Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kahuna

Bavaria 34 från tidigt 2000 tal?

Rekommendera Poster

Hej, vi har tittat på denna båttyp då den verkar ge mycket för pengarna, framför allt när det gäller boende och komfort som är prio 1 för oss.

 

Men hur är kvaliteten på dessa båtar? Vad ska man se upp med? Finns det några typiska fel för båtmodellen i fråga? Alla tips är välkomna.

 

mvh

 

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag tittade på en 34:a från 2001 förra sommaren och den var fin som du säger. Men jag tyckte det var för mycket husvagnkänsla över den. Har för mig att just den årsmodeller var den sista innan ny modell kom som var ett regält lyft uppåt, enligt en kille som kunde Bavaria som berättade det för mig. Jag vet inte hur den nya modellen var så jag vet inte skillnaden.

Den jag tittade på kostade 450.000kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte en Bavaria 36 från 2004 i augusti i år. Innan själva köpet blev av läste jag ögonen ur mig på olika forum mm. Jag insåg rätt snart att det fanns många åsikter om dessa båtar och lika många "förståsigpåare" som olika båtmodeller. Jag är själv uppvuxen med segelbåt och på den tiden gick vi från Maxi 77, Fenix, 84 till Maxi 95 innan det var dags att ta över gräsklippandet på den nyärvda stugan i skärgården (RIP farfar).

Även Maxi-båtarna är idag omtalade vad beträffar kvalitet och sjöduglighet, i somras hade jag en diskussion med en annan båtägare om just Maxibåtarna, de var skit enligt honom (som ägde en Scampi) men han bar med stolthet Pelle P kläder...

Min första egna båt köpte jag när jag var 17år för mina intjänade pengar som jordgubbsförsäljare på dåvarande Matex i Norrköping, en Maxi 68. Att senare på krogen kunna titulera sig båtägare gav utrymme för ett enormt urval av gastar :-)

 

Hur som helst, vi utgick ifrån vad "vi har idag", då en Winga 78 från 1981. Vi hade ägt denna båt problemfritt nästan 6år men var sugna på att byta upp oss av olika anledningar (jag var pådrivande givetvis). Våra prioriteringar var också boende och komfort, vi har två barn, ett till på gång och en stor umgängeskrets. Vi har faktiskt spenderat flera helger med en extra familj om 4 på vår Winga, finns det hjärterum...

På båtmässorna fick vi klart för oss att det är en jävulsk volymskillnad på en 7.8meters båt och en på runt 10-11 meter, att mässpriserna faktiskt är lockande men efter alla tillval alldeles för höga. En begagnad båt fick det bli, då alla "barnsjukdomar" är ombesörjda och likaså investeringar i övrig utrustning. Men den den skulle inte vara FÖR gammal var tanken. Upptäckten av de delade lägren vad beträffar kvalitet på dessa tyska båtar gjorde att jag ville bilda mig en egen uppfattning, varpå vi denna säsong beslöt oss för att besöka båtgrannar i bl.a Bavarior i gästhamnar osv under semestern.

 

När vi på Idö, fantastiskt mysig gammal lotshamn för övrigt, klev ombord på en Bavaria 36 blev vi sålda. V i l k e n båt! Vilka utrymmen! Vilken stabilitet! Breda skarnsäck! Ja, allt!

Svensk träslöjd för flera miljoner? Nej.

Linjer som en nyslipad Globalkniv i vattnet? Nej.

Minutiöst handarbete även bakom elskåp eller i stuvfack som ändå hålls stängda? Nej.

 

Volvo Penta? Ja.

Seldén rigg? Ja.

Elkomponenter från kända tillverkare? Ja.

Lewmar vinschar? Ja.

Lewmar ankarspel? Ja.

Osv.

 

Läckande rufftak? Nej.

Behov av att bygga om toan för sugtömning? Nej. (Gjorde det på Wingan... huamej)

Gammalt elsystem med en massa lösa tåtar? Nej.

 

I jämförelse med en Winga 78 från 1981... Eller egentligen vilken gammal båt som helst vill jag personligen påstå, vilken skillnad! Som natt och dag! Nu har vi ju inte ägt denna båt så pass länge så att jag har någon direkt erfarenhet till själva frågeställningen. Men mitt sunda förnuft säger mig att så länge vi tar hand om båten så håller hon. Efter besiktningar såväl på land som i sjön fanns inga fel som gjorde mig mindre köpsugen på just det exemplar vi äger idag.

 

Vi gav 685.000:- och tyckte att det var så värt det. Visst, en Najad eller Hallberg Rassy i samma storlek, men då fått lägga till det dubbla och ändå fått en båt som är nästan 20år gammal och dessutom bara med 2 kabiner. Inte en suck.

 

Långt svar men min summering är; Go for it! Ni kommer garanterat inte att bli besvikna!

 

Och skulle jag ha råd med en riktigt fin båt... Så faller min röst på en Regina Af Vindö, men fram tills dess kommer jag att sova mycket gott i min Bavaria.

 

God natt!

//Martin

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, långt svar...  ;)

 

Det viktiga WinWin skriver är besiktning och då tänker jag att man anlitar en besiktningsman. Det kostar ca. 10 tusen kronor och du slipper köpa grisen i säcken.

  • Låt göra besikningen på land. 
  • Köp båten och
  • skriv ett avtl som ger möjlighet att häva köpet eller komma överens om prisavdrag om allvarliga brister framkommer när båten är sjösatt.
Går säljaren inte med på ett sådant avtal så köp inte båten. Då vet säljaren något om båten som du själv inte vill upptäcka och bekosta.

 

I samband med en grundstötning för några år sedan pratade jag mycket med en av killarna som reparerade vår båt. Han var - med tanke på att han var runt 30 år- förvånansvärt negativ till skrovkonstruktionen på nyare båtar. Han sa rent ut att han trodde att många av dessa båtar inte skulle vara i sjövärdigt skick när de var 30 år gamla. Orsaken var - enligt honom - att sanswish-konstruktionen inte alltid var så välgjord och att det är svårt att upptäcka skador i tid.

 

Det jag vill ha sagt är att jag tror att skrovet är den svaga punkten.

 

Tillägg: Segel! Om de är ca. 15 år gamla är det snart dax att köpa nya till en kostnad av 60 000 - 90 000 kronor.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man levt med 60/70-tals båtar är ju allt nytt rena pappslöjden. Känns det igen?

När mina föräldrar byggde hus 1948 klagade snickarna, rena pappslöjden, kommer aldrig att hålla. När vi sålde sa besiktningsmannen, sån här kvalitet byggs inte numera, det här kommer att hålla i evigheter. 

Verkar inte resonemanget bekant?

Det som framförallt har förändrats är kunskapen att kunna beräkna hållfasthet, livslängd mm. Fast den kunskapen saknar ofta både snickarna och båtreparatörerna.

De moderna storvarven har resurser att beräkna, bygga rationellt mm. Det har sällan de döende småvarven.

Vissa av oss tycker om att fixa, bygga om, dra nya kablar mm. Det är en svårbotad sjukdom. Lider man inte av den, köp en modern båt och stick ut och segla med familjen!

 

WinWin har många poänger. Det kanske viktigaste är hur känns det när man kommer ner i båten. En del känns så himla rätt, andra vill man bara komma ifrån. Lita på den känslan!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LÄSVÄRT NYHETER SÄKERHET

Charterbåtägare åtalad för dråp

 

10 OKTOBER, 2016 – 12.17

13 KOMMENTARER

 

I maj 2014 tappade charterbåten Cheeki Rafiki, en Benetau First 40,7, kölen på väg från Antigua mot Storbritannien. Båten slog runt och de fyra männen ombord återfanns aldrig. Båtens ägare är nu åtalad misstänkt för grov oaktsamhet och dråp av de fyra ombord.

 

På väg hem från Karibien våren 2014 upptäckte besättningen på Cheeki Rafiki att havsvatten läckte in, men de hittade inte orsaken till läckan under den tid som besättningen höll kontakt med land via satellittelefon. Efter flera dagar med lugnt väder hamnade båten i kraftiga lågtryck med fem meter höga vågor. Sannolikt var det då båten tappade kölen och slog runt.

Tack vare en satellitsändare ombord hittades Cheeki Rafiki flytande den 17:e maj och kunde undersökas av US Navy några dagar senare. Haveriutredningen som genomfördes av brittiska haverikommissionen är en av de mest ambitiösa efter en modern fritidsbåts haveri (länk nedan).

 

Utredningen konstaterade att det inte är ovanligt att delar av kölfästningen på Beneteau First 40.7 lossnar. I samband med utredningen har MAIB:s utredare inspekterat fyra båtar där materialet mellan och utanför köl och skrov släppt. Vittnesmål om ytterligare tolv båtar med skador i fästområdet har inhämtats.

Kölen var en fenköl av bly fäst med nio 24-millimetersbultar. Utredningen konstaterar att brickorna för bultarna var mindre än dagens uppdaterade krav.

 

First 40.7 konstruerades av Farr Yacht Design i USA och byggdes i Frankrike. Farrs designanasvarige Patrick Shaughnessy kommenterade MAIB:s rapport bland annat med att poängtera att det inte framgick hur reparationerna av kölen gått till och att en korrekt utförd reparation är avgörande för säkerheten.

 

Cheeki Rafiki

Cheeki Rafikis skrov. BILD: US Navy

 

Cheeki Rafiki var flitigt använd under åren och hade stött på grund flera gånger. Senaste större reparation i området vid kölfästningen skedde 2011, men man misstänker att Cheeki stött på botten minst två gånger i hemmahamnen senaste två åren innan haveriet.

Metoderna för att reparera skador på kölfästen skiljer sig åt inom branschen, konstaterar utredarna.

 

Olycksbåten hade tidigare tilldelats ett kategori MCA 2-certifikat av Yacht Designers and Surveyors Association (YDSA) men förlorade det när båten inte inspekterades i tid. Det konstateras i rapporten att det var oklart om Cheeki Rafiki skulle klassats för yrkestrafik eller som fritidsbåt.

 

Åtalet efter dödsolyckan är riktat både mot ägaren av charterföretaget som ägde Cheeki Rafiki och mot företaget, vilket brittisk lagstiftning medger. Förhandlingar startar i en domstol i Southampton den 3:e november.

 

LÄNK: MAIB:s rapport + mer material från MAIB

 

LÄNK: Inspektera fenkölar regelbundet [På Kryss 29 april 2015]

 

Redaktionen

redaktion@pakryss.se

 

båtkonstruktion, säkerhet, segling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ovanstående refererar till en annan tillverkare och där ingår otaliga grundstötningar och slarvigt utförda reparationer.

Farr har ju själv uttryckt att det var en undermånlig konstruktion...

En annan tillverkare som aldrig gjorde det efter incidenserna med deras nylevererade båtar 2005 var Bavaria. 

11 båtar med allvarligt lösa kölar varav en tappade den med dödlig utgång. Bavarias reaktion var att alla hade gått på grund.

Själv väljer jag nog att ta min familj ut på seglats med ett fabrikat som inte upprepade gånger förekommer gällande reklamationer eller i youtube filmer med vickande kölar, -beboelighet i all ära...

 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/7391068/keels.pdf

 

https://goo.gl/jnhfCC

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, och tack för kommentarerna. Det verkar dock inte finnas några välkända problem med dessa flytetyg, förutom klassiska kommentarer om att det var bättre förr :)

 

Men då kanske man inte behöver oroa sig för typfel, som t.ex vår förra båtmodell som hade problem med glappande roderbussningar, läckage från överbyggnad  osov.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det är nog att hoppas på för mycket. På tidiga Bavarior hade man glidlager av nylon (tror jag) som sväller med åren och gör rodret allt trögare tills det inte går att ta runt alls. Har läst på bavariaklubben.se att en som har en 32:a från 2001 tycker skrovet är så mjukt, att när han satt riggen efter Seldéns rekommendationer kan han inte stänga dörren till förpiken. Och självklart regnar det in i Bavaria precis som i alla andra båtar. Ingen båt undkommer det med åren. Regelbunden epoxyspackling (eller butyl) är det enda som hjälper. Bavaria har en innerliner som gör att du inte märker av regnvattnet bara.

 

Jag har en Bavaria från 2010. Känner ingen oro för kölinfästningen just nu - åren får visa om det är en bra konstruktion eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst, jag har haft båt i så många år att jag också vet att fel uppkommer regelbundet, det är mer om det skulle vara något väldigt speciellt att se upp med.

 

Besiktningsman låter dock som väl investerade pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt intryck av Bavaria (och många andra seriebyggen) är från mässan, och det är att man visserligen har kända märken på alla beslag, men att de är för få eller för små. Därför ian det vara en fördel att köpa en som varit på havet ett par är och fått bytta segel (har förstått att originalseglen som följde med, ej tillval) var ganska dåliga, fått kompletterat med avlastare (för få om man vill kunna trimma seglen) etc. För - även om man inte har för avsikt att delta i en kappsegling finns det ingen som dödar ett seglarintresse som en båt med dåliga segel och trim-möjligheter där den kränger mer och tar sämre höjd än den behöver göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De Rutgersson-beslag som följde med min båt är rent usla, men inte nödvändigtvis för små. Trist när svenska prylar inte håller måttet! Har själv faktiskt gått ner en storlek i storfall och storskot för att det ska gå smidigare att hantera (men fråga mig inte vilken).

 

Håller f.ö. med om att besiktningsman är bästa tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke när det gäller moderna, lite mindre gediget byggda, kan ju vara att undvika att gå på grund med dem. Kanske dumt men det kan vara något fundera över.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu går jag inte på grund så ofta som jag gjorde förr, men skulle det ske så är jag trygg med min båt.. långkölad med utvändig blyköl.. men för att vara 31 fot så erbjuder denna skuta ganska så moderata innerutrymmen, en motsvarande Bavaria är enormt mycket större ...

 

Som alltid så får man kompromissa med båtar... för mig är en ganska så flatbottnad fenköl inget alternativ, jag gillar tyngden och stabiliteten i min båt, även om hon oftast tål mer sjö och väder än vad jag gör...

 

Sedan har jag lite svårt med att backa mot kaj.. ligger helst långsides eller med stäv mot land...

 

Men om man prioriterar utrymmen ombord och ser båten som en sommarstuga så förstår jag att sådana 80talsbyggen som jag seglar inte är något alternativ, och i de vindar som de flesta av oss seglar så går de moderna pansarkryssarna som tåget...

 

Det är först när det blir lite sjögång på Skagerak som jag kan dra ifrån ibland....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke när det gäller moderna, lite mindre gediget byggda, kan ju vara att undvika att gå på grund med dem. Kanske dumt men det kan vara något fundera över.

 

Nu glider jag kanske ifrån ämnet, men ingen fenkölad båt mår särskilt bra av att gå på grund. Förmodligen inte långkölade heller, men skadorna blir mindre och kanske t.o.m. mindre farliga. Min bror och jag hade en Maxi 68, som har nedplastad järnköl och därtill en lång plastköl bakom som ytterligare stöd. Den tålde inte när han smällde rakt på grund, trots en rätt gedigen konstruktion.

 

Vi anmäldes givetvis skadan till försäkringsbolaget och båten kom på varv. Dessvärre finns det vissa typer som när de gått på grund säljer båten istället, så besiktningsman är ett gott råd!

Redigerad av breckan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...