Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Olleman82

t-koppling måste jag ha backventil?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Tänkte sätta in sjövatten i pentryt på vår Bayliner 2855 och har tänkt att använda intaget för sjövatten till AC pumpen som sitter i motorutrymmet. Den sitter kopplad såhär:

 

genomföring > kulventil > vattenfilter > pump.

 

Frågan är: Ska jag sätta t-kopplingen före eller efter filtret och kan jag klara mig utan backventil? Det är väldigt korta slangar mellan genomföring > filter > pump så om möjligt hade det varit skönt att slippa backventil. Dessutom ställer backventilen till det vid vinterförvaring...

 

,Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver ingen backventil, jag har delat vattenintag mellan motor och sjövattenpump i åratal. Sätt T-röret direkt på kulventilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur mycket ac-pumpens vattenpump suger men ett system med två pumpar som delar på samma genomföring samt filter och backventil(er) gör i alla fall att jag ser riskerna med ett onödigt komplicerat upplägg som kan/kommer att krångla.

 

Jag skulle överväga att sätta in en till genomföring (även om många verkar ogilla genomföringar). Har du för vana att stänga genomföringarna kan du ju lika gärna stänga en till och då är ju risken i princip noll för vatteninträngning.

Kan du sätta den bredvid en annan genomföring så blir det ju inga extra luckor att öppna för att komma åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle hålla den ursprungliga installationen så ren som möjligt. Bäst är att göra en ny genomföring, det är inte svårt. Nu var ju inte det svar på frågan.
 
Jag skulle göra så här.
 
genomföring > kulventil > T-koppling > vattenfilter > pump.
                                               I
                                         Backventil
                                              I
                                          Kran
 
På ledningen från T-kopplingen till sjövattenkranen skulle jag sätta en backventil för att inte suga luft genom sjövattenkranen. Den backventilen kan sitta var som helst mellan T-kopplingen och kranen, så sätt den där det är lätt att ta isär slangen för att få ut vattnet.
 
Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tänkte sätta in sjövatten i pentryt på vår Bayliner 2855 och har tänkt att använda intaget för sjövatten till AC pumpen som sitter i motorutrymmet. Den sitter kopplad såhär:

 

genomföring > kulventil > vattenfilter > pump.

 

Frågan är: Ska jag sätta t-kopplingen före eller efter filtret och kan jag klara mig utan backventil? Det är väldigt korta slangar mellan genomföring > filter > pump så om möjligt hade det varit skönt att slippa backventil. Dessutom ställer backventilen till det vid vinterförvaring...

 

,Olle

Före pumpen...

Sen bestämmer du själv om du vill ha vatten med eller utan gräs och annat skräp till pentryt.

Kommer funka finfint.

Kör du pump och pentry full sprut samtidig och länge... kan flödet kanske bli lite lågt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl en backventill i pumpen för pentryvattnet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska göra något så är det möjligen att gå upp en dimension på intag/kulventil, åtminstone om det ändå är dags att byta. Sjövattenpumpen innehåller mycket riktigt backventil två stycken. Dessutom sitter väl intaget under vattenytan? Man får nog suga som bara den för att någon pump skulle bli utan vatten. Dessutom, vad är det värsta som kan hända? Att disken blir försenad eller att ACn stannar pga dålig kylning av kondensorn?

I mitt fall är det en elektrisk sjövattenpump eller snarare spolpump som är ganska kraftig. Det går inte att se att motorn får mindre kylvatten även om spolpumpen går en halvtimma. Jag vet flera som har samma lösning, de enda som har problem är de som inte har denna lösning. Backventiler är potentiella felkällor och varje genomföring en extra risk.

Filter på sjövattenpumpen i pentryt? Någon som har det? Jag har aldrig sett det.

 

På toan delar handfat och toalettens vattenintag samma genomföring. Jag tycker väldigt illa om genomföringar dels för att jag har för vana att stänga dem om jag inte ska använda båten på några dagar. Dels bör genomföringar bytas då och då eftersom det är svårt att kolla skicket på dem. 

Fördelen med med att dela genomföring är att på vintern stänger man ventilen, häller glykol i handfatet och pumpar toaletten tills man får igenom glykolen i systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

På toan delar handfat och toalettens vattenintag samma genomföring. Jag tycker väldigt illa om genomföringar dels för att jag har för vana att stänga dem om jag inte ska använda båten på några dagar. Dels bör genomföringar bytas då och då eftersom det är svårt att kolla skicket på dem. 

Fördelen med med att dela genomföring är att på vintern stänger man ventilen, häller glykol i handfatet och pumpar toaletten tills man får igenom glykolen i systemet.

 

Begrep först ingenting (jag var helt inne på kylvatten till motorn och sjövattenpump till pentry) men insåg sedan att det var utloppet från handfatet och intaget till toastolen som delade på samma genomföring...

 

@ Olleman82

Om backventil på T-koppling: Jag har sjövattenpump (kraftig spolpump) och inlopp till toastolen (handpump) på en t-koppling utan några backventiler (förutom de som finns i pumparna) och har aldrig haft något problem med det.

På min sjövattenpump (Whale) sitter ett sjövattenfilter (silnät) sammankopplat med pumpen. Det hamnar en del skräp i det som jag slipper rensa från silarna i kranarna så filter är att rekommendera. Whales filter sitter lätt demonterbart med o-ringstätningar och är så lätt att ta bort och rensa (det behövs inte ens verktyg för att göra det) att jag inte behöver dra mig för att rensa det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och när vi pratar pentrypump för sjövatten så var jag inne på fotpump, de brukar ine ha filter. Elpumpar har ofta filter och i synnerhet flerkammarpumparna behöver filter. Rem-Johan behövde inte filter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, gick in för att se om jag kanske fått ett svar. Trodde det var fel när det stod 8 svar! Båtintresset lever verkligen året om:)

 

Verkar som att jag testar utan backventil först. Mycket riktigt sitter alla kopplingar och även platsen där jag sätter t-kopplingen under vattenlinjen vilket jag utgår ifrån är en fördel...

 

Jag testar så får vi se!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...