Hoppa till innehåll

maringuiden.se och BryggSnack använder cookies. Läs Information om cookies för information. För att dölja detta meddelande och acceptera klicka på knappen till höger:    Jag förstår!
Tisdag 28 mars 2017

Foto

Vilken styrpulpet?

styrpulpet båtköp

• Vänligen logga in för att kunna svara
3 svar till detta ämne

#1 spidsgatter

spidsgatter

Landkrabba

• Medlemmar
  • 2 inlägg

Postad 11 jan 2017 11:37

Behöver en styrpulpet, valet står mellan en Uttern 5201 (tidigt 90-tal) med 70 hk 4-takt yamaha 2012, eller en Seamaster 175 (07) med selva 4-takt 60 hk också 2007.

Båda ligger nu på drygt 90 000

Seamastern är ju lite modernare (i varje fall i skick och design) och har självläns, ungefär samma längd. Uttern ngt äldre modell av båt, lite råare och slitnare, något tyngre tror jag, men kanske stadigare, men ej självläns?

Båtkvalitet?

Hur vikta motorerna mot varandra? Är det värdefullaste att ha rel ny motor, lite starkare Yamaha från 2012 , eller är selva 60 hk på 9-10 år 4-takt kanske helt ok?

Skall åka 3 pers, ibland lite fler, transporter, på 4-5 distans, samt badturer o en del utflykter osv. 

Synpunkter?

#2 b_syrsa

b_syrsa

Örlogskapten

• Medlemmar
  • 104 inlägg

Postad 11 jan 2017 11:53

Bara en synpunkt:

Med självläns, glöm allt annat.

#3 spidsgatter

spidsgatter

Landkrabba

• Medlemmar
  • 2 inlägg

Postad 11 jan 2017 20:21

Bara en synpunkt:

Med självläns, glöm allt annat.

Tack,  utveckla  gärna lite.  Inser att självläns är skönt, men I Uttern finns en pump med nivåvakt och batteri  och  närhet till el på plats.

#4 Fjelie

Fjelie

Kapten

• Medlemmar
  • 88 inlägg
  • LocationSkåne

Postad 11 jan 2017 20:35

Jag hade valt Yamahabåten. Mest för motorn. Putsen på båten kan du fixa själv, om du känner ett behov. Naturligtvis är en självläns mycket positivt men en automatisk länspump och en liten solpanel räcker.

Även taggad med styrpulpet, båtköp

© 1996 - 2017 maringuiden.se