Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
seglarfreaken

Summering av båtlivet 2016 och förväntningar på båtlivet 2017

Rekommendera Poster

Hur har båtlivet 2016 varit och har ni några förväntningar inför 2017:s?
På grund av lite olika omständigheter så blev det inte så mycket gemensamma seglingar med min kära hustru, men det kommer bli bättre läge för det 2017. Det är inte läge för några planer på längre seglingar eftersom jag är arbetssökande och behöver vara tillgänglig.
2016 hade jag fantastiska soloseglingar med en Hobie 16 och vågat stå på mycket mera än tidigare samt vara ytterst allert med storskotet.

Ska jag våga hänga i trapets o segla själv 2017? Möjligtvis med  grabben i en följebåt som assist. Ett mål 2017 ?!

Har även haft riktigt läckra hobie-seglingar tiilsammans med riktiga rookies som njöt och tjöt :)

Det har blåst riktigt bra i Mälaren /Stockholmstrakten denna säsong. ibland till och med lte väl mycket!
Det mest konkreta och förväntansfulla inför båtsäsongen 2017 blir att få segla med den nya kryssfocken som vi har beställt till vår S 30:a.

Hur mycket högre kommer vi kunna kryssa?

Låt läsa era summeringar och förväntningar av båtlivet 2016/2017 :)
Gott slut o gott nytt båtår på er!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag i år i stort sett bara seglat Smögen till Stubbeköbing.. men när det nya året gryr så ämnar jag segla vidare emot England..

 

Gott Nytt och Fair Winds,,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stockholm - Haparanda ToR var en hitt 2016, vädret var med oss även om vindarna ofta var mot oss. Det blev ganska mycket motorgång och det var väl et värdigt farväl till MD11:an.
 
För 2017 blir det nog Stockholm - Tallinn ToR där vi ska fira min hustrus födelsedag tillsammans med så många som kommer dit!?
Förväntningarna är att våra ryska vänner från St. Petersburg ska kunna komma, att några seglar med oss över Östersjön och att ytterligare några andra tar en Tallink/Silja-båt från Stockholm.
 
God fortsättning!
Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ge oss längre ut i Sthlm skärgård. Blev motorbåtsägare 2015 och har väl klippt navelsträngen nu känns det som. Känns att vi känner oss bekväma med våran flipper och är redo för längre turer. Bara hoppas på bättre väder denna sommar. Kom ut sent förra året p.g.a diverse fel... och sen semester. Men i år siktar vi längre ut och kunna vara borta 2v eller mer. //Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtsäsongen 2016 var väldigt lång. Jag satt i båten från någon gång i början av april till slutet av september. Den sjösattes i slutet av juli. Kort därefter togs motorn ur och fick helt nya inälvor. Den monterades åter ner i båten i början av september. Därefter påbörjades en serie provkörningar samt typ 2-3 "riktiga" men korta vändor ut till havs. Jag hann köra båt ca 6-7 ggr innan den togs upp i början av november. 

 

Inför kommande båtsäsong planerar jag ingenting - jag tänker alltså inte åtgärda något specifikt. Egentligen borde jag slipa, fixa och måla under vattenlinjen men börjar jag med det har jag den åter i vattnet först mot slutet av sommaren - om ens det... måste ägna tid åt huset. Så den får åka i med sina blessyrer och skavanker. Jo jag måste iofs eliminera disel-läckaget vid spridarrören och matarpumpen. Men det är små ingrepp.

 

Funderar smått på att vingla över till Umeå - samt göra några vändor till skärgården utanför Vasa (mina hemtrakter). Hemmahamnen är Nykarleby 8 [land]mil norr om Vasa.

 

För någon som ev. vill ha bilder, film och diverse viktiga skriverier finns mer att hämta här:

http://backinblogg.blogspot.fi

(scrolla ner ett par inlägg)

Redigerad av RBack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter två segelturer som var planerade att bli relativt långa men bara blev ett par dar. Den sista beroende på att mina ryggproblem gav sig till känna och att jag fick ta mig hem, sista biten med hjälp från goda vänner.

 

Mina seglingsfunderingar om framtiden är om jag möjligtvis seglat färdigt.  :huh:

 

Jag skall dock ändå försöka montera ett ankarspel under våren.  :rolleyes:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tripp till Luleå skärgård och sedan vidare över till Narvik och segling längs Lofoten med min lilla Albin 57:a står på programmet iår.post-95643-0-13114300-1483729452_thumb.jpgpost-95643-0-60079400-1483729469_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vinter 2015/16 med renoveringar av gammal båt, halv dan vår, båtbyte första semester veckan 2016 gjorde att vi fick 4 fantastiska veckor ute. Hen ganska lång höst, upptagning första veckan i Nov och nu lite förbättringar så hoppas jag hinna med vårrustning till en tidig sjösättning - väderberoende..

 

Ser fram emot en vår/försommar ute och en härlig midsommar sen en 4-5 veckors resa längs kusten från Stockholm - St: Anna, Gotland, Fårö, Gotska Sandön och in mot Trosa och sedan upp mot Stockholm igen för att börja jobba sen en lång varm skön höst i skärgården.

 

Någon eller några längre nattkörningar vore också jäkligt nice!!

 

Det vore toppen!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...