Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BerraS

Begagnade båtar till salu? eller inte?

Rekommendera Poster

Då gamel båten är borta sen ett tag, så söker vi annan båt. Som många andra har jag kollat läget på blocket, samt andra säljsajter ett bra tag nu, och vad förvånad jag blir att många båtar säljs inte... :) MEN dom hänger på blocket, eller Yachworld etc några veckor, för sedan att dyka upp igen MED SAMMA PRIS... men va f... tror säljarna att den den sista idioten fortfarande inte är fött... Det finns jo en orsak till att båtjäveln inte säljs PRISET ÄR FÖR HÖGT.... Har lagt lite bud "här och där" ibland bra nära begärd pris men inte blir det affär. Vill dessa båtägare egentligen sälja sina båtar eller vad är det frågan om?

Fundersam köpare.

Redigerad av BerraS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det verkar inte riktig klokt. Under ett antal år har jag bevakat segelbåtar 100-500tkr. Det är lätt att vilka priser som gäller, det är de båtarna som säljs. Ändå ligger det en massa båtar till salu för betydligt högre priser.

Just nu, i januari, liger det båtar till priser som var osäljbara i somras. De lär få vårytrusta, sjösätta och i bästa fall sälja för 50-100tkr mindre i sommar, i bästa fall.

Titta lite på en båt förra våren. Strax före midsommar sänktes priset med 50%, då dök det upp en idiot som köpte dvs jag. Sjösatt, vårutrustad och med betald båtplats säsongen ut i Långedrag. Den säljaren tänkte till men de flesta verkar inte ha något att tänka med. Beg båtar kommer inte att gå upp i pris.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror väl helt på hur sugna de är på att sälja. Jag hade själv för många båtar för ett år sedan, så jag lade ut en till försäljning. Mest för familjefriden, jag hade gärna behållt den då jag inte ser fyra båtar som ett problem...

Så jag lade upp en annons med ca60% högre pris än vad jag köpte båten för två år tidigare, i hopp om att den skulle bli trögsåld. Men icke, båten blev såld utan prutförsök och ett par andra spekulanter ringde under tiden. Samma båtmodell låg samtidigt ute för "nästan bortskänkes"-pris.

Av de fyra som hörde av sig var bara en från sverige, båten gick till Lettland.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, vi vill alla ha så mycket som möjligt för båten när det är dax. MEN säljs inte båten efter nte försöket på blocket, kanske man måste fundera över om man ligger rätt i pris, eller?

 

Kan va så att många slänger ut en annons för att kolla intresset, men egentligen inte vill sälja till marknadspris.

Redigerad av BerraS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan väl finnas hur många anledningar som helst till att båtar säljs eller ej.

Som alltid är pris en sak.. kostnad en annan och dom tillsammans bara en liten faktor av fler i en ev överenskommelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan va så att många slänger ut en annons för att kolla intresset, men egentligen inte vill sälja till marknadspris.

 

Så är det säkert i många fall men inte alla. När säljaren är 83 år tror jag inte de bara vill kolla marknaden.

Den jag köpte av var 77 år och hade haft en stroke. Efter köpet sa han att priset egentligen inte var så intressant. Bra pension, betalt hus osv, han hade så han klarade sig. Det viktigaste var en smidig affär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med en del er andra som svarat i denna tråd, priset är inte allt. Ibland får man känslan av att folk jagar ett bra pris och inte en bra båt. En beg-båt går inte att jämföra med en beg-bil där t.ex Vovlohandlaren går in i prislistan och säger "jaha, en V70 från 2011 med 10 000 mil på mätaren är värd exakt 110 000:- ". En beg-båt kan variera mera i skick.

De gånger jag har köpt beg-båt har det i samtliga fall varit till ett något högre pris än vad marknaden i övrigt ansett att båtmodellen borde kosta. Men jag har samtidigt sett fördelen med att köpa en välskött och uppgraderad båt då jag sluppit överraskningar och en massa arbete och istället kunnat glädja mig åt en fin båt från dag 1.

Jag tror att en del av de båtar, inte alla, som annonseras ut är i ett välskött skick och att ägaren därmed lägger sig på ett något högre pris och hoppas på att den rätta köparen infinner sig. Sedan finns det naturligtvis lycksökare också som ibland kan ha tur att få bra betalt för sin häck. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan jämföea med ett hus.

Huset ifråga i fint skick, inget liknande byggs idag.

Över 30 budgivare från början alla utom två hoppade av 10% över utgångsbud.

Sen gick huset upp ytterligarenästan 40% då den ene budgivarens budget var överskriden.

Hade det varit "bara" 29 budgivare, om den ena av de två sista inte varit med, hade utgången varit en helt annan...

Så "rätt" köpare kräver nästan minst två "rätta" för att priset ska upp.

I fallet med huset, ur mitt sätt att se... är huset i sig värt minst ytterligare 1.5-2 ggr pengarna... men inte som kortsiktig investering. Att bygga samma kostar minst 2ggr.. plus tomtjobb mm. Så att bo där är en kanoninvestering.

Att däremot köpa för att slka snabbt skulle jag inte satsa på för den pengen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker absolut du kan jämföra med en beg bil.. Visst du har Km på en bil, och h på en båt och årsmodell. Även på bilen betyder skicket mycket om du får bra eller dåligt betald, utrustning etc skiljer också en hel del på bilar.

MEN nu va det inte dom båtarna som säljs som va intressanta, det e dom som inte säljs. Trots otaliga försök på blocket, med samma pris hela tiden så säljs inte båten, hur kommer det sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkert så att många båtar ligger ute till försäljning bara för att man vil sälja om man får bra betalt, annars kan det vara. Säljaren annonserar med rätt pris för hen. Sedan kan ju köparen och alla andra tycka vad hen vill om det korkade i detta.

 

Jag tycker jämförelsen med hus ät mera rätt än jämförelsen med bil, eller båt ligger väl lite mitt emellan egentligen.

  • En bil saknar i princip något värde efter tio år eller 20 000 mil eftersom den tekniska livslängden har passerats. Det är få som byter motor, låter en sadelmakare klä om sätena eller byter ut alla instrument mot modernare.
     
  • En båt som sköts om någorlunda bra har ett förhållandevis högt värde efter 10 år och den tekniska livslängden på en plastbåt är väl inte riktigt klarlagd ännu förutom vad det gäller motor, segel, textilier och el/instrument. Det är sådant som också oftast byts eller renoveras succesivt vilket gör att värdet bevaras betydligt bättre på en båt än på en bil.
     
  • Ett hus håller åtminstone i hundra år. Även hus måste underhållas för att inte bli förstört och de underhålls också genom åren.

Båtar och hus skiljer sig från bilar genom att de underhålls och att utrustningen varierar mycket mellan olika exemplar.

 

En annan sak som skiljer båtar och hus från bilar är att båtar och hus är i bruk under lång tid och att priset därmed innehåller en del inflation som gör att värdet ser ut att sjunka mindre än vad det egentligen gjort.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bil däremot kan ju gå upp väldigt om den blir tillräckligt gammal..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För hus finns den icke intuitiva s k Lindyeffekten. Den förväntade kvarvarande livslängden är längre desto äldre huset är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som ett upslag till bolagsnamn.. om man skulle börja bygga hus...

"Lindyhus"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men undrar när vi ser botten på prisraset på våra 80talsbåtar... Visserligen så värderas ju båtar lite olika i olika länder, mötte en galen tysk som ville betala rätt så bra för min båt, problemet är att jag gillar båten och att byta båt innebär en massa timmar innan nästa objekt är som jag vill ha det...

 

Men jag erkänner, förnuftet säger att jag borde ha sålt.... skulle tro att inom några år så får jag vara glad om jag får 100,000...

 

I vart fall när det gäller segelbåtar så ser du ju ut som att marknaden efterfrågar större båtar med mera innerutrymmen... Att dessa skutor är så stora att de måste förboka plats i gästhamnarna verkar ju folk kunna leva med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT: Vad gäller hus (I alla fall i Stockholm) så är läget minst lika viktigt som själva huset vad beträffar priset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att priserna på blocket har en stor del av sentimentalt värde blandat med inköpspris, skick osv. men när det gäller försäljningsuppdrag hos båtfirma tror jag att det är få säljare som blir riktigt nöjda. Dels så tar båtfirman en viss % och sen tror jag båtfirman ändå har en bättre koll på marknaden (oftast) och på så sätt går ut med ett lägre pris än vad säljaren har värderat sin båt till.

 

Jag lyckades få ner min nyinköpta båt från 895tkr till 740tkr som var ett försäljningsuppdrag vi båtfirma. Det satt långt inne hos säljaren som värderade sin kära båt på ett helt annat plan men denne insåg till sist att det är marknaden som styr.

 

Håller även helt med om att det är mer lämpligt att jämföra båt och hus än båt och bil. Det är min förra båt, Saga 27 från 1973 ett bevis på. Fått många gånger höra att det är den finaste Saga 27 de sett och det har med hur tidigare ägarna har skött och renoverat den med att göra. Jag valde även vid inköp att betala mer för den än andra risiga, nyare båtar av samma modell vilket jag tycker går att dra raka paralleller till husköp!

 

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att priserna på blocket har en stor del av sentimentalt värde blandat med inköpspris, skick osv. men när det gäller försäljningsuppdrag hos båtfirma tror jag att det är få säljare som blir riktigt nöjda. Dels så tar båtfirman en viss % och sen tror jag båtfirman ändå har en bättre koll på marknaden (oftast) och på så sätt går ut med ett lägre pris än vad säljaren har värderat sin båt till.

 

Jag lyckades få ner min nyinköpta båt från 895tkr till 740tkr som var ett försäljningsuppdrag vi båtfirma. Det satt långt inne hos säljaren som värderade sin kära båt på ett helt annat plan men denne insåg till sist att det är marknaden som styr.

 

Håller även helt med om att det är mer lämpligt att jämföra båt och hus än båt och bil. Det är min förra båt, Saga 27 från 1973 ett bevis på. Fått många gånger höra att det är den finaste Saga 27 de sett och det har med hur tidigare ägarna har skött och renoverat den med att göra. Jag valde även vid inköp att betala mer för den än andra risiga, nyare båtar av samma modell vilket jag tycker går att dra raka paralleller till husköp!

 

/N

Ang. båtmäklare/begagnathandlare så är min bestämda uppfattning att ett par av dessa, bl a Eriksson marine och han som förut hade krönika i ViB eller Båtnytt, påtagligt bidrog till att förstärka raset som var för ett antal år sedan genom frekventa uttalanden i både Tv/radio och tidningar för att spä på nedgången ytterligare. Allt så klart helt för egen vinning för att få sälja mer båtar och få provision trots en trög marknad.

 

Alla håller säkert inte med om detta men det är min uppfattning iaf. Själv sålde jag ingen begagnad båt under perioden så jag är inte någon besviken gnällis som själv förlorade pengar.

 

Håller med om att jämförelsen båt-hus är mer relevant än bil-båt. MEN det håller på att ändras. Den yngre generationen båtköpare är inte alls lika intresserade av mecka, ev. byta motor mm mm. Det ska vara nyckelfärdigt och "bara fungera". Man vill ha vinterförvaring ink. service etc etc. De tjänsterna ökar mycket i efterfrågan för varje år. Sedan finns det såklart undantag men generellt sett är det en "bekvämare" generation som ska ut på sjön nu.

 

Tillbaka till ämnet så är det nog ganska många % av båtarna som ligger ute som ligger där för att testa marknaden eller för att man funderar/diskuterar hemma om man ska sälja eller inte etc. Det kostar ju nästan ingenting att annonsera idag så det är väldigt lätt att lägga ut en annons för se om man kan få den summan man tänkt sig/vill ha (oftast klart högre än marknaden är beredd att betala).

I den "stora båtvärlden" Medelhavet mm så är ju nästan allt till salu hela tiden (spec. superyachts).

Redigerad av thundergod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Thundergod, Många testar marknaden genom att lägga ut en annons -ifall man har tur kanske någon köpare nappar.

Och ja, i andra delar av världen är det vanligt att allt är till salu hela tiden. Känner till en kille som köpte en superyacht här i Sverige och börja med att annonser ut den direkt, men han har nu haft den ett par år och nyttjar den flitigt. Skulle någon nappa på priset säljs den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns de som vill testa priset men de flesta vill nog verkligen sälja. Med viss förtjusning brukar jag följa med och kolla på båtar som är till salu. Väldigt ofta hör an typ "men jag har kostat på så mycket" samtidigt som de så gärna vill sälja. Men de klara inte den mental delen att "förlora" pengar trots att sunda förnuftet borde säga dem att ju längre tiden går, desto mer förlorar  de.

Marknaden bestämmer priset, ingen annan.

Priserna kommer aldrig att stiga, möjligen sjunker priserna lite långsammare. Det moderna människor vill ha är bekväma båtar (micro?) och som kräver lite arbete och/eller underhåll. Moderna människor har varken tid eller intresse att fixa en massa med båten.

Enligt en mäklare så är det enklare att sälja en segelbåt för 900tkr än en för 300tkr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu är det ju i princip gratis att låna så varför köpa en äldre billigare båt när man lika gärna kan köpa en ny dyrare båt. Om räntekostnaden är 12 000:- kr/år eller 4 000:- kr/år har ju relativt liten betydelse. Troligen blir årskostnaden inkl. UH ungefär samma för de båda båtarna, i alla fall till den nyare båten måste börja underhållas.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu är det ju i princip gratis att låna så varför köpa en äldre billigare båt när man lika gärna kan köpa en ny dyrare båt. Om räntekostnaden är 12 000:- kr/år eller 4 000:- kr/år har ju relativt liten betydelse. Troligen blir årskostnaden inkl. UH ungefär samma för de båda båtarna, i alla fall till den nyare båten måste börja underhållas.

 

Mackey

Om "man" inte vill låna då?

Alla vill inte vara skyldiga pengar även om månadskostnaden för stunden är försumbar.. fast det ger ju öppningar till billiga nyare båtar om räntan skulle gå upp några procent.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med här.

Att låna till båtar som värdet sjunker på (som det verkar idag i alla fall) känns fel. Den dagen man vill/måste sälja blir det jobbigt - i alla fall om man inte amorterat i takt med värdeminskningen. Kanske är det också förklaringen till båtarna i ursprungsfrågan med "fel" pris; ägarna har lån på båten på den önskade de måste kunna lösa?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade skrivit något ungefär som Caribic410 och Peter_K, men tyckte det var mer intressant att låta andra skriva dessa svar.

 

Jag tror det kan bli jobbigt när 900 000:- kronorsbåten ska säljas om några när spekulanterna bara önskar nya ocg UH-fria båtar.

 

Det kanke ändå är så att båt och bila blir mer och mer lika, just nu i alla fall. Om ingen har lust att vårda och underhålla båten blir den ju mer lik en bil som körs till den är "förbrukad".

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För den intresserade kan meddelas att detta beteende inom ekonomi och psykologi (speciellt behavoural economics) kallas för the endowment effect. Exempelvis ägarnas större värdesättande än marknaden i övrigt. Speciellt när det inte finns publicerade marknadspriser tillgängliga. Kan leda till färre transaktioner och därmed än förre marknadspriser. Vi är mänskliga helt enkelt och därmed inte särkilt rationella.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Träffade en kille <30år som precis köpt båt för >1mille. "vad får du för den om 5 år när du tröttnat".

"Skit samma, då har jag ett bättre jobb och tjänar det dubbla".

 

Jaja, kanske tur att man inte har den optimismen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade skrivit något ungefär som Caribic410 och Peter_K, men tyckte det var mer intressant att låta andra skriva dessa svar.

 

Jag tror det kan bli jobbigt när 900 000:- kronorsbåten ska säljas om några när spekulanterna bara önskar nya ocg UH-fria båtar.

 

Det kanke ändå är så att båt och bila blir mer och mer lika, just nu i alla fall. Om ingen har lust att vårda och underhålla båten blir den ju mer lik en bil som körs till den är "förbrukad".

 

Mackey

Båt-typ typ likbil..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade skrivit något ungefär som Caribic410 och Peter_K, men tyckte det var mer intressant att låta andra skriva dessa svar.

 

Jag tror det kan bli jobbigt när 900 000:- kronorsbåten ska säljas om några när spekulanterna bara önskar nya ocg UH-fria båtar.

 

Det kanke ändå är så att båt och bila blir mer och mer lika, just nu i alla fall. Om ingen har lust att vårda och underhålla båten blir den ju mer lik en bil som körs till den är "förbrukad".

 

Mackey

 

Om några är är 900-tkr-båten värd 700-tkr och fortfarande fullt säljbar. Tycker mig se att det är bra snurr både på blocket och hos mäklare på båtar från sekelskiftet och framåt. Är de väl skötta känns det fullt moderna och har den komfort som efterfrågas. Navigationsutrustningen är väl det som avslöjar ålder om den inte uppdaterats...

 

GDS-båtar från 80-talet är det tufft med. Jag har sett några exempel på båtar som varit till salu i flera år, men där ägarna varit smart nog att hyra ut i väntan på en eventuell affär. Totalt kan det ju bli en bra affär i slutändan, även om båten slumpas bort. Dessutom får man nog kontakt med fler potentiella spekulanter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Träffade en kille <30år som precis köpt båt för >1mille. "vad får du för den om 5 år när du tröttnat".

"Skit samma, då har jag ett bättre jobb och tjänar det dubbla".

 

Jaja, kanske tur att man inte har den optimismen.

 

Om man inte varit båtägare under 80-90-talen och inte upplevt inflation, höga räntor, förmögenhetsskatt, finansiella regleringar m.m. så tänker man nog annorlunda. Nominell värdestabilitet är ofta en illusion. Familjens Orustbygge som köptes ny för 150 ksek 1975 kanske går att sälja för 250 ksek i dag men inte sjutton har den hållit sitt värde.

 

Enligt SCB's sätt att räkna motsvarar 150 ksek 1975 som i exemplet ovan 780 ksek idag. Går nog många gubbar och skrotar på båtklubbar som tror att deras båtar hållit i värde...

 

Värdeminskningen på nyare båtar idag är större i nominella termer men skillnaden kanske inte blir så dramatisk när man börjar räkna med inflation, räntor m.m.

 

Hursomhelst. De flesta köper idag båt på andra premisser. Man åker hellre till solen på vintersemester och låter fullservicevarvet ta hand om båten än att ligga under en fuktig press och renovera ett ärgat råttbo till elsystem på bekostnad av kvalitetstid med familjen.

 

Det är lite tråkigt om båtlivet, som i många andra länder, går i riktning mot en statusmarkör eller åtminstone något som bara är realistiskt för dem som har höga inkomster. Självklart går det att uppleva segling och skärgård riktigt billigt t.ex. med en äldre båt, men hur många sådana entusiaster nyrekryteras in i båtlivet varje år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra svar och funderingar tycker jag:)

 

Absolut tror jag att belåningsgrad har med det hela att göra, men även som det skrivs, inflationen kontra värdeminskning på nya båtar. Prisraset upplevs som större när inflationen i stort står stilla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med värdeminskning på nya båtar? Finns det någon tumregel? Pratade med en kille som sålde Ryds och han sa räkna på med 20% första året sen 10% dom 2 åren efter det. Kanske är svårt att säga när det styrs av utbud och efterfrågan.

 

Nu vill jag inte köpa en Ryds men om restvärdet efter 3 år är 60% är det nästan i paritet med en ny bil och jag skulle nog ändå inte vilja placera dom i samma kategori. En bil som körs 2000 mil och en båt som används 40 timmar per år. Båten har väldigt lite underhåll och generellt sett väldigt driftsäkra motorer. Det finns också färre rörliga delar och betydligt mindre teknik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...