Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
neubert

Sitter anoden kvar?

Rekommendera Poster

Fick denna anod till axeln som ska monteras på gängan efter propellern men funderar i mitt stilla om den inte gängar av sig själv i rycken mellan fram och back?!? Tänker jag helt fel?

 

post-90883-0-96050300-1484570565_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja, oavsett risk för att den kan "gänga av sig" är stor eller inte, du har en "given häst" så pröva för all del att skruva på den!?
Förmodligen är denna "ärvda reservanod" av rätt modell och metall för dina farvatten med mera!?

Snyggt foto i ditt inlägg, tror emellertid att du googlat den nånstans ur cyberrymden!?
[Tänker alltså inte snöa in på din bild vad gäller dess läsbara beteckningar. (Om du har möjlighet så kolla motsvarande beteckningar hos ditt anod-exemplar, ange dessutom gärna ditt farvattnens salthalt plus din motortyp.) För först då ligger relevanta fakta på bordet och vi forumsvarare får en ärlig chans att ge ett anpassat och bra svar på din fråga... kan jag gnälla?]
:wacko:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu gällde frågan endast själva den mekaniska funktionen kring modellen och om de kommer sitta kvar på axeln!

 

Materialet och modellen har båtfirman jag köpt båten av fixat så det är inte relevant just nu!

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte anoder inför förra säsongen på min båt varpå jag köpte även en liknande anod enligt ovan.

 

Hade samma tankar som du men den satt kvar så det var inga konstigheter ☺

Redigerad av Salty
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tippa på att dess inneboende massa helt enkelt är för liten för att påverkas av byte av rotationsriktning, det och den i stort sett saknar vattenmotstånd. dessutom är det ju en beprövad modell.

Se till att dra den gott bara så skall du se att den sitter.

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen har jag sämre erfarenheter av den anodtypen. På förra båten hade jag den 3 första säsongerna, den var alltid borta vid upptagningen. Jag har svårt att tro att den käkats upp helt. Och har den det, är den väl för liten. Numera har jag alltid modellen som sitter runt axeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ju redan denna men tänker nog också sätta en runt axeln för att vara säker... Återstår att se i höst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft exakt den modellen av anod dom senaste 35 åren och den ramlar INTE av. Tekniken är att gänga på den för hand och därefter sätta en mejsel genom hålet. Slå några lätta slag med hammaren tvärs mejselns klinga närmast intill anoden så fastnar den. Samma sak fast åt andra hållet för att ta bort den gamla anoden.

/Claes

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft exakt den modellen av anod dom senaste 35 åren och den ramlar INTE av. Tekniken är att gänga på den för hand och därefter sätta en mejsel genom hålet. Slå några lätta slag med hammaren tvärs mejselns klinga närmast intill anoden så fastnar den. Samma sak fast åt andra hållet för att ta bort den gamla anoden.

/Claes

Exakt smma erfarenhet har jag.

Jag tror dessutom att gängar i anoden är lätt konisk, eftersom den blir trögare att dra på ju längre in på axeln man kommer. Fel mig om jag har rätt.

Däremot har jag då upptäckt att dessa anoder har tagit slut redan efter halva säsongen. Om det beror på att båtgrannarna har felaktiga landstömsanläggningar, annan kvalitet på anoderna eller någonting annat vet jag ju inte.

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...