Hoppa till innehåll

maringuiden.se och BryggSnack använder cookies. Läs Information om cookies för information. För att dölja detta meddelande och acceptera klicka på knappen till höger:    Jag förstår!
Torsdag 23 mars 2017









Foto

Varmvattenuttag på Ford 2715


  • Vänligen logga in för att kunna svara
14 svar till detta ämne

#1 Thompa77

Thompa77

    Landkrabba

  • Medlemmar
  • 3 inlägg

Postad 10 jan 2017 22:05

Är det någon som har koll på var man lämpligast tar ut vatten till en varmvattenberedare på en Ford 2715E

#2 Gantika

Gantika

    Flottiljamiral

  • Medlemmar
  • 634 inlägg

Postad 11 jan 2017 08:29

Är det någon som har koll på var man lämpligast tar ut vatten till en varmvattenberedare på en Ford 2715E

http://www.uktractor...ual-compact.pdf

 

360 sidor, någonstans står det säkert


  • Thompa77 gillar detta

#3 Caribic410

Caribic410

    Hedersmedlem

  • Medlemmar
  • 2 922 inlägg

Postad 11 jan 2017 09:05

Är det någon som har koll på var man lämpligast tar ut vatten till en varmvattenberedare på en Ford 2715E


Hmmm... kylvattnet borde väl cirkullera i motorn och när termostaten öppnar cirkullera genom "kylaren"...
Du bör väl rimligtvis, om du så snabbt som möjligt vill värma, ta det innan termostat.. då får du å andra sidan ev onödigt bra kylning av motor... alternativt efter termostat, före kylare.. då får du långsammare uppvärmning men påverkar inte kylningen av motorn...
Båda sätten bör väl funka... hmmmm. Har faktiskt inte testat inte heller kollat upp hur det görs normalt... har nog med volym på vv beredare osv att göra.
Må ske kanske det ska sitta termostat även på vvb genomströmningen åxå?
Sorry för brytet av tråden med mtt fribasande men vore intressant om nån har en principskiss.
  • Thompa77 gillar detta
Tjäna!

#4 bhemac

bhemac
  • Silvermedlem
  • 6 798 inlägg

Postad 11 jan 2017 11:09

Generellt så värmer man en varmvattenbererdare genom att låta vattnet EFTER termostaten gå igenom VVB för att sedan fortsätta till kylare/värmeväxlare.

Till gångvärme tar man vattnet FÖRE termostad och skickar tillbaka det till sugsidan på cirkulationspumpen. 


  • Thompa77 gillar detta

"Allt man själv gör på sin båt måste minst hålla i 1000 år"


#5 Caribic410

Caribic410

    Hedersmedlem

  • Medlemmar
  • 2 922 inlägg

Postad 11 jan 2017 20:22

Generellt så värmer man en varmvattenbererdare genom att låta vattnet EFTER termostaten gå igenom VVB för att sedan fortsätta till kylare/värmeväxlare.
Till gångvärme tar man vattnet FÖRE termostad och skickar tillbaka det till sugsidan på cirkulationspumpen.


Gångvärme.?
Typ som i värmepaket i bil?
Tjäna!

#6 bhemac

bhemac
  • Silvermedlem
  • 6 798 inlägg

Postad 11 jan 2017 21:13

Typ som i värmepaket i bil?

 

 

Typ, ja.

Enklast är ett värmepaket från bil men det bör då sitta när motorn.

Eller en plattvärmeväxlare och ett värmesystem med radiatorer och/eller värmefläktar.

Funkar t.o.m. på en 9hkr motor.


"Allt man själv gör på sin båt måste minst hålla i 1000 år"


#7 Caribic410

Caribic410

    Hedersmedlem

  • Medlemmar
  • 2 922 inlägg

Postad 11 jan 2017 22:33

Typ som i värmepaket i bil?


Typ, ja.
Enklast är ett värmepaket från bil men det bör då sitta när motorn.
Eller en plattvärmeväxlare och ett värmesystem med radiatorer och/eller värmefläktar.
Funkar t.o.m. på en 9hkr motor.


Ahaa. Förstår. Hörs ju egentligen på namnet "gångvärme"... värme när motorn går.
Där ser man
Tjäna!

#8 smoegen

smoegen

    Konteramiral

  • Medlemmar
  • 915 inlägg

Postad 11 jan 2017 22:48

Nu på vintern bärgar jag gärna segel en timme innan jag är i hamn... då är det varmt och gott ombord när jag lägger till.... (29hk)

#9 bhemac

bhemac
  • Silvermedlem
  • 6 798 inlägg

Postad 12 jan 2017 00:38

Nu på vintern bärgar jag gärna segel en timme innan jag är i hamn... då är det varmt och gott ombord när jag lägger till.... (29hk)

 

Har du värmeväxlare till ditt värmesystem?


"Allt man själv gör på sin båt måste minst hålla i 1000 år"


#10 smoegen

smoegen

    Konteramiral

  • Medlemmar
  • 915 inlägg

Postad 12 jan 2017 00:45

Yes sir... men fråga mig inte hur det funkar... han som byggde båten var ingenjör inom kärnkraft... bara för mig att fatta hur toan funkar tog mig en vecka... =)

#11 Pentax

Pentax

    Hedersmedlem

  • Medlemmar
  • 3 826 inlägg

Postad 12 jan 2017 09:32

Yes sir... men fråga mig inte hur det funkar... han som byggde båten var ingenjör inom kärnkraft... bara för mig att fatta hur toan funkar tog mig en vecka... =)

 

Imponerande, jag skulle inte klara mig utan toa en dag!

 

 

:huh:


 Kalle


#12 Caribic410

Caribic410

    Hedersmedlem

  • Medlemmar
  • 2 922 inlägg

Postad 12 jan 2017 12:27

Yes sir... men fråga mig inte hur det funkar... han som byggde båten var ingenjör inom kärnkraft... bara för mig att fatta hur toan funkar tog mig en vecka... =)


Imponerande, jag skulle inte klara mig utan toa en dag!


:huh:


Håller med. Imponerad.. att "hålla sig" ett par dar e som att hålla andan i 5 minuter... sen börjar det "trycka på" rejält. :)
Tjäna!

#13 smoegen

smoegen

    Konteramiral

  • Medlemmar
  • 915 inlägg

Postad 12 jan 2017 12:48

Ja men lättnaden blev stor.. =)

#14 bhemac

bhemac
  • Silvermedlem
  • 6 798 inlägg

Postad 12 jan 2017 17:00

Lite OT:

Min toa klappade ihop, tvärstopp. Båten låg i Långedrag så jag pendlade 20 mil dit. Min lokal SeaSea butik hade en rejäl eltoa dessutom på rea så det blev affär. Eltoan släpades ombord och den gamla åkte ut. Den hade kunnat tömmas med medel som normalt bara används inom kemisk krigsföring. Slangen byttes och den nya baxades in. Då började det köra på och det blev plötsligt bråttom eftersom jag inte hade passérkort till hamnens toaletter. Fastsatt med en skruv blev det provkörning utan problem, dubbel lättnad så att säga!

 

Anledningen till stoppet var att slangen var full med saltkristaller, troligen pga tidigare ägare bara gjort nr 1 i toan.


"Allt man själv gör på sin båt måste minst hålla i 1000 år"


#15 Thompa77

Thompa77

    Landkrabba

  • Medlemmar
  • 3 inlägg

Postad 14 jan 2017 15:56

Generellt så värmer man en varmvattenbererdare genom att låta vattnet EFTER termostaten gå igenom VVB för att sedan fortsätta till kylare/värmeväxlare.

Till gångvärme tar man vattnet FÖRE termostad och skickar tillbaka det till sugsidan på cirkulationspumpen. 

Tackar! Det låter ju vettigt, Då är det ju bara att klura ut var man har tryck och sug på motorn.






© 1996 - 2017 maringuiden.se