Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Kronvik

Hur stort är ett roder?

Rekommendera Poster

 

Det borde faktiskt funka. Jag såg en instruktionsvideo, och utnyttjar man att båten drar åt ENA hållet då man backar, så kan man uppenbarligen vända snyggt genom att ge fullt roderutslag åt ANDRA hållet, och omväxlande ge gas bakåt och framåt, vilket, utan att man rattar överhuvudtaget, gör att båten vänder runt på en femöring. Torde funka bäst i vindstilla väder.

 

Skall övas!

Det tekniken trodde jag var allmänt känd. Funkade bra på Nimbusen, ävensom det där med "femöringen" mer tenderade att blir en femkrona,

Full fart bakåt i två sekunder gjorde att aktern flyttade sig omkring 10-15° åt sidan.

Men då hade jag en propeller med ganska hög stigning, ungefär som trådskaparens.

Denna teknik funkar sämre på nuvarande båt eftersom den har ett reglage med elektronisk fördröjning mellan växellägena, men det funkar om han har tiden med sig. Denna båt har dessutom duopropeller, som då enligt reklamen och kanske enligt propellerteori vara neutral mot skovelhjulsefekten, men inte då... den drar åt styrbord vid back.

Sedan kan jag tänka mig att tekniken också fungerar bättre i en båt med varvvillig bensinare, än i en med en trög diesel.

 

...

 

 

Så trodde jag och,

de flesta skriver att de ger kraftig gas i "puffarna" och så blir det gärna med enspaksregelage, vilket tydligen alla vill ha idag.

Jag har ett tvåspaks, vilket jag tycker är en fördel i dylika manövrar, varvtalet på maskinen strax över tomgång, sedan regelerar jag fram och back på detta varvtal tills båten hamnat där jag vill ha den.

Att dra på högre varv sätter i första skedet bara fart på vattnetv vilket tar med sig båten i en okontrolerad rörelse, ni kanske har gått ut ur en sluss som sista båt och upptäkt hur svårt det är att styra i det oroliga vattnet som alla propellrar satt fart på.

 

Små " puffar " med propellern som bara flyttar aktern, inte vattnet är min melodi.

Sen kommer det ju alltid situationer där man är nödd att varva till ordentligt för att panikmanöverera.

 

Lite OT men berör ämnet;

Jag blev kallad till en båt, ny ägare begangnad båt.

Det var något fel på styrningen, enligt kvinnan som skötte ratten, den svänger åt fel håll!

Men inte alltid!

 

Nu började jag bli riktigt nyfiken, kollar hela styrningen, allt ser OK ut, inget löst eller trögt.

 

Jag ska visa säger kvinnan, sätter sig på förarplatsen och kommenderar oss att lägga av förtöjningarna, båten ligger långsides kajen, hon ger fullt roder ut från kajen, båten glider utmed kanten, fören svänger inte ut klagar hon.

Jag ber henne stoppa, förklarar att det är aktern som svänger in mot kajen, och den tar emot så svängen är omöjlig att genomföra.

 

Kvinnan; Ja men då måste det väl vara något fel på styrningen! I lite "skarp" ton.

 

Mannen skiner upp, ja men då svänger båten som en truck, svänger med bakändan, säger han med ett glatt flin.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag noterade en annan sak när jag såg sin bild. Avgasutsläppet. Med den lösningen blir det lätt soligt på akterspegeln. Det finns ett avloppsrör av PVC som passar exakt i det hålet, knö in en bit sådant som är 5cm länge än badbryggan och skruva fast det där längst ut. Då får du bort sotet från akterspegeln och det blir dessutom lättare att kontrollera att du har cirkulation på kölvattnet/sjövattnet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid in- eller utgång ur slussar bär sig alltid båten konstigt åt, det bir sällan som man tänkt sig, det är så mycket rörelser i vattnet som påverkar båten på olika sätt.

Möjligen ett Panamax fartyg som bara är obetydligt mindre än slusskammaren kanske beter sig mindre oroligt... kanske.

Inför en planerad "götakanalkryssning" i augusti 2005, studerade jag så gått som samtliga slussar på östgötasidan, jag spg väl inga missöden eller tillklantade situationer, men jag såg såväl fritidsbåtar som yrkesfartyg som lätt hamnade litet fel. Jag hade köpt en båt på ostkanten, som jag tänkte segla hem, men det blev lastbil med trailer istället... Mest beroende på att jag inte då kunde ta ledigt från jobbet i 7-8 dagar. Jag har. Ba.ra slusseefarenhet från Trollhättekanal och Dalslands kanal. Ja och kanal 16 då på VHF:en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul, Pentax, jag har väl haft en känsla av att det knappast är bara nackdelar med tvåspaksreglage. Ofta gasas det väl mycket vid manövrering i hamn, själv går jag efter regeln "Slow is pro"

Det gör att en orutinerad person som jag och min besättning (läs: fru), får det att fungera hyfsat då vi lägger till. Eller ut.

 

Tack Georg_Ohm för avgasrörstipset, det skall jag sätta bakom örat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som säsongsavslutning på detta ämne, kan jag tala om att rodret är oförändrat sedan förra säsongen, och planer forfarande finns att förstora det, mest då framför hjärtstocken, för att  få bättre styrverkan utan att det börjar gå tyngre att styra.

 

Roderverkan blev mycket bättre så jag lade märke till att ena ändlägesbegränsaren hade trillat bort. Ställde in rodret för ett maxutslag på ca 35 grader, och nu styr det betydligt bättre med fullt utslag. Inte bra om rodret svänger för mycket, förstås.

 

Sist och slutligen var det ingen som kom med något påstående om att ett roder kan bli för stort, så det är väl bara att bygga på av hjärtans lust!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En NACA 00-profil på rodret ger bättre styrförmåga, rodret stallar inte lika lät. Den profilen används ofta på segelbåtar.

 

Profilen bör komma mest till sin rätt i låg fart, i högre funkar ju rodret bra oavsett form.

 

Frågan är om det är värt att lägga tid och pengar på att spackla upp rodret på en Nimbus?

Någon som prövat på motorbåt?

 

Tillägg:  Hittade en sida som beskriver hur ett bättre roder funkar på en Nauticat, http://hbteknik.se/teknik/roder/roder.htm

 

Mackey

Redigerad av Mackey
Tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, Mackey, för länken. Mängden pengar man måste sätta på att forma om ett liter roder på en Nimbus 26 är försumbar, det är ju ett intressant projekt dessutom. Jag har nog tänkt på någon form av NACA profil, idén med profiler förstår man då man hållit på med modellflygning. Mitt roders framkant går precis runt hjärlstocken, och där finns nog mycket att skaffa, om man förlänger rodret framåt ca en fjärdedel av dess nuvarande yta.

I högre hastighet är det inget fel på styrfömågan, det är ju i hamnfart som den kunde vara bättre, oftast precis över stillastående, under egentlig styrfart.

Såg filmklipp på Youtube om "Kitchen rudder", det verkade vara en intressant konstruktion.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förefaller som om Rabelle kommer till Skärhamn på träbåtsfestivalen.

Kitchen rudder tipsade jag den ts som håller på att höja taket på sin båt i annan tråd.

Och nu ligger det ett sådant köksroder i min källare! På att av arbetsborden, i skala 1:25 eller någonting sådant, tillhör egentligen en tillbehörssats till ett modellbåtsbygge, en hugad spekulant finns redan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu, på grund av experimentlusta sparkar jag liv i min gamla tråd.

Då vi precis skaffat båten svängde den ibland nästan inget alls, och det kunde stå som en fontän med vatten bakom båten, då man styrde dikt styrbord, och drog på lite gas. Det visade sig att en roderutslagsbegränsare trillat bort. Då jag begränsade roderutslaget till ungefär 35 grader åt vart håll, blev det bättre.

Fortsättnigsvis har jag irriterat mig över Nimbusens begränsade styrförmåga, och beslöt i vintras att det skall göras nåt åt saken i vår.

Rodret borttaget, och en skiss över modifieringen inritad på matrisskrivarpappret.

pp110.jpg.b0cfea7f22686f564f9f984b3bb805dc.jpg

 

ca20% av rodrets yta kommer att vara framför hjärtstocken efter denna ombyggnad.

Fram med vinkelslipen för att ta bort bottenfärgen:

pp111.jpg.dba3803edd19b8eda2cf821d70028eeb.jpg

 

Det tog en stund att få bort färgen, och att försöka göra ytan slät så gott det gick. Och Attans, vad det började klia på armarna!

pp112.jpg.0636ef1f0fb7294219f781c3d67e4d68.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ombyggnadsarbetet utfördes med två olika tekniker, ifall man kan kalla det tekniker.

Framkanten på rodret gjordes av en bit polyuretanplatta, som snickrades till för att passa runt rodrets framkant. Polyuretanet limmades fast med glasfiberspackel från en ny burk, det där lösaste :). 

En liten "form" byggdes upp med brunt paketeringstejp och en remsa polyuretan. Formen fylldes sen med glasfiberspackel. Framkantens skarv mot rodret spacklades också litet.

pp113.jpg.e6fceb05fbb15456a4c9ac89cff0d985.jpg

 

Här är resultatet före slipning.

pp114.jpg.01a1ee6bae163a0b7c993e2bb6cc5600.jpg

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då rodret var färdigspacklat och slipat, kunde plastarbetet påbörjas. Jag skruvade fast rodret i skruvstädet. 

 

pp115.jpg.9623ffa7d9b175a2501aca33f9ace75f.jpg

 

Klippte sen till glasfiberduk, så det skulle räcka till tre lager runt hela rodret. Mitt gamla polyesterharts hade blivit till klimpsoppa, så jag måste inhandla litet nytt. Jag blandade 400 ml harts, och satte i exakt 2% härdare på ögonmått. Det funkade så bra, att en tredjedel härdade i burken, lämpligt då jag hade lagt två lager.

Efter en skvätt nyblandat, och ett sista lager duk, ser rodret nu ut såhär:

 

pp116.jpg.d65656a6e28e30303b842de4c8516307.jpg

Resultatet är helt okay men det blir givetvis att spackla litet. De blå strecken är det jag ritade på duken då jag klippte till. Det gör inget. Rodret kommer att vara under vattnet hela sommaren, och det skall bli svartmålat efter några varv epoxy.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det blir något till slut och att vi får ta del av resultatet.

Ska bli spännande att få höra hur styrfärmågan förändrats.

 

Vissa saker tar längre tid än andra... 🐌

...men plötsligt händer det!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Mackey:

Vissa saker tar längre tid än andra... 🐌

...men plötsligt händer det!!!

 

Ja, det är ju så enkelt att lämna det som det var, för det funkade ju som det var, även om det funkade.... sådär. 

Ja, det skall bli intressant att se om det blir någon märkbar skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vidare uppdatering om roderprojektet:

Efter glasfibret kommer spacklet. Eftersom epoxyspacklet jag fick tag i härdar på 20 timmar, vill man ju inte spackla många gånger, så efter en rejäl behandling ser rodret ut som en glass.

 

pp117.jpg.15ee8f03e2aaab0ff499cc9620cca8e2.jpg

 

Naturligtvis blev det ett par missar, så det blev att spackla lite mera, och sen vänta ett dygn till.

På spacklet kom ett par varv Hempel Light Primer epoxygrundfärg.

pp118.jpg.f7180f6debbd0c470ab3a0367b4a89ac.jpg

 

Observera bakkanten på rodret, som har ett kantigt avslut. Eftersom man inte kan ha en knivskarp bakkant på rodret, så är ett kantigt avslut som detta en bra lösning. (Jämför rodren på en SaabJ35 Draken). Borde bara det ge bättre roderrespons, då bakkanten förr var rund

 

pp119.jpg.108ed4f615a261ac3084165fbc15ab15.jpg

 

Efter grundfärgen blev det ett par varv bottenfärg. Hempel EcoPowerCruise, självpolerande giftfri färg som vi använt i flera år.

Redigerad av Kronvik
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till sist en jämförande bild. Övre bilden är tagen hösten 2016, då vi precis hade köpt båten, det är också första bilden i den här tråden. Jag tror förra ägaren hade slarvat med bottenmålningen sista säsongen :)pp120.jpg.20a48fa337a0a3069ed3d9a406b47c48.jpg

 

Nedre bilden är tagen idag (juni 2019) Mycket har hänt, backslag, propeller, axel och stävlager har blivit bytta, och nu har rodret fått ny form. Nu är det spännande att se hur och om styrandet har ändrats!

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt!

Och blank propeller har du också fixat!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det :)

Det blev en del pyssel med propellern. Någon sade att det inte behövs nån anod till en bronspropeller, men den nya vackra guldfärgade såg hemsk ut efter en säsong. Jag polerade den förra våren, det tog nog nån timme, och efter en säsong med zinkanod i propellermuttern, ser den riktigt fin ut. Ny anod på bilden, över halva försvann på en sommar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt bra jobbat Kronvik,

Det ser mycket välgjort ut,

Hoppas nu att det blir en förbättring i hamnarna😋

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåja, nu efter att ha sjösatt båten och varit ut ett par gånger kan följande konstateras:

 

#1

Det som kunde ses som en eventuell nackdel visade sig inte vara det, nämligen motståndet i vattnet. Toppfarten efter sjösättningen var den bästa uppnådda hittills någonsin, dessutom i svag motvind och med tre personer ombord.

#2

I vindstilla kan marginell styreffekt åt båda håll märkas vid backning, det har jag inte märkt förr.

#3

Styreffekten vid tomgångsvarv blev klart bättre.

#4

Styreffekten blev MYCKET bättre vid gaspådrag, kring 1000 varv och knappt två knop. Styrradien minskad med minst en tredjedel. Det var detta jag var ute efter, för svängning i hamnen.

 

Omdöme efter mycket begränsad erfarenhet:

Inga nackdelar, definitivt värt besväret, då jag annars inte hade så mycket som skulle göras på båten. Dock tidskrävande, det hela tog ju en knapp vecka, lite pyssel varje dag.

Rodret kunde säkert vara nästan dubbelt större, det borde gå mycket lägre ner. Som det nu är, styr rodret bara en del av propellerströmmen. I vår steniga skärgård är risken att köra på grund så stor, så jag kommer av denna anledning inte att förlänga rodret neråt.

 

Poäng:

❄️❄️❄️❄️   4/5 bogpropellrar "Kunde vara större"

  • Gilla 2
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra jobb,kul när det blir bra efter en del vinterslit:) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-22 vid 14:32 skrev Kronvik:

Nåja, nu efter att ha sjösatt båten och varit ut ett par gånger kan följande konstateras:

...

Poäng:

❄️❄️❄️❄️   4/5 bogpropellrar "Kunde vara större"

 

Tack för återrapportering av arbete och resultat, kul att det blev såpass bra.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till förbättringen. Jätteskoj med uppföljning och utvärdering. Verkar ju givit bra utdelning på bara en veckas jobb .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Mackey:

Tack för återrapportering av arbete och resultat, kul att det blev såpass bra.

Tack för den kommentaren. Det är faktiskt ofta uppföljning och resultat inte blir inskrivet, och det är ju tråkigt, speciellt om nån efteråt har samma dilemma, och undrar hur det gick.

 

4 timmar sedan skrev Botved:

Grattis till förbättringen. Jätteskoj med uppföljning och utvärdering. Verkar ju givit bra utdelning på bara en veckas jobb .

Samma mängd tack  här :)

 

Fortfarande lämnar styreffekten övrigt att önska, men för att få nån större förbättring nu, så skulle man nog vara tvungen att bygga rodret neråt, och i vår steniga skärgård försakar jag gärna litet styrförmåga, om det kan leda till att rodret inte faller av ifall (då)  jag kör på grund. Jag såg igår med viss avundsjuka på en 30' segelbåts förmåga att gira snävt i hamnen då den gick för maskin...

 

MEN. Det blev bättre än det varit, och det är huvudsaken. Det är skoj då man lyckas med en modifiering, så det blir mer plus än minus. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Botved:

Grattis till förbättringen.

Ja, kul när det funkar.

Fast jag är lite besviken på att det inte blev ett Kitchen roder. Men, du kan ju och vintern är lång!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2017-01-17 vid 07:37 skrev Georg_Ohm:

enligt propellerteori vara neutral mot skovelhjulsefekten, men inte då... den drar åt styrbord vid back.

Den yttre propellern är mindre än den inre. Hur matematiken fungerar där vet jag inte men det finns kanske någon här som kan förklara?

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Kronvik:

Jag såg igår med viss avundsjuka på en 30' segelbåts förmåga att gira snävt i hamnen då den gick för maskin...

 

Hade den bogpropeller?

Är man lite van så går det att få till snygga svängar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En segelbåt som går framåt har en enorm roderyta att använda. Svårare vid back och om man har en "folding propeller" (en som viker ihop sig vid back, vet inte vad de kallas på svenska) så blir det i stort sett omöjligt att styra eller ens backa.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är måttligt förtjust i folding propeller, mest beroende på att jag hade en av de första generationerna. Men de har blivit enormt mycket bättre. Idag är det mest priset som skiljer mot en fast.

Ställbara propellrar gillar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Baxlaget:

Den yttre propellern är mindre än den inre. Hur matematiken fungerar där vet jag inte men det finns kanske någon här som kan förklara?

Detta är nog kanske, eventuellt ett bra exempel då det blir konflikt mellan teori och praktik.

Det finns nog en knivskarp matematisk formel för detta, bara det att havet eller de fysiska lagarna inte har läst samma kurs i avancerad matematik....🤣

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det blivit några ”svängar” i sommar tro?😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...