Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Caribic410

Snö runt båten mm

Rekommendera Poster

Skottade snö två ggr på kort tid.

Barnen har flyttat hemifrån vilket gör att jag måste skotta snö själv numera.

Visserligen funkar oftast metoden att köra framåtillbaka med bilen en massa gånger och packa ihop snön men... man kanske vill.... ha pedantkanter och isfritt.

När våren kommer och man kanske tidigt vill börja meka med båten... kan det ha samlats en massa snö runt densamme...

Så... snöslunga.!!!

Vilket fabrikat?

Hur stor?

Andra synpunkter?

Motion.... ja det är bra men det finns roligare sätt än snöskottning samt det kräver visst mått av kontinuitet... skotta 1-5ggr/år känns inte riktigt som det..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snöslunga? Även en sådan skapar ju en kant? Vill du ha helt rent får du göra som vi var tvungna till ibland när jag jobbade som resemontör... Gasolbrännare av samma storlek som takläggare använder,,, helt rent och torrt,, men det tar tid och kostar en hel del...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm.

Precis... om man kör bilen framåtillbaka... kostar ingen muskelkraft.. blir det som en vildvuxen tomt.

Med skyffel kan man göra snyggga pedantkanter.

Frågan är... vilken snöslunga?

Biltema? Claes olson?

"Riktigt" märke?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAg ahr flera slungor som är ute och jobbar för mig, både enstegs och tvåstegs. Dom som har fungerat allra bäst är Toros enstegsslungor. Jag har haft andra fabrikat såsom Stiga m.m. men Toro är dom som hållt bäst. Enstegsslungorna med sin enkla uppbyggnad bara går och går, men har ju naturligtvis sina begränsningar, det går tex. inte att ställa upp höjden så dom tar ända ner i backen. Det fungerar utmärkt på asfalt men mindre bra på löst grus, då kastar dom iväg grus som en kulspruta. Tvåstegsslungorna kan du oftast veva upp så dom lämnar önskat antal cm. med snö.

 

Allt beror på ytan och dess beskaffenhet, men Toro är det fabrikat jag förordar.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ - flytta till Västkusten

 

Fast nog är snöslunga roligare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm.

Precis... om man kör bilen framåtillbaka... kostar ingen muskelkraft.. blir det som en vildvuxen tomt.

Med skyffel kan man göra snyggga pedantkanter.

Frågan är... vilken snöslunga?

Biltema? Claes olson?

"Riktigt" märke?

 

Packar du ihop snön så ligger den kvar ett bra tag efter att all annan snö smällt, i form av en mindre glaciär av blankis. Då blir det rent farligt att gå runt båten på vårkanten.

 

Vet av erfarenhet... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shit... du har för lite att göra på dagarna...

;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ett alternativ - flytta till Västkusten

 

Fast nog är snöslunga roligare?

 

 

Alla har vi väl våra obskyra böjelser!

 

Snöskottning och teknik är två som inte tillhör mina.

 

Här - längst ut i väster slipper vi det förstnämnda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ - flytta till Västkusten

 

Vilken slunga gäller där?

Kan man köra samma typ på ostkusten?

Om ej.... varför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAg ahr flera slungor som är ute och jobbar för mig, både enstegs och tvåstegs. Dom som har fungerat allra bäst är Toros enstegsslungor. Jag har haft andra fabrikat såsom Stiga m.m. men Toro är dom som hållt bäst. Enstegsslungorna med sin enkla uppbyggnad bara går och går, men har ju naturligtvis sina begränsningar, det går tex. inte att ställa upp höjden så dom tar ända ner i backen. Det fungerar utmärkt på asfalt men mindre bra på löst grus, då kastar dom iväg grus som en kulspruta. Tvåstegsslungorna kan du oftast veva upp så dom lämnar önskat antal cm. med snö.

 

Allt beror på ytan och dess beskaffenhet, men Toro är det fabrikat jag förordar.

 

/B

Ca... 1x6 m plus

5x10m plus

5x5 m

Alla ytor hänger ihop

Underlaget är plan marksten... inget grus.

Ev en liten gång på gräsmatta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hmmmm.

Precis... om man kör bilen framåtillbaka... kostar ingen muskelkraft.. blir det som en vildvuxen tomt.

Med skyffel kan man göra snyggga pedantkanter.

Frågan är... vilken snöslunga?

Biltema? Claes olson?

"Riktigt" märke?

Packar du ihop snön så ligger den kvar ett bra tag efter att all annan snö smällt, i form av en mindre glaciär av blankis. Då blir det rent farligt att gå runt båten på vårkanten.

 

Vet av erfarenhet... :-)

Runt båten blir det inte farligt då det är på garageuppfarten jag brukar packa snön så.

Där däremot bkir det glaciär..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ett alternativ - flytta till Västkusten

 

Vilken slunga gäller där?

Kan man köra samma typ på ostkusten?

Om ej.... varför?

 

 

Här behövs i regel inga slungor.

 

På den tiden jag var en liten rar gosse var det alltid snö på vintrarna - massvis med snö.

 

Som alla förstår var det väldigt längesen.

 

Nu för tiden är det väldigt sällan nån snö att tala om.

 

Om det mot all förmodan skulle komma snö, gäller det att skotta bort all snön på garageuppfarten så snabbt som möjligt. Då smälter övrig snön bort med omedelbar verkan.

 

Skottar man inte garageuppfarten, så ligger snön kvar tills man till slut skottar garageuppfarten.

 

"Lagen om all tings jävlighet"

 

Runt båtarna behöver man aldrig skotta.

 

En gång på alla år har de ringt från Båtklubben i Munkedal att jag måste skotta taket på mitt båthus. Då var det nästan en meter snö på taket. Det var den hårdaste vintern på länge och dessutom ligger Munkedal en bra bit in i Landet. Det är väl ca 4 mil bilvägen österut in i landet - vid Gullmarsfjordens innersta del.

 

För en annan som har båten i sjön är snön inget större problem. Den snön som faller i sjön, smälter ju bort i samma ögonblick som den träffar vattnet.

 

Tyckte jag mig höra nån som sa "IS"!

 

Va där det!?

 

En IS-lamistisk terrororganissation!?

 

Sånt har vi inte mycket av här - fast det finns många ortsbor som vet allt om alla. :o

 

Den snön som ev faller på däcket, blåser i regel bort - eller smälter. Kommer inte ihåg när jag sopade bort nån snö från båten senast.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

JAg ahr flera slungor som är ute och jobbar för mig, både enstegs och tvåstegs. Dom som har fungerat allra bäst är Toros enstegsslungor. Jag har haft andra fabrikat såsom Stiga m.m. men Toro är dom som hållt bäst. Enstegsslungorna med sin enkla uppbyggnad bara går och går, men har ju naturligtvis sina begränsningar, det går tex. inte att ställa upp höjden så dom tar ända ner i backen. Det fungerar utmärkt på asfalt men mindre bra på löst grus, då kastar dom iväg grus som en kulspruta. Tvåstegsslungorna kan du oftast veva upp så dom lämnar önskat antal cm. med snö.

 

Allt beror på ytan och dess beskaffenhet, men Toro är det fabrikat jag förordar.

 

/B

Ca... 1x6 m plus

5x10m plus

5x5 m

Alla ytor hänger ihop

Underlaget är plan marksten... inget grus.

Ev en liten gång på gräsmatta

 

Det låter som om du skulle klara dina behov med en mindre ettstegsslunga utan problem, det låter iofs också som du skulle dig med en snöskyffel, men det är ju kul när det brummar.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak jag glömde nämna. Om det är tunn lätt snö så är lövblåsen ett utmärkt verktyg, fast sån snö ser vi ju sällan här på Västkusten.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart roligaste sättet att -bl.a- skotta snö... Inte så ruskigt dyrt om man väljer bort finmärkena och ska man bara ha den till snöplogning så lör den funka i många svenska vintrar:

Fyrhjuling Aeon Cobra 200 med snöblad som NY http://www.blocket.se/vi/71066195.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom vi har en stor grusgång så faller snöslungan bort. Vi har istället en lösning som heter INGE, det är vår 77-årige granne som sköter snöröjningen med sin trädgårdstrator. Fungerar perfekt. 

Min egen åkgräsklippare har blad men är kass på att ploga, det måste vara fyrhjulsdrivet.

Den dagen jag själv åter tvingas ta hand om snön så blir definitivt en fyrhjuling. Gjorde ett studiebesök hos en kompis förra vintern, det var ju riktigt roligt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ett alternativ - flytta till Västkusten

Vilken slunga gäller där?

Kan man köra samma typ på ostkusten?

Om ej.... varför?

Här behövs i regel inga slungor.

 

På den tiden jag var en liten rar gosse var det alltid snö på vintrarna - massvis med snö.

 

Som alla förstår var det väldigt längesen.

 

Nu för tiden är det väldigt sällan nån snö att tala om.

 

Om det mot all förmodan skulle komma snö, gäller det att skotta bort all snön på garageuppfarten så snabbt som möjligt. Då smälter övrig snön bort med omedelbar verkan.

 

Skottar man inte garageuppfarten, så ligger snön kvar tills man till slut skottar garageuppfarten.

 

"Lagen om all tings jävlighet"

 

Runt båtarna behöver man aldrig skotta.

 

En gång på alla år har de ringt från Båtklubben i Munkedal att jag måste skotta taket på mitt båthus. Då var det nästan en meter snö på taket. Det var den hårdaste vintern på länge och dessutom ligger Munkedal en bra bit in i Landet. Det är väl ca 4 mil bilvägen österut in i landet - vid Gullmarsfjordens innersta del.

 

För en annan som har båten i sjön är snön inget större problem. Den snön som faller i sjön, smälter ju bort i samma ögonblick som den träffar vattnet.

 

Tyckte jag mig höra nån som sa "IS"!

 

Va där det!?

 

En IS-lamistisk terrororganissation!?

 

Sånt har vi inte mycket av här - fast det finns många ortsbor som vet allt om alla. :o

 

Den snön som ev faller på däcket, blåser i regel bort - eller smälter. Kommer inte ihåg när jag sopade bort nån snö från båten senast.

Får väl erkänna att jag heller aldrig förr och förmodligen inte i framtiden heller... tagit bort eller kommer att behöva det runt båten... men vafan. Ville ju ha råd om ev snöslunga. "Hänger" inte på några andra forum, så chansade att skriva dit "runt båten" då det är ett båtforum..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

JAg ahr flera slungor som är ute och jobbar för mig, både enstegs och tvåstegs. Dom som har fungerat allra bäst är Toros enstegsslungor. Jag har haft andra fabrikat såsom Stiga m.m. men Toro är dom som hållt bäst. Enstegsslungorna med sin enkla uppbyggnad bara går och går, men har ju naturligtvis sina begränsningar, det går tex. inte att ställa upp höjden så dom tar ända ner i backen. Det fungerar utmärkt på asfalt men mindre bra på löst grus, då kastar dom iväg grus som en kulspruta. Tvåstegsslungorna kan du oftast veva upp så dom lämnar önskat antal cm. med snö.

 

Allt beror på ytan och dess beskaffenhet, men Toro är det fabrikat jag förordar.

 

/B

Ca... 1x6 m plus

5x10m plus

5x5 m

Alla ytor hänger ihop

Underlaget är plan marksten... inget grus.

Ev en liten gång på gräsmatta

Det låter som om du skulle klara dina behov med en mindre ettstegsslunga utan problem, det låter iofs också som du skulle dig med en snöskyffel, men det är ju kul när det brummar.

 

/B

Klara mig såkart med skyffel men eftersom det blir så sällan.. inte ens 1ggr i snitt/ vinter.. så får man ju ingen vana.. ovana muskler får man obehagligt ont i..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

JAg ahr flera slungor som är ute och jobbar för mig, både enstegs och tvåstegs. Dom som har fungerat allra bäst är Toros enstegsslungor. Jag har haft andra fabrikat såsom Stiga m.m. men Toro är dom som hållt bäst. Enstegsslungorna med sin enkla uppbyggnad bara går och går, men har ju naturligtvis sina begränsningar, det går tex. inte att ställa upp höjden så dom tar ända ner i backen. Det fungerar utmärkt på asfalt men mindre bra på löst grus, då kastar dom iväg grus som en kulspruta. Tvåstegsslungorna kan du oftast veva upp så dom lämnar önskat antal cm. med snö.

 

Allt beror på ytan och dess beskaffenhet, men Toro är det fabrikat jag förordar.

 

/B

Ca... 1x6 m plus

5x10m plus

5x5 m

Alla ytor hänger ihop

Underlaget är plan marksten... inget grus.

Ev en liten gång på gräsmatta

Det låter som om du skulle klara dina behov med en mindre ettstegsslunga utan problem, det låter iofs också som du skulle dig med en snöskyffel, men det är ju kul när det brummar.

 

/B

Ettstegs.. förstod jag dej rätt att "stegen" har med höjden, som på en gräsklippares klipphöjd,... ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom vi har en stor grusgång så faller snöslungan bort. Vi har istället en lösning som heter INGE, det är vår 77-årige granne som sköter snöröjningen med sin trädgårdstrator. Fungerar perfekt.

Min egen åkgräsklippare har blad men är kass på att ploga, det måste vara fyrhjulsdrivet.

Den dagen jag själv åter tvingas ta hand om snön så blir definitivt en fyrhjuling. Gjorde ett studiebesök hos en kompis förra vintern, det var ju riktigt roligt!

Tveksam till att gräsroboten klarar det heller även om gen2 känns starkare än den första... som "dog" efter 10-års klippande.. för... shit 5 år sen.. h-vete vad tiden går

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tveksam till att gräsroboten klarar det heller även om gen2 känns starkare än den första... 

 

 

Vänta bara! Om ett antal år så åker det omkring en liten djäkel och skottar utav bara h-vete med sin matsked!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

JAg ahr flera slungor som är ute och jobbar för mig, både enstegs och tvåstegs. Dom som har fungerat allra bäst är Toros enstegsslungor. Jag har haft andra fabrikat såsom Stiga m.m. men Toro är dom som hållt bäst. Enstegsslungorna med sin enkla uppbyggnad bara går och går, men har ju naturligtvis sina begränsningar, det går tex. inte att ställa upp höjden så dom tar ända ner i backen. Det fungerar utmärkt på asfalt men mindre bra på löst grus, då kastar dom iväg grus som en kulspruta. Tvåstegsslungorna kan du oftast veva upp så dom lämnar önskat antal cm. med snö.

 

Allt beror på ytan och dess beskaffenhet, men Toro är det fabrikat jag förordar.

 

/B

Ca... 1x6 m plus

5x10m plus

5x5 m

Alla ytor hänger ihop

Underlaget är plan marksten... inget grus.

Ev en liten gång på gräsmatta

Det låter som om du skulle klara dina behov med en mindre ettstegsslunga utan problem, det låter iofs också som du skulle dig med en snöskyffel, men det är ju kul när det brummar.

 

/B

Ettstegs.. förstod jag dej rätt att "stegen" har med höjden, som på en gräsklippares klipphöjd,... ?

 

Njae, enstegs menas bara att det är själva skoveln som även sköter utkastet i två stegs sitter även fläkt som gör att den kastar längre, dyrare alltså.

Skotta med 4-hjuling har jag gjort ganska mycket, fungerar sådär, bakbladet på traktorn är bättre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med snöblad framtill kan man få till riktigt snygga kanter och vallar, fast lite träning krävs det ju också :-) Jag byggde ett snöröjarredskap av en gammal fodertruck som blev över på en rävfarm. Foderbaljan blev en släpvagn med hjälp av lite delar från en Citroën BX GTI. Snöbladet höjs och sänks med elvinsch. Naturligtvis har den elvämt säte och LED-arbetsbelysning, nöj er inte med mindre! Med hydraulisk växellåda slipper man allt växlande, bara att vippa "växelpedalen" framåt eller bakåt. Det gör att den klår grannens fyrhjuling i snabbhet alla gånger, speciellt med snökedjor på :-) Inte båtrelaterat? Jomenvisst! Instrumentbrädan sitter ovanpå en omkapad tank från en 50 hkr Evinrude :-)

motostandard2.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här i Norrbotten brukar vi säga att det finns två sorters snöslungor. De som är bra heter Honda. De som är mindre bra heter något annat. Dessvärre syns kvaliteten även på Honda-slungornas prislappar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Får väl erkänna att jag heller aldrig förr och förmodligen inte i framtiden heller... tagit bort eller kommer att behöva det runt båten... men vafan. Ville ju ha råd om ev snöslunga. "Hänger" inte på några andra forum, så chansade att skriva dit "runt båten" då det är ett båtforum..

 

 

Du har säkert hört uttrycket; "Som man ropar i skogen, får man svar"

 

Vad du skall köpa för slunga för att ta bort snön hema på gården - de vete Hondan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du behöver skotta mindre än 100m2 1-5ggr/år men inte orkar använda skyffel/snösläde. Är det inte bättre att anlita någon som skottar åt dig vid de få tillfällena, än att köpa en slunga?

En slunga är för det första inte helt ojobbig att köra heller, den är tung att baxa ut/in och vibrerar och ruskar en hel del. Den behöver dessutom underhållas som alla andra maskiner, och förvaras.

Vad kan en halvtimmes arbetskraft kosta? Som ett årligt oljebyte i snöslungan ungefär skulle jag gissa

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du behöver skotta mindre än 100m2 1-5ggr/år men inte orkar använda skyffel/snösläde. Är det inte bättre att anlita någon som skottar åt dig vid de få tillfällena, än att köpa en slunga?

En slunga är för det första inte helt ojobbig att köra heller, den är tung att baxa ut/in och vibrerar och ruskar en hel del. Den behöver dessutom underhållas som alla andra maskiner, och förvaras.

Vad kan en halvtimmes arbetskraft kosta? Som ett årligt oljebyte i snöslungan ungefär skulle jag gissa

Ja... vad kan en halvtimmes arbete kosta?

Förmodligen en överkomlug slant... men..

Om jag upptäcker att det är 2dm snö.. vill ha bort det nu!!!

Innebär det ju att den som ska göra jobbet ska stå i stand-by-läge.. i inväntan på min signal att det är dax...

Frågan är hur man får till det?

Hur mycket kostar det?

Hen bör ju hinna skotta innan det smälter bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...