Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Rekommendera Poster

Hej,

 

Finns det ingen antenn som klarar att ta emot signal för:

 

Radio (FM)

VHF

GPS

3G/4G

GSM

DigitalTV

 

Borde det inte vara smutt att ha en antenn för allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Finns det ingen antenn som klarar att ta emot signal för:

 

Radio (FM)

VHF

GPS

3G/4G

GSM

DigitalTV

 

Borde det inte vara smutt att ha en antenn för allt.

 

Här:

http://rr-electronic.com/index_en.html

kan du konfigurera vilka frekvenser du vill kunna använda.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns tex detta: http://lyth.mysitoo.com/antenner

Inte direkt billigt och oftast är separata antenner betydligt effektivare.

Jag har också gjort samma erfarenhet.

Kombinationsantenner och så kallade antennsplittar blir bara mindre bra kompromisser.

Kanske inte så snyggt med många olika antenner, men man "sinalerar" till övriga båtägare att "här är en båtägare som har attityd och vet vad han vill, och har koll på läget"....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DELTA IBIZA 3G:

  • VHF
  • TV (analog/digital)
  • FM Radio (analog/digital)
  • AM Radio
  • GSM 900/1800/3 g
  • AIS

Endast 17623 kr.

 

En bra VHF antenn kostar max 1000kr. En splitter så man kan köra både AIS och FM radio på samma antenn kostar 800kr om inte AISen redna har en splitter. En bra TV/FM antenn är en tusenlapp.

AM, vilken trådstump som helst, akterstaget på en segelbåt.

GSM, glöm det. Förlusterna i kabeln blir större än vinsten på en högt placerad antenn. Dessuom är räckvidden ändå begränsad pga digitaltekniken. Sen ska antennkabeln också anslutas till telefonen. Vill man ha bättre räckvidd på GSM behöver man en repeter, kostar några tusen men funkar. Enda problemet är att man ska ha tillstånd av operatören och det ges bara för en specifik plats.

 

Vill man ha bäst funktion så är det separata antenner som gäller, desstom sparar man ganska mycket pengar. Dessutom som sagt, det ger attityd!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man placerar alla sina antenner smart så bildar dessa dessutom ett hinder för diverse flygfän att landa på båten, de flesta av oss har ju trots allt inga ornitologiska hangarfartyg.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Georg Ohm, Ni tilldelas härmed S/y Mariannes Hedersdiplom för god humor... Diplom av första graden med lagerkrans...

 

Diplomet överlämnas i hamn när vi ses...

 

Ditt svar har fått mig att sitta å småsskratta för mig själv en lång stund nu.... =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man placerar alla sina antenner smart så bildar dessa dessutom ett hinder för diverse flygfän att landa på båten, de flesta av oss har ju trots allt inga ornitologiska hangarfartyg.

 

Aha, det var därför de ryska trålarna hade så många antenner!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen, sedan kanske de även sände på ett flertal frekvenser, att ta emot alla förkommande Fq gör man ju ganska enkelt via en bredbandsdipol.. skall man däremot även sända så blir det mera utmanande...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3G/4G-antenn att sätta uppe på radarbågen, någon som har testat en bra modell?

Om den nu ens måste placeras utomhus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Georg Ohm, Ni tilldelas härmed S/y Mariannes Hedersdiplom för god humor... Diplom av första graden med lagerkrans...

 

Diplomet överlämnas i hamn när vi ses...

 

Ditt svar har fått mig att sitta å småsskratta för mig själv en lång stund nu.... =)

Tack för det! Jag ser fram emot prisutdelningen!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om man placerar alla sina antenner smart så bildar dessa dessutom ett hinder för diverse flygfän att landa på båten, de flesta av oss har ju trots allt inga ornitologiska hangarfartyg.

Aha, det var därför de ryska trålarna hade så många antenner!

Många antenner hade dom,men ingen trål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3G/4G-antenn att sätta uppe på radarbågen, någon som har testat en bra modell?

Om den nu ens måste placeras utomhus.

Jag har tittat på några olika modeller från diverse "gubbutiker" senast en modell från Kjell, men jag fårstår inte hur man skall ansluta den till sin obiltelefon, den tiden är ju förbi när man kunde skruva loss antennen på mobilen och istället skruva i en adapteranslytning med koaxialkabel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3G/4G-antenn att sätta uppe på radarbågen, någon som har testat en bra modell?

Om den nu ens måste placeras utomhus.

 

Till min 3/4G-dongel hade jag en enkel (eBay) antenn i min "piskställning", satt ca 3m över vattenytan. Det blev en ganska bra ökning av signalstyrkan och därmed även hastigheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Dovado Tiny AC router med USB 4G-sticka, och det är i den donglen som eventuell antenn ska pluggas in.

Just nu fungerar det fint att sömlöst hoppa mellan wifi i hamnen och 4G när man är till sjöss men USB-stickan har klart begränsad mottagning.

 

Koax rakt in i mobilen ja det är ju en variant George. Borde gå att skarva antennlinningen innanför skalet om du borrar upp en liten inspektionslucka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tiny AC har jag också. Dongeln tror jag är en ZTE. Det första jag gjorde var att sätta dongeln i en plastburk och dra en USB-kabel till Tinyn. På sätt fick jag upp dongeln i piskstälningen. Sen köpte jag typ en sådan här antenn http://www.ebay.com/itm/3G-TS-9-5dbi-External-Antenna-for-ZTE-MF30-MF668-MF61-MF62-2016-/322180773873?hash=item4b037877f1:g:3zEAAOSwXeJXegmh

Kortade kabeln till kanske 20 cm (enkelt att löda om i antennfoten). Den inte helt genomförda planen var att montera allt i ett 50 mm plaströr ca 20 cm högt.

Att få upp dongeln gjorde skillnad på signalstyrkan och ännu mer med antennen.

Kolla bara att det finns uttag för yttre antenn på dongeln och att det är rätt kontakt, det finns ett par olika.

 

När du ändå är igång så sätt en yttre antenn på Tinyn typ denna: http://www.ebay.com/itm/Alfa-AOA-2409TF-2-4-Ghz-9dBi-N-Female-Outdoor-Wireless-Wi-Fi-Dipole-Omni-Antenna-/171347741318?hash=item27e51f0a86:g:x34AAOxyUgtTL1IR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...