Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
skarv

Renovering aqad31p

Rekommendera Poster

Finns de någon här med erfarenhet av renovering av en aqad31p? i mitt fall har den gått ca 3000tim sedan ny 2002,Motorn har gått bra utan problem men har väll gissningsvis tappat lite ork sedan den va ny.De som är dåligt/slut är Oljekylaren som är sönderärgad,Cirkulationspumpen måste bytas.Laddluftkylaren läcker,Värmeväxlaren läcker,Sjövattenpumpen kanske går att rädda.Om jag ska köpa dessa delar nya är de en affär på ca 30 000.Turbon lämnas in i förebyggande syfte (ca 6500) sen blir de nya spridare ,men bör jag också lyfta på toppen? Jag tänkte laga oljekylaren med Araldit 2014-1 och kylarna lämnas till en kylarverkstad,men cirkulationspumpen verkar svår att renovera,någon här som provat?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har renoverat en 31a för många år sedan.bytte foder+kolvar.felet uppstod tack vare läckande laddluftkylare,så kolla upp den noga så att den inte dimmat in vatten i insuget.

 

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skarv skrev: ...men cirkulationspumpen verkar svår att renovera,någon här som provat?

Har visserligen inte provat men det kräver litet olika specialverktyg enligt verkstadshandbok (sid 47-49). Finns tydligen en reparationssats (nr 13) för 2158 (eller kanske 2775?) medans en ny pump kostar 4900.

Ibland kan man klara sig utan specialverktyg om man slöjdar till egna lämpliga verktyg som t.ex. avdragare och dorn. Ser inte så svårt ut i detta fall men jag har alltså inte provat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...