Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bosse

Är du seglare eller inte?

Rekommendera Poster

Gäst

Om man är en seglare känner man i hjärtat och själen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nog ingen seglare.

Hittade inte ens testen - men väl nån reklamsida för Danska gästhamnar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nog ingen seglare.

 

Hittade inte ens testen - men väl nån reklamsida för Danska gästhamnar.

Å-jo, seglare är du allt.Det är nog dina digitala kunskaper som fallerar, länken funkar.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag är nog ingen seglare.

 

Hittade inte ens testen - men väl nån reklamsida för Danska gästhamnar.

Å-jo, seglare är du allt.Det är nog dina digitala kunskaper som fallerar, länken funkar.

 

/B

 

 

Jo det är nog mina digitala kunskaper som gör att jag inte ens kan klicka på en länk och komma rätt.  :wacko:

 

Det blir lika dant varje gång jag klickar.  :o

 

http://harba.co/the-sailor-challenge/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag är nog ingen seglare.

 

Hittade inte ens testen - men väl nån reklamsida för Danska gästhamnar.

Å-jo, seglare är du allt.Det är nog dina digitala kunskaper som fallerar, länken funkar.

 

/B

 

 

Jo det är nog mina digitala kunskaper som gör att jag inte ens kan klicka på en länk och komma rätt.  :wacko:

 

Det blir lika dant varje gång jag klickar.  :o

 

http://harba.co/the-sailor-challenge/

 

Spännande, när jag klickar på länken som du lagt så kommer jag förvisso till en sida där man kan hitta gäst hamnar, men mitt i bilden står det också " The Sailor Challenge" och under där en klickbara ruta med ordet "Börja"

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

16 av 18 inte dåligt av en maskingubbe    :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Jag är nog ingen seglare.

 

Hittade inte ens testen - men väl nån reklamsida för Danska gästhamnar.

Å-jo, seglare är du allt.Det är nog dina digitala kunskaper som fallerar, länken funkar.

 

/B

 

 

Jo det är nog mina digitala kunskaper som gör att jag inte ens kan klicka på en länk och komma rätt.  :wacko:

 

Det blir lika dant varje gång jag klickar.  :o

 

http://harba.co/the-sailor-challenge/

 

Spännande, när jag klickar på länken som du lagt så kommer jag förvisso till en sida där man kan hitta gäst hamnar, men mitt i bilden står det också " The Sailor Challenge" och under där en klickbara ruta med ordet "Börja"

 

/B

 

 

och jag får upp en ruta som ser ut så här varje gång.

 

post-106994-0-91594000-1484643148_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

16 av 18. Man kanske får läsa på om de olika ankartyperna. Det har dock mindre med seglingen att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14/18 · 77 % rätt

Resultat: Skipper

Men så är jag ju ingen lakanstorkare heller :)

Men enligt utvärderingen så var de trygga med mig vid rodret :):)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

 

 

 

Jag är nog ingen seglare.

 

Hittade inte ens testen - men väl nån reklamsida för Danska gästhamnar.

Å-jo, seglare är du allt.Det är nog dina digitala kunskaper som fallerar, länken funkar.

 

/B

 

 

Jo det är nog mina digitala kunskaper som gör att jag inte ens kan klicka på en länk och komma rätt.  :wacko:

 

Det blir lika dant varje gång jag klickar.  :o

 

http://harba.co/the-sailor-challenge/

 

Spännande, när jag klickar på länken som du lagt så kommer jag förvisso till en sida där man kan hitta gäst hamnar, men mitt i bilden står det också " The Sailor Challenge" och under där en klickbara ruta med ordet "Börja"

 

/B

 

 

och jag får upp en ruta som ser ut så här varje gång.

 

attachicon.gifSkärmklipp.JPG

 

Testa att byta webbläsare, förmodligen något sådant som spökar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Jag är nog ingen seglare.

 

Hittade inte ens testen - men väl nån reklamsida för Danska gästhamnar.

Å-jo, seglare är du allt.Det är nog dina digitala kunskaper som fallerar, länken funkar.

 

/B

 

 

Jo det är nog mina digitala kunskaper som gör att jag inte ens kan klicka på en länk och komma rätt.  :wacko:

 

Det blir lika dant varje gång jag klickar.  :o

 

http://harba.co/the-sailor-challenge/

 

Spännande, när jag klickar på länken som du lagt så kommer jag förvisso till en sida där man kan hitta gäst hamnar, men mitt i bilden står det också " The Sailor Challenge" och under där en klickbara ruta med ordet "Börja"

 

/B

 

 

och jag får upp en ruta som ser ut så här varje gång.

 

attachicon.gifSkärmklipp.JPG

 

Intressant, det gottiga i mitten saknas visst, testa med som någon annan här redanföreslaget med en annan webbläsare.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu betyder ju sailor inte seglare utan sjöman...

eller?

 

Yachtsman är väl det närmaste seglare man kan komma trodde jag.

 

Själva "testet" är ju väldigt seglarorienterat och verkar ju vara författat av en engelsktalade person, så...

 

Vad betyder sailor egentligen?

Vad heter seglare på engelska?

 

Mackey

3 fel

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Thallatha: Har själv webbläsaren Mozilla Firefox och den fungerar trots adblock (så man slipper se outhärdligt fladdrande reklam). Högerklickar jag så hamnar jag rätt in i den för mig obegripliga programmerings-djungeln enligt skärmdumpen nedan. Nå, nån annan på forumet kanske kan hjälpa dig?

Enligt skärmdumpen kan felet ha att nåt att göra med "scroll-linked effects"? Klickade alltså på bildens föreslagna länk för mer info. (Begriper visserligen nada men någonting med just scroll-linked effects verkar problematiskt??

Fick annars "bara" 14 av 18 likt Kenneth_S ovan, och detta dessutom med flera maggrops-chansningar som råkade bli rätt. Är alltså lakansvädrare sen många år, men men. ;)

post-86835-0-49749600-1484653102_thumb.jpg


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, det gottiga i mitten saknas visst, testa med som någon annan här redanföreslaget med en annan webbläsare.

 

 

och jag får upp en ruta som ser ut så här varje gång.

 

attachicon.gifSkärmklipp.JPG

 

 

/B

 

 

Mitt digitala intresse är väldigt litet. Fungerar det inte i den Webbläsaren jag har så kan det kvitta.

 

Jag är ganska dålig seglare. Har inte den minsta tävlingsinstingt och det är kanske därför jag har haft dom båtarna jag har och har haft. Jag har under de senaste 54 åren kommit dit jag kommit - oftast dit jag tänkt mig.

 

Den största avvikelsen var nån gång i mitten på 1990-talet. Hade tänkt ta kanalen i omgångar och på huvudsemestern segla och hälsa på en kompis på Gottland. Sen segla hem runt Skåne.

 

Jag hamnade i Stavanger. 

 

Detta var ingen navigationsmiss, utan berodde på att en arbetskompis frågade, i början på året, om vi kunde byta jourvecka. Jag planerade för det. 

 

När det närmade sig tiden för min avsegling, var han inte längre intresserad av att byta - vilket ödela hela min semesterplanering och jag fick tänka om pga en mycket begränsad sammanhängande semester.

 

Däremot har jag alltid tagit mig hem, ett par ggr med hjälp - pga ryggen.

 

Såpass mycket seglare är jag, så jag skulle inte kunna tänka mig en båt som inte i någon mån går att segla. 

 

Däremot skulle jag aldrig kunna tänka mig ha en ren motorbåt. Mitt förhållande till motorer och andra tekniska applikationer är INTE gott.

 

Jag bruka lite på skämt och lite på allvar säga, att jag seglat hem flera gånger för att motorn krånglat än att jag fått gå hem för maskin pga att jag brutit masten.

 

Brutit masten har jag gjort en gång. Egentligen två - men första gången hade jag ingen motor och fick paddla den knappa distansminuten hem till bryggan.

 

När det gäller hur många gånger jag seglat hem pga motorproblem vill ja hänvisa till psalm 260 i Svenska Psalmboken

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett fel - signalflaggor är inte min grej, kan bara A och M...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

11/18, men med tanke på att mina segelerfarenheter sträcker sig till veckolånga fyllslag på en kompis Birdie 24 för 22 år sen är jag ganska nöjd..

X yacht

Ellen

Flaggan och gamla NY vinster, OS var inte min grej riktigt..

Redigerad av RikardE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nog ingen seglare.

 

Hittade inte ens testen - men väl nån reklamsida för Danska gästhamnar.

 

Du är väl den ende, riktige seglaren som ser hamnguider istället för frågesporter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag är nog ingen seglare.

 

Hittade inte ens testen - men väl nån reklamsida för Danska gästhamnar.

 

Du är väl den ende, riktige seglaren som ser hamnguider istället för frågesporter.

 

 

Hamnguider på internet och speciellt Danska sådan är inte min grej.

 

Jag har visserligen genom åren ägt ett par årgångar av Komas Havnelots, men det är ju en tegelsten i pappersformat över Danska, Tyska, Svenska och Norska hamnar.

 

Ligger nog helst ute i den Bohuslänska skärgården och Norska Sörlandet.

 

Till gästhamnar går man ju bara när man får slut på nåt starkt att ha i kaffet - Sandardmjölk 3%

 

Skall man sen behöva boka båtplats på nätet, så kan väl nästan gästhamnar kvitta. 

 

Jag är där när jag kommer dit och var min natthamn är, har jag ingen aning om innan jag är framme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt resultatet så får jag lämna båten å dra nått gammalt över mig. (Somliga anser att jag bör göra det ändå men det hör inte hit.... :D

 

13 av 18

 

Fast jag är inte förvånad. Hur fabian skall man hålla reda på om en stor segelbåt är en Najad, det struntar jag i totalt. Å inte 17 håller jag reda på vem som vann vilken tävling i vilket race å såna tramssaker, man är väl inte sailor för det.

 

Tur de ritade röda linjer på uppånervända optimisten, annars hade jag inte sett att det var en sån. Å små olympiska jollar, vem bryr sig om det? Inte är jag bättre seglare för det. Men hade de haft med en bild på Snipe-en hade jag känt igen den. Fast den är inte Olympisk. Men den var till antalet världens "största" jolle en gång i tiden.

 

Så...summa sumarum, jag känner mig inte utklassad för det jag missade gör en inte till bättre sjöman eller seglare. Skall inte dra nått gammalt över mig.......

........inte än

:P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

17/18. Man är nog en seglare ändå.

(sned)seglare med ständigt dåligt humör då?   :P

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Fast jag är inte förvånad. Hur fabian skall man hålla reda på om en stor segelbåt är en Najad, det struntar jag i totalt. Å inte 17 håller jag reda på vem som vann vilken tävling i vilket race å såna tramssaker, man är väl inte sailor för det.

 

 

 

Hade du varit Bohuslänning i stället för Grodhavsseglare så hade du sett skillnad på en Orustbyggd Najad och en "Hembyggd" HR.

 

Hur du ser skillnaden tänker jag inte tala om för dig. Nån fördel får vi - på Sveriges baksida - ha. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om snedseglare, jag har vid något tillfälle läst att detta uttryck härstammar ifrån när bermudariggen blev en allt vanligare syn. Alltså syftandes på det snedskurna storseglet...

 

Själv är jag alltså per definition för tillfället en äkta snedseglare men jag kommer dock att råda bot på detta när jag åter är hemmavid och kan segla min spririggade jôlle....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

17/18. Man är nog en seglare ändå.

(sned)seglare med ständigt dåligt humör då? :P

 

/B

Japp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

17/18. Man är nog en seglare ändå.

(sned)seglare med ständigt dåligt humör då? :P

 

/B

Japp.

 

Det skulle vara en ära och ren glädje att få dricka en öl med på en brygga nån gång.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

17/18. Man är nog en seglare ändå.

(sned)seglare med ständigt dåligt humör då? :P

 

/B

Japp.
Det skulle vara en ära och ren glädje att få dricka en öl med på en brygga nån gång.

 

/B

Det går ju inte förstår du väl, då brister ju min otrevliga fasad. ;)

 

:) man måste vara mån om sin image, men jag skulle inte skvallra.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

17/18. Man är nog en seglare ändå.

(sned)seglare med ständigt dåligt humör då? :P

 

/B

Japp.

Det skulle vara en ära och ren glädje att få dricka en öl med på en brygga nån gång.

 

/B

Det går ju inte förstår du väl, då brister ju min otrevliga fasad. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...