Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Promod

Uppgradera elsystemet i nyinköp båt

Rekommendera Poster

Kan man i princip ta första bästa på eBay eller har du, eller någon annan, en PWM-regulator att rekommendera?

 

Kanske inte de allra billigaste, de här har jag använt dussintals av.

http://www.ebay.com/itm/20A-Solar-Regulator-Street-Panel-Charge-Controller-12-24V-Auto-switch-DM-/221966033752?hash=item33ae34e358:g:XBoAAOSwMNxXWps5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Grymt, tack för alla svar!

Väldigt informativt och lärorikt, nu är det bara att inhandla prylarna och sätt igång. Jag har redan lagt min första order på eBay :)

 

Mvh

David

trevligt , vad blev det för prylar då-

 

 

 

Beställde regulatorn som Bhemac rekommenderade, EPsolar Tracer 2215BN och tillhörande display MT-50 från Kina. Gick på ca 1200:- och kom hemlevererat efter 10 dagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande med någon som gör något liknande som en själv. Jag har en Bayliner 2855 -00 men med samma layout som 285 (dörr till akterkabinen osv).

 

Har inhandlat Led men inte blivit helt klar med installationen ännu. Den stora elsaneringen för min del handlade annars om kylskåpet som skeppades med min modell. Det ska enligt manualen dra 100Ah/dygn under normala förhållanden. Det första jag gör är således att skicka ut det ur båten och införskaffa en Isotherm CR 65 Elegance istället som passar bra i hålet (räknar med runt 30 Ah/dygn). Det blir också nya batterier och införskaffa solpanel.

 

Jag går lite emot strömmen när det gäller batterierna och ska testa att köra med relativt liten AGM-bank (1*95 Ah AGM Biltema +likadant för start). Jag räknar med att strömförbrukningen med det nya kylskåpet ska bli så låg att jag bör klara 50% gränsen på batteribanken och då ska man enligt spec klara flera 100 cykler vilket innebär gott om somrar med vårt användande som kanske handlar om uppåt 20 nätter i naturhamn. Om jag förstår rätt blir batterier också sämre med tiden och inte bara av cykler och då kanske man i slutändan får byta ut sin stora batteribank i förtid iaf?

 

När det gäller solpanel är jag inne på att börja med en "flexibel" 100w panel att lägga på kapellet eller dylikt när man ligger i hamn. Hur har du tänkt sätta 150w panel på targa-bågen? Hade gärna haft panelerna ständigt inkopplade men vet inte riktigt hur man ska få plats med så mycket på bågen. Låter man dom överlappa kapellet blir det lätt trångt när man väl ska ta av det och man vill ju inte bygga så mycket på höjden där uppe...

 

En sista fråga till föregående forumskrivaren som förordar Epsolar MPPT regulatorn. Det är säkert en rejäl regulator men är det verkligen så stor skillnad mot de extremt billiga man kan få på eBay som förvisso bara är PVM? De där 10-15% kan man ju lägga på lite mer solpanel istället - eller? Lite kul att kunna koppla datorn på den iof :=) Hade gärna sett en BT modul och app men det kanske kommer.

 

,Olle

 

Kul att höra :)

Gällande solpanel kommer jag dela upp det på minst två paneler efter råden här i tråden. Jag har hittat 80w i bra storlek som skulle kunna passa bra. Planen har varit att fästa 2 st grabbräcken eller motsvarande ovanpå bågen som jag sedan fäster panelerna på med justerbara fästen. Panelerna kommer att sticka utanför bågen och överlappa kapellet något som du skriver men det känns ok för min del.

 

Med vänlig hälsning

David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Spännande med någon som gör något liknande som en själv. Jag har en Bayliner 2855 -00 men med samma layout som 285 (dörr till akterkabinen osv).

 

Har inhandlat Led men inte blivit helt klar med installationen ännu. Den stora elsaneringen för min del handlade annars om kylskåpet som skeppades med min modell. Det ska enligt manualen dra 100Ah/dygn under normala förhållanden. Det första jag gör är således att skicka ut det ur båten och införskaffa en Isotherm CR 65 Elegance istället som passar bra i hålet (räknar med runt 30 Ah/dygn). Det blir också nya batterier och införskaffa solpanel.

 

Jag går lite emot strömmen när det gäller batterierna och ska testa att köra med relativt liten AGM-bank (1*95 Ah AGM Biltema +likadant för start). Jag räknar med att strömförbrukningen med det nya kylskåpet ska bli så låg att jag bör klara 50% gränsen på batteribanken och då ska man enligt spec klara flera 100 cykler vilket innebär gott om somrar med vårt användande som kanske handlar om uppåt 20 nätter i naturhamn. Om jag förstår rätt blir batterier också sämre med tiden och inte bara av cykler och då kanske man i slutändan får byta ut sin stora batteribank i förtid iaf?

 

När det gäller solpanel är jag inne på att börja med en "flexibel" 100w panel att lägga på kapellet eller dylikt när man ligger i hamn. Hur har du tänkt sätta 150w panel på targa-bågen? Hade gärna haft panelerna ständigt inkopplade men vet inte riktigt hur man ska få plats med så mycket på bågen. Låter man dom överlappa kapellet blir det lätt trångt när man väl ska ta av det och man vill ju inte bygga så mycket på höjden där uppe...

 

En sista fråga till föregående forumskrivaren som förordar Epsolar MPPT regulatorn. Det är säkert en rejäl regulator men är det verkligen så stor skillnad mot de extremt billiga man kan få på eBay som förvisso bara är PVM? De där 10-15% kan man ju lägga på lite mer solpanel istället - eller? Lite kul att kunna koppla datorn på den iof :=) Hade gärna sett en BT modul och app men det kanske kommer.

 

,Olle

 

Kul att höra :)

Gällande solpanel kommer jag dela upp det på minst två paneler efter råden här i tråden. Jag har hittat 80w i bra storlek som skulle kunna passa bra. Planen har varit att fästa 2 st grabbräcken eller motsvarande ovanpå bågen som jag sedan fäster panelerna på med justerbara fästen. Panelerna kommer att sticka utanför bågen och överlappa kapellet något som du skriver men det känns ok för min del.

 

Med vänlig hälsning

David

 

Inte så tokig idé ändå det där med grabbräcken. Med fästen för dessa kan du ju vinkla panelerna och då blir det ju inget problem att ta av kapellet när det behövs.

 

Har du någon länk till vilka paneler du tänkt dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Grymt, tack för alla svar!

Väldigt informativt och lärorikt, nu är det bara att inhandla prylarna och sätt igång. Jag har redan lagt min första order på eBay :)

 

Mvh

David

trevligt , vad blev det för prylar då-

 

Beställde regulatorn som Bhemac rekommenderade, EPsolar Tracer 2215BN och tillhörande display MT-50 från Kina. Gick på ca 1200:- och kom hemlevererat efter 10 dagar.

Köpte föregångaren tror jag tracer 1210 + mt-5 till husvagnen förra året fick inte riktigt igång laddningen då men la inte så mycket tid på det. Ska ta det till våren..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen kan man ju sätta upp en Raspberry Pi också ....screenshot.PNG

 

Nu hittade jag denna: http://www.ebay.com/itm/WIFI-Box-for-EPEVER-EPSOLAR-Solar-Controller-Communication-Mobile-Phone-APP-/251301945091?

En box som kopplar data från regulatorn till ett WiFi nät (finns även för Bluetooth).

Det ska även finnas en app men jag hittade ingen till iPhone!

 

En video med lite mer info: 

Data läggs ut via webbgränssnitt, enkelt att komma åt alltså - även hemifrån via tex NetOne. Sen kan man ju låta en Raspberry greja lite....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger upp lite bilder som jag tog i samband med att jag monterade solpanelerna på targabågen.

Jag använde två uppsättningar

 

- Solpaneler 50W

- Grabbräcken 75 cm

- Noa justerbara panelfästen

 

Panelerna kan justeras både framåt och bakåt i liggande läge på räckena samt vinklas helt upp till vertikalt läge mot både fören och aktern.

 

post-110071-0-57393000-1486387583_thumb.jpg

post-110071-0-25616800-1486387594_thumb.jpg

post-110071-0-50715600-1486387610_thumb.jpg

post-110071-0-33247100-1486387280_thumb.jpg

post-110071-0-81004400-1486387294_thumb.jpg

post-110071-0-61428900-1486387323_thumb.jpg

post-110071-0-39027400-1486387704_thumb.jpg

post-110071-0-67129100-1486387356_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger upp lite bilder som jag tog i samband med att jag monterade solpanelerna på targabågen.

Jag använde två uppsättningar

 

- Solpaneler 50W

- Grabbräcken 75 cm

- Noa justerbara panelfästen

 

Panelerna kan justeras både framåt och bakåt i liggande läge på räckena samt vinklas helt upp till vertikalt läge mot både fören och aktern.

 

Kabeldragningen är kvar att göra och planeras ske i targabågen, tar tacksamt emot tips om genomföring m.m. inför det jobbet :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lägger upp lite bilder som jag tog i samband med att jag monterade solpanelerna på targabågen.

Jag använde två uppsättningar

 

- Solpaneler 50W

- Grabbräcken 75 cm

- Noa justerbara panelfästen

 

Panelerna kan justeras både framåt och bakåt i liggande läge på räckena samt vinklas helt upp till vertikalt läge mot både fören och aktern.

 

Kabeldragningen är kvar att göra och planeras ske i targabågen, tar tacksamt emot tips om genomföring m.m. inför det jobbet :)

 

Ser bra ut. Om du redan har hål i targabågen så skulle jag bara linda rejält med vulktejp runt det område på kabeln där den går in i hålet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kontrollfråga. Visst parallellkopplas solpanelerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut det bästa, om en panel skuggas fortsätter de andra att leverara. Seriekoppling - tänk julgransbelysning, skruva ur en lampa och alla lampor slocknar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns så mycket samlad kunskap här så jag passar väl på att fortsätta peppra med frågor :)

 

Jag kommer koppla in en del av de nyinförskaffade prylarna kommande helger och får hjälp av svärfar som behärskar el långt bättre än mig.

 

I systemet kommer det att finnas:

- Solpaneler 2x50W

- MPPT regulator med tillhörande dispaly Mt50

- Skiljerelä a la Biltema

- Manuell batteriomkopplare med läge 1, 2, 1+2 eller Av

- 2 batteribankar med 2+1 AGM batterier

 

Förutom startmotorn finns även ett ankarspel som är tänkt att vara kopplat till startbatteriet.

Toppen om man kan få lite inspel på inkoppling, d.v.s. motsvarande kopplingsschema :)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kopplat så att startbatteriet laddas endast när motorn går, alltså inte av solcellerna. Husbatterierna laddas av både solceller och motor (mha reläet). Omkopplaren skulle jag lämnat tillbaka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns så mycket samlad kunskap här så jag passar väl på att fortsätta peppra med frågor :)

 

Jag kommer koppla in en del av de nyinförskaffade prylarna kommande helger och får hjälp av svärfar som behärskar el långt bättre än mig.

 

I systemet kommer det att finnas:

- Solpaneler 2x50W

- MPPT regulator med tillhörande dispaly Mt50

- Skiljerelä a la Biltema

- Manuell batteriomkopplare med läge 1, 2, 1+2 eller Av

- 2 batteribankar med 2+1 AGM batterier

 

Förutom startmotorn finns även ett ankarspel som är tänkt att vara kopplat till startbatteriet.

Toppen om man kan få lite inspel på inkoppling, d.v.s. motsvarande kopplingsschema :)

 

Låter vettigt men jag skulle ta bort batteriomkopplaren, för eller senare hamnar den i fel läge. För att nödstarta behöver man en hjälpstartkabel.

Är man orolig för att startbatteriet ska laddas ut så kan man sätta en 10-20W solpanel med regulator för att hålla startbatteriet laddat i hamn. Så gjorde jag, framförallt för sena hösten när det kan bli långt mellan turerna. Startbatteriet hölls även laddat under vintern mha solpanelen.

Men AGM har väldigt lite självurladdning så behovet av underhållsladdning är nog nästan inget. Å andra sidan kostar en liten solpanel + regulator bara några hundra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteriomkopplaren är originalet som sitter i båten men som jag tolkar Er, kopplar jag bort denna och ersätter med skiljerelä?

Gissar att det sedan är bara att följa kopplingsschemat i Skyllermarks Elguide http://www.sutars.com/wp-content/uploads/2016/10/Elguiden-2017.pdf

 

 

 

Är man orolig för att startbatteriet ska laddas ut så kan man sätta en 10-20W solpanel med regulator för att hålla startbatteriet laddat i hamn

 

Låter vettigt :)

 

För övrigt verkar det som om en MPPT regulator drar en del mer ström, kan det bli problem om båten ligger still under den mörkare delen av året? Tänker om regulatorn drar ut mer än vad panelerna genererar, eller skall man sätta en strömbrytare så att man kopplar ur den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta regulatorer drar max 30-40mA det blir i värsta fall 12W/dygn. Under sommaren skulle en 3W panel klara det men i december får man ut 1/10 så 30W panel skulle behövas. I verkligheten verkar snittförbrukningen vara lägre. Regulatorn till startbatteriet är en enkel PWM som förbrukar kanske 5 mA.

I några år har solpanelerna hållit mina batterier laddade och batterierna är alltid laddade trots att jag ibland kört värmare och belysning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I tillägg till tidigare opensource alternativ finns ju Victrons egna initiativ:

 

https://www.victronenergy.com/live/open_source:start

https://github.com/victronenergy

 

Så med något enkelt billigt arm kort så fixar man sig sin egen energi övervakare.

 

Att Victron går in för opensource tycker jag är alldeles fantastiskt och fler borde göra samma sak

så att man kan integrera själv också. Personligen blir det fler Victron burkar nu när min lilla yacht

server kan prata med dem. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår kopplades solcellerna in till min EPsolar 2215 regulator, kopplade även tillfälligt in MT50 övervakningsdisplay.

Bestämde mig för att sätta MT50 displayen inne i båten och då räcker inte medföljande kabel på 2 meter. Det verkar vara vanlig RJ45 kontakt på regulatorsidan men sedan RS485 på displaysidan.

 

Tror jag behöver omkring 5 meter kabel för att göra det snyggt, funderar på att kapa medföljnade kabel och på att skarva en vanlig nätverkskabel med RJ45 kontakt med den delen som har  skall in i MT50.

 

Vad tror ni, eller har någon ett bättre förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår kopplades solcellerna in till min EPsolar 2215 regulator, kopplade även tillfälligt in MT50 övervakningsdisplay.

Bestämde mig för att sätta MT50 displayen inne i båten och då räcker inte medföljande kabel på 2 meter. Det verkar vara vanlig RJ45 kontakt på regulatorsidan men sedan RS485 på displaysidan.

 

Tror jag behöver omkring 5 meter kabel för att göra det snyggt, funderar på att kapa medföljnade kabel och på att skarva en vanlig nätverkskabel med RJ45 kontakt med den delen som har  skall in i MT50.

 

Vad tror ni, eller har någon ett bättre förslag?

 

Hej.

Hade samma förutsättningar, jag köpte en förlängningssladd på Biltema fungerade perfekt.

 

Redigerad av Northtorp
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- - - -

Tror jag behöver omkring 5 meter kabel för att göra det snyggt, funderar på att kapa medföljnade kabel och på att skarva en vanlig nätverkskabel med RJ45 kontakt med den delen som har  skall in i MT50.

 

Vad tror ni, eller har någon ett bättre förslag?

 

Skarvdon RJ45 - RJ45 och tre meter datakabel + den befintliga tvåmeters med RS485-kontakten!

 

https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/fast-telefoni/installation/skarvdon-forgreningar/skarvdon-for-rj45-p38402

och

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/installationsmateriel/natverkskablar/fardig-langd/luxorparts-utp-natverkskabel-cat-6-vit-3-0-m-p68081

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Igår kopplades solcellerna in till min EPsolar 2215 regulator, kopplade även tillfälligt in MT50 övervakningsdisplay.

Bestämde mig för att sätta MT50 displayen inne i båten och då räcker inte medföljande kabel på 2 meter. Det verkar vara vanlig RJ45 kontakt på regulatorsidan men sedan RS485 på displaysidan.

 

Tror jag behöver omkring 5 meter kabel för att göra det snyggt, funderar på att kapa medföljnade kabel och på att skarva en vanlig nätverkskabel med RJ45 kontakt med den delen som har  skall in i MT50.

 

Vad tror ni, eller har någon ett bättre förslag?

 

Hej.

Hade samma förutsättningar, jag köpte en förlängningssladd på Biltema fungerade perfekt.

 

 

 

 

- - - -

Tror jag behöver omkring 5 meter kabel för att göra det snyggt, funderar på att kapa medföljnade kabel och på att skarva en vanlig nätverkskabel med RJ45 kontakt med den delen som har  skall in i MT50.

 

Vad tror ni, eller har någon ett bättre förslag?

 

Skarvdon RJ45 - RJ45 och tre meter datakabel + den befintliga tvåmeters med RS485-kontakten!

 

https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/fast-telefoni/installation/skarvdon-forgreningar/skarvdon-for-rj45-p38402

och

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/installationsmateriel/natverkskablar/fardig-langd/luxorparts-utp-natverkskabel-cat-6-vit-3-0-m-p68081

 

Kanon, tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Noterade att den medföljande kabeln dels var för kort även för mig men också att kabeln gå för långt bak när den är monterad i MT-50 så det är svårt att få in mätaren i hållaren för utanpå liggande montage.

Kommer köpa en med vinklad kontakt i ena änden och väljer att inte ha kontaktdon emellan. Även om det inte bara är signaler som går i kabeln vill jag inte öka risken för avbrott genom att spara några 10:or på flera kopplingspunkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För övrigt verkar det som om en MPPT regulator drar en del mer ström, kan det bli problem om båten ligger still under den mörkare delen av året? Tänker om regulatorn drar ut mer än vad panelerna genererar, eller skall man sätta en strömbrytare så att man kopplar ur den?

 

Läser man reklamen för EPsolar 2215 så är egenförbrukningen 50mA, dvs den drar ur 1,2Ah per dygn vilket väl känns lite mycket för den mörka årstiden? Det motsvarar vad man max vill dra ut ur ett batteri varje månad (36Ah).

 

Jämför man med en Mastervolt SCM 25 som visserligen är dyrare, så drar den enligt reklamen bara en tiondel av den strömmen nattetid (5mA).

 

Är det någon som har erfarenhet av EPsolar och om den drar såpass mycket i praktiken? Och är det ett problem ni sett nu under vintern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reklamen säger mindre/lika med 50mA. Jag har mätt men kommer inte ihåg hur mycket det var. ska kolla längre fram

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min 2215 är ny för denna vinter så denna info förklarar till viss del varför jag har upplevt att någonting ligger och drar ur batterierna. Då även båten är ny har den fått lite extra uppmärksamhet i vinter. Det var nog tur att jag tejpade upp en 18w solpanel på utsidan av pressen. Men den kommer att kopplas in via en PWN regulator nästa vinter medans 2215:an får gå i ide.

Redigerad av Northtorp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reklamen säger mindre/lika med 50mA. Jag har mätt men kommer inte ihåg hur mycket det var. ska kolla längre fram

  

Min 2215 är ny för denna vinter så denna info förklarar till viss del varför jag har upplevt att någonting ligger och drar ur batterierna. Då även båten är ny har den fått lite extra uppmärksamhet i vinter. Det var nog tur att jag tejpade upp en 18w solpanel på utsidan av pressen. Men den kommer att kopplas in via en PWN regulator nästa vinter medans 2215:an får gå i ide.

Och jag som just ersatt en PWM och en MPPT med en ny 2215 2210A (ska det vara och denna har en uppgiven egenförbrukning på <20mA).

Nyfiken på vad du får fram om egenförbrukning bhemac.

Får kanske göra som Nordtorpet, sätta tillbaka min gamla PWM till nästa vinter.

Ingen annan som haft svårt att få plats med kabeln till MT-50-an?

Törs man böja den de ca två cm som saknas eller förstör man kontakten?

 

Edit: Fel modell angiven!

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag har en 100 w solpanel liggande under pressen kopplad till en 2215 och blev förvånad när jag skulle ladda på startbatterierna nu i början av februari att förbrukarbanken var nere på 12,4V. Att det är regulatorna som kan vara boven hade jag inte funderat på innan jag läste den här tråden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På sommaren är det inga problem att regulatorn drar lite mycket ström, mina solceller åter laddar dygnsförbrukningen på 3 minuter. Därför anser jag fortfarande att regulatorn är ett bra köp. Men jag kommer att koppla bort den under vinterhalvåret

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...