Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
-PLM-

Infästning solpanel + "blåtand MPPT regulator" erfarenheter

Rekommendera Poster

 

Har en Sea ray 260/275 med targabåge, och jag håller hus på Sveriges framsida, dvs Stockholm ;) Visst kan man montera permanent ex på luckan bak på badbryggan, men det tar plats och är osnyggt. Fäste på pulpitrör på främre däck tror jag är den bästa lösningen, och demontera vid färd.

Förslag på andra lösningar?

 

Jag tänker direkt - vilket stort fördäck att montera en panel på... men det kan kanske bli fult - även om det aldrig stört mig. Man placerar en eller flera (mindre) paneler som går att gå på där de är minst i vägen.

 

Ett annat alternativ är att montera fickor på kapellet (såg på mässan...), men är det ihopfällt största tiden man är i båten?

 

Långsmala ovanpå targabågen?

 

 

Infästningar med fickor i kapellet lät smart, någon länk på det?

 

Långsmala på targabågen har nackdelen att man praktiskt taget tar bort möjligheten för all annan utrustning där då denna lätt skuggar panelerna mer eller mindre. Det beror ju såklart på om man behöver så mycket mer än en lanterna däruppe :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara kul om några kunnde bifoga bilder på sina installationer av solpaneler, har en midcabin utan targa önskar tips på monteringsställenpost-74692-0-12071700-1484430817_thumb.jpgpost-74692-0-47995300-1484430862_thumb.jpg

Lånade bilder

Har. En tanke på att lägga en 100w flex på kapellet och 2st 50w på fördäck. känner dock att det inte är så himla snyggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liknar min förra båt, ingen lucka på badbryggan. Där fäste jag solpanelen i räcket på badbryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liknar min förra båt, ingen lucka på badbryggan. Där fäste jag solpanelen i räcket på badbryggan.

Har haft den tanken med, hade du den vinkelbar då eller hängde den enbart lodrätt ner.

Kan tänkas att den ofta är skuggan speciellt när kapellet är uppe.

Hur tycker du det funkade.?

Båten är en chaparral 27

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

Jag har 2x100W mjuka lite böjliga plastpaneler. Har borrat 6 små hål i den vita plastkanten och satt in gummistroppar såna där som seglare binder ihop seglet med på bommen. Har sedan 10 m kabel till inkoppling i regulatorn. Dom här panelerna fäster jag enkelt på relingslisten fram, lägger på framrutan eller kapellet eller var som helst det passar, stroppar fast med så många av de 6 stropparna jag kan så att de sitter någorlunda om det skulle komma lite vind. Kopplar ur och rullar ihop kabeln, lägger panelerna under madrassen i förpiken när vi ska röra på oss, tar 5 minuter och vips är dom borta. Helnöjd med den här lösningen som jag haft i två år.

//T

Det var lång kabel det, vad har du valt för grovlek på kabeln?

 

Kör med 16kvmm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med 16kvmm.

 

 

Oj! Det var tjockt det :) Jag ska inte ha 10 meter men minst 5 i alla fall och hade hoppats på att inte behöva gå högre än 6mm2. (Då har jag regulatorn närmast batteriet så att det är närmare 20V i kabeln).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är 100W, 5 m och 6mm2 så blir förlusten 2,1%, helt acceptabelt.

Är det däremot 2x100W så blir förlusten 4,2%, lite mycket kanske, 10mm2 borde de nog vara (2,5% förlust).

Personligen tycker jag det är bättre att dra separata kablar från varje panel och sätta en kopplingsplint vid regulatorn. Jag sätter då även Schottkydioder i kopplingsplinten. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är 100W, 5 m och 6mm2 så blir förlusten 2,1%, helt acceptabelt.

Är det däremot 2x100W så blir förlusten 4,2%, lite mycket kanske, 10mm2 borde de nog vara (2,5% förlust).

Personligen tycker jag det är bättre att dra separata kablar från varje panel och sätta en kopplingsplint vid regulatorn. Jag sätter då även Schottkydioder i kopplingsplinten. 

Utveckla gärna det där med dioderna...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man flera parallellkopplade solpaneler så kan det vara lämpligt att ha en Shottky-diod i serie med varje panel. Det som kan ske är att om panel skuggas så går strömmen bakvägen från den andra och bränner sönder. Troligen inte direkt vanligt. Skulle en panel skadas med kortslutning som följd så ser dioden till att det inte kortsluter allt. Förhoppningsvis skyddar det även lite mot åsksmällar. Gör man sen som jag, ansluter ett 17V nätaggregat parallellt med solpanelerna för landström så vill man heller inte lägga ut spänningen på panelerna. Dioderna ger ett spänningsfall vilket ger en effektförlust på några procent. Ju mindre ström, desto mindre spänningsfall vilket ju gör att när solen vräker på och panelerna ger fullt så är förlusterna som störst men har också minst betydelse.

Det kostar inte många kronor så det är en billig försäkring.
 
Tex 10SQ050 10A@50V. Spänningsfall vid 10A. Kostar någon krona per styck på eBay.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte det fungerade bra, den var vinklingsbar

 

 

Liknar min förra båt, ingen lucka på badbryggan. Där fäste jag solpanelen i räcket på badbryggan.

Har haft den tanken med, hade du den vinkelbar då eller hängde den enbart lodrätt ner.

Kan tänkas att den ofta är skuggan speciellt när kapellet är uppe.

Hur tycker du det funkade.?

Båten är en chaparral 27

 

Mvh

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är lite i dessa tankar med. Har en Sea Ray 270/290 utan targa.

 

I dagsläget har jag ett par 100W tunna av lättviktsmodell med plastbaksida.

De lägger jag upp på kapellet när jag kommer fram. Under färd i högre farter tar jag ner dem.

 

Inte det smidigaste men men.

 

Ev kan det bli att montera en 50-60W solcell på fördäck men inte bestämt mig ännu.

 

Mvh

Micke

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang placering så placerade jag en 100w på targan på vår Bayliner 2858 -98, blir högt och inte ivägen.

Tog bort tv-antennen och gösstaken för att få plats med panelen, tillverkare ny gösstak i alu som skruvas i bakkant av panelens alu-ram.

Blir ev lite skugga av gösstaken men beräknas oftas bli på kvällen.

Tv-antennen har jag inte löst ännu..

Redigerad av Rob75stal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man flera parallellkopplade solpaneler så kan det vara lämpligt att ha en Shottky-diod i serie med varje panel. Det som kan ske är att om panel skuggas så går strömmen bakvägen från den andra och bränner sönder. Troligen inte direkt vanligt. Skulle en panel skadas med kortslutning som följd så ser dioden till att det inte kortsluter allt. Förhoppningsvis skyddar det även lite mot åsksmällar. Gör man sen som jag, ansluter ett 17V nätaggregat parallellt med solpanelerna för landström så vill man heller inte lägga ut spänningen på panelerna. Dioderna ger ett spänningsfall vilket ger en effektförlust på några procent. Ju mindre ström, desto mindre spänningsfall vilket ju gör att när solen vräker på och panelerna ger fullt så är förlusterna som störst men har också minst betydelse.

Det kostar inte många kronor så det är en billig försäkring.

 

Tex 10SQ050 10A@50V. Spänningsfall vid 10A. Kostar någon krona per styck på eBay.

Stämmer verkligen detta och hur stor är risken?

har vart inne på flera hemsidor om att paralellkoppla paneler och har inte hittat något om dioder. Skulle inte försäljarna vilja sälja en säkerhetsdetalj om det var nödvändigt.

 

Finns Några exempel, info, och statistik på paneler som brinner upp vid paralellkoppling

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upplever risken som väldigt liten men å andra sidan så är det först på senare år man börjat använda flera paneler. Istället för att lägga ner tid på att leta om det verkligen är någon risk satte jag in dioder för några tior.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En nackdel med att montera solcellen i fören är att det kanske blir lång kabelväg till batterierna.

Vilket gör att du måste ha kraftig area på ledningen, om du inte ska förlora energin på vägen.

Själv tycker jag att solceller är snyggt och pryder sin plats om man gör ett rejält montage och du har ju massor av plats.

Tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har man flera parallellkopplade solpaneler så kan det vara lämpligt att ha en Shottky-diod i serie med varje panel. Det som kan ske är att om panel skuggas så går strömmen bakvägen från den andra och bränner sönder. Troligen inte direkt vanligt. Skulle en panel skadas med kortslutning som följd så ser dioden till att det inte kortsluter allt. Förhoppningsvis skyddar det även lite mot åsksmällar. Gör man sen som jag, ansluter ett 17V nätaggregat parallellt med solpanelerna för landström så vill man heller inte lägga ut spänningen på panelerna. Dioderna ger ett spänningsfall vilket ger en effektförlust på några procent. Ju mindre ström, desto mindre spänningsfall vilket ju gör att när solen vräker på och panelerna ger fullt så är förlusterna som störst men har också minst betydelse.

Det kostar inte många kronor så det är en billig försäkring.

 

Tex 10SQ050 10A@50V. Spänningsfall vid 10A. Kostar någon krona per styck på eBay.

Stämmer verkligen detta och hur stor är risken?

har vart inne på flera hemsidor om att paralellkoppla paneler och har inte hittat något om dioder. Skulle inte försäljarna vilja sälja en säkerhetsdetalj om det var nödvändigt.

 

Finns Några exempel, info, och statistik på paneler som brinner upp vid paralellkoppling

 

Jag tror att jag drabbades av detta med mina solceller i somras. Efter att ha gjort god tjänst så tog laddningen helt plötsligt slut. Efter felsökning konstaterades att det blivit rostbrunt i kanterna på den ena anslutningsboxen (där kabeln går ut ur solcellen). Min (amatörmässiga) slutsats är att det kommit in vatten i anslutningsboxen som förorsakat en kortslutning och att den kortslutningen "tagit med sig" den andra solcellen. Solcellen med korrosionen gav enstaka volt och "den opåverkade" solcellen gav 0 (noll) volt utspänning. Jag har inte hört leverantörens uppfattning om skadan ännu (jag ville inte dela anslutningsboxen själv p.g.a. garanti).

 

Jag kommer att montera schottkydioder på de nya solcellerna som jag satte dit i fjor höstas. En 10-pack för 18:- på eBay står jag ut med för att skydda mina solceller.

http://www.ebay.com/itm/331911157529?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

Better safe than sorry!

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder Ramfästena till min 50 watts solcell med aluminiumramar och det fungerar riktigt bra. Jag kan vrida på solcellen både horisontellt och vertikalt så det fungerar bra att följa solen från morgon till kväll oavsett säsong.

Jag har monterat ett kulfäste, RAM-202U på targan och ett likadant på baksidan av solcellen och har sedan en arm, RAM-201U, sitter mellan dessa kulfästen.

Ramfästena är stabila och håller de inställda positionerna bra även om det blåser en del.

Det finns ramfästen som går att montera på pulpit så det borde även fungera på båtar som inte har möjligheten att montera fästena på targabågen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den bästa lösningen är nog att antingen använda befintlig targa eller bygga en ny. Rostfria rör är jättebra men 25mm kapellrör av aluminium går också utmärkt. Montera panelerna horisontellt med några graders vinkel så regnvatten rinner av. Tycker man det är fult med solpaneler på en targa? Köp ett elverk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som kan lägga upp bild på hur ni har löst det med att sätta solpanel på targabågen på motorbåt. Jag tänkte lösa det på min fairline till våren och nyfiken på hur ni har löst detta!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har någon testat montera tryckknappar på däck samma typ som på kapellet, för att sedan knäppa fast panelen då skulle man kunna flytta runt panelen om man har knappar på olika ställen?

 

Några omdömen. för o nackdelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina solpaneler (som sitter permanent) är monterade med rostfria gångjärn, popnitade i solpanelens ram och skruvade i däck. Sprintarna är utslagna och ersatta med skruv och mutter för att panelen ska kunna demonteras.

Nästa gång blir det nog hänglåsöverfall med en pistolhake istället för hänglås.

http://www.biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Ovrigt/Hanglasoverfall-2000017725/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte den bästa bilden men så är våran 100w monterad med L-vinkel i alu från Bauhaus.

 

post-59374-0-98414500-1486067076_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hat inhandlat 2 st 50W som jag tänkte montera på fördäck. Panelerna är av den tunna typen som flexar lite och jag funderar på att fästa dom med "kardborre" typ 3Ms Dual Lock. Storleken på panelerna är väldigt likt luckan som redan finns på fördäck. Placerar dom så att det ser ut som om jag har 3 luckor istället för 1. Se bild där jag photoshopppat lite.

Sen blir det en utmaning att dra kablaget så det inte är vägen eller stör.

 

Båten bredvid har en 100w med aluram på targan. Grabbräcke + ett Noafäste gör att panelen blir vinklingsbar.

 

post-73772-0-80095900-1486305208.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej!
 
Jag placerade också solpanelerna på targabågen med reglerbara Noafästen på grabbräcken.
 
 
 
Med vänlig hälsning
David

 

 

Redigerad av Promod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade lite snabbt:

 

mounting solarcells on boat

 

Fanns en del matnyttiga bilder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nå som sitter på en påse dioder som kan tänka dig göra en liten affär istället för att jag själv måste hitta rätt typ och sen beställa det?!? Kan man vara lite lat så är det OK! ;)

 

Antar att jag behöver 3st till 4 paneler?!?

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...