Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Olleman82

Lyfta motor - vad passa på att göra?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Under våren kommer motorn att lyftas ur vår Bayliner 2855 för att renovera skölden och läckaget vid styrtappen.

Motorn är enligt utsago från säljaren installerad i båten 2015 och han har köpt den från en båt som brunnit och då endast gått ett tiotal timmar. Motorn har nu gått ca 80 timmar (om man nu vågar tro på styrenheten, får all motordata via smartcraft). Själva motorn är en remanufactured 383 MAG från 2007.

 

Jag är lite osäker på om jag vågar lita på säljarens uppgifter och det finns ju också en risk att han i sin tur blivit lurad. Jag tycker nämligen att motorn, undertill är oerhört rostig - kan den verkligen fara så illa om den nu endast suttit monterad i båt i sammanlagt några år?

 

Med detta som bakgrund. Vad, om något, bör jag passa på att göra/kontrollera när motorn ändå lyfts ur båten?

 

 

Mvh Olle

 

post-92708-0-71702800-1484736944_thumb.jpg

post-92708-0-88741900-1484737654_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid brand bildas syror som orsakar rost. En motor som suttit i en båt som brunnit borde blivit väldigt rostig om den inte väldigt snabbt tvättades och målades om. De kanske slarvade med oljetråget?

 

Jag skulle börja med ett kompressionsprov. Det säger ganska mycket om en motors skick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har egentligen ingen anledning att tro att motorn är behäftad med några problem. Den varvade möjligen ur lite dåligt men det var mycket skrovlig bottenfärg på båda propellrarna så där ligger det säkert några 100RPM och dessutom har man inte bytt propellerstorlek sedan man bytte från den mer vridstarka 7.4 motorn. 

 

Nu är väl egentligen kompressionsprov inga konstigheter att göra så det kanske man skulle passa på att göra oavsett?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ej om din motor har "oljebytarpump".

Passa på och montera en sådan nu när det är lätt att komma åt dräneringspluggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta av tråget och kolla när motorn är ur, så ser du om det är mycket avlagringar eller dyl. Kan ju tyda på fler motortimmar isf.

Då kan du ju måla om det också om du känner dig pedantisk:)

 

Jag hade kollat packboxar på vevaxel mm, sånt som inte går att komma åt normalt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, låter som bra tips, tack!

 

Att byta olja med en vakumpump som man kopplar direkt på oljestickans rör fungerade oerhört smidigt i somras och det är också helt enligt manualen så där ser jag nog inte riktigt behovet av en oljebytarpump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som att du har varmvattenberedaren på babordssida, kan du se om oljetråget är rostigare på den sidan? Är det så har du säkert problemet där, de vv beredarna brukar ha en ventil som öppnar och släpper ut vatten i kölsvinet när det blir för högt tryck (varmt vatten) och ofta träffar det vattnet sumpen. Lättast att lösa är att montera en slang så vattnet inte träffar sumpen utan rinner ut längre ner under motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räcker att det samlats vatten under motorn som skvalpat och stänkt under gång så rostar tråget.

 

Om jag vore dig skulle jag byta oljetråg mot ett utan dräneringsplugg. Rostar den lite till runt fattningen blir det läckage och då måste motorn lyftas. Hände mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som att du har varmvattenberedaren på babordssida, kan du se om oljetråget är rostigare på den sidan? Är det så har du säkert problemet där, de vv beredarna brukar ha en ventil som öppnar och släpper ut vatten i kölsvinet när det blir för högt tryck (varmt vatten) och ofta träffar det vattnet sumpen. Lättast att lösa är att montera en slang så vattnet inte träffar sumpen utan rinner ut längre ner under motorn.

Helt riktigt, men det sitter en slang som leder det ner till kölsvinet redan nu.

 

Jag har ju haft vatten under motorn hela tiden eftersom jag haft problem med att det läckt vatten via styrtappen så det kan ju helt klart varit en bidragande orsak.

 

Räcker att det samlats vatten under motorn som skvalpat och stänkt under gång så rostar tråget.

 

Om jag vore dig skulle jag byta oljetråg mot ett utan dräneringsplugg. Rostar den lite till runt fattningen blir det läckage och då måste motorn lyftas. Hände mig.

 

Säger du det för att min motor är "alldeles för rostig"? (Jag har ingen aning om hur det borde se ut) eller mer som en ren försiktighetsåtgärd? Att köpa ett nytt oljetråg låter dyrt....och ska verkligen behövas på en såpass ny motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju passa på att måla om oljetråget efter alla konstens regler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju passa på att måla om oljetråget efter alla konstens regler.

Det har ju säkert redan framgått att motorer inte riktigt är mitt gebit så här kommer kanske en dum fråga till: Jag hör från "bekanta" och liknande att dessa motorer innehåller så mycket material att lite rost inte är något att oroa sig över. 

 

Men enligt dig, och kanske fler, så är det såpass rostigt att jag måste göra något åt det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att just motorns nedre partier har drabbats så hårt av yttre korrosions-angrepp (rost/ärg) enligt dina foton är nog ovanligt! Tänker att du överlag har dålig luftväxling i motorutrymmets nedre luftlager, därför bildas kanske nära nog ständig drypande kondens?
För även yt-korrosion tar väl sin tid att utvecklas såpass långt som i dina bilder, så sammantaget har du kanske missat något i din motorinstallation?

[Tror att detta "något" kan vara brist på fritt cirkulerande och uttorkande luft runt blockets nedre delar rent allmänt, alternativt usel vinterförvaring där båten/motorutrymmet kallförvarats utan tanke på dygns-kondens? Vanligtvis är luftspalterna ikring motorn större och tillåter naturligt uttorkande luftcirkulation via s.k. konvektion? Vintertid kanske tvärtom ventilations-förslutning och därtill fuktsugande "torrboll" är bästa strategin?]
Tja vete katten, bara en fundering om varför det kan se så onormalt rost-jäkligt ut på motorns nedre delar - och detta alltså speciellt i ditt just ditt fall? :wacko:

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den klarar sig säkert i många år utan åtgärd men det är ju enkelt att snygga till när motorn ändå är ur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att just motorns nedre partier har drabbats så hårt av yttre korrosions-angrepp (rost/ärg) enligt dina foton är nog ovanligt! Tänker att du överlag har dålig luftväxling i motorutrymmets nedre luftlager, därför bildas kanske nära nog ständig drypande kondens?

För även yt-korrosion tar väl sin tid att utvecklas såpass långt som i dina bilder, så sammantaget har du kanske missat något i din motorinstallation?

[Tror att detta "något" kan vara brist på fritt cirkulerande och uttorkande luft runt blockets nedre delar rent allmänt, alternativt usel vinterförvaring där båten/motorutrymmet kallförvarats utan tanke på dygns-kondens? Vanligtvis är luftspalterna ikring motorn större och tillåter naturligt uttorkande luftcirkulation via s.k. konvektion? Vintertid kanske tvärtom ventilations-förslutning och därtill fuktsugande "torrboll" är bästa strategin?]

Tja vete katten, bara en fundering om varför det kan se så onormalt rost-jäkligt ut på motorns nedre delar - och detta alltså speciellt i ditt just ditt fall? :wacko:

Tack för din analys! Motorn är ju ett standardval i denna båtmodell och den sitter ju där den ska sitta så jag ser inte hur jag egentligen kan påverka det. Sedan är det ju som så att eftersom styrtappen läckt så har det säkerligen stått saltvatten under motorn under hela förra säsongen då förre ägaren hade båten. Enligt hans utsago stod båten inomhus men kallförvarat. Jag däremot har båten varmförvarad och har låtit motorluckan stå öppen hela tiden så att luften kan cirkulera. Ännu bättre hade kanske varit att ställa in en torrboll och stänga luckan istället....

 

Sen kan man ju undra varför dessa motorer rostar så lätt? Det är väl knappast ovanligt att det står lite vatten under motorn i en båt!?

 

Känns som att jag, tillsammans med han som hjälper mig lyfta motorn får inspektera underdelen ordentligt och sen bestämma åtgärd. En mellanlösning kanske är att försöka sig på att måla men nytt tråg kostade ju bara drygt 2000 kr om man köper på eBay och jag kan tänka mig att målning och slipning är rätt så tidsödande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varmförvarad kan väl knappast torrbolls-metoden alls vara aktuell kan jag tycka!
[ingen temperatur-växling som annars kan ge kondens på motorns kalla metall ungefär som på ett kallt ölglas. Motorn är ju en redig metallklump vars temp har svårt att ändras lika snabbt som omgivningens dygnsvariation, så tidvis kan väl "ölglas-effekten" uppkomma.]
Tvärtom borde din fria cirkulation i inomhusförvaringen vara det bästa.

[Allra bäst blir det kanske med nån elfläkt som ibland cirkulerar runt luften i kölsvinet. Är ju trångt i motorutrymmet så "självdraget/konvektionen" blir kanske litet dåligt även med öppna luckor. Men detta med fläkt är rimligen överkurs vid inomhusförvaring.]

Förre ägarens kallförvaring - utan föregående torrläggning av kölsvinet - verkar däremot vara ett recept som kan skapa rostproblem!

Förmodligen hade jag i ditt fall nöjt mig med att stålborsta rent litet och sen bara penselmålat på några lager motorfärg.
Motorers originallackfärg brukar vara hyfsat effektiva roststoppare som också tål värme bra, förmodligen också din.
[Tvåtusen spänn för ett oljetråg är en slant som man kan ha roligare med. Detta givet att inga gravrost-fläckar ätit sig för djupt in i metallen så att oljeläcka på sikt riskeras. Fortsätter du dessutom inomhusförvara och tömmer kölsvinet vid uppläggning borde allt vara frid&fröjd ändå. (Fast detta att lyfta ur motorn för målning är ju dyrt i sig, så osvuret är väl bäst som vanligt.)]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Klantigt läst står ju att motorn är ifrån 07 tolkade det som att motorn va ifrån -15

 

Titta man på motordekalen under motorn så ser det ut som om det står 2007....

Redigerad av sventable

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klantigt läst står ju att motorn är ifrån 07 tolkade det som att motorn va ifrån -15

 

Titta man på motordekalen under motorn så ser det ut som om det står 2007....

Helt riktigt.

 

Motorn är från 07 (mitt enda bevis på det är iof dekalen som ses på bilden) men motorn installerades i denna båt 2015 efter att ha köpts från en båt som brunnit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...