Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
KlobbenFille

Båt regler utan skepparexamen

Rekommendera Poster

Hejsan skriver en uppsats om regler vid skön som borde åtgärdas. Stämmer det att det inte finns en åldersgräns för fritidsbåtar under 12 m?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska stämma. Ingen åldersgräns. Vilket är lite lustigt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det nån begränsning på antal hästkrafter man får köra med. Eller kan en 8 årig unge köra en med 500 HP?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under 12 x 4 meter stor båt är det inte några krav förutom att du ska vara nykter / drogfri. Om jag har förstår rätt.

 

För båt som är 12 meter eller mer lång OCH 4 meter eller mer bred behöver man Kustskepparen och då börjar det finnas krav på ålder (15år) och utbildning.

 

Förarintyget finns ålderskrav på att du ska fylla 12år under innevarande kalender år MEN förarintyget är inget krav för att framföra en båt.

 

Så om ingen annan har bättre information så går det bra att sätta en 10 åring i en båt med flera tusen hästar effekt i motorn bara båten är tex max 3,99 meter bred :-) roliga regler. Men får inte köra moped!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under 12 x 4 meter stor båt är det inte några krav förutom att du ska vara nykter / drogfri. Om jag har förstår rätt.

 

För båt som är 12 meter eller mer lång OCH 4 meter eller mer bred behöver man Kustskepparen och då börjar det finnas krav på ålder (15år) och utbildning.

 

Förarintyget finns ålderskrav på att du ska fylla 12år under innevarande kalender år MEN förarintyget är inget krav för att framföra en båt.

 

Så om ingen annan har bättre information så går det bra att sätta en 10 åring i en båt med flera tusen hästar effekt i motorn bara båten är tex max 3,99 meter bred :-) roliga regler. Men får inte köra moped!

 

Aaa å då kan den ju vara 25m lång... så länge den är under 4 lång.

Är den mer än 4m bred.. får den inte samtidigt vara mer än ty 11.99... om du inte har examen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Under 12 x 4 meter stor båt är det inte några krav förutom att du ska vara nykter / drogfri. Om jag har förstår rätt.

 

För båt som är 12 meter eller mer lång OCH 4 meter eller mer bred behöver man Kustskepparen och då börjar det finnas krav på ålder (15år) och utbildning.

 

Förarintyget finns ålderskrav på att du ska fylla 12år under innevarande kalender år MEN förarintyget är inget krav för att framföra en båt.

 

Så om ingen annan har bättre information så går det bra att sätta en 10 åring i en båt med flera tusen hästar effekt i motorn bara båten är tex max 3,99 meter bred :-) roliga regler. Men får inte köra moped!

Aaa å då kan den ju vara 25m lång... så länge den är under 4 lång.

Är den mer än 4m bred.. får den inte samtidigt vara mer än ty 11.99... om du inte har examen

Blev fel går ej rediger..

 

Aaa å då kan den ju vara 25m lång... så länge den är under 4m bred.

Är den mer än 4m bred.. får den inte samtidigt vara mer än typ 11.99... om du inte har examen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan skriver en uppsats om regler vid skön som borde åtgärdas. Stämmer det att det inte finns en åldersgräns för fritidsbåtar under 12 m?

Det verkar som om du anser att ovanstående borde åtgärdas. Skulle man kunna få en motivering till varför i så fall?

Har du eventuellt någon statistik på någon ökad olycksrisk eller liknande då personer vid låg ålder framför fritidsbåtar under eller över 12 meter. Eller är detta ett icke problem som skyndsamt måste åtgärdas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är dock så att föräldrarna har ansvar för barn under 18 års ålder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hejsan skriver en uppsats om regler vid skön som borde åtgärdas. Stämmer det att det inte finns en åldersgräns för fritidsbåtar under 12 m?

Det verkar som om du anser att ovanstående borde åtgärdas. Skulle man kunna få en motivering till varför i så fall?

Har du eventuellt någon statistik på någon ökad olycksrisk eller liknande då personer vid låg ålder framför fritidsbåtar under eller över 12 meter.

 

 

Eller är detta ett icke problem som skyndsamt måste åtgärdas?

 

 

Lobbar för man för det tillräckligt mycket kan nog nån i den lagstiftande församlingen få upp ögonen för "ickeproblemet"

 

Sen hade det kanske inte varit fel att förare av stora och eller snabba båtar hade nån form av kompetensbevis (körkort)

 

Inte pga 8-åringarna, utan mer pga "28-åringarna"

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ett modernt samhälle skapar man i första hand inte regler pga inträffade olyckor utan för att förebygga olyckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns idag en vits med att införa någon form av förarintyg/körkort för alla typer av båtar.

Vi är ute ganska mycket, snittar 1000-1500 nm/år och har gjort så i 10 år.

Det vi under denna tid sett är att i takt med att plottrar blir enklare, har autoguide och blir billigare är fler ute och kör. Både segelbåtar och motorbåtar.

 

Generellt så har folk inte koll på läget, vet inte hur man skall framföra sina flytetyg, diskussionerna har varit många på detta forum. Lika många trådar finns det tyckare osv. För den som är intresserad - läs sjötrafikförordningen, jag har gjort det - bra läsning.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ett modernt samhälle skapar man i första hand inte regler pga inträffade olyckor utan för att förebygga olyckor.

Jag håller i stort sett med, men det måste finnas åtminstone ett begynnande problem. Det går inte att lagstifta och reglera allt och riskerna bör - tycker jag - vara någorlunda stora att tredje person drabbas ofta och allvarligt.

 

Om vi tar utförsåkning som exempel skadas 10 000 personer årligen så allvarligt att de hamnar på en akutmottagning och dödsfall förekommer. Dessutom är huvuddelen av de skadade unga under 18 år.

Innan man ens funderar på lagar och regler kring unga båtförare bör man väl lägga tid och möda på sådant som faktiskt redan är farligt.

 

Snowboard bör förbjudas helt eftersom skaderisken är betydande, men

"i ett modernt samhälle skapar man (ju, min anm.) i första hand inte regler pga. inträffade olyckor"

så det blir nog inget snowboardförbud. :-)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är dock så att föräldrarna har ansvar för barn under 18 års ålder.

 

Det har inget med ämnet att göra :-) Föräldrarna har inget krav på sig att ha någon båt utbildning bara för att barnen framför en båt.

 

Däremot är dom ansvariga för eventuella följder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en generell regel som säger att man skall besitta nödvändiga kunskaper för att framföra din båt (befälhavaren...), detta inkluderar väjningsregler mm. Hur du skaffat dig den kunskapen, eller om du har papper på att du har den regleras inte. Alltså... om du ror en jolle i naturhamnen, eller om pappa låter dig styra segelbåten på fjärden en stund, eller om du ensam som 14-åring kör en motorbåt i en farled på natten ställer olika krav på kunskapsnivå - men FORMELLA krav (typ körkort) eller åldersgränser finns alltså inte - men du skall ha NÖDVÄNDIGA kundskaper.

Det är lite samma som när du cyklar i trafiken, ungefär.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig Peter_K, Det finns inga "krav" men den som framför båten är ansvarig.

 

Följande text från Transportstyrelsens hemsida:

 

 

"Oavsett vilken storlek ditt fritidsfartyg har (skepp eller båt) är det du som framför fartyget som är ansvarig för att det är sjövärdigt och att det framförs på ett sätt som är förenligt med gott sjömanskap.

 

Att ett fartyg är sjövärdigt innebär bland annat att det finns en tillräckligt stor och kvalificerad besättning ombord (ju större fartyg desto större besättning) och att det är utrustat och provianterat så att liv eller egendom inte äventyras.

 

Det finns idag inga krav på körkort om du har ett fritidsfartyg som räknas som båt (kortare än tolv meter och smalare än fyra meter). Men vi rekommenderar att alla som vistas på sjön har grundläggande kunskaper om säkerhetsfrågor, spelreglerna till sjöss och hur båten hanteras i de aktuella farvattnen."

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

I ett modernt samhälle skapar man i första hand inte regler pga inträffade olyckor utan för att förebygga olyckor.

Jag håller i stort sett med, men det måste finnas åtminstone ett begynnande problem. Det går inte att lagstifta och reglera allt och riskerna bör - tycker jag - vara någorlunda stora att tredje person drabbas ofta och allvarligt.

 

Om vi tar utförsåkning som exempel skadas 10 000 personer årligen så allvarligt att de hamnar på en akutmottagning och dödsfall förekommer. Dessutom är huvuddelen av de skadade unga under 18 år.

Innan man ens funderar på lagar och regler kring unga båtförare bör man väl lägga tid och möda på sådant som faktiskt redan är farligt.

 

Snowboard bör förbjudas helt eftersom skaderisken är betydande, men

"i ett modernt samhälle skapar man (ju, min anm.) i första hand inte regler pga. inträffade olyckor"

så det blir nog inget snowboardförbud. :-)

 

Mackey

08:or borde inte få åka samtidigt som andra.. då skulle i stort sett ingen "utomstående" drabbas..

Allvar? Ja!

Statistiskt säkesrtällt?

Ja!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

08:or borde inte få åka samtidigt som andra.. då skulle i stort sett ingen "utomstående" drabbas..

Allvar? Ja!

Statistiskt säkesrtällt?

Ja!

 

Låter intressant, länka gärna till statistiken så att alla kan ta del av den.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade lite statistik här, https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/20415.pdf som tyder på att just Stockholmare och övriga storstadsbor ligger förhållandevis lågt i olycksstatistiken, men det är säkert bara för att de gör så att alla andra drabbas av olyckor. ;)

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade lite statistik här, https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/20415.pdf som tyder på att just Stockholmare och övriga storstadsbor ligger förhållandevis lågt i olycksstatistiken, men det är säkert bara för att de gör så att alla andra drabbas av olyckor. ;)

 

Mackey

Nu tror jag att 08-orna åker mindre utförsåkning än vad den som är bosatt nära en skidbacke gör!

Jag vet inte hur vanligt det är att åka utförsåkning på en vanlig friluftsdag i Stockholm.

Här i Sundsvall har vi tre rejäla skidbackar och det är folk i dom varje dag och varje kväll och inte tror jag att dom är stockholmare!  :D 

Vi har en timmas bilfärd till Hasselas stora skidanläggning, två timmar så är vi i fjällen!

Därför tror jag att, exempelvis, skidåkande Sundsvallsbor har fler timmar i backen än skidåkande stockholmare.

Vi kan bryta benet nån kilometer hemifrån på en tisdagskväll efter plugget/jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag hittade lite statistik här, https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/20415.pdf som tyder på att just Stockholmare och övriga storstadsbor ligger förhållandevis lågt i olycksstatistiken, men det är säkert bara för att de gör så att alla andra drabbas av olyckor. ;)

 

Mackey

Nu tror jag att 08-orna åker mindre utförsåkning än vad den som är bosatt nära en skidbacke gör!

Jag vet inte hur vanligt det är att åka utförsåkning på en vanlig friluftsdag i Stockholm.

Här i Sundsvall har vi tre rejäla skidbackar och det är folk i dom varje dag och varje kväll och inte tror jag att dom är stockholmare!  :D 

Vi har en timmas bilfärd till Hasselas stora skidanläggning, två timmar så är vi i fjällen!

Därför tror jag att, exempelvis, skidåkande Sundsvallsbor har fler timmar i backen än skidåkande stockholmare.

Vi kan bryta benet nån kilometer hemifrån på en tisdagskväll efter plugget/jobbet.

 

Jag kommenterade Caribic410 inlägg som du ser här nedan där han hävdar att det finns statistik på att typ ingen utomstående skulle skadas i skidbackarna så länge vi 08:or höll oss där ifrån. Nu verkar inte det stämma med ditt resonemang Janken så jag tycker fortfarande det skulle vara intressant att få en länk till den statistik Caribic410 hänvisar till.

 

Det kan också vara så att Caribic410 försökte skriva något kul, men i sådana falla missade jag poängen. :( 

 

Mackey

 

08:or borde inte få åka samtidigt som andra.. då skulle i stort sett ingen "utomstående" drabbas..

Allvar? Ja!

Statistiskt säkesrtällt?

Ja!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ett modernt samhälle skapar man i första hand inte regler pga inträffade olyckor utan för att förebygga olyckor.

 

Med den utgångspunkten är nog snart allt förbjudet. Förmyndarmentalitet i sitt esse. Staten med hjälp av lobbyister/intresseorganisationer anser att ditten och datten är potentiellt farligt och därför ska regleras. Ofta utan något som helst underlag.

Självklart ska det finnas statistik/underlag i botten innan några personliga friheter begränsas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan skriver en uppsats om regler vid skön som borde åtgärdas. Stämmer det att det inte finns en åldersgräns för fritidsbåtar under 12 m?

 

Det finns en anledning till att svenskbyggda 40-fotare alltid är 3.95-3.99 breda medans utländska tillverkares dito är bredare än 4m.

Sedan kan jag tycka att köper man en båt som är längre än 12m så bör det finnas någon sorts egenintresse i att ha en viss nautisk kompetens. Både med tanke på säkerhet, storleken på pengapåsen man har satsat etc..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att många inte har koll på sjön håller jag med om. Men att ungdomar är en grupp som skapar olyckor eller är olycksdrabbade tvivlar jag starkt på. I varjefall de ungdomar som är under 18...

 

Det enda flytetyg som inte verkar klara av att följa sjöregler hos oss är vattenskotrar. 20 knop i hamnen är tyvärr inte ovanligt. Dock blir de snabbt tillrättavisade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag hittade lite statistik här, https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/20415.pdf som tyder på att just Stockholmare och övriga storstadsbor ligger förhållandevis lågt i olycksstatistiken, men det är säkert bara för att de gör så att alla andra drabbas av olyckor. ;)

 

Mackey

Nu tror jag att 08-orna åker mindre utförsåkning än vad den som är bosatt nära en skidbacke gör!

Jag vet inte hur vanligt det är att åka utförsåkning på en vanlig friluftsdag i Stockholm.

Här i Sundsvall har vi tre rejäla skidbackar och det är folk i dom varje dag och varje kväll och inte tror jag att dom är stockholmare!  :D 

Vi har en timmas bilfärd till Hasselas stora skidanläggning, två timmar så är vi i fjällen!

Därför tror jag att, exempelvis, skidåkande Sundsvallsbor har fler timmar i backen än skidåkande stockholmare.

Vi kan bryta benet nån kilometer hemifrån på en tisdagskväll efter plugget/jobbet.

 

Jag kommenterade Caribic410 inlägg som du ser här nedan där han hävdar att det finns statistik på att typ ingen utomstående skulle skadas i skidbackarna så länge vi 08:or höll oss där ifrån. Nu verkar inte det stämma med ditt resonemang Janken så jag tycker fortfarande det skulle vara intressant att få en länk till den statistik Caribic410 hänvisar till.

 

Det kan också vara så att Caribic410 försökte skriva något kul, men i sådana falla missade jag poängen. :( 

 

Mackey

 

08:or borde inte få åka samtidigt som andra.. då skulle i stort sett ingen "utomstående" drabbas..

Allvar? Ja!

Statistiskt säkesrtällt?

Ja!

 

HAHA!

Ja den undersökningen skulle jag vilja se!

Jag har svårt att se framför mig hur någon ska kunna "orsaka" skidolyckor i någon större omfattning?

Att dessutom säkerställa det statistiskt tror jag är omöjligt!

Nä!

Det är nog i så fall en massa norrlänningar som kört åt skogen och sen gjort en efterkonstruktion att "det var en j*vla 08:a som körde i vägen för mig"

Allt för att slippa erkänna att man vurpat i skidbacken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske svåraste uppdraget kräver ingen utbildning och ingen särskild behöringhet, det att bli förälder. Kanske börja där ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske svåraste uppdraget kräver ingen utbildning och ingen särskild behöringhet, det att bli förälder. Kanske börja där ?

 

Helt riktigt!

 

Men att bli politiker då? Eller lobbyist? Eller uppsatsskrivare?

 

Å andra sidan efterlyser ju TS regler vid skön. Det behövs väl inga regler för sköna grejor? Eller?

Redigerad av Volvo_Penta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HAHA!

 

Det är nog i så fall en massa norrlänningar som kört åt skogen och sen gjort en efterkonstruktion att "det var en j*vla 08:a som körde i vägen för mig"

Allt för att slippa erkänna att man vurpat i skidbacken!

 

 

Säger bara en sak:   "Bästa svängen - Hökarängen!"

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hejsan skriver en uppsats om regler vid skön som borde åtgärdas. Stämmer det att det inte finns en åldersgräns för fritidsbåtar under 12 m?

Det finns en anledning till att svenskbyggda 40-fotare alltid är 3.95-3.99 breda medans utländska tillverkares dito är bredare än 4m.

 

 

 

Sedan kan jag tycka att köper man en båt som är längre än 12m så bör det finnas någon sorts egenintresse i att ha en viss nautisk kompetens. Både med tanke på säkerhet, storleken på pengapåsen man har satsat etc..

 

Staistiken visar snarare att det är mindre snurrebåtar som svarar för farorna, det är sällan svåra olyckor sker i vanliga övernattningsbara fritidsbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Statistik är farligt, tittar vi tex på hur många 14-åriga bilförare som förorsakar bilolyckor så talar mycket för att vi borde låta dem ta körkort.

I Stockholmsområdet sker en hel del båtolyckor men med hänsyn till antalet båtar så ligger man under genomsnittet. Osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Statistik är farligt, tittar vi tex på hur många 14-åriga bilförare som förorsakar bilolyckor så talar mycket för att vi borde låta dem ta körkort.

I Stockholmsområdet sker en hel del båtolyckor men med hänsyn till antalet båtar så ligger man under genomsnittet. Osv.

Faktiskt.. samma fenomen blir det ju om man går ännu längre ner i åldrarna.

Eller uppåt. Väldigt få 100-åringar...

Klarar vi oss bara över 120-årsgränsen så lever vi nog för evigt.

Har inte hört nån.. över 120 som avlidit.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...