Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
katoRS

Problem Garmin / Raymarine.

Rekommendera Poster

Har nyligen köpt en Garmin gps/ekolod chirp 72 sv. Garmin har både nmea 2000 och nmea 0183. Då Raymarinen har 0183 så valde jag Garminen för  att 0183 fanns där. Mitt problem är att ingen av representanterna är villig att hjälpa mej med ett kopplingsschema, jag hade idag ett samtal med raymarin där jag fick följande svar :vi vet ej hur man kopplar samman dem och är ej så intresserade heller då det gäller en konkurrent. När jag köpte Raymarinen autopilot S1000 för ett antal år sedan ,hade jag en Navman 6600 och fick proffsig hjälp här på maringuiden att koppla samman dem  Så nu vänder jag mej igen till detta förträffliga forum , och ber om hjälp. ,Mvh "Picko".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nyligen köpt en Garmin gps/ekolod chirp 72 sv. Garmin har både nmea 2000 och nmea 0183. Då Raymarinen har 0183 så valde jag Garminen för  att 0183 fanns där. Mitt problem är att ingen av representanterna är villig att hjälpa mej med ett kopplingsschema, jag hade idag ett samtal med raymarin där jag fick följande svar :vi vet ej hur man kopplar samman dem och är ej så intresserade heller då det gäller en konkurrent. När jag köpte Raymarinen autopilot S1000 för ett antal år sedan ,hade jag en Navman 6600 och fick proffsig hjälp här på maringuiden att koppla samman dem  Så nu vänder jag mej igen till detta förträffliga forum , och ber om hjälp. ,Mvh "Picko".

 

Grunder:

GPS används för att skicka styrdata till autopiloten.

Autopiloten har ingen data att skicka till GPS så den behöver bara agera mottagare.

 

Slutsats:

Använd "sändutgången - TX" på GPS och koppla till "mottagaringången - RX" på autopilot.

(TX=transmit och RX=recive)

 

Genomförande:

Kolla instruktionsboken för respektive apparat och leta upp vilka stift/kablar på GPS som ger "utsignal" (NMEA0183-utgången), koppla samman dessa två kablar med stiften för "insignal" på autopiloten.

 

Om du haft autopiloten kopplad till en Navmanplotter tidigare så är det bara att flytta kablarna till RX-stiften på din Garminplotter. Autopiloten är ju samma anslutning som tidigare.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NMEA0183 ska, enl spec, vara differentiell dvs det ska finnas fyra sladdar TX+, TX- resp RX+, RX-

Nu använder en enklare variant med TX, RX och jord.

Nu är det ändå ganska enkelt att få det att fungera, TX, med eller utan plus kopplas till RX, med eller utan plus. Samma för RX. Finns TX- och RX- kopplas dessa till jord. Finns det bara jord behöver den oftast inte kopplas eftersom apparaternas jord brukar vara ihopkopplade med batteriminus.

 

Så länge man inte kopplar till något annat så kan inget gå sönder så ibland är det enklast att bra prova.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har nyligen köpt en Garmin gps/ekolod chirp 72 sv. Garmin har både nmea 2000 och nmea 0183. Då Raymarinen har 0183 så valde jag Garminen för  att 0183 fanns där. Mitt problem är att ingen av representanterna är villig att hjälpa mej med ett kopplingsschema, jag hade idag ett samtal med raymarin där jag fick följande svar :vi vet ej hur man kopplar samman dem och är ej så intresserade heller då det gäller en konkurrent. När jag köpte Raymarinen autopilot S1000 för ett antal år sedan ,hade jag en Navman 6600 och fick proffsig hjälp här på maringuiden att koppla samman dem  Så nu vänder jag mej igen till detta förträffliga forum , och ber om hjälp. ,Mvh "Picko".

 

Grunder:

GPS används för att skicka styrdata till autopiloten.

Autopiloten har ingen data att skicka till GPS så den behöver bara agera mottagare.

 

Slutsats:

Använd "sändutgången - TX" på GPS och koppla till "mottagaringången - RX" på autopilot.

(TX=transmit och RX=recive)

 

Genomförande:

Kolla instruktionsboken för respektive apparat och leta upp vilka stift/kablar på GPS som ger "utsignal" (NMEA0183-utgången), koppla samman dessa två kablar med stiften för "insignal" på autopiloten.

 

Om du haft autopiloten kopplad till en Navmanplotter tidigare så är det bara att flytta kablarna till RX-stiften på din Garminplotter. Autopiloten är ju samma anslutning som tidigare.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...