Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Promod

Uppgradera elsystemet i nyinköp båt

Rekommendera Poster

Mina solpaneler sitter så att de hamnar utanför ev presenningar så jag har full laddning och skulle inte märka om regulatorn drar något.

Förra året hjälpte jag en kille som gjorde en annan lösning, han köpte en extra panel som han nu hänger utanpå presenningen vintertid. Smidigt om man står utomhus.

Ett år när jag stod inomhus drog vi 10m kabel och klämde upp en 20W panel i ett fönster. Lysrören inomhus gav för lite ...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar elsystemet ta form och det är bara lite småfix kvar att göra, förutom att nya AGM batterier skall inhandlas och delas upp i två separata banker.

 

En fundering är om det finns det någon nackdel att faktiskt dra all last som ligger på förbrukningsbatterierna via solcellsregulatorn. Vi gjorde detta lite provisoriskt i helgen och kunde konstatera att min MT50 då mäter strömförbrukningen (på plussidan) på all förbrukning och gör en NASA-1 eller 2 överflödig. Insåg att jag t.o.m. då kunde stänga av och på förbrukningen via displayen.

 

Synpunkter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NASA mäter bättre och är tydligare men visst funkar MT50. Jag har kört all last via regulatorn i flera år, eller rättare sagt, sen någon hade glömt belysningen på dass en vinter...

Det jag trodde skulle kunna ske, att regulatorn någon gång, slog ifrån "själv", har inte inträffat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NASA mäter bättre och är tydligare men visst funkar MT50. Jag har kört all last via regulatorn i flera år, eller rättare sagt, sen någon hade glömt belysningen på dass en vinter...

Det jag trodde skulle kunna ske, att regulatorn någon gång, slog ifrån "själv", har inte inträffat.

 

Tack, då går jag vidare med den lösningen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar elsystemet ta form och det är bara lite småfix kvar att göra, förutom att nya AGM batterier skall inhandlas och delas upp i två separata banker.

 

En fundering är om det finns det någon nackdel att faktiskt dra all last som ligger på förbrukningsbatterierna via solcellsregulatorn. Vi gjorde detta lite provisoriskt i helgen och kunde konstatera att min MT50 då mäter strömförbrukningen (på plussidan) på all förbrukning och gör en NASA-1 eller 2 överflödig. Insåg att jag t.o.m. då kunde stänga av och på förbrukningen via displayen.

 

Synpunkter?

 

Jag har testat en del med Epever-regulatorns lastutgång och märkt att 10A-modellen inte vill slå på lastutgången när en 100w-lampa var direktkopplad. Det blev överbelastning trots att det i teorin inte drar mer än ca. 8A. Jag skulle således avråda från att använda regulatorn till att bryta all el om jag inte var helt säker på att jag håller mig väl under 10A i total förbrukning. Jag kan även rekommendera wifi-burken till Epever, kul grej som gör att man slipper installera display men ändå kan monitorera och justera parametrar som man känner för det!

 

Tänk sedan på att det är skillnad på AGM och AGM, och för förbrukning är min bestämda uppfattning att man ska satsa på ett kvalitets-deep-cycle-batteri från t.ex. Leoch (eller U-PLus som är identiskt) eller mastervolt. Vill man snåla så köp då MX-Energy som t.ex. Hjertmans brukar ha till bra kurs. Och tänk på att värme är döden för AGM-batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är inte att man ska slå på lastugången med last. Sen är kanske 10A lite i snålaste laget. 20A är nog mer vettigt, den klarar utmärkt 20A belastning.

 

Man kan ha olika uppfattning om kvaliteten på olika AGM batterier. Några verkliga studier finns inte så det är nog mycket tro. Man ska se upp för väldigt billiga batterier som väger mindre, ofta har dessa friserade siffror.

Bra batterier har också bra garantivillkor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Även jag har en "Amerikanare" (Sea Ray 270 SD) som jag tänkte se över el-/batteri-systemet på.

I original sitter det 2 batteribankar (2 x 115 Ah + 2 x 115 Ah), dvs ingen speciell uppdelning mellan start- resp förbrukarbank. Istället finns det en omkopplare med alternativen 1 eller 2 eller 1+2 eller "off"

Om ja nu gör om till 1 startbatteri och 3 förbrukning och insatllerar Ctek D250S Dual + smartpass, skall man då utesluta originalomkopplaren helt?   Skall man ha någon sorts huvudbrytare ändå?

Redigerad av Flippy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har en "Amerikanare" (Sea Ray 270 SD) som jag tänkte se över el-/batteri-systemet på.

I original sitter det 2 batteribankar (2 x 115 Ah + 2 x 115 Ah), dvs ingen speciell uppdelning mellan start- resp förbrukarbank. Istället finns det en omkopplare med alternativen 1 eller 2 eller 1+2 eller "off"

Om ja nu gör om till 1 startbatteri och 3 förbrukning och insatllerar Ctek D250S Dual + smartpass, skall man då utesluta originalomkopplaren helt?   Skall man ha någon sorts huvudbrytare ändå?

 

Det ska alltid finnas huvudbrytare, en per batteribank. När man ändå är igång så kan man sätta dit huvudsäkringar (typ ANL). Det är inget krav men väldigt skönt att ha. 

Skippa Ctek prylarna och sätt ett skiljerelä från Biltema. Ctek ger dig ingen fördel om du inte kör ca 3 timmar. Ska du ha solpaneler? Köp en riktig regulator tex EPSolar/Tracer 2215BN.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Även jag har en "Amerikanare" (Sea Ray 270 SD) som jag tänkte se över el-/batteri-systemet på.

I original sitter det 2 batteribankar (2 x 115 Ah + 2 x 115 Ah), dvs ingen speciell uppdelning mellan start- resp förbrukarbank. Istället finns det en omkopplare med alternativen 1 eller 2 eller 1+2 eller "off"

Om ja nu gör om till 1 startbatteri och 3 förbrukning och insatllerar Ctek D250S Dual + smartpass, skall man då utesluta originalomkopplaren helt? Skall man ha någon sorts huvudbrytare ändå?

Japp du kan utesluta omkopplaren men du kan också ha den kvar för att kunna koppla ihop bankerna om någon skulle råka dras ur.

Dock bör du ha huvudströmbrytare så du kan slå av strömmen,

finns enklare varianter som man sätter på batteripolerna. Sen kan du ha en brytare på lastutgången så batterierna laddas via den integrerade MPPT Regulatorn, dvs om du kopplar in en Solcell.

Har du dessutom laddning via batteriladdare på förbrukningsbank så får även startbatteriet laddning bakvägen när förbrukningen är full.

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Även jag har en "Amerikanare" (Sea Ray 270 SD) som jag tänkte se över el-/batteri-systemet på.

I original sitter det 2 batteribankar (2 x 115 Ah + 2 x 115 Ah), dvs ingen speciell uppdelning mellan start- resp förbrukarbank. Istället finns det en omkopplare med alternativen 1 eller 2 eller 1+2 eller "off"

Om ja nu gör om till 1 startbatteri och 3 förbrukning och insatllerar Ctek D250S Dual + smartpass, skall man då utesluta originalomkopplaren helt? Skall man ha någon sorts huvudbrytare ändå?

Hade samma originaluppsättning som dig och gjorde exakt samma manöver med CTek prylarna inklusive en solpanel.

Den gamla omkopplaren har jag kvar som huvudbrytare för förbrukningsbanken. Startmotorkretsen behöver enligt mig ingen separat huvudbrytare (jmf med en bil) Orginalhuvudsäkringen sitter kvar på förbrukningskretsen.

Tyvärr finns det flera här som får rysningar när man säger CTek. Jag har bara positivt att säga i alla fall. Funkar perfekt i en sån installation och är enkelt att installera.

Sen finns det säkert andra prylar som är bättre, det finns det alltid.

post-89138-433048_thumb.jpg

post-89138-501145_thumb.jpg

Redigerad av Figo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...