Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst

Byte av vattenpump på en Perkins

Rekommendera Poster

Gäst

Hej alla motorfantaster.

Det verkar vara dags att byta vattenpump på min Perkins Prima M50 -91 som sitter i min segelbåt.

 

Vill redan här säga att jag inte är duktigt på motorer och det är inte jag som har kommit fram till detta.

 

Det var så att startmotorn slutade funka i somras då jag seglade i Danmark. En dansk reparatör kom och bytte på plats och när han var klar så sa han att vattenpumpen är på gång så du bör nog byta den snart. Kan man se att en vattenpump är på gång att gå sönder? Bör man köpa en ny då eller ska man försöka hitta en begagnad? 

 

Grejen var också, upptäckte jag dagen efter, att varvräknaren hade lagt av och att jag hade ett litet dovt summerljud då jag gick för motor. Jag har hör detta summerljud tidigare då generatorremmen gick sönder men då var det kraftigare ljud. Nu får man koncentrera sig på att hör ljudet. Har den danska reparatören "skuld" i detta tror ni och varför funkar helt plötsligt inte varvräknaren efter ett byta av startmotorn? 

 

Att fråga om det är möjligt att byta vattenpumpen själv är nog en för svårt fråga att ställa här. 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Förmodar att du har en sådan pump som på bilden.
Borde väl räcka med reparationssatsen nr 20 (beställningsnr 2488010) som innehåller de A-märkta detaljerna. Möjligen behövs nya lager (4 & 7) också, reparatören kan ha känt glapp eller osmidig        rotation? Pumpens impeller slits och behöver bytas emellanåt, kanske reparatören bara tyckte att det är dags efter att du berättat när det gjordes sist? Det är väl f.ö. knappast särskilt svårt att byta delarna i reparationssatsen, men men.

Startmotorn och varvräknaren har väl inte direkt med varann att göra men reparatören kanske råkade pilla på nån glappig anslutning? Kolla gärna så att kablagets kontakter verkar okej och är ordentligt klammade.

Bildkälla pdf
post-86835-0-71600800-1483356996_thumb.jpg


 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Supernajs. Det verkar som detta är ditt område. :)

Är det på detta viset så är mycket sparat. Det är så klart att jag kollar om det här räcker. Lagom fix nu på vinterhalvåret. Jag kollade vad en ny pump kostade och den var inte billig. Fem plus moms går den på. 

Tack så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror snarare att det är vattenpumpen på sidan 56 i din pdf som reparatören kännt vara glapp eller fört oljud.

Det är denna pump som cirkulerar kylvätskan i motorn, lagren på denna pump far illa av för spänd drivrem, vilket är ganska vanligt att inte så vana mekaniker eller glada amatörer spänner alldeles för hårt för att det inte ska slira.

 

Om du kan byta själv är omöjligt att svara på för alla oss som inte är närmare bekanta.

 

Men bara frågan kan ju ge en indikation åt vilket håll det lutar.

 

 

I all välmening / Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg nu att du frågar om en begangnad vattenpump, nej för tusan, det är inget man byter till en begangnad!

 

Man kan känna glapp, den kan läcka kylvätska och man kan höra på ljudet att lagren håller på att haverera, oftast i slutet av vattenpumpens liv är det en kombination av alla symtom.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag tror snarare att det är vattenpumpen på sidan 56 i din pdf som reparatören kännt vara glapp eller fört oljud.

Det är denna pump som cirkulerar kylvätskan i motorn, lagren på denna pump far illa av för spänd drivrem, vilket är ganska vanligt att inte så vana mekaniker eller glada amatörer spänner alldeles för hårt för att det inte ska slira.

 

Om du kan byta själv är omöjligt att svara på för alla oss som inte är närmare bekanta.

 

Men bara frågan kan ju ge en indikation åt vilket håll det lutar.

 

 

I all välmening / Kalle

Va? Finns det två vattenpumpar på en motor? Var sitter den på min motor? Vad heter den vattenpumpen eller hur skiljer man på de två? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pentax tips om cirkulationspumpen verkar klart rimligare! Går nog knappast att upptäcka fel i sjövattenpumpen vid startmotorbyte, däremot på den remdrivna glykol-cirkulationspumpen. :)

Hittade f.ö. en forumtråd där Perkins Prima m50 jämförs med Volvo Penta MD 22. Vete katten hur jämförbara de är men till md22:an finns en riktigt svenskspråkig verkstadshandbok HÄR.

[Kräver pc för att bläddra i den manualen men kanske hittar du nån godbit? Den länkade sidan ger tips på hur pumpen byts, reparation verkar inte vara aktuellt. (Om nu Volvon alls skulle vara relevant för din Perkins?)]

Ser att du tycks ha TANDREMS-driven kamaxel, ha gärna bra koll på dess bytesintervaller! För brister den eller bara kuggar över en enda tand så kan eventuellt dyrare problem uppkomma? [Vad gäller CIRKULATIONS-pumpen så drivs väl däremot av en vanlig KILREM, sådana kan slira och bullra utan större konsekvenser i plånboken.]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

När jag nu har två experter på tråden, vet ni vad detta är för kärl? Vattenfyllt så jag förmodar att det har något med kylsystemet att göra men varför ska man kunna skruva av locket? 

 

Säkert en idiotfråga men varför man har en kyltank i ett slutet system med påfyllt vatten när man har sötvatten som kyler motorn? Kaka på kaka för mig. 

 

 

post-106834-0-92514500-1483367759_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tror snarare att det är vattenpumpen på sidan 56 i din pdf som reparatören kännt vara glapp eller fört oljud.

Det är denna pump som cirkulerar kylvätskan i motorn, lagren på denna pump far illa av för spänd drivrem, vilket är ganska vanligt att inte så vana mekaniker eller glada amatörer spänner alldeles för hårt för att det inte ska slira.

 

Om du kan byta själv är omöjligt att svara på för alla oss som inte är närmare bekanta.

 

Men bara frågan kan ju ge en indikation åt vilket håll det lutar.

 

 

I all välmening / Kalle

Va? Finns det två vattenpumpar på en motor? Var sitter den på min motor? Vad heter den vattenpumpen eller hur skiljer man på de två? 

 

 

Ja visst finns det två, en som sitter i framkant på toppen som har till uppgift att cirkulera kylvätskan / glykolen.

Nästa pump den som Thomas refererade till sitter lägre och suger sjövatten upp och igenom värmeväxlaren, vilket kyler kylvätskan / glykolen, för att sedan kyla avgaserna och ut genom avgasröret.

 

Jag förmodar att du har en kran / kulventil i botten på båten som du stänger ibland, om du följer den slangen mot maskinen så kommer den efter eventuellt vattenfilter att sluta i impellerpumpen, alltså den pump Tomas pratar om i sitt första inlägg.

 

Nu kan ju även denna pump haverera, men som sagts det finns renoveringssats till den.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Pentax tips om cirkulationspumpen verkar klart rimligare! Går nog knappast att upptäcka fel i sjövattenpumpen vid startmotorbyte, däremot på den remdrivna glykol-cirkulationspumpen. :)

 

Hittade f.ö. en forumtråd där Perkins Prima m50 jämförs med Volvo Penta MD 22. Vete katten hur jämförbara de är men till md22:an finns en riktigt svenskspråkig verkstadshandbok HÄR.

[Kräver pc för att bläddra i den manualen men kanske hittar du nån godbit? Den länkade sidan ger tips på hur pumpen byts, reparation verkar inte vara aktuellt. (Om nu Volvon alls skulle vara relevant för din Perkins?)]

 

Ser att du tycks ha TANDREMS-driven kamaxel, ha gärna bra koll på dess bytesintervaller! För brister den eller bara kuggar över en enda tand så kan eventuellt dyrare problem uppkomma? [Vad gäller CIRKULATIONS-pumpen så drivs väl däremot av en vanlig KILREM, sådana kan slira och bullra utan större konsekvenser i plånboken.]

Jag är impad! Ni är grymma eller så är det jag som är helt väck. Eller både och.  :)

 

Så det verkar vara cirkulationspumpen då som kärvar? Då är det alltså ett byte än reparation som gäller. 

 

Jag bytte kamremmen i somras. Den hängde på håret innan den skulle smälla. Jag köpte båten förra sommaren så jag är oskyldig.  ;) Det var mekanikern som uppmärksammade den dåliga remmen vid startmotorbytet och sa att det var akut byte som gällde. Hans förtjänst där.

 

Menar du att cirkulationspumpen inte behöver vara defekt utan att det är kilremmen som slirar och låter? Kan mekanikern missuppfattat läget? 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag nu har två experter på tråden, vet ni vad detta är för kärl? Vattenfyllt så jag förmodar att det har något med kylsystemet att göra men varför ska man kunna skruva av locket? 

 

Säkert en idiotfråga men varför man har en kyltank i ett slutet system med påfyllt vatten när man har sötvatten som kyler motorn? Kaka på kaka för mig. 

 

I den burken hamnar allt skräp som impellerpumpen suger upp, locket öppnar du för att rensa ut skräpet, utan detta kylvattenfilter riskerar värmeväxlaren att sättas igen med dålig eller ingen kylning som följd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade runt lite, det verkar som VPs vattenpump drivs av kamremmen, då är det inget arbete för någon som inte sysslat med dylika jobb innan, ett misslyckande med inställningen där kostar betydligt mer än vad det kostar att få arbetet gjort av någon kunnig.

 

Hur det ser ut på Perkins vet jag inte.

 

Mycket frågor, du undrar varför inte sjövattnet kan kyla motorn direkt, så var det förr, men maskinerna rostade upp mer eller mindre fort, man laborerade med lägre temperatur på motorn, men då förde det med sig andra problem.

 

Därför använder man kylvätska med rostskydd i motorn presis som i bilen, men fartvinden är försummbar i de flesta båtar så kylare är ingen bra ide.

 

Däremot i en värmeväxlare av rosttrögt material kan de olika vätskorna mötas på varsin sida och jämna ut temperaturen, det är här som risken för att skräp ska stoppa upp flödet fins, därav ditt sjövattenfilter, som egentligen bara är en grov sil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tagit bort generator-remmen och snurrat på den övre kilrem-skivan i bilden nedan. Förmodligen har den danske reparatören märkt att skivan glappar p.g.a. sliten axellagring?
Märker du nåt sådant glapp så är det väl helt klarlagt att det var den han avsåg. Lagringen kan slitas onormalt fort om remmen spänts för hårt.

Enligt tidigare länkade perkins reservdelsskiss sid 56-58 kan pumpen heta U5MW0067 eller U522016S. Verkar finnas många varianter enligt denna länk så var noga med valet.
Vet inte var du brukar köpa delar till din motor men Malte Månsson AB verkar kunna sina Perkins? Skulle mejlat dem med en förfrågan om ny pump och medskickat motornumret plus gärna några bilder.

[Troligen är cirkulationspumpen billigare än sjöpumpens "5000+moms" - för Pentas snarlika cirkulationspump har tydligen kostat 3350 då den fanns tillgänglig. Och de brukar minsann kunna salta rejält.]

Hur besvärligt det är att byta pumpen vet jag inte, den tandade kamremmen verkar löpa inuti skyddskåpan som ser ut att täcka pumpen. Men kanske kan pumpen ändå bytas utan att kamremmen demonteras? Det kan du kanske fråga Malte Månsson.
post-86835-0-27700000-1483435550_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många motorer har elektrisk cirkulationspump för färskvattnet, dessa kostar betydligt mindre. Kan vara värt att kolla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...