Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Rogerihalmstad

Frusen motor

Rekommendera Poster

Hej båtvänner, Vågar man köpa en VP v8 som har varit frusen, enligt ägaren är det sprickor i blocket men motorn går och det är inget vatten i motorn så nytt block behövs. eller går det kanske att laga sprickor ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt går att laga.

Dessutom kan du göra det själv.

Frågorna är väl.

Hur trasigt är det?

Hur mycket kan du innan du börjar reparera?

Hur mycket behöver du ta reda på/förstå

Vilka möjligheter, ytrustning, plsts, maskiner mm. har du tillgång till?

Vad är alternativet/ alternativen... till den sönderfrusna du tänker satsa på?

Varför den istället för en hel fungerande?

 

För min del... om jag aldrig skulle ha pillat isär en motor eller reparerat något sönderfruset... skulle det vara intressant ur rent nyfikenhetsvärde..

I min dituation nu.. skulle det vara helt ointressant att börja grotta med det. Inget skulle förvåna mej, jag skulle förmodligen inte lära mej nåt nytt.. så det skulle inte vara värt mödan... inte ens om det sparade en rejäl peng..

För 30 år sedan.. hade jag gjort jobbet gratis och av rent egenintresse... hade sett det somen ynnest och ära..

Så.. hmmm hur tänker du? Varför vill du.. eller överväger alternativet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt går att laga.

Dessutom kan du göra det själv.

Frågorna är väl.

Hur trasigt är det?

Hur mycket kan du innan du börjar reparera?

Hur mycket behöver du ta reda på/förstå

Vilka möjligheter, ytrustning, plsts, maskiner mm. har du tillgång till?

Vad är alternativet/ alternativen... till den sönderfrusna du tänker satsa på?

Varför den istället för en hel fungerande?

 

För min del... om jag aldrig skulle ha pillat isär en motor eller reparerat något sönderfruset... skulle det vara intressant ur rent nyfikenhetsvärde..

I min dituation nu.. skulle det vara helt ointressant att börja grotta med det. Inget skulle förvåna mej, jag skulle förmodligen inte lära mej nåt nytt.. så det skulle inte vara värt mödan... inte ens om det sparade en rejäl peng..

För 30 år sedan.. hade jag gjort jobbet gratis och av rent egenintresse... hade sett det somen ynnest och ära..

Så.. hmmm hur tänker du? Varför vill du.. eller överväger alternativet?

Tackar,, det gäller denna motor och drev

https://www.blocket.se/helsingborg/Frusen_V8_motor_med_drev_70618194.htm?ca=20&w=3

 

Har ingen motor i båten just nu och letar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska ta dit någon som kan motorer för att bedöma.

 

För länge sedan köpte jag en 140 hkr volvomotor som ägaren ansåg vara skrot eftersom den läckte på två ställen när han startade. Men jag kände en mek som sa det fanns något som hette sprängkilar som gjort att blocket klarat sig. Motorn gick sedan i 22 år till.... 

 

Hur just denna motor mår måste en duktig mek yttra sig om, allt annat blir nybörjargissningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tänkt att använda drevet?Jag skulle tänka mig för innan jag köpte en motor med XDP-drev. Jag har mekat med några, och gillar dem inte alls. De såldes aldrig i Sverige, och har en konstig konstruktion med hus i plast. Om du googlar på XDP drive så kan du läsa om vad båtägare i USA tycker om dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tänkt att använda drevet?Jag skulle tänka mig för innan jag köpte en motor med XDP-drev. Jag har mekat med några, och gillar dem inte alls. De såldes aldrig i Sverige, och har en konstig konstruktion med hus i plast. Om du googlar på XDP drive så kan du läsa om vad båtägare i USA tycker om dem.

Jätte Tack !! det visste jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn har ju bevisligen plockats ur en båt efter bara 200 timmar, förmodligen pga frostskadorna. Vete tusan om jag köpt en sådan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte reflekterat över att använda motorn. Bara ta delar till en annan. Varför plockar man ut motorn om den är ok och bara gått 200h?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytt efter 200h,och frusen!

Sprickor i blocket skrev Ts!

 

För mig ringer det varningsklockor!

 

Jag skulle inte ens åkt och tittat på en dylik.

 

 

 

 

 

Redigerad av Pentax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej båtvänner, Vågar man köpa en VP v8 som har varit frusen, enligt ägaren är det sprickor i blocket men motorn går och det är inget vatten i motorn så nytt block behövs. eller går det kanske att laga sprickor ?

Om du gillar att skruva (vilket du antagligen måste göra eftersom du skall sätta i en motor i en båt...) så handlar det väl bara om vad du måste betala....det står ju bara att den frusit...inte att den frusit sönder. Men det verkar ju vara ett garanterat mekobjekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkis skrev inlägg #4: För länge sedan köpte jag en 140 hkr volvomotor som ägaren ansåg vara skrot eftersom den läckte på två ställen när han startade. Men jag kände en mek som sa det fanns något som hette sprängkilar som gjort att blocket klarat sig. Motorn gick sedan i 22 år till....

Tror du menar s.k. frostpluggar? (Googlade "sprängkilar", utan resultat åtminstone vad gäller motorblock?)
"Frostpluggar" kan skydda mot frostsprängning men det kanske inte ens är huvudsyftet?
Tror att frostpluggarnas hål främst behövs vid gjutningen för att tömma ut formens sand efter avsvalning? [Möjligen sammanfaller syftena ganska bra, alltså att hålrum med instängd gjutsand senare också blir hålrum för instängd is? Vete kattzingen, men en liten varning alltså för övertro på frostpluggars skyddsförmåga.]

Vad gäller frågan (trådhuvudet) ifall sprickor i motorblock går att laga...
Mja, beror nog på sprickans exakta läge med mera. Knappast inget att rekommendera men det går att med svårighet svetsa även gjutgods enligt länken nedan.
[Finesserna i den proceduren ligger långt över mina svetskunskaper - men visst kan det gå att svetsa även gjutjärn. Förutsatt att sprickan är ytligt belägen och åtkomlig för verktyg. (Noterar en positiv sak med ditt tilltänkta köpeobjekt, inget vatten i oljan antyder att sprickorna ligger åtkomligt för en mycket skicklig svetsares verktyg!?)]
Ulfsmotor: svetsning av gjutjärn

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lät svetsa sönderfrusna cylindrar på en MD3B. Med undantag för ett par porer (som jag lade igen med kemisk metall) så blev det kanon.

 

Men som skrivs ovan krävs det en mycket skicklig svetsare och rätt material för att svetsa gjutjärn. Motorn i annonsen hade jag däremot inte köpt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lät svetsa sönderfrusna cylindrar på en MD3B. Med undantag för ett par porer (som jag lade igen med kemisk metall) så blev det kanon.

 

Men som skrivs ovan krävs det en mycket skicklig svetsare och rätt material för att svetsa gjutjärn. Motorn i annonsen hade jag däremot inte köpt.

 

 

Är väl en prisfråga. Rätt pris så är den helt klart intressant. För stunden behöver jag inte en 5,0 men hade det varit en 5,7 så hade jag nog kollat priset i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En variant är att köpa ett "long block" - i princip ett nytt eller renoverat motorblock med toppar - och flytta över resterande delar från den frusna motorn.

 

Ett "long block" kostar 20 - 40 tusen kronor beroende på var och hur man köper det.

Om den frusna motorn är billig så kan det bli en bra affär och lärorikt också.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju mycket väl hända att bara blocket är skadat. I så fall räcker det mer än väl att köpa ett fräscht shortblock att flytta grejorna till. Ett bra shortblock får man för under 10.000:-. Förträffligt vinterprojekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...