Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
TrippelA

Oljetryck Yamaha F70

Rekommendera Poster

Hej alla båtvänner,

Finns det någon som haft problem med oljetrycksgivaren till sin Yamaha? På instrumentdisplayen visas inte symbolen på skalan för oljetrycket. Men motorn verkar gå normalt och larmar inte för lågt oljetryck. Var kan felet ligga? I givaren eller instrumentet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Vad har du för typ av instrument, finns ju litet olika att välja mellan. Kan det vara den digitala Command Link enligt bilden nedan?

I så fall undrar jag ifall du menar att inget av de fem fälten i skalan enligt röda pilen nedan är blåfärgad? Eller syns kanske symbol/skala inte alls?

post-86835-0-04635800-1484217689_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas,

Mitt instrument är fyrkantigt, 6Y8 flerfunktionstakometer. Det är en LCD-skärm utan färg. MVH Lars 

 

Hej! Vad har du för typ av instrument, finns ju litet olika att välja mellan. Kan det vara den digitala Command Link enligt bilden nedan?

I så fall undrar jag ifall du menar att inget av de fem fälten i skalan enligt röda pilen nedan är blåfärgad? Eller syns kanske symbol/skala inte alls?

attachicon.gifyam.oil.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, tja...fyrkantig display utan färg.
Kanske just den modellen ur min tidigare länk ifall du scrollar ner litet, den ser ut enligt bilden nedan? (Enligt den bilden så har även den svartvita äldre varianten också fem stycken digitala visarfält på EN SKALA mellan Low och High?)

Som du nog anar så är det lätt att "knappa bort sig" i multifunktions-displayer. Därför frågar jag igen ifall du ser den femgradiga SKALAN men utan fyllt pekfält? Eller månne råkat "knappa bort" oljetrycks-SKALAN helt och hållet?

Detta med fyrtaktare och oljetrycks-övervakning är ju relativt nytt hos utbordare.

Tidigare hos tvåtaktare fanns bara nivå-övervakning i behållaren för tvåtaktsolja (om inte brukaren själv föredragit att koppla bort behållaren och blanda olja i bränslet på klassiskt manér).

Och sv/vita oljetrycks-displayer signalerar för mig litet 80-tal då fyrtaktare knappast fanns.
Dessa gamla sv/vita displayer är jäkligt bra och strömsnåla! Och även - genom skuggverkan - tydliga i skarpaste solsken. Oslagbara i tydlighet/strömsnålhet om man inte måste ha färg-display!?

Det jag funderar på är istället åldern på "display-knappologin" för fyrtaktare blev ju populära först under 90-talet. [En programmerare under 80-talet kan mycket väl ha lagt detta med fyrtakt och oljetryck litet åt sidan som en framtida litet krångligt åtkomlig "option". (Kanske gjort typen av sensor knepig att konfigurera för det behövdes knappast i då-läget (80/90-tal), även gjort konfigurering för tydligt SKALA litet användar-ovänligt dömt utifrån dagens retroperspektiv?)]

Hmm... av den anledningen ber jag dig igen att återkomma med exaktare uppgifter, gärna bilder på displayen, svara på frågan ifall du ser "DEN FEMGRADIGA TRYCKSKALAN" men inte pek/färgpilen m.m.
post-86835-0-10372500-1484401080.jpg


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas,

Stort tack för ditt engagemang och utförliga inlägg.

Det är just 2 displayerna som visas på bilden som jag har. Den femgradiga oljetryckskalan visas, men inte pekpilen. Nu läste jag i instruktionsboken att Oljetrycksnivå-mätare inte verkar vara standard förrän från F150 och uppåt. Det kan alltså så vara att motorn bara är utrustad med varning för låg oljenivå (den varningssymbolen visas när jag slår på strömmen) och inte någon "nivåmätare". Tror du att så är fallet? MVH Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det verkar bara finnas en enkel larmgivare enligt den HÄR FORUMTRÅDEN om F70.

Det är väl knappast nödvändigt att se oljetrycket så länge larm finns och fungerar!

Men i bilderna syns en modifiering där en extra tryckgivare kopplats via en T-koppling och ett kopparrör. Den vita klumpen med slangklämman under oljefiltret är den nya givaren. Troligen används inte Yamahas tryckmätare utan en separat. T.ex. Biltema har sådana med tillhörande givare.

Givaren för F150:n däremot borde funka ihop med ditt Yamaha-instrument.
Den drivs enligt bilden tydligen av 5V och skall ge 2,8V på tomgång med 4,5 kgf/kvcm.

Bildkälla pdf sid 97/313
post-86835-0-01833100-1484489069_thumb.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Tack för ditt svar. Jag nöjer mig nog med larmgivaren som finns där. MVH Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...