Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
tedde1

Oljeläckage s110 drev växelförare-axel, demontera!

Rekommendera Poster

Hej allihopa.

 

För att inte stjäla bild från annan sida så länkar jag till sprängskissen med numrerade delar.

https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742100-44-13911.aspx

 

Jag har ett oljeläckage från tätningsringen nr 60 på bilden, där man reglerar fram-neutral-back.

Tänkte byta den och undrar om det är möjligt att lossa skruv 54, dra ut excenterkolv 53 och byta packningen 60 eller är det mer avancerat än så?

Eller bör man ta ut hela enheten 52 och passa på att byta o-ring samtidigt? Är det en smärtfri operation eller lossnar något annat samtidigt?

 

Är det något särskilt att tänka på?

 

Mvh

Tedde

Redigerad av tedde1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruven 54 är en justerskruv för att justera spelet mellan glidskon och skjuthylsan. För att byta  tätningsringen måste du ta loss hela växelmekanismen, Knacka ut stiftet 59 med ett dorn och dra ut sprinten 58. Då kan du dra ut exenterkolven och byta tätningsringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det något man bör byta förutom tätningsringen som läcker och o-ringen? Tänker i första hand på stift och sprint.

 

Är det något särskilt man bör tänka på eller är det bara att lossa de fyra skruvarna och dra ut hela växelmekanismen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att få med fjädern och glidskon ut, så att de inte ramlar ner någonstans, och att glidskon hamnar åt rätt håll när du monterar tillbaks växelmekanismen. Det brukar gå bra att återanvända rörpinnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok

Stort tack för tipsen. Då ska jag åla mig ner genom stuvfacket när det blivit lite varmare ute.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...