Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
forgus31

Hybrid eller full-el i segelbåten

Rekommendera Poster

Skulle behövas spänningen också för att få koll på energi och effekt.alltid intressant med praktik. Då famlar man inte i teorin rosa skimmer längre. Säljsnack och drömmar är ibland alltför positiva.

48V System

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag gillar detta alternativet

http://oceanvolt.com/arcona-380-z

 

1Kw i seglet :)

 

Kul initiativ och värt att bevaka.

En annan länk till bhemac:

https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/Lithium-Battery-12V-90Ah-WB-LP12V90AH.html?cur=1

 

 

Det där med segel med inbyggda solpaneler har jag vänta länge på, ger en helt annan betydelse åt ordet "solsegel". En annan kul ide: En standardsolcell kan var 125x125mm. Klä masten med sådana = 800W. Fast på en vingmast får det plats betydligt fler...

Ju fler som satsar på eldrift ju fler innovativa lösningar för att skapa el kommer det att finns. På elverkssidan hoppas jag på frikolvs eller Stirlingmotorer. Finns men för dyrt nu.

--

Tack nu funkade länken. Min uppfattning är att man ska undvika ihopbyggda batterier. Något som man även verkar tycka på elbilsforum mm. Anledningen är att det krävas att cellerna är väl matchade vilket man inte kan kolla. LiFePO4 mfl mår bäst av att man övervakar varje cell och balanserar. LiPO batterier i tex drönare måste ha det. Man kan då se när en cell börjar bli dålig och man kan byta ut en enskild cell som lagt av eftersom LiFePO4 inte åldras som blybatterier. Skulle en cell dö på semestern kan man bara koppla förbi den och fortsätta med några procents sämre kapacitet i batteribanken.

I industrisammanhang kan jag tänka mig att de ihopbyggda batterierna kommer användas, kostnaden är sällan ett problem där men allt arbete kostar pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åke på Electro-Mobile (se länk från marhag http://www.electro-mobile.se/index.asp?Page=Produkter&action=Product&id=419&catid=112) skickade ett datablad på ett intressant motorpaket för oss med befintligt S-drev. Tämligen prisvärt, c:a 50.000 kr inklusive reglerutrustning.

 

 

4528-Sdrev-data_c.pdf

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har svårigheter med min text från mobilen. Den försvinner och dyker upp dubbelt som den själv vill. <nu klistrar jag in en text jag kopierat för säkerhets skull och skickat till min dator

 

Har tänkt på solmast också. Vi har rullmast av den påskarvade varianten Selldén kallade k eller nåt sånt. Där finns stor yta att klä med solceller. Har solceller i skrotlådan som aldrig blev nåt. Dom gav inte vad kinesen lovade. Händer ofta! Kan duga för koll av principen iallafall. Har just tänkt ut hur man drar upp dem varje vår efter påmastningen. Vi kan ta det på mötet!

Ytan blir rätt duktig på en mast. Där har storleken väldig betydelse kort men tjock mast 12mx0,3m ungefär och dubbla sidor förstås. Dryga 7 kvm inte att förakta. 14%x7x800W blir runt 750W om jag räknat rätt.
Gilla detta
forgus31
25 minuter sedan
Har tänkt på solmast också. Vi har rullmast av den påskarvade varianten Selldén kallade rullkassett eller nåt sånt. Där finns stor yta att klä med solceller. Har en packe solceller i skrotlådan som aldrig blev nåt. Dom gav inte så mycket W som kinesen lovade. Kan duga för koll av principen iallafall. Har just tänkt ut hur man drar upp dem varje vår efter påmastningen. Vi kan ta det på mötet!

Ytan blir rätt duktig på en mast. Där har storleken väldig betydelse kort men tjock mast 12mx0,3m ungefär och dubbla sidor förstås. Dryga 7 kvm inte att förakta. 14%x7x800W blir runt 750W om jag räknat rätt. En placering av solpaneler man inte sett?ännu. 
Nån får va först. Vem vinner? 
Om jag förlorar lovar jag att sjunga "Till havs" på Scandinavium eller Ullevi när vi tar nästa "miljömöte" i uppgraderad version. Kan Håkan Hellström vara miljöfreak? Då fyller vi lätt Ullevi, särskilt med miljö som dragkraft. Visst kan man tänka och handla miljöpositivt utan att vara miljonär. Att minska miljöpåverkan ska även spara ekonomiska resurser. En tes som de flesta nog skriver under på gissar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är halv oftopic.

Min tanke är laddtiden och funktion.

 

Sommaren som var hade vi i vår motorbåt 6 st 92AH AGM batterier till förbrukningen, nu hade vi inte ett batteriövervakningssystem, endast en voltmätare.

Våra förbrukare på långsemester, 2 x kylskåp, lampor, stereo, vhf, lampor, toa, värmaren gick inte mycket.

efter 3-4 dygn började voltmätaren visa låga siffror. Samma sak när vi var ute i oktober då med en kyl, men värmare som gick konstant, efter 2 dygn var det dags att ladda.

Under vår sommar semester gick elverket ca 1,5-2 timmar per dag för att stödja upp om vi inte kört några timmar, men det var inte fullt.

 

Vi tittar på att byta ut våra AGM och blybatterier - totalt 13 stycken.. Mot 8 eller 9 LiFePo4 batterier.

En anledning är att man kan dra ut massor med kräm under en längre tid än med ett blybatteri. En annan är laddtiden - den minskas drastiskt. En kamrat bytte till LiFePo4 batterier i sin motorbåt, 30 min motorgång så är batterierna fulla. Dessutom så säger han att det känns som att motorerna startar på ett alertare sätt.

 

Med ett 40Ah LiFePo4 batteri får man ut en startström på 700A, vilket i vårt fall räcker till att starta motorerna. Idag har vi 2 x 75A blybatteri till vardera motorer.

 

Att man kan använda mer av energin jmf AGM och att det är snabbare att ladda är fördelar som jag verkligen gillar. Visst det är en initialkostnad, men över tid tror jag att man har igen det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre dubbelt än inget!

 

Det börjar bli dags att bestämma dag för mötet, Pratade med mässan idag Mycket vänligt bemötande men lokaler för tjugotal personer kostar runt 4500 kr och det bjuder man inte på utan vidare vilket jag förstår..Blir hemma hos oss eller om jag får napp på en till krok jag har ute på en gokartbana med restaurang där vi nog kan ockupera matsalen. En kul sidoeffekt är att jag hoppas man villl visa och prata om sina elgokartbilar med lithiumbatterier och reglering från en Göteborgsfirma. Kan gå att göra en prispressad MG-hybrid eller full-el för att slippa diesdelröken från några av våra båtar. Viss möjlighet till att kora en "MGuidens första?gokartförare". Nån annan med lokaler nära mässan hör gärna av er eller skriv här nedan förstås. 

 

Finns viss risk för att det kan bli maxgräns för deltagande på mötet och att det kan kosta en del med mat eller förfriskningar och ev. gokartkörnning.

Tyvärr är chefen för gokarten på semester och är hemma om en vecka. Annar har vi alltid att knalla hem till oss. 

 

bortsett viss osäkerhet i lokalfrågan, kommer du? Lördag 11 februar i Göteborg pratar vi ihop oss om bästa och odyraste sättet att elektrifiera framdrivningen av båten. obs att andra deplacementbåtar är möjliga att elmotordriva! Elverk istället för segel som "reserv". 

 

Om:

Vid Maxgräns för antal mötesdeltagare räknar jag trådskrivare i den ordning man börjat skriva i denna tråd. 

Redigerad av forgus31
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åke på Electro-Mobile (se länk från marhag http://www.electro-mobile.se/index.asp?Page=Produkter&action=Product&id=419&catid=112) skickade ett datablad på ett intressant motorpaket för oss med befintligt S-drev. Tämligen prisvärt, c:a 50.000 kr inklusive reglerutrustning.

 

Verkar vara en vettig lösning, framför allt smidig att installera. Drevet har väl en nedväxling med 1,66 eller 2,15:1 vilket bör fungera med elmotorn.

Motorn ser ut att vara en BLDC med typ 10kW vid 48 eller 72 Volt.

Motor och kontroller kostar runt $1500-$1700 dvs 20 hemma och momsat.

Sen ska man fixa koppling och lite annat, några tusen. Troligen kan PMS:en (polaren med svarv) fixa det.

Ytterligare några tusen för reglage, instrumentbräda mm.

Totalsumma: under 30 tkr, lägg på en 40% marginal och priset blir, inte helt oväntat: 50tkr

 

Knåpar man ihop det själv så blir det:

Motor/kontroller 30

Batteri 20

Laddare,BMS 10

Elverk 10

TOTALT 70tkr max

Klart intressant, lägg till 10 tkr och gå upp till 72V så får man 50% större batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Postad Igår, 19:43

Inklistrad text som verkar ha försvunnit men fanns när jag skrev den på min mobil:

 

Har tänkt på solmast också. Vi har rullmast av den påskarvade varianten Selldén kallade rullkassett eller nåt sånt. Där finns stor yta att klä med solceller. Har solceller i skrotlådan som aldrig blev nåt. Dom gav inte vad kinesen lovade. Händer ofta! Kan duga för koll av principen iallafall. Har just tänkt ut hur man drar upp dem varje vår efter påmastningen. Vi kan ta det på mötet!

Ytan blir rätt duktig på en mast. Där har storleken väldig betydelse kort men tjock mast 12mx0,3m ungefär och dubbla sidor förstås. Dryga 7 kvm inte att förakta. 14%x7x800W blir runt 750W om jag räknat rätt.

Nån får va först. Vem vinner? 

Om jag förlorar lovar jag att sjunga "Till havs" på Scandinavium eller Ullevi när vi tar nästa "miljömöte" i uppgraderad version. Kan Håkan Hellström vara miljöfreak? Då fyller vi lätt Ullevi, särskilt med miljö som dragkraf eller?. Visst kan man tänka och handla miljöpositivt utan att vara miljonär. Att minska miljöpåverkan ska även spara ekonomiska resurser. En tes som de flesta nog skriver under på gissar jag.åran är kort men tjock mast 12mx0,3m ungefär och dubbla sidor förstås. Dryga 7 kvm inte att förakta. 14%x7x800W blir runt 750W om jag räknat rätt. En placering av solpaneler man inte sett?ännu. 
Nån får va först. Vem vinner? 
Om jag förlorar lovar jag att sjunga "Till havs" på Scandinavium eller Ullevi när vi tar nästa "stor-miljömöte" . Kan Håkan Hellström vara miljöfreak? Då fyller vi lätt Ullev om vi får Håkan att dra sitt strå till miljöstacken, särskilt med miljö som dragkraft. Visst kan man tänka och handla miljöpositivt utan att vara miljonär. Att minska miljöpåverkan ska även spara ekonomiska resurser. En tes som de flesta nog skriver under på gissar jag.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Dryga 7 kvm inte att förakta. 14%x7x800W blir runt 750W om jag räknat rätt."

 

1000W/m2 teoretiskt, de billiga paneler vi använder har dock 15-18% verkningsgrad, räkna 150W/m2 och med 7m2 blir det 1050W eller 4,2kWh per dygn. I verkligheten blir det inte så mycket men kanske häften?

 

Någon gång tänkte jag få till det och testa lite. Masten skulle i alla fall se cool ut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alltid bästa läget för solcellerna på masten men det blir det hur man än gör. Det blir det det blir och hela ljusa dagen. det är hemligheten dvs den långsa tiden . Lekte med tanken att klä  borddläggningen med med solceller också. Finns viss risk för skador vid tilläggning men cellerna verkar inte så känsliga som jag trodde. blir det en spricka i kiselskivan blir det inte sämre ström. Åtminstone inte när jag mätte på en sån kinasolcell. Man kan ganska lätt få väl inklädda celler om man epoxar med klar epoxi. Såna solpaneler har jag skaffat några stycken för att underhållsladda blyaccar. De är epoxade på skivor av typen kretskortslaminat. Verkar väldigt vattentäta. Epoxin var seghård och när jag borrade genom skivan stoppade borret och epoxiskiktet på andra sidan blev en bula utan att det blev nåt hål. skitsegt.  Snobbrand i Solcellsblått kan bli snyggt och alltid blir det nån ström också. En båt har ganska många kvm även om man håller sig en bra bit från vattnet. Åtminstone känns det så när man polerar på våren. Ser ut att kunna gå att få rätt myckrt ström från sanna energikällan, solen. Hur vi vänder oss är det ändå där vi hamnar.. Fossil tar många tusen år att nybildas vad jag förstår. Sol i realtid är lösningen. räknar man samman targabågens 3-4 kvm, mastens 7 bordläggningens 8 kvm ? så kan det bli så man klarae viss framdrivning med direktel. Nåt att överträffa varandra med, eller? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gammal jobbarkompis var hemma på en kopp kaffe. Han har en Maxi 95:a och intresserad av elmotor i sin båt och är även miljöbilist till nån procent (Hybrid). 

Vi pratade säkerhet och AC-motorer.

 

Med AC-motorer  kommer man gärna upp i flera hundra Volt. Bra för minimering av ledningsförluster men en säkerhetsrisk i båt. En båt lever man i och personsäkerheten behöver verkligen en tanke. Vi pratade ubåtar osvmed många hundra Volts batterier, Gummiklädda tekiker och vi fick en känsla att effektiviteten nog får ge vika för säkerhetsaspekten. Vi har också brandrisk? med högeffektiva batterier som åtminstone måste få sig en koll. Eller att man inte ska skrota tanken på bly ist. för Liion elleer LiFePo4. Den som bygger själv kan ta den försiktiga vägen att börja med Bly och går allt iövrigt på räls effektivisera med ny batteriteknik när blybatterierna tröttnat. Då kan man också köra hårdare med blyet utan att gråta så mycket över pengar kastade i sjön. Värre att ha lagt 100.000 på fel.aktig batterisatsning om nåt blev fel. 

 

En granne var inne och tog en kopp efter en provtur med vår lilla Vessla. En  Citroen C-zero med full-eldrift. Vi pratade om elbilar och båtar förstås När det gäller elbilar anser han det självklart att alla skaffar en liten elbil för kortresorna. Billig att tanka i eget motorvärmaruttag. Båtpratet handlade om en bekant tyckte att vi absolut skulle bjuda in.  Han har byggt sin båt från bottenstocken och där allt är elektrifierat som jag förstod. Han har säkert en hel del kunskap att lyssna på. Hans adress är i båten och är nog värd att se också. Vi får se om han är intresserad att upplysa oss om sib´na el-erfarenheter. Ska knacka på pulpiten och låtsas stå med kvittoblocket för hamnavgiften på hamnvärdsvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett möte krävs ett bra faktaunderlag, annars blir det bara ett tramsigt symöte. De som vill måste ha en chans att kunna läsa på och kolla innan.

Sen behövs det expertis med en vetenskaplig förankring som kan hjälpa till att reda ut frågor. Då menar jag riktig expertis, folk med utbildning och kunskap. Borde finnas på tex Kth eller Chalmers.

Det man ska diskutera måste vara realistiskt, inte Vegan med LiFePO4 batterier för 322 tkr alternativt AGM för bara 94tkr men 880kg. Då lär det i alla fall inte locka några Vega ägare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- - - -

Vi har också brandrisk? med högeffektiva batterier som åtminstone måste få sig en koll. 

- - - -

 

En intressant video om vad som händer om man misshandlar en LiFePO4-cell

 

 

En kortslutning med flera celler och därmed högre spänning ger kanske andra effekter. Men i det sammanhanget så är inte blybatterier riskfria heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber om överseende för alla textmissar. Förstår inte själv vad jag menar. Tänk på att det är tanken som räknas och den är god

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För er i Gbg kan det ju vara skönt att de, i alla fall, tål några skott ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett möte krävs ett bra faktaunderlag, annars blir det bara ett tramsigt symöte. De som vill måste ha en chans att kunna läsa på och kolla innan.

Sen behövs det expertis med en vetenskaplig förankring som kan hjälpa till att reda ut frågor. Då menar jag riktig expertis, folk med utbildning och kunskap. Borde finnas på tex Kth eller Chalmers.

Det man ska diskutera måste vara realistiskt, inte Vegan med LiFePO4 batterier för 322 tkr alternativt AGM för bara 94tkr men 880kg. Då lär det i alla fall inte locka några Vega ägare.

Jag skulle gärna ha med Dig på mötet då jag har sett att du har mycket kunskap om alla världens prylar och massor av erfarenhet om båt- och elektronisk utrustning. Symöte har jag förstått är (eller heter det var) en trevlig form av gemenskap och kan ge gruppkänsla om inte annat. Utbyta e-postadresser och telefonnummer och lättare att kontakta varann efter mötet om det vi spånar om när vi träffats i verkligheten. 

 

Saknar också Thallatha  och Tomas från västkusten som skriver ofta på MG.Haka på!  Vore Kul att träffas. Elsäkerhet är viktigt i båten och det är vad åtminstone Thallatha jobbat med i praktken under sitt yrkesliv.

 

Troligen kommer det att finnas mycket lithiumbatteriteknik på mässan är min gissning. LiFePO4 passar väl bättre än de energirikare lithium-jonbatterierna. Går bra att skilja dem på LiFePO4:s celler på 3,2V och Li-ion 3,7V. 

 

Kommer du till Göteborg Behemac kan du sova över hos oss! men jag vet vad långt det är till svansen på Sverige skådat från Norrländsk horisont.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för inbjudan, får se lite hur det verkar. Så långt bort är jag inte, typ 17mil men jag ska till Tjockhult och två båtmässor per år vet i fasen om jag orkar med....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, hade fått för mig att det var norra Norrland. Men desto bättre. Välkommen alltså kvarta gärna över. Källaren med nybyggt duschrum och bäddad säng där sover du gott. Frukost ingår!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...