Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
AndW

Solcellsladdning samtidigt som last

Rekommendera Poster

Ok, tack!

 

Men då kan du inte använda den inbyggda batteriladdningsräknarfunktionen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack!

 

Men då kan du inte använda den inbyggda batteriladdningsräknarfunktionen?

 

Nej, jag har NASA och allt passerar dess shunt.

Tydligen mäter NASA bättre och framförallt hade jag redan den.

Pumpar, eltoa mm drar väldigt lite energi (Ah) så det gör nog inte så mycket att man inte mäter den strömmen.

Invertern däremot tar ju en del Ah.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja och t ex kylen drar ju både mycket totalt och i toppström. Den hade varit trevligt att dra via lastutgången. Lekte lite med tanken att ha en stor kondensatornför att ta startspiken men det kändes farligt och krångligt.

 

Men ok, då försvann ett stort argument för att gå på 1215bn istället för en pwm. Och att gå på en större 2215bn känns ändå inte ok, med tanke på risken det innebär att dra vissa saker via lastutgången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en Danfosskompressor så har den ingen startspik, strömmen ligger på runt 3A. Jag har mätt och redovisat här på forumet men orkar inte söka...

2215bn klarar 20A, jag har aldrig varit med om att den slagit ifrån i onödan.

Jag har tidigare kört allt utom invertern via 2215bn. Men när jag skaffade eltoan som kan ta närmare 20A så vaade jag att separera det jag kallar kraft. Enkelt för jag har alltid byggt om tex färskvattenpumpar mm till att pressostaten styr ett relä istället för att dra all ström via, troligen ganska undermåliga, kontakter. Och eftersom relät får sin ström via 2215bn så kommer pumpen stängas av när spänningen blir för låg. Ifall nu någon har glömt duschen på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...