning.

 

Min värmare är monterad på en plåt med en rejälgummibustning i mellan så några vibrationsljud upplever jag faktiskt inte. Däremot fläktljud och utvändigt ljud ifrån avgaserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då skulle jag skaffa en slangljuddämpare i aluminium. Jag monterade på min närmast själva värmaren; blev en jäkla skillnad upplevde jag. Köpte min hos båttillbehörsaffären (minns inte vilken, Hjertmans eller Erlandssons). Billjuddämpare rostar misstänker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har 22 mm resp 60 mm så dessa har jag tittat på:

http://www.webastocenter.se/shop/product/webasto-avgasljuddampare-io-22-mm

http://www.webastocenter.se/shop/product/webasto-luftljuddampare-apk-io60-mm

 

Men det låter ju som om jag inte ska bry mig om tillluften då som jag trodde och fokusera på avgasutblås och värmeutblås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur mycket avgas låter; beror lite också hur konstruktionen ser ut om det går bra att ljuddämpa. Min värmare har avgasröret inuti ett rör som tar in förbränningsluften, oklart hur man ljuddämpar detta och jag vet inte hur vanlig den lösningen är. Vill du "snika"; börja med inblåset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag installerade min i motor rummet och satte ljuddämpare på allt. Blev nästan helt ljudlöst. Till dom grova luftslangarna köpte jag billjuddämpare på biltema.

Billjuddämpare? menar du till avgassystemet på en bil? Vilka köpte du då?

Ja. En vanlig oval i plåt som passade slangen och fick plats i utrymmet. Klarar dom sitta under en bil i många år innan den rostar sönder så tror jag den klarar sig bra i ett torrt utrymme i en båt.Men det återstår att se. Har bara haft det ett år ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag installerade min i motor rummet och satte ljuddämpare på allt. Blev nästan helt ljudlöst. Till dom grova luftslangarna köpte jag billjuddämpare på biltema.

Billjuddämpare? menar du till avgassystemet på en bil? Vilka köpte du då?
Ja. En vanlig oval i plåt som passade slangen och fick plats i utrymmet. Klarar dom sitta under en bil i många år innan den rostar sönder så tror jag den klarar sig bra i ett torrt utrymme i en båt.Men det återstår att se. Har bara haft det ett år ännu.

 

Intressant. Jag har dock lite ont om plats så det får nog bli en orginallösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur mycket avgas låter; beror lite också hur konstruktionen ser ut om det går bra att ljuddämpa. Min värmare har avgasröret inuti ett rör som tar in förbränningsluften, oklart hur man ljuddämpar detta och jag vet inte hur vanlig den lösningen är. Vill du "snika"; börja med inblåset.

Jag har lyssnat på motsvarande värmare med ljuddämpare på avgaserna och det är lite tystare. Vill gärna inte väcka båtgrannar när värmaren startar mitt i natten.

 

Inblåset? Värmeutblåset menar du väl?

Blir nog att satsa på ljudämpning på utelåst samt avgasutblåset. Ska bli spännande att se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur slutade detta? blev det några dämpare införskaffade? tänker framförallt på värmeutblåset, blev det tystare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade en dämpare på utblåset för 2v sen. Det blev som natt och dag, värt det alla dagar i veckan. Nu tänker jag dock mer på att det låter från insugsluften som sitter under kapellet på min motorbåt. Satte såklart en ljuddämpare där också men där blev inte skillnaden lika stor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur slutade detta? blev det några dämpare införskaffade? tänker framförallt på värmeutblåset, blev det tystare?

Hej! Nej jag har inte satt in några grejer ännu. Får bli nu när jag ska hämta hem båten.

 

Återkommer med resultat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Men låter det verkligen så mycket?

Jag tycker knirr o knarr , skvalp o vind överröstar lätt:)

Dock om man skall ha något så tycker jag på avgasutsläpp, så slipper man ev arga blickar från grannarna:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

Men låter det verkligen så mycket?

Jag tycker knirr o knarr , skvalp o vind överröstar lätt:)

Dock om man skall ha något så tycker jag på avgasutsläpp, så slipper man ev arga blickar från grannarna:)

Nä det är inte så farligt. Men om man kan få den att bli lite tystare för en billig peng såg finns ju ingen anledning att låta bli:) På så sätt kan man få lyssna mer till de mysiga ljuden så som kluck knirr etc :) Redigerad av stewe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...