Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Rekommendera Poster

Vilken batteristorlek, i Amperetimmar, är minimum för en utombordare Yamaha 60 hk från 91?

Mitt nuvarande batteri börjar krokna efter 16 år.

Det skulle säkert gå bra att köpa ett likadant men det är så satans stort.

Skulle vara lite bekvämare med ett mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tänkt i samma banor ett mcbatteri borde göra jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med utan att ha provat själv.

Varfär skulle en 60 hk utombordare kräva större batteri än en mc med betydligt större motor?

Om motorn är någorluna lättastartad räcker ett mc-batteri.

 

Räkna på hur många ampertimmar varje start kräver och du blir förvånad hur lite energi som krävs för en start.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tumregeln är väl alltid att ha så stort batteri man mäktar med.... :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med utan att ha provat själv.

Varfär skulle en 60 hk utombordare kräva större batteri än en mc med betydligt större motor?

Om motorn är någorluna lättastartad räcker ett mc-batteri.

 

Räkna på hur många ampertimmar varje start kräver och du blir förvånad hur lite energi som krävs för en start.

 

Mackey

"Om motorn är någorlunda lättstartad"  Ja då räcker ett litet batteri, men dom är inte det alla dagar. 

Skillnaden är att det är ganska enkelt att lämna motorcykeln på stödet och gå eller ta bussen hem, jämfört med att behöva simma hem från ytterskärgården om det tjurar. Och det kan man ge sig f-n på att det gör en inte så vacker dag.

Men prova ni, själv vill jag gärna ha marginaler. 

Moderna motorer har angivna krav på vilka batterier som krävs beroende på mängden elektronik som kräver full spänning även när startmotorn går och drar ampere som belastar.

/Claes

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är motorn startvillig så behövs inte något stort batteri. Till min 28 hkr diesel bytte jag till ett fräscht 60Ah batteri. Det gick jättebra när det var sommar och varmt. När det bli lite kallare och man fick mala med startmotorn en stund så dras inte motorn runt lika snabbt och den kommer inte att starta. Jag bytte till ett lite mera slitet 100Ah batteri. Det var inga problem idag att starta, motorn har inte varit igång på 2 mån och före helgen var det -14°C.

Så även om det går med ett litet batteri så finns det fördelar med ett lite större!

Ska man ha ett litet batteri så ska det nog vara typ LiFePO4 som inte tappar spänningen när kapaciteten börjar ta slut. Men då kostar det också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Håller med utan att ha provat själv.

Varfär skulle en 60 hk utombordare kräva större batteri än en mc med betydligt större motor?

Om motorn är någorluna lättastartad räcker ett mc-batteri.

 

Räkna på hur många ampertimmar varje start kräver och du blir förvånad hur lite energi som krävs för en start.

 

Mackey

"Om motorn är någorlunda lättstartad"  Ja då räcker ett litet batteri, men dom är inte det alla dagar. 

Skillnaden är att det är ganska enkelt att lämna motorcykeln på stödet och gå eller ta bussen hem, jämfört med att behöva simma hem från ytterskärgården om det tjurar. Och det kan man ge sig f-n på att det gör en inte så vacker dag.

Men prova ni, själv vill jag gärna ha marginaler. 

Moderna motorer har angivna krav på vilka batterier som krävs beroende på mängden elektronik som kräver full spänning även när startmotorn går och drar ampere som belastar.

/Claes

 

Nu frågade ju TS just vilket batteri som var minimum.

Jag håller med om att det är viktigare med marginaler på en båt än på en mc. Är man ofta långt hemifrån är det viktigare med mera batterikapacitet än om båten används för ex.vis vattenskidåkning eller fiske i närheten.

 

En Yamaha från 1991 har troligen ingen större mängd elektronik så vet man att motorn alltid startar lätt så räcker absolut ett mc-batteri. Min andra motor var en 20 hk Mercury från 1968 som alltid startade på första rycket utom vid årets första start då det ibland behövdes två ryck eller i värsta fall tre. Hade den haft elstart hade jag absolut nöjt mig med ett mc-batteri.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snörstart är ju en sak då går all effekt till tändstiften. Det räcker ju med att batteriet skall försörja både startmotorn och tändspolen samtidigt för att det skall bli problem när spänningen sjunker och även en Yamaha från -91 har väl minst en tändspole.

Riktiga dieslar av äldre datum räcker det ju med att man får snurr på så att man får komp. så hoppar dom ju oftast igång.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är bara dumt med ett mc-batteri. På vägen kan du rulla igång hojen om det strular, försök göra det med en båt i vattnet.

 

På min förr förra båt hade jag en Mercury 60hk fyrtakt från -04. Insprutning och mycket lättstartad i alla lägen.... utom en gång när vi skulle lämna en ö startade inte motorn.

Mycket nötande på startmotorn, vila 5-15min och försöka igen osv... Till sist gick den igång och det upprepades aldrig igen. Hade jag haft ett mc-batteri i det läget hade jag och familjen sannolikt fortfarande suttit på ön. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är batteriet enbart för att starta motorn, eller finns andra förbrukare (t ex stereo, lanternor, belysning, länspump..?). Om det enbart är för start - satsa på ett startbatteri, inte ett fritidsbatteri. Och något mindre borde gå att hitta, ett bilbatteri på 45-50 Ah borde väl vara tillräckligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt med övriga forumdeltagare som säger att du skall ha ett sedvanligt marinbatteri eller liknande.

 

Vad som ingen nämnt ännu. är ju det att du har väl kanske någonting mer ombord som drar litet ström, kanske en navigator och/eller ekolod? Även om du kanske inte har igång elektroniken vid start så är det ju bra att ha en lätt överdimensionerad batterikapacitet.

 

Sedan är det ju det där med laddningen, utombordare i allmänhet är ju inte direkt kända för att ha effektiva generatorer... De utombordare jag mekat med har inte i egentlig mening haft någon generator alls, utan istället en spole under (det magentiska-) svänghjulet som producerar litet ström. Kanske det blev bättre på sentida modeller...?

 

Så om ditt batteri funkat bra i 16 år är det bara att gratulera, du har tagit hand om det väl och skött om det ordentligt!

Så ett Tudor marinbatteri på 80Ah kan ju passa bra, det kostar i dyr båttillbehörsbutik knappt 1100kr, om du slår ut det på en avskrivningstid på "bara" tio år är den kostanden försumbar mot vad båtägande i övrigt kostar. Och framförallt du slipper en massa irritation, rädsla och slipper att "simma hem" om det kniper.

 

(Att jag skrev 80Ah var det att jag vid snabb googling fann ett sådant http://www.watski.se/Tudor-marin-dual-115B2, men det går nog lika bra med 60Ah.)

Batteripriser är dagspris, tro det eller ej, men priserna tycks följa världsmarknadspriset på Pb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en verkstadsmanual* hos boatinfo.no där det enligt bilden nedan stipuleras 70 Ah eller mer - utom för de minsta motorerna. Avsnitt 4 handlar om det elektriska och på sidan 4-42 beskrivs detaljer om elektroniken (Yamaha Microcomputer Ignition System YMIS).

Brukar väl ofta vara just mikrodatorer för styrning av motorns funktioner som kräver rejäl batterikapacitet. Yamaha är nog inget undantag därvidlag. Skulle alltså inte heller chansat på nåt litet MC-batteri utan hållit mig strikt till motortillverkarens rekommendation.  

[När exempelvis startmotorn lastar ner batteriet kan datorn få "näringsbrist" och svårt att . Då kopplas den visserligen ur och reservsystem tar över, men problem kan ändå uppkomma. Förmodligen särskilt om spänningen ligger och flaxar runt värdet då reservsystemet kopplas in och ut?]     
(*) Gäller Yamaha 1984-1996, alla motorstorlekar.
post-86835-0-48125700-1483957107.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En motorcykel kan man skjuta igång om batteriet inte vill vara med. Man kan resonera på samma sätt med en båt om det finns startvev eller magnapullstart som reservmetod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om det finns ett ladd relä om inte så brukar 60 ah räcka utan att det blir överladdat

Detta var vanligt på 80-talet att motorer upp till ca 85-90 hk saknade

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En motorcykel kan man skjuta igång om batteriet inte vill vara med. Man kan resonera på samma sätt med en båt om det finns startvev eller magnapullstart som reservmetod.

Inget är omöjligt, inte ens att starta en 60-hästare med snöre, men lätt är det i allmänhet inte.

Jag hade i många år en 35-hästare, med elstart, men ingen magnapullstart, det var på denna tid ovanligt att det fanns både och, det var då antingen eller.

Men svänghjulet hade ett spår för startsnöre, och det medföljde ett snöre med trähantag i ena ändan, stoppknut i den andra. Ja det gick med stor möda att starta varm motor med detta snöre, men inte om motorn var kall....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte ska dubbelanvändas som förbrukningsbatteri så behöver det ju inte överdimensioneras. På min bil med två liters bensinmotor och en massa elektronik för att få den att gå så sitter det ett 60Ah batteri så startandet kräver ju rätt måttlig storlek.

 

En liten fundering angående spänning till elektroniken.. Hur ser batterikablar ut till startmotorn på en utombordare? Är de vettigt dimensionerade eller går det att få mindre spänningsfall med uppgraderade kablar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara intressant att få lite input från TS om hur båten används nu när det finns en massa olika förslag och rekommendationer när det gäller val av minsta möjliga batteri.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla.

Frågan om batteristorlek föranleds av att jag hörde av någon att gamla utombordares laddningssystem är både simpelt och trubbigt. Därför behövs det ett "onödigt" stort batteri som agerar "målvakt" för allehanda ström- och volttoppar som kan uppstå.

 

Mitt gamla batteri på 75 AH, har skött om elsystemet.

När jag köpte båt och motor 2002, så var laddningsspolarna under svänghjulet brända och bortom all räddning. Renoverade systemet och det har fungerat bra sedan dess.

Jag har emellertid en svag aning om, att de brända spolarna hade fått jobba mot ett mindre batteri, kanske ett MC-batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det vikten eller storleken som är problemet?

Du skrivetr i frågan att "batteriet är så satans stort", men ett 75 Ah batteri är ju inte så stort. Det kan däremot vara tungt.

 

Det går att köpa ett 60 Ah batteri som väger 15 kg vilket är klart hanterbart även om man lyfter i och ur batteriet ur båten relativt ofta. Det är ju betydligt smidigare än ett äldre 75 Ah batteri som kan väga 25 kg.

 

Jag har svårt att se att laddsystemet kan märka någon skillnad på ett fulladdat större batteri jämfört med ett fulladdat mindre batteri. Är det fullt så är det fullt oavsett storlek. Det som behöver "fyllas på" är det som går åt när man startar motorn. Det jag inte har koll på är hur inre resistans i större och mindre batterier ev. kan påverka.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det vikten eller storleken som är problemet?

Du skrivetr i frågan att "batteriet är så satans stort", men ett 75 Ah batteri är ju inte så stort. Det kan däremot vara tungt.

 

Det går att köpa ett 60 Ah batteri som väger 15 kg vilket är klart hanterbart även om man lyfter i och ur batteriet ur båten relativt ofta. Det är ju betydligt smidigare än ett äldre 75 Ah batteri som kan väga 25 kg.

 

Jag har svårt att se att laddsystemet kan märka någon skillnad på ett fulladdat större batteri jämfört med ett fulladdat mindre batteri. Är det fullt så är det fullt oavsett storlek. Det som behöver "fyllas på" är det som går åt när man startar motorn. Det jag inte har koll på är hur inre resistans i större och mindre batterier ev. kan påverka.

 

Mackey

 

Ja, det är ju både storleken och vikten. Ett gammalt 75-ampers batteri, som jag har nu, väger säkert 25 kg och det skulle vara bra med ett lite mindre, 15 kg och 60 ampere låter lockande.

 

Jag vågar inte gå in i nån polemik om laddningssystemet eftersom jag är för dåligt insatt. Men jag vågar med bestämdhet hävda att kunnigt folk avråder från  MC-batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju mindre batterier destom mindre laddningström...

Sedan som redan nämnts, när startmotorn snurrar blir det mindre energi över till tändsystemet, då ett litet batteri inte kan leverera lika mycket som ett större.

 

Att dina spolar en gång brann, beror med stor sannolikhet på att det var en kortslutning innan eller kanske i batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en hyndai atos har 40ah batteri, insprutning o massa eloktronik o startar i alla väder,  brukar inte  se damer putta igång bilarna pga litet batteri, 

så skulle nog funka fint i en båt med ett sådant. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...