Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
mlindel12

"Svavla" bojsten

Rekommendera Poster

Hej!

Jag behöver göra en ny bojsten till båtplatsen på landet. Jag har en granne med en bra Cobra-borr och jag har en bra ögla och stenar finns det gott om, men jag behöver lite tips på hur man praktiskt går tillväga för att "svavla" fast öglan i stenen?

Jag har förstått att man ska smälta ner svavelpulvret och sedan hälla det i hålet med öglan, men jag hoppas det finns någon som kan ge lite handfasta tips kring detta. T ex hur man inte ska göra, hur länge det ska sitta inna man kan slänga stenen i vattnet osv..

 

Tackar på förhand!

//M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svavel är väl lite vanskligt om man inte om man inte har riktigt koll på hur man gör.

Grannen hade en flaggstång som stod på "hajligth" för att han eldade på för mycket på svavlet när han skulle smälta det.

 

Genomgående bult medbricka och mutter på undersidan.

 

Själv har jag slagit i en bergögla med kil i ett stort antal stenar under de senaste 40 åren.  De jag har har koll på fungerar fortfarande. DEt två äldsta är från början av 1980-talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kemankare måste vara mycket enklare och säkrare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svavel är väl lite vanskligt om man inte om man inte har riktigt koll på hur man gör.

 

Grannen hade en flaggstång som stod på "hajligth" för att han eldade på för mycket på svavlet när han skulle smälta det.

 

Genomgående bult medbricka och mutter på undersidan.

 

Själv har jag slagit i en bergögla med kil i ett stort antal stenar under de senaste 40 åren.  De jag har har koll på fungerar fortfarande. DEt två äldsta är från början av 1980-talet.

Jag har en ögla med kil (se bild) och du menar att det kanske räcker med kilen utan svavel?

 

//M

post-109919-0-88851600-1483979632.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag uppfattade det som om du hade ögla utan kil och bara tänkte svavla fast den.

 

I princip räcker det att slå fast den, jag har aldrig gjort nåt annat, men det skadar inte att efterfylla med svavel. 

 

Värm bara försiktigt så inte svavlet tar eld.

 

Det var det som hade hänt när grannen skulle svavla fast fästet till sin flaggstång.

 

Har själv ingen erfarenhet av att svavla, men en vid googling fick jag bl.a. denna träff

https://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/15875-svavla.html

 

Sen finns det nån fästmassa som på tub, som vi använde när vi satte fast järndubbar i borrade hål i berget, men då tror jag mer på svavel - just i ditt fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen finns det nån fästmassa som på tub, som vi använde när vi satte fast järndubbar i borrade hål i berget, men då tror jag mer på svavel - just i ditt fall.

Det finns ingen som helst anledning att hålla på och böka med svavel när man kan köpa ett kemankare eller ankarmassa på tub. Det är bara konservativt och ålderdomligt.

 

Kemankare eller ankarmassa är lika snabbt, minst lika starkt och mycket enklare att hantera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Sen finns det nån fästmassa som på tub, som vi använde när vi satte fast järndubbar i borrade hål i berget, men då tror jag mer på svavel - just i ditt fall.

Det finns ingen som helst anledning att hålla på och böka med svavel när man kan köpa ett kemankare eller ankarmassa på tub. Det är bara konservativt och ålderdomligt.

 

Kemankare eller ankarmassa är lika snabbt, minst lika starkt och mycket enklare att hantera.

 

 

Är det lika enkelt att få ner mellan bergöglan och hålväggen.

 

När vi borrade för skylthållare, pressade vi ner kemankare i hålet och tryckte sen ner hållaren i massan

 

Har för mig att kemankaret hade kort öppentid och den var ju väldigt trögflytande.

 

Att ha i Kemankaret först och sen sätta i bergöglan med kil och därefter slå fast bergöglan på kilen tror jag inte är enkelt - jag har ändå monterat stor mängd bergöglor och bladbultar med kil under mina år som linjemontör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hilti Hit-massa är hur enkelt som helst att använda.

 

- Borra ett hål som är någon millimeter större än bulten.

- Fyll hålet till c:a en tredjedel från botten med massan. Det ska vara så mycket massa att den kommer upp över kanten på hålet när Du trycker ner bulten i hålet.

- Tryck i bulten. Går hur enkelt som helst.

- Vänta en halvtimme.

 

Får Du loss bulten därefter är Du dj-t stark...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kryssarklubbens västkustkrets använder tydligen ingen metall alls i sina bojstenar sedan ungefär tio år tillbaka. Bara ett hål rätt igenom stenen samt bolstrande plastslang i hålet.

Inte vet jag men det kanske kan vara en bra metod även för dig?

Beskrivande artikel saxad från tidningen Västpricken nr 3 år 2006.
Nuvarande hemsida där metoden ser ut att fortfarande användas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

SXK konstruktion idag är min idé, jag har också levererat samtliga stenar. Vi har enligt senaste listan 89 bojar på västkusten, de äldsta går nu in på sitt 12:e år. Ännu har vad vi vet, alla är inte kontrollerade efter vintern, ingen havererat vid infästningen i stenen. Några har kantrat då tyngden under bojen släppt, dessa var på tidiga bojar bara fästade med lina i bojen, numera fixeras dessa också mot den grova linan.

http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Medlemsformaner/hak_bojkonstruktion.pdf

 

Hälsningar Ove

Redigerad av Ove-T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

SXK konstruktion idag är min idé, jag har också levererat samtliga stenar. Vi har enligt senaste listan 89 bojar på västkusten, de äldsta går nu in på sitt 12:e år. Ännu har vad vi vet, alla är inte kontrollerade efter vintern, ingen havererat vid infästningen i stenen. Några har kantrat då tyngden under bojen släppt, dessa var på tidiga bojar bara fästade med lina i bojen, numera fixeras dessa också mot den grova linan.

http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Medlemsformaner/hak_bojkonstruktion.pdf

 

Hälsningar Ove

 

Har du någon erfarenhet av pålbojar? Varför har SXK valt konventionell boj med kostsamma rostfria kompletteringar istället för pålbojen?

 

De har ju inga metalliska delar i vattnet (om man knyter i bojsten som på SXK-varianten) så de korroderar ju inte. Man slipper ju tyngden för att hålla bojen stående. Jag är bara fundersam på om det blir slitage på repet i nedre ändan av bojen där linan går in i bojen.

 

Palboj.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nej jag har ingen erfarenhet av dessa bojar, själva bojkonstruktionen fanns före konstruktionen med lina i sten, då med kätting och schackel som rostade sönder. Jag är lite tveksam till om man klarar så grov lina i pålbojen vi använder 30 mm plastklädd lina.

Hälsningar Ove  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har du någon erfarenhet av pålbojar? Varför har SXK valt konventionell boj med kostsamma rostfria kompletteringar istället för pålbojen?

 

De har ju inga metalliska delar i vattnet (om man knyter i bojsten som på SXK-varianten) så de korroderar ju inte. Man slipper ju tyngden för att hålla bojen stående. Jag är bara fundersam på om det blir slitage på repet i nedre ändan av bojen där linan går in i bojen.

 

Palboj.jpg

 

 

Det finns nog nackdelar med pålbojar. Jag har bara en erfarenhet av dessa bojar - en negativ.

 

Jag trodde jag hade kört på grund i Stenungsunds hamn. Det var en pålboj, som av någon anledning låg ner.

 

Det var i det närmaste omöjligt att ta sig därifrån, innan jag begrep vad problemet var och sen lyckades krångla mig loss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nej jag har ingen erfarenhet av dessa bojar, själva bojkonstruktionen fanns före konstruktionen med lina i sten, då med kätting och schackel som rostade sönder. Jag är lite tveksam till om man klarar så grov lina i pålbojen vi använder 30 mm plastklädd lina.

Hälsningar Ove  

 

Hålet genom pålbojen är enligt uppgift 60mm så de ska klara även din grovlek av tamp.

 

Jag håller med dig - kätting o schackel är kasst! Det ska vara rep i bojar och bryggor. (kompletterat med Seaflex i bryggor - dyrt med bra)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...