Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Capttellus

Kroma motordelar, V8

Rekommendera Poster

Så står snart våren för dörren och med den det vi alla längtar efter...

 

Men innan dess tänkte jag höra om det är någon som har erfarenhet av kromade motordelar?

 

Jag har i stort sett ett kliniskt rent motorutrymme i min Chris Craft Scorpion med en OMC V8 350 i.

Motorn är helronoverad och går som en klocka. Under renoveringen målades alla detaljer och elen byttes ut.

Jag skulle dock vilja få till lite ögongodis i form av krom som blänker när man lyfter på locket (vilket jag gör ofta).  :)

Det jag tänkt kroma är i första hand ventilkåpor men undrar om det går samt hur man går till väga för att kroma knän och limpor. 

Grundarbetet är ju som vanlig A&O så man åker väl på att spackla (vilken typ) och slipa knän och limpor, då de är gjutna och ganska ojämna. Man kan klart köpa nya i RF men det är inte aktuellt. 

 

Metoderna för kromning är lite olika. Den gamla traditionella finns väl knappt kvar då den är dyr och väldigt, ska vi kalla det, o-miljövänlig.... :rolleyes:

Sen finns det ju "Hydrokrom" som är en film liknande det man använder i speglar, som man lägger på och sedan klarklackar över. Det senare är väl kanske att föredra. Ska tydligen vara väldigt bra ytskydd med och inte speciellt dyrt. 

 

Skulle dock vet om någon gjort något liknande i sina båtar. Bilar är det lite vanligare, men de motorerna lever i en annan miljö och framförallt belastning.

 

Sitter du med erfarenhet av kromade delar på båtmotorer får du gärna dela med dig....och så klart ni andra med som har kvalificerade gissningar... :D

 

post-109393-0-53734100-1484669077_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet ganska litet om amerikanska marina V8:or, nen det jag vet, är att det rör sig om marinkonverterade bilmotorer.

Jag vet däremot en litet granna, men inte allt om amerikanska bilmotorer, och jag vet att det finns många customfirmor som säljer kosmetiskt godis till sådana, inte minst ventilkåpor. Börja med att ta reda på vad det är för bilmotor din maskin härstammar ifrån. Sedan kan du exempelvis kolla med en firma som heter Rogers Custom, men det finns flera olika.

Sedan kan jag kanske tycka att krom håller dåligt i marin miljö, rostfritt är bättre men inte lika blankt, sedan brukar det finnas ventilkåpor av högglanspolerad aluminium också, sådana har jag, och dessa är maskinfråsta så det blir absolut tätt mellan dessa och topplocken, och korkpackningen håller tätt.

Högglanspolerade kåpor kan behöva få några lager med värmebeständig klarlack innan de utsätts för den marina miljön.

 

Men det brukar finnas kromade vattenpumpar, generatorer, luftrenare, termostathus och massvis med småprylar.

Kolla sajterna som säljer delar till US-bilarnalltså!

Möjligen finns det en firma som heter Hansen raxing som specialiserat sig på marina V8:or, och annat...

 

Sedan kan ju en förnicklingsverkstad hjäla dig, nen det brukar bli dyrt.

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte spackla delar som ska kromas. Det måste vara ren metall eftersom det är en elektrolytisk process. Ventilkåporna får man ta bort färgen från. Sen kan man nog kroma dem direkt utan slipning. De erfarenheter jag har från kromade kåpor och remskivor som finns att köpa är att de är av väldigt dålig kvalitet. Tunn plåt och kromet lossnar så att det börjar rosta. Jag tycker din motor är snygg som den är.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din motor är en Chevrolet small block av modernare snitt med så kallade center bolt-ventilkåpor (fyra bultar mitt i var ventikåpa). De flesta eftermarknadsventilkåpor passar den äldre typen av toppar med bultar i kanten istället.

 

Det finns en del i alla fall:

http://www.ebay.com/bhp/center-bolt-valve-covers

 

Det finns också adapter för att använda äldre ventilkåpor:

http://www.ebay.com/itm/Speedway-Center-Bolt-Vortec-to-Perimeter-Valve-Cover-Adapters-305-350-SBC-Chevy-/131499862958?hash=item1e9e00abae:g:TGcAAOSwBLlU8pVo&vxp=mtr

 

Det är rätt kostsamt att kroma, men för avgasdelarna finns det knappast några färdiga att köpa. Originalventilkåporna är det knappast värt att kroma, de är inte sedda som speciellt snygga.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, viss är motorn fin. Har sett betydligt värre & tack för tipsen. Jag har nog lagt ner det där med att kroma/hydrokroma själv redan, efter att läst era svar.

Finns som sagt en del på nätet och i USA med. 

 

Nåt åt detta hållet...http://www.spiderautomotive.com/gm141107.html

Men sätter man på blanka kåpor så lyser termostaten irriterat i ögonen och den när nog inte så lätt att trolla bort till något bättre...

 

Känns som det får bli en "två säsongs" konvertering om man ska ha råd med annat med.

 

Ska man gå "all in" med generator, stålspunna slangar  :P , remskivor, spegel i kölsvin :D , osv så får man snart inte råd att tanka. Får se hur långt jag drar detta projekt, men bättre kan det alltid bli.

 

En förgasare med rejält luftfilter som man kan värma pizza på är nice med....är det jänke så är det. Inte bara de på land som kan ha snygga motorrum

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom ihåg att du inte kan ha en luftrenare med pappersfilter avsedd för bilbruk. Du måste ha ett flamskydd avsett för marinmotorer. Även generatorn bör vara avsedd för marinmotorer. Alltså av gnistskyddat utförande. De kromade remskivor jag har sett har som sagt varit av dålig kvalitet. Pressade i enkel plåt, och har kastat en hel del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...