Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Jag och några andra forumdeltagare har ju dekontaminerat tråden om Mente marin (som också är en gånglägesautomatik) med funderingar om Zipwake.

 

Nu fick jag mitt system levererat i går, och det provkördes hemma på kvällen.

Systemet består av en kontrollpanel, en distributionsenhet och två interceptorer, som i mitt fall är 60 cm breda. Ja samt anslutningskablar. Det hela var en barnlek att koppla ihop "Plug and Play" sades det för en del år sedan inom datorvärden, samma här! En kabel får man själv bidraga med, en anslutning till tändningslåsets 15, om man vill ha automatiskt på och avstängning med tändningsnyckeln, jag gör det enkelt för mig och kopplar den till plus på V-P panelens voltmeter.

 

Jag använde ett hemmabyggd labaggregat som spänningskälla.

Under dessa förutsättningar funkade allt bra, jag hade ju visserligen ingen GPS-signal inomhus, och "båten" dvs arbetsbänken gjorde ingen fart genom vattnet...

När vädret tillåter testar jag utomhus.

Men kontrollpanelelens alla symboler och vred funkar och ger styrsignal till intrceptorerna som beter sig precis så som de skall göra.

 

Systemet är avsäkrat i distributionsenhen med 10A flatstiftsäkring, man rekommenderar att man ansluter försörjningskabeln med 15A säkring till båtens elsystem. Jag mätte upp att systemet drog 0,5-0,8 A, man uppger att förbrukningen är 25W som då avrundat skulle bli en förbrukning på 2A när interceptorerna jobbar.

 

Båtens längd, bredd och vikt programmerades lätt in i systemet.

 

Medskickat i den stora pappkartongen var ju naturligtvis instruktionsbok och monteringsanvisning, skriven på engelska. Inga stora problem att förstå, men när det gäller teknisk engelska kan man ju behöva googla på ett eller annat ord. Men på Zipwakes hemsida finns manualer och monteringsanvisningar på flera olika språk att ladda ned och skriva ut, även på svenska.

 

Som så många andra apparater, både då det gäller marinelektronik och annat så kan man välja olika språk även i kontrollpanelen.

 

Monteringsanvisningen är väldigt lätt att förstå, man kan lätt misstänka att den personen som gjort denna tidigare jobbade för ett världsberömt "byggklossföretag" i danska Billund, där hen ritade instruktionerna till Duplo-Lego...

 

http://www.zipwake.com/

 

Jag får väl återkomma när jag fått bort de gamla trimplanen och dess pump, och när jag monterat nya systemet, och sedan då jag får båten i sjön.

 

Att jag valde detta system och inte något billigare, var det att jag ändå ville byta till mer effektiva trimplan, jag upplevde att trimplansytan var för liten samt att regleringen var för långsam.

 

Under förra säsongens båtturer hade jag nästan hela tiden vänster hand på trimplansknapparna. Båten har ganska spetsig bottenvinkel akteröver och är känslig för roll(rull-) förändring, det räckte att hunden rörde sig på däck för att man skulle märka en ändring i gångläget, nu är detta visserligen varken en Chiuaua eller Grand Danois, utan en 30kg schäfer.

 

Jag räknade litet slarvigt på att byta till större trimplansplåtar, till elektriska Lencocylindrar och Mente marins automatik, och det hade blivit litet billigare, visst, men det hade även tillkommit litet kabel, kabelskor och diverse monterinsmaterial. Men med större trimplansplåtar hade det eventuellt behövts dubbla cylindrar, och då hade ett sådant system blivit dyrare...  

 

Men Zipwake är ett helt komplett system, där delarna kommer från samma leverantör, med kablar och allt. Interceptorerna uppges vara snabbare och mer effektiva än traditionella trimplan.

 

Dessutom är båtsymbolen i displayen mer lik min båt, och  Mentes symbol föreställer en day-cruiser, bara en sådan sak..! ;)  Hela systemet känns mer utarbetat och gediget.
Sedan fick jag ett lägre pris under "svartafredaghysterin", då beställningen gjordes.

Det är ingen hemlighet att priserna justeras nedåt en aning under vårens båtmässor.

 

Det är ju naturligvis tillåtet att kommentera och ha åsikter i denna tråd.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant! Kollade hemsidan och lite videor där och blev såld... tills jag såg priset på SeaSea... Visserligen går inte detta system jämföras med vanliga trimplan. Tänkte då mest på den automatiska delen men trimplanen från nog leva kvar tills det är dags att göra en ny investering gällande den delen och då kan detta mycket möjligt bli aktuellt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, billigt var det inte... alls.

Jag är inte någon höginkomsttagare, så det blev ett ganska stort hål på bankkontot.

Men jag planerar att behålla den aktuella båten länge, en Triton 29, som är någorlunda jämförbar med Targa, Nord Star, Minor/Sargo och likartade hyttbåtar. Så jag får väl slå ut priset på många års avskrivning.

Å anda sidan lovar reklamen att man kan göra 8-10% bränslebesparing, det får man ju tro vad man vill om, men klart om båten går bättre i sjön så förbrukar den ju illafall inte mer bränsle.

 

Om det bara hade berott på långsamma och manuella trimplan hade jag ju bytt till Lencos elektromekaniska cylindrar, det gjorde jag på förra båten, och var nöjs, nu byter jag ju hela systemet, och som jag skrev, om man då hade istället bytt till Mente plus Lencos cylindrar och nya trimplan hade det också kostat en hel del, men kanske inte lika mycket.

 

Jag vill ha ordentliga fungerande grejer ombord, jag vill inte ägna de dagar man är på sjön med att felsöka och hålla på att fixa och trixa med olika tekniska grejer, jag hoppas att den tiden är förbi. Jag vill sitta på akerdäck och intaga förmiddagsfika med kaffe, wienerbröd och gärna en gammeldansk om omständigheterna tillåter det.

 

Och under körningen, navigeringen, vill jag kunna ägna mig åt just detta, framförandet och navigation, och inte hålla på med att justera långsamma och manuella trimplan hela tiden.

Om jag sedan kan spara några milliliter diesel är det bara ett plus, ävensom det troligtvis måste förlöpa en ofantligt massa nautiska mil innan detta bekostat kostnaden för Zipwaken.

 

Så får jag avstå från oxfilé och hummer, iallafall någon dag i veckan... Falukorv med makaroner kan man också bli mätt av, har jag hört... ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska bli mycket intressant att se hur du upplever skillnaden.

Jag har kört ett antal båtar med interceptorer och alltid tyckt att det "kostat" för mycket i fart att använda dom jämfört med andra båtar med konventionella trimplan. Men det är ju svårt att verkligen veta när det är olika båtar i övrigt.

Systemet som sådant är ju verkligen inget nytt även om Zipwake försöker få det till det.

Om det verkligen är så överlägset borde det ju slagit igenom på bred front för tjugo år sedan?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det, interceptorerna har ju funnits länge, det är ju elektroniken, gånglägesautomatiken som är någorlunda ny men der har liksom firman "glömt" att berätta.

Jag har ju noterat båtens hastighet vid olika varvtal, så det går ju bra att jämföra sedan.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nyfiken på uppgiften om besparingen på 8-10%.

 

I deras reklam (eller om det är i tester av systemet) kan man få uppfattningen om att denna besparing gäller mellan vanliga trimplan och interceptorerna men jag är lagd åt att tro att denna skillnaden uppnås mellan att inte använda någon form av trimplan och Zipwakes interceptorer och då är det väl inte riktigt rättvisande...

Men om någon har svart på vitt att interceptorer är mellan 8-10% effektivare än mina vanliga hydrauliska trimplan så har jag tjänat in systemet på ca 10 år för min båt...

 

Gångautomatiken tror jag däremot är suverän och det verkar vara den som de flesta test inriktar sig på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nyfiken på uppgiften om besparingen på 8-10%.

 

...

 

Gångautomatiken tror jag däremot är suverän och det verkar vara den som de flesta test inriktar sig på.

Tja det kan man ju undra.

De procentsatser jag angav är de som flimrar förbi i de olika videoklippen med olika båtar som finns på hemsidan.

Jag uppfattade detta som skillnaden mellan aktiva automatiskt styrda interceptorer, och avstängda och infällda.

Men det jan ju vara en missuppfattning förstås.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Georg_ohm: Jag tror du har rätt.

Ja det har jag väl alltid.... utom de ytterst fåtaliga gånger jag eventuellt möjligtvis kanske kan ha litet fel, i princip alltså....

 

Så de där procenten i bränskebesparing hade man nog gjort med rätt obställda traditionella råtrimplan också.

Dålig jämförelse kanske, men det sägs ju att automatisk farthållare i bilar också spar bränsle, och att då gånglägesautomatiken i Zipwake är effektivare än att rorsman hela tiden fepplar med knapparna till de manulla trimplanen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Georg_ohm: Jag tror du har rätt.

Ja det har jag väl alltid.... utom de ytterst fåtaliga gånger jag eventuellt möjligtvis kanske kan ha litet fel, i princip alltså....

 

Så de där procenten i bränslebesparing hade man nog gjort med rätt inställda traditionella trimplan också.

Dålig jämförelse kanske, men det sägs ju att automatiska farthållare i bilar också spar bränsle, och att då gånglägesautomatiken i Zipwake är effektivare än att rorsman hela tiden fepplar med knapparna till de manulla trimplanen.

 

Jag har en surfplatta med automatisk felstavningskontroll, och så gick det inte att redigera... Men nu skall det vara läsbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara informera om ett anat svenskt interceptorsystem, Humphree.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag av flera obereroende av varandra blivit rekommenderad just Humphree. Det är samma typ av teknologi, lite olika utformning.

Humphree har möjligheten att få aktiv stabilisation, så du kan köra i 10 knop utan att båten kränger när folk kör förbi.. Skall testa funktionen vet inte om det är just den funktionen som jag behöver. För min del är båten vindkänslig så automtiken kommer att göra resorna betydligt bekvämare.

Jag väntar på att få mitt system installerat under våren, skall bli spännande att se hur du George_ohm upplever Zipwake. Ta gärna lite bilder när ditt system är installerat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade väl gjort dålig reserch kände inte till Humphree, det systemet ser på hemsidan mycket dyrbart ut, särskilt med valfenorna på sidan, men dessa kanske "frivilliga" det vill säga "valfria" eller options, tillval alltså.*

Nåväl, på hemsidan ser det ut som man från Humphrees sida riktar in sin på ett annat "kundsegment" alltså till ägare av större motoryachter??

Men nu har jag redan köpt en sats med Zipwake... Så den kommer att monteras ganska snart, så fort vädret blir litet bättre börjar jag demontera de gamla trimplanen.

 

* De absolut "dåligaste" ordvitsarna uppdateras fler gånger om dagen på Facebookgruppen "Vi som gillar ordvitsar".

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Humphree gjordes från början till större kärror, färjor och dylikt med aktiv stabilisation. Sen har dom gjort systemen mindre för att passa mindre båtar.

 

Hade jag haft en lättare båt runt 30 fot och 5 ton så hade jag kört på Zipwake - jag var inne på det till förra båten.

 

Vi får se hur detta upplevs efter en sommar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också kikat på Zipwake och är sugen på att byta, Ska bli kul att följa denna tråden.

 

VolvoPenta har ju ett eget liknande system men har ingen koll på pris, förmodligen svindyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är också lite inne på att montera zipwake alternativt ta mente marins automatiska system till befintliga trimplan.

RichardE är det en flybridgebåt du har? Ser nämligen så ut på bilden. Är denna vindkänslig i planing?

Vi har också en flybridgebåt men upplever aldrig att jag behöver använda trimplanen för att korrigera mot vågor från sidan. Dock används de flitigt i lite motsjö för att trycka ner fören genom vågorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är också lite inne på att montera zipwake alternativt ta mente marins automatiska system till befintliga trimplan.

RichardE är det en flybridgebåt du har? Ser nämligen så ut på bilden. Är denna vindkänslig i planing?

Vi har också en flybridgebåt men upplever aldrig att jag behöver använda trimplanen för att korrigera mot vågor från sidan. Dock används de flitigt i lite motsjö för att trycka ner fören genom vågorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är också lite inne på att montera zipwake alternativt ta mente marins automatiska system till befintliga trimplan.

RichardE är det en flybridgebåt du har? Ser nämligen så ut på bilden. Är denna vindkänslig i planing?

Vi har också en flybridgebåt men upplever aldrig att jag behöver använda trimplanen för att korrigera mot vågor från sidan. Dock används de flitigt i lite motsjö för att trycka ner fören genom vågorna.

Jag är ytterligare en som spanat in zipwake, och nu vet jag ju sen tidigare att vi har likadana båtar Ryds20DCI. Om jag inte minns fel finns det en bredd som är 600mm och det är max vad man får plats med på den delen av akterspegeln som är plan. Tror ni 2 st såna räcker på en nästan 10ton tung båt?!

 

Har idag inga trimplan alls så det lär ju inte bli sämre, men tråkigt om man inte riktigt blir nöjd.

 

//Jari

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Demontering:

I går började jag att demontera de gamla trimplanen, maskinskruv med spårskalle, mutter på insidan, massvis med sika i gängorna. Tack ock lov hade muttrarna på insidan kladdats fast i sikan så jag kunde få ut skruvarna med skruvdragare och långkäftad tång. Utan att någon höll emot på insidan.

Naturligtvis var det en massa bottenfärg i skruvskallarnas spår också.

 

Problem 1:

Så upptäcker jag att nederdelen av akterspegeln inte är rak, den är lätt konvex. Det finns en "passbit" bakom "gångjärnsplåten" till de befintliga trimplanen, men dessa är bara 40 cm långa. Interceptorerna är 60 cm, och dessa skall ha en rak eller slät yta att monteras på.

Jag får tillverka kompletternade passbitar, kilformade 20 cm långa tjocklek omkring 10 mm i ena ändan och kanske 15 mm i den andra. Sedan en bit på höjden så den matchar interceptorn,

 

Således får jag tillverka nya passbitar, frågan då av vad för material?

Kanske man kan bygga en gjutform av lister och tunn skiva utanpå akterspegeln och fylla med epoxy samt sådana dör kulor eller ballonger?

Det var rätt mörkt i går kväll, men jag tycker att nuvarande passbitar ser ut att vara av något syntetiskt material, men inte glasfiberarmerad plast. Skall undersökas närmare.

 

Eller om jag finner någon skärbräda av nylon, 115 mmm x 600 mm, ja det får väl bli minst två bitar, monterar dessa med lim och skruv, samt slipar av utsidan så att jag får en rak yta?

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller om jag finner någon skärbräda av nylon, 115 mmm x 600 mm, ja det får väl bli minst två bitar, monterar dessa med lim och skruv, samt slipar av utsidan så att jag får en rak yta?

 

Restauranggrossister (Martin o Servera, Axfood ...) brukar ha större o kraftigare skärbrädor i sitt sortiment.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Restauranggrossister har skärbrädor av polyeten upp till flera cm tjocka, jag har använt brickor av polyeten till bordsgenomföringar där man förr använde plywood el likn.

---

Alltså det här med Zipwake är ju inte riktigt något för mig men är tanken att det ska fungera som "anti-roll" system?

Större system känner jag till, fenstabilisatorer, FLUME-tanker mm som används på färjor. Fenorna krävde en del fart för att fungera.

Sen kom ju de system som användes på typ 20m motorbåtar tex Naiad som fungerar även för ankare, sjukt imponerande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset ned restauranggrossisterna!

Men jag skall kolla och mäta mer noga till helgen i dagsljus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är också lite inne på att montera zipwake alternativt ta mente marins automatiska system till befintliga trimplan.

RichardE är det en flybridgebåt du har? Ser nämligen så ut på bilden. Är denna vindkänslig i planing?

Vi har också en flybridgebåt men upplever aldrig att jag behöver använda trimplanen för att korrigera mot vågor från sidan. Dock används de flitigt i lite motsjö för att trycka ner fören genom vågorna.

 

Det stämmer, en flybridgebåt med raka axlar och helplanande skrov, ganska baktung. Den är vindkänslig i planingsfart. Vad jag förstått så är NW båtarna lite vindkänsliga. Har kamrater som har princess som inte alls upplever någon vindkänslighet. Jag hade själv en lite större Princess tidigare, den hade inte ens trimplan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det stämmer, en flybridgebåt med raka axlar och helplanande skrov, ganska baktung. Den är vindkänslig i planingsfart. Vad jag förstått så är NW båtarna lite vindkänsliga. Har kamrater som har princess som inte alls upplever någon vindkänslighet. Jag hade själv en lite större Princess tidigare, den hade inte ens trimplan..

 

 

Tidigare hade jag en båt med midskeppsmonterad motor och rätt lång rak axel, med rätt flack bottenvikel akterut.

Visserligen fick jag manövrera trimplanen på den också, men inte speciellt ofta, oftast en gång per resa, eller efter stor kursändring.

Nuvarande båt med motorn längst bak och drev, dessutom en spetsigare bottenvinkel. Detta renderade kramp i de fingrar jag tryckte på knapparna med.

Det blir då en stor vinst då jag förväntar mig att denna ständiga trimning sköts helt automatiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Restauranggrossister har skärbrädor av polyeten upp till flera cm tjocka, jag har använt brickor av polyeten till bordsgenomföringar där man förr använde plywood el likn.

---

 

Kollar nu på Ikeas hemsida, eftersom jag inte har någon behörighet att handla på grossistfirma, men jag kan fixa det ändå, men Ikea är mer lättillgängligt.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90202268/

"Legitim" skärbräda, 3409 x 240 mm, endast 15 kr styck, det går ju åt några stycken, om man monterar dessa med sikas montagelim + några skruvar, spelar det ju ingen roll om det blir någon skarv. Om det blir någon bit över kommer den ju till användning i byssan.. Eller i fiskelådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Restauranggrossister har skärbrädor av polyeten upp till flera cm tjocka, jag har använt brickor av polyeten till bordsgenomföringar där man förr använde plywood el likn.

---

 

Kollar nu på Ikeas hemsida, eftersom jag inte har någon behörighet att handla på grossistfirma, men jag kan fixa det ändå, men Ikea är mer lättillgängligt.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90202268/

"Legitim" skärbräda, 3409 x 240 mm, endast 15 kr styck, det går ju åt några stycken, om man monterar dessa med sikas montagelim + några skruvar, spelar det ju ingen roll om det blir någon skarv. Om det blir någon bit över kommer den ju till användning i byssan.. Eller i fiskelådan.

 

 

Polyeten är omöjligt att limma, kolla någon köksbutik, de brukar ha 2cm skivor

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Polyeten är omöjligt att limma, kolla någon köksbutik, de brukar ha 2cm skivor

 

Jag behöver inte så tjockt material som 2 cm.

Ok, omöjligt att limma, men det blir några skruv också som fixerar skärbrädan till skrovet, och sedan har ju Interceptorerna ett stort antal genomgående kraftiga skruvar, limmet funkar väl då bara som tätningsmaterial, kan ju då likagärna använda Sikaflex eller 3M eller BASFs likvärdiga produkter..

Ja ja vi får se, det blir ofta mer komplicerat när man tänker på problemet än då man skruvar med grejerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktigast är väl att slippa besöka IKEA?

--

PE är ett fantastiskt material, man kan såga, slipa fräsa. Men inte limma.

Jag brukar fräsa "kilar". Bara att skruva fast PE på en spånskivebit som skruvas ihop med en annan bit spånskiva med lite trä emellan i andra ändan så att det blir rätt vinkel mellan. Sen fräser jag med en överfräs men det går bra med handjagare och ett par stödlister.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Det stämmer, en flybridgebåt med raka axlar och helplanande skrov, ganska baktung. Den är vindkänslig i planingsfart. Vad jag förstått så är NW båtarna lite vindkänsliga. Har kamrater som har princess som inte alls upplever någon vindkänslighet. Jag hade själv en lite större Princess tidigare, den hade inte ens trimplan..

 

 

Tidigare hade jag en båt med midskeppsmonterad motor och rätt lång rak axel, med rätt flack bottenvikel akterut.

Visserligen fick jag manövrera trimplanen på den också, men inte speciellt ofta, oftast en gång per resa, eller efter stor kursändring.

Nuvarande båt med motorn längst bak och drev, dessutom en spetsigare bottenvinkel. Detta renderade kramp i de fingrar jag tryckte på knapparna med.

Det blir då en stor vinst då jag förväntar mig att denna ständiga trimning sköts helt automatiskt.

 

Då har du samma upplevelse som jag har.. Jag har struntat i planingsfart när det blåst för mycket, har inte orkat sitta och fippla som en dåre på trimplanen..

Ska bli skönt med automatik :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej,

Jag har kommit så långt att jag monterat mina 600s zipwakes på en uppljuten platta som är planare än kravet.

Mitt problem är att när jag testar interceptorerna blir momentet för högt...

Gult på alla utom en som blir röd?!?

Allt är nytt, ingen skit, inte bottenpwlatta ännu.

Någon som monterat och testat ännu?

Redigerad av Sebtho

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...