Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Wergis

Vilket trä/ ytbehandling på badbrygga?

Rekommendera Poster

Mors på er, för ca 4 år sedan förlängde vi badbryggan på våran Flipper 850.

Sedan satte vi nytt trä på hela bryggan.

Vi valde Cumaro som vi oljade med Le Tonkinois-olja:

 

http://www.lassesiryd.se/le-tonkinois-vernis?att=MCw1IExpdGVy&utm_source=google&utm_campaign=Hyperdrive+(Google)&utm_content=482&gclid=COq_8Ie8zNECFRvPsgodJRcDCQ

 

Resultatet blev ruggigt snyggt men.....

 

Redan efter några år blev ytan förstörd.

Detta var mer en lack än olja och den krackelerade och förföll snabbt till min besvikelse.

 

Nu står jag i begrepp att riva loss rubbet och göra om fr början.

Att slipa bort 9 lager oljelack känns inte som ett alternativ. Jag river loss och gör om fr grunden.

 

Det skall vara riktigt trä, inte plast/ syntet.

 

Vad är era erfarenheter/ råd mm? Vad har ni kört för trä?

Vilken ytbehandling?

Jag vill ha olja som torkar, inte flagar som lack.

Alla tipps och råd mottages med största tacksamhet.

(Lägger in en bild på kompis som gjorde samma sak):

 

// Mats W

 

post-95429-0-38435800-1484769012_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är riktigt att Letonkinois är en fernissa, inte en olja och därför beter sig som en sådan. För att den skall hålla måste den mattslipas varje vår och få 1-2 lager ny lack.

 

Vill du olja skulle jag satsa på kinesisk tung-olja.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För Cumaro brukar rådet vara att olja och ev träskyddslasyr. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cumaro, ytterligare ett billigare (kanske mest för importören) material som ska likna teak, vad det har gemensamt med teak är väl mest brunaktig färg, där slutar likheten, enligt mitt förmenande.

Att olja med dagens oljor är över tid inget jag rekomenderar, då dagens oljor jöder möglet.

Alternativet är lackning enligt Peter Ks recept.

 

Om man inte är en bekväm människa och väljer att låta ytan vara obehandlad, vilket ger ytan ett snarlikt utseende av obehandlad teaks silvergrå utseende, vilkt jag personligen tycker är snyggare än olika misslyckade ytbehandlingar.

 

På min båt valde jag tryckimpregnerad fura till badbryggan, mest för att förstärka yrkesstuket, funktion före flärd.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cumaro, även kallat brasiliansk teak är ett minst lika bra träslag som teak. Andra är  Bankirai/Kirai, Ipé, Massaranduba. Att teak blivit mest känd beror nog mest att det var enkelt och praktiskt för kolonisatörerna att skövla och exploatera. Dagens teak är odlad och inte alls lika bra den riktiga regnskogsvarianten. Cumaro och  Bankirai används idag ofta till pooldäck och håller utmärkt - om det oljas.

Ingen skulle väl komma på tanken att fernissa ett pooldäck?

Tryckimpregnerat går också bra men inte lika tjusigt. Jag har haft det som sittbrunnsdurk i ett par år men behandlat med oljelasyr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lika bra som odlad teak vill jag inte säja, men kanske tillräckligt bra som pol altan däck.

 

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det skall vara riktigt trä, inte plast/ syntet.

 

 

 

Jag hade slipat rent det trät du har från allt kladd du har lagt på och sen inte gjort någon ting.

 

Jag har haft teak utvändigt på alla mina båtar och jag har aldrig behandlat det på något sätt, mer än gjort rent det emellanåt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken sorts trä man än väljer till badbryggan så måste man ju i princip underhålla det. Detta är sannoligt den mest utsatta ytan på hela båten, sol, vatten, fukt, uttorkning, därtill mekaniskt sltage av fötter och tassar. Sedan kan det ju hända att det sölas med bensin, diesel eller annan bergsoljeprodukt här.

 

Teak i all ära, men detta är inget homogent träslag, ursprungligen fanns/finns det tre olika träd i familjen kransblommiga växter, Tektona. Sedan finns det närbesläktade träd tillhörande andra familjer fast med liknande fibrer och struktur, som kan vara lika bra, eller inte alls lika bra. Det finns också snabbvuxna korsningar, ympningar som skall lämpa sig för odling. Man kan ha tur och finna teak eller teakliknade trädslag och man kan även ha otur. Detta enligt en lärare på en slöjdkurs som jag gick för ett par år sedan.

När det gäller mahognyn finns det paralleller.

 

När det teakliknande teäslaget på min badbrygga har tagit slut ersätter jag det med marinbeständig durkplåt av eloxerad aluminium, det är snyggt!

 

...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska byta teaken på badbryggan till flippern under våren. Har kontaktat några företag som säljer teak. Mina ribbor nu är grå och mkt slitna. Lägger upp lite bilder sen när det är klart. //Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade teak på ett byggvaruhus i Bromma (svenskt) 1,86m för 703:- :o 

Ska ha 8 meter.

 

Vem har sagt att det är billigt att ha båt...

 

Nu är det bara skrida till verket och behandla,slipa och såga till dom. Nu får våren komma!!

 

//Björn

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför kan du inte slipa upp den gamla teaken..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför kan du inte slipa upp den gamla teaken..?

Många ribbor har spruckit i (fästerna) och är i behov av byte.

 

Annars hade jag nog tagit fram slipen,

 

//B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att slipa det befintliga träet är inget alternativ för det har blivit en del sprickor och därmed fula märken.

Att smacka på nytt och låta det vara obehandlat är givetvis lättast men det blir inte snyggt med den grådaskiga färgen tycker jag.

Den fina gyllenbruna färgen jag fick (se ovan) var så tjusig så jag vill tillbaka dit.

Ingen som har någon bild på oljad/ behandlad Cumaro och uppgifter om vad som användes?

 

Björn! Posta gärna bilder mm när du är på g med ditt byte. Lycka till.

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger upp en bild på 1:a ribban.

Projektet kommer successivt pågå under våren. 

 

lägger upp när allt är klart sen.

 

//Björn S

 

 

post-107761-0-18959100-1485111347.jpg

post-107761-0-23327000-1485111964.jpg

Redigerad av Alicia1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev 2 bilder. men fan va små dom är... :o

 

Jobbar på att få dom större,,,

 

//B

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Benarolja hade jag på mina teakdurkar i förra båten, slitstarkt och bra fäste för seglarskor, men som all ytbehandling av trä så vara det inte för evigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med tester av Teakolja i senaste PB 1. Den jag använder fick  godkänt resultat, känns gött. :) 

 

//Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saknade Golden teak i testet men den kanske går in som sealer och det gällde ju oljor.

Men det hade varit intressant att jämföra..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Benarolja hade jag på mina teakdurkar i förra båten, slitstarkt och bra fäste för seglarskor, men som all ytbehandling av trä så vara det inte för evigt...

 

Vilken Benarolja använde du, jag har sett att det finns några olika sorter?

 

Till badbryggan på min Draco använde jag senast Multimarins teakolja, som hamnade bland de bättre i testet i Praktiskt Båtägande och funkade bra och höll väl ungefär vad testet angav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du väljer teak, tycker jag att det är snyggast att inte behandla den alls. Den blir silverfärgad med fin lyster. Underhållet blir lätt,använd en rotborste om den ser lite smutsig ut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...