Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
SteX

Generator, regulator fråga

Rekommendera Poster

Har också funderat på det där med "Main Contactor". En variant skulle kunna vara ett 75A relä som drar typ 40mA. Sen har man ett fett relä som bara aktiveras när man ska ta ut mycket ström, tex invertern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

180Ah med BMS blir då ca 12tkr, inte illa med tanke på att det ersätter 4x95Ah AGM som hos Biltema kostar 7400kr. Fast man kan ju köpa från Batteriexpressen och då kostar 4x92Ah 12250kr.

 

Är man nu kund hos Batteriexpressen så kan man ju välja deras PCM batteri, 110Ah a 20105kr.

(PCM är LiFePO4 celler i en ihoplimmad låda med en BMS-modul).

Kollade lite annat hos Batteriexpressen, tex har de 90Ah@12,8V LiFePO4 för 9375 kr. Exakt samma batteri (Winston) hos Ev-power kostar 5680kr inkl moms. Det är "bara" 65% dyrare i Sverige.

 

Detta visar väl med all önskvärd tydlighet att man bör välja sina inköpskällor och att det finns företag som tycker om att lura pengar av dumma båtägare.

 

Priserna på LiFePO4 har fö legat ganska stilla de senaste 1-2 åren och inget talar för några radikala sänkningar.

 

Japp, galna påslag, ev-power funkade mycket bra att beställa ifrån. Nu är väl Lifepo4 endast i sin linda, så jag kan inte se att batterexpressen har några volymer till de priserna. Folk är ju inte dumma, alla (nästan) kan ju handla från nätet och använder man sitt visakort är man ju princip försäkrad från lurendrejare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också funderat på det där med "Main Contactor". En variant skulle kunna vara ett 75A relä som drar typ 40mA. Sen har man ett fett relä som bara aktiveras när man ska ta ut mycket ström, tex invertern.

 

Tänker du på något särskilt relä? Vi har ingen inverter i dagsläget, men däremot ankarspel, hur tänker du man använder det feta reläet samt det på 75A?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man använder det vanliga 75A relät som det vanliga "skyddsrelät".  Det feta relät kopplar man parallellt med 75A relät. När man ska köra tex ankarspelet slår man till manöver till det feta relät som då klarar den höga strömmen.

Man kan mata manöverströmmen från flera ställen med dioder. Tex när motorn laddar, köra ankarspel mm.

Till mitt ankarspel har jag en strömbrytare som bryter manöverström och ström till fjärrkontroll för att man inte ska råka köra ankarspelet av misstag.

Sätter man en tvåpolig brytare så kan en pol vara för ankarspelets manöver, den andra polen för fet-relät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...