Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Vad ska ni äta (eller åt ni) till middag den 1/1 2017

Rekommendera Poster

Om det är någon av de etablerade matfiskarna och rätter tillagde på sådana så har jag väldigt svårt för just lutfisk, ja det går bara inte, det vänder i munnen och skapar illamående.

Såväl hos mina föräldrar som svärföräldrarna avskaffade denna rätt på julen och närliggande dagar redan på tidigt 1980-tal.

Långa, Molva molva, har jag däremot inget emot att få på tallriken, gärna i en fiskgratäng.

Jag har även ätit fiskar som vi normalt inte anser tillhöra "matfiskarna" exempelvis diskusfisk, en jättedyr akvariefisk här hemma, men hos lokalbefolkningen i vid Amazonflodens tillflöden kunde man få den som "lunch" grillad över elden, endast de snygga och välskapta exemplaren sändes till expoerstationen.

 

Varg, Canis lupus, tillhör ju även den "småvilt" men jakten hade ju skjutits upp, men om den smakar något är ju en annan fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är någon av de etablerade matfiskarna och rätter tillagde på sådana så har jag väldigt svårt för just lutfisk, ja det går bara inte, det vänder i munnen och skapar illamående.

Såväl hos mina föräldrar som svärföräldrarna avskaffade denna rätt på julen och närliggande dagar redan på tidigt 1980-tal.

Långa, Molva molva, har jag däremot inget emot att få på tallriken, gärna i en fiskgratäng.

Jag har även ätit fiskar som vi normalt inte anser tillhöra "matfiskarna" exempelvis diskusfisk, en jättedyr akvariefisk här hemma, men hos lokalbefolkningen i vid Amazonflodens tillflöden kunde man få den som "lunch" grillad över elden, endast de snygga och välskapta exemplaren sändes till expoerstationen.

 

Varg, Canis lupus, tillhör ju även den "småvilt" men jakten hade ju skjutits upp, men om den smakar något är ju en annan fråga.

 

Det är väl graden av hunger som avgör vad man äter, jag åt bruna böner i lumpen, viket jag inte gjort varken före eller efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om det är någon av de etablerade matfiskarna och rätter tillagde på sådana så har jag väldigt svårt för just lutfisk, ja det går bara inte, det vänder i munnen och skapar illamående.

Såväl hos mina föräldrar som svärföräldrarna avskaffade denna rätt på julen och närliggande dagar redan på tidigt 1980-tal.

Långa, Molva molva, har jag däremot inget emot att få på tallriken, gärna i en fiskgratäng.

Jag har även ätit fiskar som vi normalt inte anser tillhöra "matfiskarna" exempelvis diskusfisk, en jättedyr akvariefisk här hemma, men hos lokalbefolkningen i vid Amazonflodens tillflöden kunde man få den som "lunch" grillad över elden, endast de snygga och välskapta exemplaren sändes till expoerstationen.

 

Varg, Canis lupus, tillhör ju även den "småvilt" men jakten hade ju skjutits upp, men om den smakar något är ju en annan fråga.

Det är väl graden av hunger som avgör vad man äter, jag åt bruna böner i lumpen, viket jag inte gjort varken före eller efter.

Det förstår jag!!!

Själv tvingade jag mej själv att "lära mej" bruna bönor när jag gick på internatskola i mitten av 70-talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herregud, bruna böner (med "e" här i väster) som är så himla gott!

Med knaperstekt fläsk och någon kokt potatis till.  Vi köper alltid bönerna i lösvikt, säckvis, lägger dem i blöt och gör storkok dagen därpå. Jag anser att dom skall smaka litet pikant av ättika men väl balanserat med sirap.

Men jag kan förstå Pentax och Caeibics reaktioner och tyckande här,  för när det gäller bruna böner har jag subjektivt förstått att det antingen är svart eller vitt, inga gråtoner, antingen gillar man denna maträtt eller så gör man det inte alls.

 

I övrigt säljs det ju en odlad fisk, en ciklid (brokaborre, solaborre, aborrliknande fisk) en art av tilapia som lever i de stora sjöarna i Afrika, det finns även en art i Genesarets sjö, som en känd "fiskare" lyckades mätta många munnar med... eller hur det nu var..

Nåväl större arter av tilapian odlas som matfisk, Tilapia mozanbica hette den förut, den har väl bytt namn, kallades för "malavizebra" (då det finns en zebraciklid även i Amazonas) en synnerligen produktiv fisk som efter en tid blir en värsting i akvariet.. lika bra att käka upp den!

De där cikliderna har de sedanste åren rent vetenskapligt fyttats från det ena släktet till det andra och därmed helt eller delvis bytt namn, så det är svårt att veta vilken som är vilken, populärnamnet eller handelsnamnet och namnet på fisken då den ligger i kyldisken varierar också kraftigt, jämför skarpsill, "anjovis", äkta anjovis och olika sorters sill... så det är ju likandan med våra fiskar här hos oss.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herregud, bruna böner (med "e" här i väster) som är så himla gott!

Med knaperstekt fläsk och någon kokt potatis till.  Vi köper alltid bönerna i lösvikt, säckvis, lägger dem i blöt och gör storkok dagen därpå. Jag anser att dom skall smaka litet pikant av ättika men väl balanserat med sirap.

 

 

 

Att du gillar brune böner med stekt fläsk kan jag förstå,men att du vill spy åt lutfisk är för mig helt obegripligt. Enligt vissa traditioner skall även lutfisken serveras med stekt fläsk.

 

 

 

 

...........det finns även en art i Genesarets sjö, som en känd "fiskare" lyckades mätta många munnar med... eller hur det nu var..

 

 

 

Den, i våra tider, mest kände fiskaren i "Genesaretts sjö" hette väl Petrus - eller!?

 

På tal om sill, så var ju sloganen för Fladenfesten;"Ät sill och fisk - så blir du sund och frisk"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herregud, bruna böner (med "e" här i väster) som är så himla gott!

Med knaperstekt fläsk och någon kokt potatis till. Vi köper alltid bönerna i lösvikt, säckvis, lägger dem i blöt och gör storkok dagen därpå. Jag anser att dom skall smaka litet pikant av ättika men väl balanserat med sirap.

Men jag kan förstå Pentax och Caeibics reaktioner och tyckande här, för när det gäller bruna böner har jag subjektivt förstått att det antingen är svart eller vitt, inga gråtoner, antingen gillar man denna maträtt eller så gör man det inte alls.

 

I övrigt säljs det ju en odlad fisk, en ciklid (brokaborre, solaborre, aborrliknande fisk) en art av tilapia som lever i de stora sjöarna i Afrika, det finns även en art i Genesarets sjö, som en känd "fiskare" lyckades mätta många munnar med... eller hur det nu var..

Nåväl större arter av tilapian odlas som matfisk, Tilapia mozanbica hette den förut, den har väl bytt namn, kallades för "malavizebra" (då det finns en zebraciklid även i Amazonas) en synnerligen produktiv fisk som efter en tid blir en värsting i akvariet.. lika bra att käka upp den!

De där cikliderna har de sedanste åren rent vetenskapligt fyttats från det ena släktet till det andra och därmed helt eller delvis bytt namn, så det är svårt att veta vilken som är vilken, populärnamnet eller handelsnamnet och namnet på fisken då den ligger i kyldisken varierar också kraftigt, jämför skarpsill, "anjovis", äkta anjovis och olika sorters sill... så det är ju likandan med våra fiskar här hos oss.

Jag tror inte alls du förstår min reaktion?

Fast jag kanske misstolkar dej och inte tvärtom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Herregud, bruna böner (med "e" här i väster) som är så himla gott!

Med knaperstekt fläsk och någon kokt potatis till. Vi köper alltid bönerna i lösvikt, säckvis, lägger dem i blöt och gör storkok dagen därpå. Jag anser att dom skall smaka litet pikant av ättika men väl balanserat med sirap.

 

 

Att du gillar brune böner med stekt fläsk kan jag förstå,men att du vill spy åt lutfisk är för mig helt obegripligt. Enligt vissa traditioner skall även lutfisken serveras med stekt fläsk.

 

 

 

...........det finns även en art i Genesarets sjö, som en känd "fiskare" lyckades mätta många munnar med... eller hur det nu var..

 

 

Den, i våra tider, mest kände fiskaren i "Genesaretts sjö" hette väl Petrus - eller!?

 

På tal om sill, så var ju sloganen för Fladenfesten;"Ät sill och fisk - så blir du sund och frisk"

I lutfisk får man väl verklogen "leta" efter själva smaken.

Vad man nog får lära sig är väl konsistens... smaken, om man vill ha någon, bestämmer man ju själv... med chilli, socker, peppar, senap, ketchup eller dylika smakförstärkare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl vad jag förstår väldigt stor skillnad på böner och bönor...
Jag bönade och bad att få slippa äta bruna bönor i skolan, men det slutade med att jag alltid gav min portion till Uffe som älskade bruna bönor.

På senare tid har jag börjar gilla bruna bönor. På min mathatlista har följande stått genom livet:

  • Bruna bönor, numera gott.
  • Lutfisk, numera gott.
  • Kokt gädda, har inte prövat sedan jag var 10 år.
  • Blodpalt, ok numera, men inget jag letar efter.
  • Ostron, helt ok nu, men klarar mig bra utan. Äter gärna om det bjuds.
  • Selleri är oftast ingen favorit.
  • Grishjärna, väldigt gott, men otroligt svårt att äta. Känns helt fel att äta hjärna.

Kanske något mer som är oätligt, men jag tror jag fått med allt jag hittills drabbats av. Insekter, orm, grisfötter, mm. konstigheter funkar, men råtta har jag inte ätit medvetet så den kan nog komma upp på listan känns det som.

 

Vi brukar äta dansk/svensk frukost på helgerna ibland, dvs. svensk frukost vid 12-tiden.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skiljer en del i smak mellan olika fabrikat på tex bruna bönor, ärtsoppa mm. Vissa är faktiskt riktigt bra. 

Favorit är bruna böner, kokta i slowcooker - utan blötläggning!

 

Lutfisk lutade vi själv en gång. Luktade fan i källare i flera veckor men lutfisken blev underbar. En del fiskaffärer har "hemlutad" lutfisk.

Det viktiga är dock såsen, görs på enbart grädde (vetemjöl är inte lämpligt som människoföda). Salt, peppar, senap och en äggula.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

I lutfisk får man väl verklogen "leta" efter själva smaken.

Vad man nog får lära sig är väl konsistens... smaken, om man vill ha någon, bestämmer man ju själv... med chilli, socker, peppar, senap, ketchup eller dylika smakförstärkare.

 

 

Då har du uppfattat det helt rätt.

 

I själva lutfisken är det ju inte så mycket smak.

 

Det är ju såsen och kryddpepparn och smöret och senapen och i vissa fall det stekta fläsket som ger smaken och goda potatis. Själva lutfisken ger ju bara koncistensen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med dopp i grytan?

 

Jag misstänker att det är en rätt som är på väg ut.

 

Jag äter det gärna tre gånger om året, julafton, nyårsafton och trettondagjul.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dopp i grytan är toppen, ett måste till allt doppspad är helt slut. Vi har nog så att det räcker till en gång till.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den där cikliden i Genesarets sjö kallas för "Petrusfisk".

 

En dubbel missuppfattning, never mind, tja det finns maträtter som inte direkt smakar illa, men de smakar inget annat heller.

Men jag kan tycka att lutfisken jag senast åt, 1973, mestadels smakade wellpapp.

 

Dansk frukost trodde jag bestod av wienwrbrød med meget chokolade, och en gammeldansk till det.

Annars gillar jag alla varianterna på English breakfast, med ägg och bacon och diverse andra olika tillbehör som tycks följa någon slags geografisk variation på de där vänstertrafiköarna. Annars kan jag tycka att dom har underliga mattraditioner där, såsom kötträtter med mintsås och en del mystisk inälvsmat.

Vi har annars en engelsman här i Göteborg som säljer fish and chips med vinäger direkt ur en Routmaster, alltså en dubbeldäckad londonbuss.

 

Insjöfisk är vi inte bortskämda med här i Göteborg, i vanliga fiskaffärer finns det inga sådana. Man får gå till saluhallen eller nån zoo-butik för att få tag i sötvattensfiskar, döda eller levande...

 

Räker brukar annars stå på fredagsmenyn, om det nu inte stormat eller varit för många maneter i havet, då blir de väldigt dyra. Och då naturligtvis färska räker, djupfrysta duger kanske som nödproviant... ja smakar inte illa men inte direkt något annat heller. Jag tycker synd om er som bor så ocentralt i landet att ni inte kan få tag i färska räker.

 

En hel eller en halv special kan också duga om man "äter ute" ja från ett gatukök då, men det är dyr bukfylla, och man är hungrig redan efter nån timma.

 

Det var längesedan jag åt pizza, kanske var det i september, och då en vegetarisk pizza med extra skinka och salami.

Här liksom i andra städer är det en överetablering av pizzerior. De ända näringsidkarna som tycks överleva när det byggs megastora matbutiker i grannskapet är pizzerior och begravningsbyråer. Om man nu kan dra någon slutsats av det.

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Men jag kan tycka att lutfisken jag senast åt, 1973, mestadels smakade wellpapp.

...

Man ska alltså lägga den torkade fisken i lut för att mjuka upp den innan man tillagar och äter den, annars är pappkänslan påtaglig.

 

...

Det var längesedan jag åt pizza, kanske var det i september, och då en vegetarisk pizza med extra skinka och salami.

Här liksom i andra städer är det en överetablering av pizzerior. De ända näringsidkarna som tycks överleva när det byggs megastora matbutiker i grannskapet är pizzerior och begravningsbyråer. Om man nu kan dra någon slutsats av det.

...

Min slutsats är att vi gillar pizza i Sverige och är beredda att betala nära nog fantasipriser för dem. Så länge vi köper kommer pizzeriorna att finnas kvar.

 

När det gäller begravningbyråer är det ju något alla förr eller senare anlitar eller tas om hand av.

Sedan tror jag inte det ger så stort mervärde att lägga dem i stora affärskomplex.

Det är ju inte så att man passar på att gå dit när man ändå handlar mat och/eller kläder och det är nog inte heller så att man är extra sugen att storhandla efter ett besök på begravningsbyrån.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog det slut här? Ingen som ätit sen början av Jan 2017?

Okej Julmaten är över, som tur är kanske?

 

Vi åt i alla fall en grönsakslåda med saffran till lunch.

Till kvällsmat var det 10 små rätter, olika bönor å marinerad svamp osv å sallader mm.

Å hembakta småfrallor till samt sköljde ner med egen äpple-råsaft-must.

Det ni!

 

Glömde plommonpajen till efterrätt, egna plommon naturligtvis.

Ett tips, skala dem innan ni fryser dem i halvor. Doppa i hett vatten några sekunder så är de lättskalade.

 

Vem har börjat tjuva på Fetisdagsbullar/Semlor/ alias hetvägg?

Dagens 10 ooo:- kronors fråga, vem var det som föråt sig på hetvägg?

Fast läser man noga så åt personen så mycket annat åsså så semlorna var nog inte ens droppen som fick bägaren att rinna över, eller i detta fall  magen att paja totalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan se och palla dig hit med pengarna.

 

Kungen hette Adolf Fredrik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom tråden hette "vad åt du till middag 1/1" så är det väl det som besvaras här. Kanske starta en ny tråd; middagstipset eller så..? Ruskpricken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom tråden hette "vad åt du till middag 1/1" så är det väl det som besvaras här. Kanske starta en ny tråd; middagstipset eller så..? Ruskpricken?

Med glimten i ögat eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemmagjorda hamburgare med bacon och cheddarost var det senast.

 

Nä, jag menade att småbutikerna i bostadsområdena konkurreras ut då det byggs stora Mammons tempel i stadens ytterområden, som alla innehåller samma butiker, H&M, Clas Olsson, Din sko, Dressman, ICA eller Coop med fler "standardbutiker" som ser likadana ut med samma sortiment.

 

Kvar på det tidigare butiksgatorna blir då begravningsfirmorna och pizzeriorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemmagjorda hamburgare med bacon och cheddarost var det senast.

 

Nä, jag menade att småbutikerna i bostadsområdena konkurreras ut då det byggs stora Mammons tempel i stadens ytterområden, som alla innehåller samma butiker, H&M, Clas Olsson, Din sko, Dressman, ICA eller Coop med fler "standardbutiker" som ser likadana ut med samma sortiment.

 

Kvar på det tidigare butiksgatorna blir då begravningsfirmorna och pizzeriorna.

Fast något som jag upptäckt är bra för mej med diskalkyli, dyslexi och ett enormt motstånd (allergi) mot att lela saker.. gå planmässigt eller planlöst runt i t.ex. butiker och leta.. antingen leta efter något jag vet jag ska ha eller.. (leta för att se om jag råkar "ramla över" något jag inte visste att jag behöver.. inträffar max 1ggr/10år)..

LIDL!!!

Är min närmaste butik vid hemmahamnen.

Inte nog med att jag upptäckt att dom har bra kvalitet, både varor som andra inte har och bassortiment så..

Hoppade in på Lidl i hemstaden.. EXAKT samma butik, samma sortiment på samma platser.. hade kunnat gå med ögonbindel..

Gjorde likadant även i Eskilstuna.. samma där.

Så när jag väl en gång hittat en vara jag brukar köpa och ska handla.. spelar det ingen roll i vilken butik jag går in.. allt är exakt lika. Fantastiskt..

Sortimentet är bra. Det enda jag saknat är "top-of-the-line" salta jordnötter (fast förra året tog dom in ett bra sortiment på den typen av produkter) samt kok-kaffe..

Men nu har jag ju fått hem min transformator.. så jag kanske skippar kokkaffet (smak och tyckaom-minnet sitter kvar från narndomen.. men har upptäckt att kokkaffe kan va rätt surt.. men luktar outstanding)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Eftersom tråden hette "vad åt du till middag 1/1" så är det väl det som besvaras här. Kanske starta en ny tråd; middagstipset eller så..? Ruskpricken?

Med glimten i ögat eller?

 

 

Nja... alltså - även om du själv kanske är mer off-topic än on-topic i de svar du brukar skriva i diverse trådar så brukar de flesta andra försöka hålla sig till ämnet, och satta rubriken i den här tråden begränsar då lite, så tanken var att om någon tycker det är skoj att prata om middagar så är det väl vara att starta en sådan tråd för att få lite mer fart tänkte jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom tråden hette "vad åt du till middag 1/1" så är det väl det som besvaras här. Kanske starta en ny tråd; middagstipset eller så..? Ruskpricken?

 

Åh ....förlåt Peter_K, jag glömde bort att det gällde 1 jan bara.  Ber 1000 ggr om ursäkt.

För att visa min bot å bättring skall jag inte tala om vad vi åt till lunch idag. Det är nog ändå ingen som bryr sig om att det var rester från igår.

 

:lol: 

 

Till Thallatha.... var du tvungen att svara så snabbt? Nu hann inte andra fundera på det.

Men eftersom det gällde 1/1 så finns väl inget mer att skriva i den här tråden.

Go middag......

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Eftersom tråden hette "vad åt du till middag 1/1" så är det väl det som besvaras här. Kanske starta en ny tråd; middagstipset eller så..? Ruskpricken?

Med glimten i ögat eller?

Nja... alltså - även om du själv kanske är mer off-topic än on-topic i de svar du brukar skriva i diverse trådar så brukar de flesta andra försöka hålla sig till ämnet, och satta rubriken i den här tråden begränsar då lite, så tanken var att om någon tycker det är skoj att prata om middagar så är det väl vara att starta en sådan tråd för att få lite mer fart tänkte jag.

OK. Misstänkte det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Eftersom tråden hette "vad åt du till middag 1/1" så är det väl det som besvaras här. Kanske starta en ny tråd; middagstipset eller så..? Ruskpricken?

 

Åh ....förlåt Peter_K, jag glömde bort att det gällde 1 jan bara.  Ber 1000 ggr om ursäkt.

För att visa min bot å bättring skall jag inte tala om vad vi åt till lunch idag. Det är nog ändå ingen som bryr sig om att det var rester från igår.

 

:lol:

 

Till Thallatha.... var du tvungen att svara så snabbt? Nu hann inte andra fundera på det.

Men eftersom det gällde 1/1 så finns väl inget mer att skriva i den här tråden.

Go middag......

 

;)

 

 

Jag svarade väl inte snabbt. Jag har ju varit kommunalarbetare i exakt på dan 20 år, och då går det inte snabbt - enligt många.

 

På tal om snabbt - när kommer du med pengarna.

 

Sen är ju vegetarisk mat farligt och jag kan bevisa det.

 

Senaste - eller kanske tom sista - gången jag var ute och seglade, låg mitt häfte med vegetariska recept - som jag samlat på mig för eventuella vegetariska medseglare - framme.

 

Jag skulle ju ha något att äta och det råkade falla upp ett recept på en vegetarisk paj. Det var kanske häftets mitt uppslag. Lagade pajen och efter jag ätit av kunde jag inte resa mig. Ryggen hade pajat. Ett problem som jag fick lida av i ca tre månader.

 

Så dom som lever på vegetarisk mat lever farligt.

 

VSB eller för dom som är lite finare i kanten QED

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I helgen hade vi gäster ombord.

Färska räker på fredagskvällen och grillad fläskfilé på lördagskvällen.

 

Lättlunch innan avfärd på söndag med stekt korv, korvbröd och pulvermos.

Till denna anrättning serverades påskmust och julsenap, vi är noga med traditionerna.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pepparbiff, friterade pommes och bea minns jag att vi åt. Därefter gjorde vi i ordning en ryggsäck med varm choklad samt mackor och begavs oss ut i vinternatten för att fota norrskenet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...