Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
grisslan2

Rastersjökort gratis App för alla plattformar

Rekommendera Poster

Önskar er alla ett god fortsättning på det nya året.

 

Solteknik HB samarbeter nu med Avenza, ett Kanadensiskt företag som arbetar med kartor/sjökort som laddas ner från internet.

 

Vi har till alla intresserade lagt ut de sjökort som används vid utbildning i navigation som rastersjökort. Dessa sjökort kan laddas ner helt gratis i  ien App för Android, Apple och windows.  Appen som heter Avenza PDF Maps hamtas på Google Play, iTunes, eller windows.

 

Sjökorten kan du ladda ner från den här sidan:

 

https://www.avenzamaps.com/vendor/1607/solteknik-hb/

 

Vi kommer under våren med flera kartor och sjökort till den här appen.

 

Vi är naturligtvis intresserade vad alla tycker om korten och om programmet.

 

PDF Maps är i första hand inte ett navigationsprogram men fungerar alldeles utmärkt med tydliga sjökort och kartor. 

 

Göran Johansson

Solteknik HB

info@soltek.se

 

Nedan en skärmbild på övningssjökort 616

post-82570-0-97579800-1483549197_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är fördelen med detta kontra tex. Eniro på sjön som är rena digitala sjökort och är också gratis?!?

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är fördelen med detta kontra tex. Eniro på sjön som är rena digitala sjökort och är också gratis?!?

/N

En fördel är att det går att köra i en vanlig PC.

 

En annan fördel är att detta är de kort som används vid navigationsutbildningen.

 

Ytterligare fördel är Appen hanterar topografiska kartor från Lantmäteriverket, t.ex. Terrängkartan och Fjällkartan. Finns att ladda ner.

 

Sverigekartan finns som gratis nedladdning. Sverigekartan kan användas av skolbarnen för lära sig hur Sverige ser ut. Denna karta kan också användas för att visa för nyanlända var i Sverige dom finns o.s.v.

 

Terrängkartan används av många räddningstjänster runt om i vårt land samt fjällkartan för fjällräddningen.

Terrängkartan kan också användas av turistbyråer då det är lätt att lägga in promenadstråk eller cykelvägar.

 

I Appen finns nämligen koordinatsystemet lätt omställbart för olika typer av geografiska lokala koordinater till allmän WGS 84.

 

Det var några positiva egenskaper

 

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt som bidrar till att underlätta navigering och planering av rutter etc är bra. Ska ladda ner Windows-versionen och testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försökte ladda ner till min androidtelefon, men som vanligt bara det krånglade, men jag lyckade ta bort appen igen.

 

Sånt här är inget för gamla stofiler.

 

Jag får nöja mig med pappersjökort - dom ädlsta från 1988. Digitala sjökort från 1992 i datorn,  som jag mest har när det diskuterar olika färdmål på MG. Digitala sjökort  i plottern och i läsplatta som är uppdaterade till 2016 - för närvarande, plus två handburna GPS;er utan sjökort.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försökte ladda ner till min androidtelefon, men som vanligt bara det krånglade, men jag lyckade ta bort appen igen.

 

Sånt här är inget för gamla stofiler.

 

Jag får nöja mig med pappersjökort - dom ädlsta från 1988. Digitala sjökort från 1992 i datorn,  som jag mest har när det diskuterar olika färdmål på MG. Digitala sjökort  i plottern och i läsplatta som är uppdaterade till 2016 - för närvarande, plus två handburna GPS;er utan sjökort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Int gick det att citera ditt inlägg Tommy

När jag skriver i "eget" inlägg så blir det blockerat för jag är för snabb på tangentbordet, måste skriva om och vänta i 82 sekunder. Det blir tumme ner.

 

Har du så färska kort som 1988 mina är från 1966 och stämmer bättre än "nyare", se: http://lasselundell.se/sjokort.html

post-52966-0-66923000-1483636436_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara  en fördel om det inte skulle gå att citera mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försökte ladda ner till min androidtelefon, men som vanligt bara det krånglade, men jag lyckade ta bort appen igen.

 

Sånt här är inget för gamla stofiler.

 

Jag får nöja mig med pappersjökort - dom ädlsta från 1988. Digitala sjökort från 1992 i datorn,  som jag mest har när det diskuterar olika färdmål på MG. Digitala sjökort  i plottern och i läsplatta som är uppdaterade till 2016 - för närvarande, plus två handburna GPS;er utan sjökort.

 

Hej Thallatha

 

Visst är detta även för gamla "stofiler",  klicka på länken nedan får du en installationsanvisning steg för steg.

 

http://www.soltek.se/Avenza/info_Avenza_PDF_Maps.pdf

 

Lycka till

Göran

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick det att fungera fint på min Windowsenhet (950XL), men däremot så krånglade sajten avenza lite när jag skulle skapa ett nytt konto där (bugg på sajten, men gick efter ett par försök).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...